2015-08-19, 15:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Vill bara berätta för er att mina två sista spekultionsköp av nybyggen, men inflytt våren 2016, nu ligger 1 MSEK plus, per lägenhet alltså, de ska säljas om ca 6 månader. Så min sammanlagda lägenhets-spekulationsvinst senaste 7 åren blir ca 15 MSEK brutto, så jag har så att säga slutat mitt (löneslaverijobb) och lever på avkastningen av mina vinster. Så den kluriga frågan är: 1. är jag smartast i tråden? 2. jag är bara medelsmart men har gjort otroligt korrekta riskbedömningar och spekulationer? 3. jag är en imbecill som chansade och hade tur?.
Frågan är väl bara för en som följt tråden sporadiskt är om det motbevisar att vi blåser upp en bubbla?

Grattis till dig om du är smart eller om du har haft flyt återstår väl att se.

Personligen tror jag att bubblan kommer fortsätta pumpas några år till så du kan nog köpa på dig fler kontrakt efter dessa är sålda och tjäna mer pengar men sedan får du nog hitta andra områden att investera i.
2015-08-19, 15:31
Medlem
Trillskes avatar
Strasburg, har sedan länge redan påpekat att jag tror du är den enda hetsapan i tråden som faktiskt vet vad du gör, så blir antingen 1 eller 2 med en hint av 3 med tanke på kort sikt. Sen verkar du ha diverse andra fel i huvudet så använd pengarna väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Till Trillske: Detta är HELT gula köp, hänger du med?
Det makalösa med dig är inte bristen på kompetens, det är såklart inte unikt, det fantastiska med dig är att hur långt folk än går förstår du inte att de driver med dig.

Iaf, färgerna var på en barns nivå, men jag ser med spänning fram emot vart du till slut kopplar på om någon orkar gå vidare.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-19 kl. 15:38.
2015-08-19, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur ska svenska småsparare agera i dagens lågräntemiljö?

– Det kan vara positivt för privatspararna. Om du har lån som du har låga kostnader för så kan du i stället lägga pengar i aktiemarknaden. Ett alternativ är att amortera. Men jag föredrar aktiemarknaden. Så kanske du kan göra en ännu större amortering längre fram.

På lång sikt är börsen alltid ett bättre alternativ än andra sparformer, anser Joakim Bornold.
Väldigt sant och något som fler borde lära sig. Bor gör man hela livet så det är verkligen på lång sikt och då lönar det sig att ta risk. Risken minskar ju längre tidshorisont man har som jag skrivit tidigare men avkastningen ökar däremot. Den visdomen tillämpas med fördel både när det gäller amorteringar och pensionssparande.

Den där rekommenderar alltså aktieplaceringar efter räntesänkningar när risken snarare finns för ränteuppgångar? Ja naturligtvis gör han det för han tjänar pengar på det själv men en klok princip i allmänhet är det överhuvudtaget inte. Tvärtom såklart.

Risk här kan uppfattas av den aningslöse som "egentligen ingen risk alls" och det är inte riktigt klokt det heller.

"Kanske" var det ja. Apropå risk.
2015-08-19, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Den där rekommenderar alltså aktieplaceringar efter räntesänkningar när risken snarare finns för ränteuppgångar? Ja naturligtvis gör han det för han tjänar pengar på det själv men en klok princip i allmänhet är det överhuvudtaget inte. Tvärtom såklart.

Risk här kan uppfattas av den aningslöse som "egentligen ingen risk alls" och det är inte riktigt klokt det heller.

"Kanske" var det ja. Apropå risk.

Han rekommenderade inte aktieköp vid någon speciell tidpunkt utan generellt när man är långsiktig. Att kunna överlista marknaden och köpa vid rätt tillfällen är inte lätt och de flesta bör inte ens försöka.

Att däremot som han rekommenderar och som även jag sagt tidigare, spara långsiktigt i börsen är klokt. Det tar ned skulden snabbare än amortering.

