2015-08-20, 10:43
Medlem
Är det bara jag som får känslan av att man pratar med antingen.

1. 4 åringar?

2. Människor med svår asperger?

Inget ont om varken 4 åringar eller människor med psykiatriska utmaningar men det kan bli aningen frustrerande om man lägger sig på en intellektuellt och socialt normaliserad nivå och förväntar sig svar inom samma referensram.
2015-08-20, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
1. Jag frågade om du var dum i huvudet, det var inget jag hävdade alltså inget påhopp.
Vad har den frågan med topic att göra? Tycker jag själv är något smartare än gemene bubbelbabblaren i tråden som börjar blir mer och mer desparat.

Citat:
2. Jag fick min fråga besvarad eftersom du uppenbarligen inte kan föra upp två scenarion i samma tabell i huvudet.

Tack.

Jo det är klart att jag kan, men man måste förstå att varje budgivning är unik och kan gå till på alla möjliga sätt.

Visst kan det finnas sk. "speckare" som köper på spekulation för att renovera och sälja vidare med vinst. Men frågan är hur bra idé det är att göra så när priserna på sunkobjekt skjutit i höjden. Och dessutom måste man betala ett saftigt mäklararvode på det.

Det hade inte jag själv vågat mig på. Jag föredrar att köpa nyproduktion till fast pris istället, vilket jag också gjort två gånger nu med mycket lyckat resultat.
2015-08-20, 10:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är det bara jag som får känslan av att man pratar med antingen.

1. 4 åringar?

2. Människor med svår asperger?

Inget ont om varken 4 åringar eller människor med psykiatriska utmaningar men det kan bli aningen frustrerande om man lägger sig på en intellektuellt och socialt normaliserad nivå och förväntar sig svar inom samma referensram.

Att anklaga meningsmotståndare för att ha aspberger och vara dumma i huvudet är ett säkert tecken på att man börjar ge upp och inse att man har fel. Slut på argumenten?
2015-08-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har den frågan med topic att göra? Tycker jag själv är något smartare än gemene bubbelbabblaren i tråden som börjar blir mer och mer desparat.

Jo det är klart att jag kan, men man måste förstå att varje budgivning är unik och kan gå till på alla möjliga sätt.

Visst kan det finnas sk. "speckare" som köper på spekulation för att renovera och sälja vidare med vinst. Men frågan är hur bra idé det är att göra så när priserna på sunkobjekt skjutit i höjden. Och dessutom måste man betala ett saftigt mäklararvode på det.

Det hade inte jag själv vågat mig på. Jag föredrar att köpa nyproduktion till fast pris istället, vilket jag också gjort två gånger nu med mycket lyckat resultat.

I min frågeställning var ju alla parametrar lika förutom antalet intresserade samt agendan hos budgivarna, med andra ord är det ju samma budgivning ( samma tid, objekt, utgångspris osv ) och givet dom förutsättningarna gav du mig inget svar som vanligt.

Vad du personligen föredrar att göra kunde jag faktiskt inte skita mer i, ta gärna upp det under "Privatekonomi"
2015-08-20, 10:55
Medlem
Citat:
Att anklaga meningsmotståndare för att ha aspberger och vara dumma i huvudet är ett säkert tecken på att man börjar ge upp och inse att man har fel. Slut på argumenten?

Så bara för att du inte är kapabel att ta till dig information i en diskussion har jag fel?

Intressant.
2015-08-20, 10:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så bara för att du inte är kapabel att ta till dig information i en diskussion har jag fel?

Intressant.

Men vad är egentligen poängen med att köpa en bostad för att spekulera i? Ska man inte bo i bostaden ifråga?
2015-08-20, 11:12
Medlem
Citat:
Men vad är egentligen poängen med att köpa en bostad för att spekulera i? Ska man inte bo i bostaden ifråga?

Som sagt, du svarar aldrig på den fråga man ställer, eftersom det skulle innebära att du tvingades medge att du förstår det vi försöker förklara för dig.
2015-08-20, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I min frågeställning var ju alla parametrar lika förutom antalet intresserade samt agendan hos budgivarna, med andra ord är det ju samma budgivning ( samma tid, objekt, utgångspris osv ) och givet dom förutsättningarna gav du mig inget svar som vanligt.

Vad du personligen föredrar att göra kunde jag faktiskt inte skita mer i, ta gärna upp det under "Privatekonomi"
Det kan finnas en liten möjlighet att en liten grupp ägnar sig åt spekulation på kort sikt, men det är svindyrt och förenat med stora risker.

att priserna gått upp primärt beror inte på detta utan snarare på att kostnaden för att bo minskat kraftigt iom de massiva räntesänkningarna och bristen på alternativ till ägande.
2015-08-20, 11:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som sagt, du svarar aldrig på den fråga man ställer, eftersom det skulle innebära att du tvingades medge att du förstår det vi försöker förklara för dig.

Jo då nog har jag svarat. Men jag tror inte på att spekulation skulle driva priserna främst. Det som driver priser är sänkta kostnader först och främst.

Motivet för merparten av köparna är trots allt att ha någonstans att bo. Vad hjälper då en vinst om alla andra bostäder ökar samtidigt i pris?
2015-08-20, 11:25
Medlem
Citat:
Jo då nog har jag svarat. Men jag tror inte på att spekulation skulle driva priserna främst. Det som driver priser är sänkta kostnader först och främst.

Motivet för merparten av köparna är trots allt att ha någonstans att bo. Vad hjälper då en vinst om alla andra bostäder ökar samtidigt i pris?

Nej du har inte svarat på min fråga, läs igen

Citat:

Kontrollfråga:

Vilken budgivning ger logiskt sett det högsta slutpriset? ( alla andra parametrar likadana )

1. Budgivning med 5 intresserade, alla välbeställda och intresserade.

2. Budgivning med 10 intresserade, alla välbeställda, 5 intresserade för att bo, och de andra 5 intresserade i spekulativt syfte.

Är du mentalt kapabel att nu ge mig ett rakt svar på frågan, utan att sväva ut kring boendekostnader samt hur mycket du personligen tjänat eftersom du kom in tidigt i marknaden.

Tack på förhand.

Frågan är ( vi tar det igen för säkerhets skull )

Vilken budgivning ger logiskt sett det högsta slutpriset?
2015-08-20, 11:26
Avslutad
Citat:
Nu handlar det ju inte om vem som i slutändan vinner budgivningen, utan om att antalet intresserade driver upp priset, och om en del av de intresserade avstod pga av att deras drivkraft försvann ( tro på ökat värde ) kommer slutpriset hamna lägre.
Frågan i inlägget jag ombads svara på var "Vem vinner budgivningen?".
Din fråga är irrelevant, eftersom det inte går till så.
2015-08-20, 11:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Frågan i inlägget jag ombads svara på var "Vem vinner budgivningen?".
Din fråga är irrelevant, eftersom det inte går till så.

Det spelar ingen roll hur många som deltar i en budgivning. Det viktiga är slutpriset inget annat...

Men nu har bubbelbabblarna fullständigt tappat greppet och börjar bli riktigt desparata...

Jag kan meddela att priserna kommer bara att fortsätta upp i sthlm och det beror inte på spekulation, utan på kostnaden för att bo och brist på alternativ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in