2015-08-20, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej du har inte svarat på min fråga, läs igen

Frågan är ( vi tar det igen för säkerhets skull )

Vilken budgivning ger logiskt sett det högsta slutpriset?

Det finns inget svar på den frågan eftersom varje budgivning och budgivare är unik. Det räcker ibland med bara en budgivare för att få ut ett högt pris.

Man kan inte säga att man får ut mer för ett objekt bara för att det varit fler budgivare med spekulativa intressen.
2015-08-20, 11:38
Medlem
Förstår inte riktigt varför ni tjatar om spekulation eller inte hela tiden ? Det finns många anledningar till ökande priser och spekulation förekommer om än lite i Sverige men det kommer garanterat öka speciellt på Östermalm i Stockholm där man kan se både svenskar och utlänningar som köper för investering enbart. Hittills är det låga räntor och hög efterfrågan som styrt priset men framöver kommer det vara spekulation och investeringar som kommer styra alltmer vilket resulterar i att vanliga löneinkomster inte kommer räcka till längre så som redan sker i London exempelvis. Fortfarande är det billigt att köpa en innerstadslägenhet i Stockholm och prisökningen kommer öka lavinartat de närmaste 20 åren med segregering och ökade klyftor. Politiken och säkerheten spelar också roll...håll i hatten svenskar varken ni vill eller ej men stora förändringar är på gång med allt rikare fåtal och resten allt fattigare..varken vi vill eller ej är det så verkligheten ser ut...
2015-08-20, 11:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Förstår inte riktigt varför ni tjatar om spekulation eller inte hela tiden ? Det finns många anledningar till ökande priser och spekulation förekommer om än lite i Sverige men det kommer garanterat öka speciellt på Östermalm i Stockholm där man kan se både svenskar och utlänningar som köper för investering enbart. Hittills är det låga räntor och hög efterfrågan som styrt priset men framöver kommer det vara spekulation och investeringar som kommer styra alltmer vilket resulterar i att vanliga löneinkomster inte kommer räcka till längre så som redan sker i London exempelvis. Fortfarande är det billigt att köpa en innerstadslägenhet i Stockholm och prisökningen kommer öka lavinartat de närmaste 20 åren med segregering och ökade klyftor. Politiken och säkerheten spelar också roll...håll i hatten svenskar varken ni vill eller ej men stora förändringar är på gång med allt rikare fåtal och resten allt fattigare..varken vi vill eller ej är det så verkligheten ser ut...

att priserna är höga i innerstaden är inte konstigt. Särskilt inte när kostnaderna för att bo ligger långt under vad man kan få ut på andrahandsmarknaden.

Jag har själv en kompis som jobbar utomlands och hyr ut sin bostad för 20 k per månad. Hans kostnad för denna är ca 4 k per månad och han lånade max när han köpte den.

Hur skulle detta tala för att priserna skulle dala? Snarare är det ett tecken på att priserna kan fortsätta upp.
2015-08-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det spelar ingen roll hur många som deltar i en budgivning. Det viktiga är slutpriset inget annat...

Men nu har bubbelbabblarna fullständigt tappat greppet och börjar bli riktigt desparata...

Jag kan meddela att priserna kommer bara att fortsätta upp i sthlm och det beror inte på spekulation, utan på kostnaden för att bo och brist på alternativ.

Desperat? Jag kan återgå till att bry mig exakt 0% om vilken ränta vi har, och vilka bostadspriser vi har, eftersom det inte direkt berör eller påverkar mig.

om inte annat slipper man diskutera med en vägg, vilket är fallet här.
2015-08-20, 11:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Desperat? Jag kan återgå till att bry mig exakt 0% om vilken ränta vi har, och vilka bostadspriser vi har, eftersom det inte direkt berör eller påverkar mig.

om inte annat slipper man diskutera med en vägg, vilket är fallet här.

jag är väl ingen "vägg"? jag presenterar för dig hur verkligheten ser ut, men du är inte beredd att ta i den.

Själv ser jag räntan och bostadspriserna som variabler av varandra, medan du stirrar dig blind på spekulation. Ett fenomen som är ganska ovanligt på vår bostadsmarknad.

Mycket tack vare bostadsrätten som motverkar spekulation indirekt.
2015-08-20, 11:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Det verkar vara bra drag nu iaf! Vem är förvånad utom bubbelbabblarna?

http://www.di.se/artiklar/2015/8/19/priserna-skenar-i-budgivningarna/

Många som förväntar sig vinst, eller var det kanske att de vill ha någonstans att bo?
2015-08-20, 11:55
Medlem
Budgivningarna är unika men de dyraste priserna har varit enskilda budgivare som har budat betydligt mer än en trolig budgivning skulle ge. De som spekulerar och investerar vet vad de vill betala och kan då lägga ett bud som är mycket högre än utgångsbudet och då är det affär eller ej. Dessutom är många affärer ej offentliga.
2015-08-20, 11:56
Medlem
När vi har 350 000 sek per kvadratmeter som Eklund spår i Stockholm i attraktiva lägen ja då börjar det bli dyrt för då hänger inte vanliga löntagare med längre.
2015-08-20, 11:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
När vi har 350 000 sek per kvadratmeter som Eklund spår i Stockholm i attraktiva lägen ja då börjar det bli dyrt för då hänger inte vanliga löntagare med längre.

Jo då... för vill inte vanliga löntagare betala så mycket då kan det inte bli sådana priser. Det har highbanker mfl sagt...
2015-08-20, 12:00
Medlem
Man kan också säga så här att när ett par som har 50 000 sek per månad respektive, inte kan låna längre ja då har spekulation och investeringar tagit över. Vi är inte där än men snabbt på väg dit.
2015-08-20, 12:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man kan också säga så här att när ett par som har 50 000 sek per månad respektive, inte kan låna längre ja då har spekulation och investeringar tagit över. Vi är inte där än men snabbt på väg dit.

Nja det tror jag knappast. Varför skulle ett par med 50 k i lön var inte kunna låna? Det låter helt förvirrat..
2015-08-20, 12:02
Medlem
När inte löntagaren kan betala längre är det förmögenhet som gäller och då driver det priserna uppåt och efterfrågan kommer finnas jo då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in