Detsamma gäller bostäder. Att kunna köpa och sälja vid rätt tillfällen bör man inte ens försöka. Det finns säkert en del här som bittert ångrar att de har sålt. Bättre att äga hela tiden.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-19 kl. 18:29.
2015-08-19, 19:19
Medlem
Citat:
Då faller som jag skrev även försäkringsbolag in på definitionen av spekulation men jag tycker det är ytterst tveksamt att påstå att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation. De övertar helt enkelt andras risker och prissätter den tjänsten enligt vad de anser ger en vettig intjäning.
Framförallt inte Folksam. Och det var lite därför jag skrev det.
Frågan man om de som sålde CDS'er på amerikanska bostadsobligationer ägnade sig åt spekulation så lär man få svaret ja, av de som förstår frågan. Och med emfas.
Men det var inte för intet som att försäkringsbolaget AIG ägnade sig åt sådant.
Att folk värjer sig mot att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation handlar nog mest om att de är vana vid konceptet och använder det själva. Och känner konceptet under att annat namn, försäkringar.

Citat:
Alla företag tar för övrigt risk i vinstsyfte.
Det finns inslag av risk men är inte deras affärside. Det är inte genom att ta risk som frisersalongen kan göra sin vinst. Det får dom av att leverera en tjänst eller sälja en vara.
Men för den ohedgade optionshandlaren och försäkringsbolaget handlar det om att göra vinst på just att ta risk.
2015-08-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ett hyreshus får inte vara belånat till mer än runt 50 %
Nu får du allt länka till den lagen eller vad det är för regel du lutar dig mot.

(Jag har länkat till ett fastighetsbolag tidigare som var belånade långt högre).

Citat:
och måste amorteras av
Och det får du också visa.

Citat:
dessutom har väl de flesta hyresvärdar bunden ränta.
Kan vara så. Dock lär dom ha dessa interleaved så att något rullas varje halvår eller så. Och då påverkas dom av ränteändringar. Låt vara med viss fördröjning.
2015-08-19, 19:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men för den ohedgade optionshandlaren och försäkringsbolaget handlar det om att göra vinst på just att ta risk.
Men det blir lite olyckligt att formulera det så eftersom uppskattningsvis halva tråden kommer missförstå dig.

Snarare än "ta risk" så täcker försäkringsbolagen den negativa arean av våra utfall och tar betalt den faktiska kostnaden antaget symmetri + vinstmarginal. Vi godtar detta eftersom vi inte är symmetriska, till skillnad från försäkringsbolaget. Det vill säga vår kostnad för de negativa utfallen är större än försäkringsbolagets.

Så det blir liksom två punkter tråden haft problem med:
1) risk kan alltid definieras som en kostnad >0
2) kostnaden blir bestämt större vid asymmetri

Antagandet är då att "risk" är benämningen på negativa utfall. "Risk" är ett kasst ord, men då det används av andra är man ju så illa tvungen. Och jag antar att ingen tycker att det är en "risk" att råka vinna på lotto etc.
2015-08-19, 19:42
Medlem
Citat:
Att köpa en BR, låta den stå tom och sedan sälja den för att göra vinst skulle vara spekulation,
Ja, affärsiden är just att ta risk i syfte att erhålla vinst. (Men som sagt tror jag att det är en tveksam affär).

Citat:
men att spekulation inte har någonting med saken att göra om man skulle bo i den under tiden man äger den
Nej, då är syftet att ordna ett boende.

Citat:
- det är en binär definition av spekulation.
Var hittar du något binärt??
Jag hänvisar till syfte/affärside.

Citat:
Varför tycker du att spekulation och nyttjande inte kan förenas?
Jag pekar på att det handlar om olika syften.

Man kan tänka sig någon som har båda syften. Dels att bo och dels spekulation. Dvs någon som behöver 34 kvm lägenhet men köper en 120 kvm lägenhet. där över halva i stort sett inte används.
Och där tanken är att ackumulerad månadskostnad + räntor för de extra kvm ska vara mindre än prisökningen på de de extra kvm.
Hur vanligt det är har jag ingen uppfattning om, men att ligga och betala 2-3 ggr högre boendekostnad tror jag få är intresserade av i längden. De flesta ser nog en bättre användning för pengarna.

Notera dock att ovanstående förutsätter att objektet köps under dessa premisser.

Att den som blir änka/änkling bor kvar i sin invanda bostad ser jag inte som spekulation.
2015-08-19, 20:15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Var hittar du något binärt??
Jag hänvisar till syfte/affärside.
Vad huvudsyftet är spelar i sammanhanget ingen som helst roll om vinstförhoppning driver upp budgivningen, då har vi ändå en köpeskilling baserad i spekulation.

Det rutigtpapper påpekar är inga konstigheter och ni rotar bara runt omkring bredvid en självklar poäng. Det känns onödigt.

Det är också en naturlig del i varför psykologi är en vedertagen del i prissättningen på bostadsmarknader.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-19 kl. 20:17.
2015-08-19, 20:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
För säljaren är 30 SEK värt mer än latten, det är därför som säljaren vill byta till sig 30 SEK. Möjligen kan du föreställa dig att säljaren erhåller en monetär vinst. Och då kan du sitta och hävda att försäljning av latte är spekulation. Gör du det?

Säljaren, caféet, har köpt in relativt stora mängder kaffe i avsikt att sälja detta i mindre doser till högre styckepris. Ja, det är spekulation. Förmodligen inte högriskspekulation (det är ju uppenbart många som regelbundet går på café och jag minns inte på rak arm att jag sett några större mängder konkurser i branschen), och jag lägger personligen inga negativa konnotationer i begreppet spekulation som sådant, men spekulation är det i allra högsta grad.

Citat:
Det jag refererade till är grundläggande nationalekonomi. Det beskriver varför folk gör affärer med varandra i ett samhälle. Affärer görs när båda parter anser att det de byter till sig i affären ger dom en värdeökning.
Nu har du väl hävdat att du är utbildad inom området och arbetat på en investmentbank. Då kan man förvänta sig att du skulle vara medveten om den här typen av basal kunskap.

Det är även vanligt inom grundläggande nationalekonomi att beskriva en oförmåga att, inom en rimlig tidshorisont, kunna köpa en vara trots att man har såväl vilja som kapacitet att betala ett marknadsmässigt pris, som "brist". Likväl var det invändningar mot denna definition från ditt håll när det handlade om hyresbostäder. Det är därför lustigt att du nu plötsligt tycks mycket mer fäst vid den grundläggande teorin.

Citat:
Så antingen stämmer inte det och du är helt enkelt väldigt okunnig. (Inget fel i det). Eller också är det som du säger och det är något annat som får dig att fokusera på någon detalj väldig formalistiskt och glömma eller bortse från all din övriga kunskap. Och vara helt oförmögen att ta in argument.

Delen i fetstil skulle du med fördel kunna läsa upp stående framför en spegel, och det skulle vara minst lika träffande.

Citat:
Du viftar bort de referenser till Wikipedia som jag givit. Där den engelska rimligen får ses som ganska god och borde kunna accepteras. iaf i grova drag. I stället drar du fram en mycket kort mening i SAOL, och gör den extremt formalistiska invändningen att SAOL definierar orden i Svenskan.

Det är ju inte så att de mer omfattande definitionerna helt saknar existensberättigande, men min implicita, underliggande poäng var att det du postade inte är entydigt, och att du därför inte presterat ett övertygande, oemotsägligt argument.

Citat:
När jag sedan pekar på orimligheten i den korta SAOL-meningen, med ett trivialt exempel så avfärdar du det med att kaffe är äckligt. Sedan avfärdar du det i att jag inte skulle ha gjort just en monetär vinst. (Något som SAOL inte krävde). Och där du rimligen inser att andra parten i affären gjorde just en monetär vinst. Men det bortser du ifrån.

Jag har berört den säljande sidan av transaktionen ovan. Vad gäller vinstbegreppet så skulle jag misstänka att de flesta källor man kan hitta (inklusive Wikipedia) beskriver det som ett i första hand monetärt begrepp snarare än den tänkbara nationalekonomiska tolkningen som kan innefatta upplevd nytta hos individer. Jag lämnar dock detta overifierat eftersom det här inte är Språk-forumet och det inte skulle bidra nämnvärt till diskussionen här.

Citat:
Du uppvisar ingen förmåga till att ta emot relevanta kommentarer, utan all effort handlar om att avfärda dessa. Antingen genom rent formella invändningar eller ny påhittade krav.

Även detta skulle du mycket väl kunna läsa upp stående framför spegeln och giltigheten skulle vara minst lika stor.

Citat:
Vidare så visade du inte att du kunde ta in den relevanta invändning jag gjorde mot att du släpade in CAPM. Och framförallt inte kommentaren om distinktionen mellan hedging och spekulation.

På vilket sätt är en bostad inte en "capital asset" menar du? Diskussionen om optioner var visserligen intressant även om den inte innehöll något som var nytt för mig, men hävdar du att bostadsköp är jämförbart med hedging av den typ man kan göra med optioner? Det är oklart vad din tänkta parallell är. Jag antar att det fanns någon sorts poäng med att dra in optioner.

Citat:
Och inte har du bemött kommentaren ang pensionssparande och capital preservation. Och att köp av real estate just kan ses som pensionssparande och capital preservation och då inte spekulation.

Det är en falsk dikotomi. Att det är "pensionssparande och capital preservation" utesluter inte att det också, samtidigt, är spekulation i någon utsträckning (som kan vara betydligt lägre än 100%). Vidare lägger jag som sagt inga negativa konnotationer i ordet spekulation. Det är inte så att jag själv bara sparar i former med den absolut lägsta möjliga risken.

Citat:
Vidare så har du helt ignorerat tämligen triviala saker som att Zurfarn kanske köpte en lägenhet något tidigare för att det var bra läge. Och att det skulle kunna dröja år innan ett liknande läge dyker upp igen. Och inte heller att lägenheten skulle kunna användas innan barnet flyttade in, tex som gästbostad eller förråd.

Jag har inte diskuterat det i inlägg riktade direkt till dig, men jag tog upp en del liknande saker i ett svar till Zurfarn.

Citat:
Jag har berört några av mina bevekelsegrunder ovan. Det jag skulle säga är att du omedelbart faller in i sk pennfäktningsbeteende, där du ska segra och ändamålet helgar medlen. Och din förmåga att ta in vad de andra skriver är obefintlig. Vad skulle du själv beskriva det som?

Det här var väldigt enkelt att besvara. Det är en ren emulering av din debatteknik. Vad kallar du själv den för?

Vad gäller "ska segra" så kan jag enkelt hänvisa till ett konkret exempel där jag medgav att jag insåg att ett antagande jag gjort var felaktigt. Fler exempel på samma tema går att hitta i exempelvis matteuppgiftstråden, men då får man gräva lite mer. En förutsättning för att göra detta är givetvis att det föreligger ett fel till att börja med.

Har du några konkreta exempel att peka på där du medgivit fel från din sida?
2015-08-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dina hårklyverier om hur stor andel av beslutet att köpa en bostad som är "spekulation" - dvs förhoppning om värdeökning - är helt ointressant för alla utom dig.
Diskussionen handlade om vad som kan anses vara spekulation, jag påpekade att det inte bara finns två nivåer av det. Ett köp kan vara mer än bara antingen eller.

Citat:
Det är fullständigt ovidkommande om beslutet att köpa en bostad till 0,9% eller 1,2% handlar om förhoppning om värdeökning. Det styr inte aktörernas handlande ett jävla dugg, för att vara tydlig.
I ditt exempel styr det handlandet med 0,9 eller 1,2 %...

Citat:
Det enda som är intressant för att diskutera utvecklingen av bomarknaden är om det finns en massa aktörer som styrs endast och uteslutande - binärt om du så vill - av driften att göra en god förtjänst och inte alls av underliggande behov av att bo.
Det förutsätter att folk inte är redo att skuldsätta sig mer i en situation där de tror att de gör en säker vinst, någonting som förstås inte stämmer.

Citat:
Om du inte fattar varför dina hårklyverier är så totalt ointressanta så bör du lämna tråden och börja granska navelludd på heltid. Det är lika givande som denna pseudodiskussion om "spekulation".
Nu var det ju du som visade att du inte förstod vad jag skrev och drog slutsatser ovärdiga en myndig individ, jag försökte bara förklara vad du uppenbarligen inte förstod.
2015-08-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Vill bara berätta för er att mina två sista spekultionsköp av nybyggen, men inflytt våren 2016, nu ligger 1 MSEK plus, per lägenhet alltså, de ska säljas om ca 6 månader. Så min sammanlagda lägenhets-spekulationsvinst senaste 7 åren blir ca 15 MSEK brutto, så jag har så att säga slutat mitt (löneslaverijobb) och lever på avkastningen av mina vinster. Så den kluriga frågan är: 1. är jag smartast i tråden? 2. jag är bara medelsmart men har gjort otroligt korrekta riskbedömningar och spekulationer? 3. jag är en imbecill som chansade och hade tur?.

Självfallet har du gjort bra affärer, men sist jag kollade handlade tråden om nationalekonomi och hur vida vi har en bubbla på bostadsmarknaden, och rent krasst kan man nog säga att ju mer framgångsrik du varit, desto större bubbla har vi.

Personligen skiter jag fullständigt i hur mycket pengar du har, du blir varken en bättre människa eller lever längre med dina pengar.

Grattis!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in