2015-08-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Siffrorna i Novus blir lägre:

Novus är ett skitinstitut som hade 9,1% för SD i Sep 2014 (se status.st). Deras siffror ska man multiplicera med deras inkompetensfaktor.
2015-08-20, 01:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
På Svt-text
"SD största parti hos Yougov
Sverigedemokraterna är för första gången i en opinionsundersökning Sveriges största parti. I mätningen från Yougov som publiceras i Metro får SD 25,2 procent. "

Man skulle ju inte redovisa webpaneler, eller vad man sa om Sentio.

Hahahaha. Precis så sade man. Vilket jävla självmål.
2015-08-20, 01:34
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag tycker det här var lite intressant:

Rösta för förändring! Rösta konservativt!

Lite ironiskt.

Liknande kommentarer i Aftonbladet. Intressant att fernissan har rämnat och folk börjar prata öppet om orsakerna utan att använda kodord som "integration" och "utmaning". Folk börjar helt enkelt tappa tron på Sverige som land och kultur, då är det fullt normalt att dra sig till det partiet som representerar dom bäst.

Det vi ser nu är massornas normaliserande effekt. När en politik drar för långt åt ett håll fungerar folket som en termostat, om än en fasligt långsam sådan. Så var fallet 2006 - sossarnas politik hade nått vägs ände och något nytt behövdes. Så var fallet 2014/2015 - sjuklöverns politik har glidit för långt från vanligt folks uppfattning om hur samhällsutvecklingen bör se ut och det får man nu sota för. Svenska folket har härmed givit sina folkvalda politiker en hurring som heter duga och kräver rättning i ledet.
2015-08-20, 01:35
Medlem
Artikel i Göteborgs-posten om YouGovs mätning där Sverigedemokraterna är landets största parti med 25,2% av rösterna!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2807099-sd-storsta-parti-i-opinionsundersokning
2015-08-20, 01:39
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Fyfan vad härligt! Hoppas SD ökar även i andra mätningar även om jag inte tror SD får 25% där också.

Valet 2018 kommer bli jävligt spännande.

Nej i de andra mätningarna så brukar de ligga ett par procent efter.
Så en 20-23% i de andra mätningar troligtvis, medans Sentio brukar ligga mycket närmare sanningen.

I September tror jag vi får se IKEA-mords-effekten. Där kan de nog få upp till 30% i Sentio och åtminstone 25% i de andra långsammare/oärligare(?) instituten.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2015-08-20 kl. 01:46.
2015-08-20, 01:40
Medlem
Vågar man gissa att Novus gör allt i sin makt för att pressa ned SD:s siffror? Många snackar om att Sentio och Youguv är oseriösa, men de mer etablerade är ju betydligt oseriösare och drivs helt klart av en agenda, tror inte de mätningarna går helt schyst till.

Tweet från Törbjörn på Novus:

"Ta det lugnt och andas Innan augusti är slut kommer vår väljarbarometer. Så här långt ser den dramatisk ut, men inte så dramatisk"

Han låter inte så jätte opartisk direkt.

Hur det än är verkar SD ändå alltid ligga några % högre än vad alla mätningar visar. De har i alla fall aldrig scorat högre i en undersökning än vad de senare fått vid ett val, inte vad jag känner till i alla fall.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-08-20 kl. 01:43.
2015-08-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osse82
Jag hoppas verkligen att Jimmie har en gömd agenda som Adolf hade. Att de smyger in som ett missnöjes parti och sen när de får makten rensar upp ordentligt. Jag skiter fullständigt i krigens offer och offren för fattigdom......för de har alltid funnits och kommer alltid att finnas och om jag inte miss minns mig så har Sverige haft sin beskärda del av båda och då fan hjälpte ingen oss.
Man kan komma ihåg att Tyskland hade 6,5 - 7 miljoner arbetslösa, oerhört mycket, pga huvudlös nyliberala ekonomiska dogmer. NSDAP halverade arbetslösheten under drygt det första året vid makten.
2015-08-20, 01:42
Medlem
Rorbassons avatar
De regler som gäller, fortsätter till 2018 i September......
Någonting måste väl göras snarast.
vad händer nu?
Svenska folket vill ju något annat än det som regeras just nu.
2015-08-20, 01:45
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Artikel i Göteborgs-posten om YouGovs mätning där Sverigedemokraterna är landets största parti med 25,2% av rösterna!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2807099-sd-storsta-parti-i-opinionsundersokning

Vilken usel artikel. Klipp och klistra med "sa han till Aftonbladet" och "skriver Metro". Skapa en egen artikeljävel vettja.

Med det sagt - idag firar det sunda förnuftet en stor triumf. Hoppas någon konfronterar SVT och frågar vilka självrekryterande webbkanaler de publicerar och vilka som använder samma metod som är oseriösa. Jag förutsätter att de har en expertgrupp som kan redogöra för urvalet.

Kommentarer från powergirl och rejdar (om han lever) inväntas med spänning.
2015-08-20, 01:45
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Vågar man gissa att Novus gör allt i sin makt för att pressa ned SD:s siffror? Många snackar om att Sentio och Youguv är oseriösa, men de mer etablerade är ju betydligt oseriösare och drivs helt klart av en agenda, tror inte de mätningarna går helt schyst till.

Tweet från Törbjörn på Novus:

"Ta det lugnt och andas Innan augusti är slut kommer vår väljarbarometer. Så här långt ser den dramatisk ut, men inte så dramatisk"

Han låter inte så jätte oberoende direkt.

Ja det tror jag, bara titta på hur de olika instituten gissade om valen under 2014.
Vi minns EU-valet där de hade FI större än SD och sedan kom resultatet där det var SD som var i stort sett dubbelt så stort som FI.

I Riksdagsvalet så var alla institut utom Sentio helt bortfintade upp på läktaren. Flera procentenheter fel, så jag tror också att de fular sig med siffrorna, en procent här en procent där...
2015-08-20, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Novus är ett skitinstitut som hade 9,1% för SD i Sep 2014 (se status.st). Deras siffror ska man multiplicera med deras inkompetensfaktor.
Har för mig chefen där rent ut sa i en intervju att de gjorde urval som missgynnade Sd. Jag kanske kommer ihåg fel men var det inte just Novus som gjorde TV4:s vallokalsundersökning vid EU-valet, helt off, hissade MP och FI och sänkte Sd.
2015-08-20, 01:47
Medlem
Jag är idag en stolt röstare på Sveriges största parti. Till alla er som har faceb vill jag uppmuntra er till att komma ut som stolta Sverigevänner, ni är 25,2% minst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in