Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-16, 23:06
  #13
Medlem
Lykkligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skit i antal inlägg. Jag kan prata lika mycket skit som vem som. Jo 5000 är mycket men snackar utifrån egen erfarenhet där är ca 5000 måttstocket.

Ifall man utgår från de relativt vedertagna metoderna för att räkna ut sitt BMR, så måste ha abnormt hög aktivitetsnivå i sin vardag för att landa på en kaloribalans som ligger runt 5000kcal.

Harris-benedict formel för män.
66.5 + (13.7516 * kg) + (5.0033 * cm) - (6.7550 * ålder) = BMR

MD Mifflin and ST St Jeor för män.
(9.99 * kg) + (6.25 * cm) - (4.92 * ålder) + 5 = BMR

Jag lyfte fram din inläggsmängd som en potentiel förklaring till din höga aktivitetsnivå, då det skulle förklara ditt kaloribehov, som enligt mig är minst sagt är något utöver det vanligt.
Citera
2015-08-17, 17:56
  #14
Medlem
SiSeniors avatar
Kommer aldrig glömma dig ts. Patetiskt var ordet.
Jag står för övrigt kvar vid mitt ord från förra tården.
Citera
2015-08-18, 00:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Hej!

Hamnade i en diskussion med användaren Sisenior i den här tråden
https://www.flashback.org/showthread...ed=1#p54370733.

Jag hävdar att man omöjligen kan ligga på kaloribalans (alltså att man varken går upp eller ner i vikt) på endast 2200 kalorier om dagen när man, som man, väger 113 kg och vardagsmotionerar (+sällan sitter stilla).

Tycker det här är ett intressant samtalsämne och vill gärna höra vad ni tycker!

Exakt vad hävdar du?
Citera
2015-08-18, 00:42
  #16
Medlem
MittNamnLevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Exakt vad hävdar du?

Att det är fruktansvärt orimligt att en man som väger 113 kg och motionerar. Inte skulle gå ner i vikt om han bara fick i sig 2200 kalorier om dagen.

Enligt ex. Myfitnesspal så skulle en man på 113 kg som är någerlunda aktiv behöva 2980 kalorier för att bevara sin vikt ( 2600 om han var stillasittande hela dagen)

Var jag än kollar så hamnar det högre än 2200.

Jag är varken ubildad eller expert i ämnet så förstår gicetvis att jag kan ha fel. Tycker det hade varit intressant om felmarginalen hade varit så enorm i en av de populäraste kaloriräknar apparna och även bland de populäraste kaloriräknarna online, som t.ex http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Därför startade jag den här tråden
__________________
Senast redigerad av MittNamnLever 2015-08-18 kl. 00:50.
Citera
2015-08-18, 00:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Att det är fruktansvärt orimligt att en man som väger 113 kg och motionerar. Inte skulle gå ner i vikt om han bara fick i sig 2200 kalorier om dagen.

Enligt ex. Myfitnesspal (som inte tar hänsyn till längd och ålder) så
Skulle en man på 113 kg som är någerlunda aktiv behöva 2980 kalorier för att bevara sin vikt ( 2600 om han var stillasittande hela dagen)

Var jag än kollar så hamnar det högre än 2200.

Jag är varken ubildad eller expert i ämnet så förstår gicetvis att jag kan ha fel. Tycker det hade varit intressant om felmarginalen hade varit så enorm i en av de populäraste kaloriräknar apparna och även bland de populäraste kaloriräknarna online, som t.ex http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Därför startade jag den här tråden



Got ya! Jag håller helt och hållet med dig.
Citera
2015-08-18, 17:22
  #18
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Att det är fruktansvärt orimligt att en man som väger 113 kg och motionerar. Inte skulle gå ner i vikt om han bara fick i sig 2200 kalorier om dagen.

Enligt ex. Myfitnesspal så skulle en man på 113 kg som är någerlunda aktiv behöva 2980 kalorier för att bevara sin vikt ( 2600 om han var stillasittande hela dagen)

Var jag än kollar så hamnar det högre än 2200.

Jag är varken ubildad eller expert i ämnet så förstår gicetvis att jag kan ha fel. Tycker det hade varit intressant om felmarginalen hade varit så enorm i en av de populäraste kaloriräknar apparna och även bland de populäraste kaloriräknarna online, som t.ex http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Därför startade jag den här tråden

Felet med matkalkylen är att den inte skiljer på styrketräning och konditionsträning. Istället uttrycker det t.ex. "tung träning" som att man tränar ofta. Det är typen av träning som spelar största roll för kcalförburkningen, inte hur ofta du tränar. Högintensivt långvarig konditionsträning 3ggr/v förbrukar mycket mer kcal än t.ex. tung långvarig gymträning 6-7ggr/v. Sen kollar deras uppskattning ingenting på övriga dygnet heller. Vilket i sig är helt absurt då det också kan påverka otroligt mycket.
Citera
2015-08-19, 00:27
  #19
Medlem
Ålder och längd är relevant. Men generellt sätt nej det går inte. Ligger jag i sängen en hel dag skulle jag förbruka mer än 2200 kcal/dag.
Citera
2015-08-19, 01:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnLever
Hej!

