Citat:
JAg tänker naturligtvis på FN. Det är ju de enda som kan genomföra några egentliga sanktioner.Bra poänger. Och det är det Trump kampanjar på. Det är vad han kommer att göra för USA.
Men känner man ett hat mot USA... starkt som Visf, eller lite svagt som du då är detta naturligtvis hemskt. Han sätter USA först? Hur vågar han? De ska punga ut och ingenting annat!
Den attityden delas av många amerikaner - men långt, långtifrån en majoritet.
Bra fråga. Men då måste vi vara noga. Vad menar vi med "världen"? Jag antar att du syftar på vita länder inkl. Ryssland + Kina? Resten kan man med rätta skita i totalt. Sanktioner från Guatemala?
Jag tror att Trump om något sådant skulle inträffa skulle ha "leverage" på sin sida så att han kan göra nästan vad han vill.
Det du tar upp där är något jag föreslagit tidigare, att invadera Mexiko. En mur är en sak, men räcker det? Mitt förslag är att annektera hela landet, köra ut de flesta mexikaner söder om Panama. Där finns en gräns som är lättare att övervaka.
Då är problemet löst på lång sikt. Vi ska komma ihåg en sak, mexikaner vill till USA så de har ingen som helst rätt att sätta sig emot att USA bestämmer över dem - det är ju ändå vad de vill.
Men känner man ett hat mot USA... starkt som Visf, eller lite svagt som du då är detta naturligtvis hemskt. Han sätter USA först? Hur vågar han? De ska punga ut och ingenting annat!
Den attityden delas av många amerikaner - men långt, långtifrån en majoritet.
Bra fråga. Men då måste vi vara noga. Vad menar vi med "världen"? Jag antar att du syftar på vita länder inkl. Ryssland + Kina? Resten kan man med rätta skita i totalt. Sanktioner från Guatemala?

Jag tror att Trump om något sådant skulle inträffa skulle ha "leverage" på sin sida så att han kan göra nästan vad han vill.
Det du tar upp där är något jag föreslagit tidigare, att invadera Mexiko. En mur är en sak, men räcker det? Mitt förslag är att annektera hela landet, köra ut de flesta mexikaner söder om Panama. Där finns en gräns som är lättare att övervaka.
Då är problemet löst på lång sikt. Vi ska komma ihåg en sak, mexikaner vill till USA så de har ingen som helst rätt att sätta sig emot att USA bestämmer över dem - det är ju ändå vad de vill.
USA sitter förvisso i säkerhetsrådet och har, precis som forna CCCP, vetorätt. Men Sovjet gjorde vad det ville oavsett vad resten av FN tyckte om det.
Samtidigt har USA ett anseende. USA angriper inte länder utan orsak (påhittad orsak eller verklig spelar mindre roll, men orsak måste ändå uppbådas), och det var ju den primära stötestenen för Bush Jr angående en fortsatt invasion av Iran. Dvs Iran är ju en demokratisk stat, och demokratiska stater angrips inte hur som helst av ett land som vill förtjäna sitt anseende.
Jag undrar, liksom du, hur världen egentligen kommer att reagera om Trump faktiskt invaderar Mexiko.
Han kan ju redovisa hur många tungt vägande skäl som helst. Som tex att knark-kartellerna attackerar USA och utgör ett hot. Trump kan tex göra en säkerhets-zon på ett tiotal mil, längs med hela gränsen. Han kan göra som Ryssland och påstå at han skyddar amerikanska mormoner som bor i Mexikos längs med gränsen (och de är bevisligen hotade av kartellerna).
Så Trump Kan ju egentligen invadera.
Hade världen reagerat, och isf Hur? Hade de ynkat med en protestnot till ambassadören, eller hade de gjort mer? Hade EU vågat stänga frihandelsförhandlingarna?
Putin hade iaf älskat det, och han hade tolkat det som grönt kort till sin egen ockupation av Ukraina och Baltstaterna.
Och varför måste du tramsa med "Du hatar USA?" Ingen svensk gör annat än älskar USA. Men det vi inte gillar är vissa former av amerikansk politik.
Du ska där också tänka på att ett protektionistiskt USA, ett aggressivt USA, inte hade gagnat Sverige heller. Sverige har länge varit djupt beroende av USA, och det är vi som råkar illa ut om USA ändrar sig.