Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
För säljaren är 30 SEK värt mer än latten, det är därför som säljaren vill byta till sig 30 SEK. Möjligen kan du föreställa dig att säljaren erhåller en monetär vinst. Och då kan du sitta och hävda att försäljning av latte är spekulation. Gör du det?
Säljaren, caféet, har köpt in relativt stora mängder kaffe i avsikt att sälja detta i mindre doser till högre styckepris. Ja, det är spekulation. Förmodligen inte högriskspekulation (det är ju uppenbart många som regelbundet går på café och jag minns inte på rak arm att jag sett några större mängder konkurser i branschen), och jag lägger personligen inga negativa konnotationer i begreppet spekulation som sådant, men spekulation är det i allra högsta grad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Det jag refererade till är grundläggande nationalekonomi. Det beskriver varför folk gör affärer med varandra i ett samhälle. Affärer görs när båda parter anser att det de byter till sig i affären ger dom en värdeökning.
Nu har du väl hävdat att du är utbildad inom området och arbetat på en investmentbank. Då kan man förvänta sig att du skulle vara medveten om den här typen av basal kunskap.
Det är även vanligt inom grundläggande nationalekonomi att beskriva en oförmåga att, inom en rimlig tidshorisont, kunna köpa en vara trots att man har såväl vilja som kapacitet att betala ett marknadsmässigt pris, som "brist". Likväl var det invändningar mot denna definition från ditt håll när det handlade om hyresbostäder. Det är därför lustigt att du nu plötsligt tycks mycket mer fäst vid den grundläggande teorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Så antingen stämmer inte det och du är helt enkelt väldigt okunnig. (Inget fel i det). Eller också är det som du säger och det är något annat som får dig att fokusera på någon detalj väldig formalistiskt och glömma eller bortse från all din övriga kunskap. Och vara helt oförmögen att ta in argument.
Delen i fetstil skulle du med fördel kunna läsa upp stående framför en spegel, och det skulle vara minst lika träffande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Du viftar bort de referenser till Wikipedia som jag givit. Där den engelska rimligen får ses som ganska god och borde kunna accepteras. iaf i grova drag. I stället drar du fram en mycket kort mening i SAOL, och gör den extremt formalistiska invändningen att SAOL definierar orden i Svenskan.
Det är ju inte så att de mer omfattande definitionerna helt saknar existensberättigande, men min implicita, underliggande poäng var att det du postade inte är entydigt, och att du därför inte presterat ett övertygande, oemotsägligt argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
När jag sedan pekar på orimligheten i den korta SAOL-meningen, med ett trivialt exempel så avfärdar du det med att kaffe är äckligt. Sedan avfärdar du det i att jag inte skulle ha gjort just en monetär vinst. (Något som SAOL inte krävde). Och där du rimligen inser att andra parten i affären gjorde just en monetär vinst. Men det bortser du ifrån.
Jag har berört den säljande sidan av transaktionen ovan. Vad gäller vinstbegreppet så skulle jag misstänka att de flesta källor man kan hitta (inklusive Wikipedia) beskriver det som ett i första hand monetärt begrepp snarare än den tänkbara nationalekonomiska tolkningen som kan innefatta upplevd nytta hos individer. Jag lämnar dock detta overifierat eftersom det här inte är Språk-forumet och det inte skulle bidra nämnvärt till diskussionen här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Du uppvisar ingen förmåga till att ta emot relevanta kommentarer, utan all effort handlar om att avfärda dessa. Antingen genom rent formella invändningar eller ny påhittade krav.
Även detta skulle du mycket väl kunna läsa upp stående framför spegeln och giltigheten skulle vara minst lika stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vidare så visade du inte att du kunde ta in den relevanta invändning jag gjorde mot att du släpade in CAPM. Och framförallt inte kommentaren om distinktionen mellan hedging och spekulation.
På vilket sätt är en bostad inte en "capital asset" menar du? Diskussionen om optioner var visserligen intressant även om den inte innehöll något som var nytt för mig, men hävdar du att bostadsköp är jämförbart med hedging av den typ man kan göra med optioner? Det är oklart vad din tänkta parallell är. Jag antar att det fanns någon sorts poäng med att dra in optioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Och inte har du bemött kommentaren ang pensionssparande och capital preservation. Och att köp av real estate just kan ses som pensionssparande och capital preservation och då inte spekulation.
Det är en falsk dikotomi. Att det är "pensionssparande och capital preservation" utesluter inte att det också, samtidigt, är spekulation i någon utsträckning (som kan vara betydligt lägre än 100%). Vidare lägger jag som sagt inga negativa konnotationer i ordet spekulation. Det är inte så att jag själv bara sparar i former med den absolut lägsta möjliga risken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vidare så har du helt ignorerat tämligen triviala saker som att Zurfarn kanske köpte en lägenhet något tidigare för att det var bra läge. Och att det skulle kunna dröja år innan ett liknande läge dyker upp igen. Och inte heller att lägenheten skulle kunna användas innan barnet flyttade in, tex som gästbostad eller förråd.
Jag har inte diskuterat det i inlägg riktade direkt till dig, men jag tog upp en del liknande saker i
ett svar till Zurfarn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Jag har berört några av mina bevekelsegrunder ovan. Det jag skulle säga är att du omedelbart faller in i sk pennfäktningsbeteende, där du ska segra och ändamålet helgar medlen. Och din förmåga att ta in vad de andra skriver är obefintlig. Vad skulle du själv beskriva det som?
Det här var väldigt enkelt att besvara. Det är en ren emulering av din debatteknik. Vad kallar du själv den för?
Vad gäller "ska segra" så kan jag enkelt hänvisa till
ett konkret exempel där jag medgav att jag insåg att ett antagande jag gjort var felaktigt. Fler exempel på samma tema går att hitta i exempelvis matteuppgiftstråden, men då får man gräva lite mer. En förutsättning för att göra detta är givetvis att det föreligger ett fel till att börja med.
Har du några konkreta exempel att peka på där du medgivit fel från din sida?