Hamnade i en diskussion med användaren Sisenior i den här tråden
https://www.flashback.org/showthread...ed=1#p54370733.

Jag hävdar att man omöjligen kan ligga på kaloribalans (alltså att man varken går upp eller ner i vikt) på endast 2200 kalorier om dagen när man, som man, väger 113 kg och vardagsmotionerar (+sällan sitter stilla).

Tycker det här är ett intressant samtalsämne och vill gärna höra vad ni tycker!


Nej, väger man 113 kg och rör på sig så går man tveklöst ner på 2200 kcal dagligen, förutsatt att man inte har nån sjukdom eller liknande dvs.
Citera
2015-08-19, 02:06
  #21
Medlem
libbens avatar
Lol, bara 113 kg på en man är säkert runt 2100 kcal i bara bmr, orkar inte räkna på det. Men en 30åring på 100 kg är runt 2000 kcal i bmr, medellängd.

Sisenior, du är ju för fan helt ute och cyklar ifall det gäller en man och den har arbete eller rör sig normalt under en vardag.

En medelkille på 72 kg ligger med arbete på typ 2500 ifall inte arbetet är åka till jobbet och provsova sängar 1 per timme.

Hur tänkte du Sisenior? Med något annat än den logiska delen än hjärnan?
Citera
2015-08-19, 19:45
  #22
Medlem
Svampifittans avatar
Diskussionen i sig är helt orelevant då du inte har koll på t3/t4,testo,insulin,gh osv osv. kroppen är en väldigt häftig hybridmaskin och den funkar olika hos alla.
Har haft en klient 120kg 2000kcal om dagen och vikten rubbades inte, tills han fick t3 utskrivet. Det är så mycket som kan påverka.

Livsmedlen i sig har olika förbränningsvärden också. Kolla på en välplanerad bodybuilding diet (inte en dussin diet från en tidningen, utan en RIKTIGT diet som är betald för.) så ser man att det inte är kalorierna i första hand som ändras utan makrofördelningen då förbränningen av olika livsmedel går i olika takt.

Håll koll efter studierna i ämnet då detta är vad som går hetast inom diet forskningen idag. Är en kalori verkligen en kalori? Det är en termogenenhet...... Brinner en stubbe björk och en stubbe tall lika fort....? Och lagrar kroppen kolhyrater,fett,protein på sammavis..... I dont think so, och inte dom flesta av oss heller.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506782/
Citera
2015-08-19, 19:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampifittan
Diskussionen i sig är helt orelevant då du inte har koll på t3/t4,testo,insulin,gh osv osv. kroppen är en väldigt häftig hybridmaskin och den funkar olika hos alla.
Har haft en klient 120kg 2000kcal om dagen och vikten rubbades inte, tills han fick t3 utskrivet. Det är så mycket som kan påverka.

Livsmedlen i sig har olika förbränningsvärden också. Kolla på en välplanerad bodybuilding diet (inte en dussin diet från en tidningen, utan en RIKTIGT diet som är betald för.) så ser man att det inte är kalorierna i första hand som ändras utan makrofördelningen då förbränningen av olika livsmedel går i olika takt.

Håll koll efter studierna i ämnet då detta är vad som går hetast inom diet forskningen idag. Är en kalori verkligen en kalori? Det är en termogenenhet...... Brinner en stubbe björk och en stubbe tall lika fort....? Och lagrar kroppen kolhyrater,fett,protein på sammavis..... I dont think so, och inte dom flesta av oss heller.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506782/

Håller med... men... det känns som personen tråden handlar om har något fel och borde kontrollera med en läkare. Jag väger 66 kg och proppar i mig 2800k för att hamna på balans (tränar iofs alla dagar).
Citera
2015-08-19, 20:25
  #24
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Kommer aldrig glömma dig ts. Patetiskt var ordet.
Jag står för övrigt kvar vid mitt ord från förra tården.

Om det är någon som är patetiskt så är det väl för fan du? Du vet mycket väl vad TS menar men du ska ändå hålla på med dina tönterier som vanligt.

Om 100 personer väger 113 kg, äter 2200 kcal/dag och rör på sig varje dag, så kommer säkert minst 95 av dessa gå ner i vikt. Visst, det FINNS EN LITEN MÖJLIGTHET att någon/några få av dem står still i vikt, ty grov hormonell obalans eller andra allvarliga fel på kroppen. Då kommer du men dina hjälteinlägg som räddar världen från ovisshet.

Känns lite som zebraeffekten. Hör man hovar kan man anta att det är hästar, inte zebror.

Till TS:
Man BÖR med största sannolikhet lyckas gå ner i vikt. Man kan anta det, om det inte går kan man ta tag i det då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback