Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Detta är den mest verklighetsbaserade teori utmynnad utav den lilla mängd fakta som hittills publicerats.
Med anledning av att inte ha kännedom om de faktiska omständigheterna på brottsplatsen hittas GM inom någon av ovan fetade kategorier.
Jag tänker att - om GM finns bland Idas inre eller yttre bekantskapskrets så är han förmodligen ostraffad och hans DNA finns inte i databasen. Det är däremot enklare att komma han på spåren.
GM kan också finnas bland psykiskt sjuka som bor eller besöker närområdet där Ida hittades mördad. Det kan m a o vara en person som regelbundet besöker UV och därigenom är väl bekant med BP.
Denna personkategori tar för utredningen lite längre tid i anspråk att ringa in, men är en mycket trolig GMP - precis som den första.
Sedan finns naturligtvis alltid en annan personkategori att beakta i brottsutredningar, nämligen en sk. "för BO okänd GM". Det finns alltid en chans att BO råkar befinna sig på fel plats under fel tidpunkt och då råkar bli dödad på grund av sin närvaro. Dessa våldsbrott sker till en stor del på en välbesökt plats med många ögonvittnen. Dessa brott utförs oftast av "galningar" med psykisk ohälsa och/eller narkotikaberoende individer. Överfallsmord i denna kategori är ofta lätta att lösa.
I Idas internetuppdateringar bland sociala medier har hon vagt nämnt om en "stalker", det är inte alltför ovanligt att stalkande personer kan överfalla de personer som dom förföljer, men då handlar det om personer som innehar någon form av psykiska problem. Dessa brott är också relativt lätta att lösa.
Idas baneman kan också hittas bland våldtäktsmän som inte blivit dömda alternativt blivit dömda i ett annat land. Det finns våldtäktsmän som övergår till att döda sina offer för att få den kick de är ute efter. Det kan också vara så att det denna gången "råkade" gå överstyr och GM avsikt var aldrig att döda.
Det finns m a o många olika typer av personkategorier som GM kan finnas och jag har bara tagit upp de som för mig just nu (med den lilla mängd fakta) ter sig som den mest troligaste kategorin. Jag kan vara helt fel ute, det är i alla fall my cents.
Jag känner mig i alla fall rätt övertygad om att hon åtminstone inte finns i den inre bekantskapskretsen. I så fall borde det varit ganska så löst nu.
Stalker? Antagligen inte det heller, tror inte att en eventuell stalker visste att hon skulle springa där. Dessutom är det ovanligt att en stalker direkt har ihjäl den han förföljer, oftast handlar det om en kanske ganska harmlös uppvaktning som sedan eskalerar till ovälkomna kontakter, hot, kanske våld, osv.. Skulle det finnas en sådan figur så bör han vid det här laget vara lokaliserat, och om han har med mordet att göra även anhållits.
Den yttre bekantskapskretsen, exempelvis att de gått i samma skola? Möjligen, men tycker egentligen inte det finns något alls som talar för det. Nej, jag tror att hon aldrig hade träffat GM tidigare.
Vad som hänt henne vet jag inte, men jag lutar fortfarande åt att det är ett sexualmord eller en psykfall/missbrukare (dessa placerar jag i samma kategori här). Det finns två omständigheter som talar lite mer för att det är ett sexualmord:
– DNA har påträffats, och polisen låter övertygad om att det kommer från GM. Det bevisar inte sexualmord, hon kan ju exempelvis blivit strypt eller försökt försvara sig mot ett angrepp, men är det ett sexualmord så är det i praktiken helt säkert att det finns DNA. Har hon enbart blivit huggen med en kniv så är det inte lika säkert, och inte särskilt sannolikt om hon skulle blivit skjuten.
– Åklagarens uttalande om att han har en rätt bra bild av GM, och något om att han trodde att journalisten också skulle ha det om han såg omständigheterna. Hade hon enbart blivit strypt eller knivhuggen någon eller ett par gånger, så är det ju faktiskt väldigt svårt att utifrån det säga så mycket om GM. Det kan röra sig om en dåre men det kan också handla om ett personligt motiv. Kniv som vapen förekommer inom ganska många olika typer av mord.
I och för sig kan man tänka sig att mordet är extremt brutalt, säg dussintals knivhugg eller så. Ett extremt övervåld. Det kanske kan anses säga något om GM, men vad jag begriper tillhör det inte vanligheterna vid dårmord.
Det ryktas om pinnar i kroppsöppningar etc., jag betraktar det som enbart just rykten. Om det rör sig om ett sexualmord så tycker jag inte det finns anledning att tro att det skulle vara ett på något vis udda sexualmord. Gällande GM:s motiv till att döda så
tror jag oftast att "det bara blir så", och alltså inte att GM på något vis går igång på själva dödandet, eller att han skulle vilja ha ihjäl henne för att inte vilja bli igenkänd. Lutar mer åt att han inte klarade av hennes skrik och panikslagna ögon, och att han slog för att bli av med det.