2015-08-19, 01:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Att definiera spekulation som att ta risk i vinstsyfte är ganska enkelt och användbart.

Det stämmer då med fallen med optioner, och förkommer inte för den som köper mat, latte, eller en bostad för att bo i. Pensionssparande blir då inte heller spekulation i fallen man vill bevara kapitalet och hålla ned risken.

Att köpa en BR som man låter stå tom, där syftet är att sälja den med vinst (efter avdrag för kostnaderna) skulle då vara spekulation. Jag tvivlar väl på att det skulle vara så vanligt. (Jag har lite svårt att se att det skulle gå plus särskilt ofta).

(En liten intressant konsekvens är då försäkringsbolagen som just tar risk i syfte att göra vinst. Folksam är ett rent spekulationsbolag. Och folk som inte vill ha med spekulanter att göra tar i konsekvens därmed inga försäkringar).

Då faller som jag skrev även försäkringsbolag in på definitionen av spekulation men jag tycker det är ytterst tveksamt att påstå att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation. De övertar helt enkelt andras risker och prissätter den tjänsten enligt vad de anser ger en vettig intjäning. Alla företag tar för övrigt risk i vinstsyfte.

Om vi sedan går tillbaks till ursprunget i den här debatten så påstods det att om man köper en bostad som barnen lite senare ska överta, då ägnar man sig åt spekulation. Jag anser snarare att det är raka motsatsen till spekulation. Man ser ett behov som snart kommer och vill inte spekulera i möjliga prisförändringar tills dess. Därför låser man fast priset på dagens nivå då det är en nivå man klarar och känner sig nöjd med. Väntar man istället så spekulerar man, det kan bli billigare eller dyrare.

Bäst anser jag är att undvika sådana rätt värderingsladdade ord som mest uttrycker ens subjektiva åsikter istället för något objektivt.
2015-08-19, 01:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Angående debatten om spekulation och risk i allmänhet, som bubbelbabblare ser som något genuint negativt, så stötte jag precis på följande artikel som kan vara läsvärd:

Ekonomen: Sparare behöver ta större risk

Några citat därifrån:
– Min viktigaste utmaning framöver är att många sparar med för låg risk, framför allt i sitt längre sparande, som pension. Många har alldeles för mycket ränta i sitt sparande och det straffar sig när man ska ta ut sin pension.

Varför är riskbenägenheten låg?

– Jag tror att när många får rådgivning och tillfrågas vilken risk de vill ha så känns risk obekvämt. I finansbranschen är risk inte någonting negativt, det är tvärtom en möjlighet.
...
Hur ska svenska småsparare agera i dagens lågräntemiljö?

– Det kan vara positivt för privatspararna. Om du har lån som du har låga kostnader för så kan du i stället lägga pengar i aktiemarknaden. Ett alternativ är att amortera. Men jag föredrar aktiemarknaden. Så kanske du kan göra en ännu större amortering längre fram.

På lång sikt är börsen alltid ett bättre alternativ än andra sparformer, anser Joakim Bornold.

Väldigt sant och något som fler borde lära sig. Bor gör man hela livet så det är verkligen på lång sikt och då lönar det sig att ta risk. Risken minskar ju längre tidshorisont man har som jag skrivit tidigare men avkastningen ökar däremot. Den visdomen tillämpas med fördel både när det gäller amorteringar och pensionssparande.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-19 kl. 01:58.
2015-08-19, 05:25
Medlem
Trillskes avatar
Mer lågstadieekonomi... Det är helt omöjligt att sluta reagera över dels vad ni tror är rimlig information för vuxna människor, dels vad som inte sjunkit in ännu.

Spekulation för bostadsmarknaden gör förövrigt att du pumpar upp priserna högre i positiva trender, och sedan lägre i negativa.

Jag hoppas ingen försöker göra någon slags poäng av att det skulle vara dåligt för en individ att spekulera överhuvudtaget, det vore en märklig generell poäng. Eller att risk skulle vara bra eller dåligt. Det vore en idiotiskt märkligt sak att påstå. Förhoppningsvis är det bara som vanligt, att lånetårsken är ett barn i en vuxens kropp som inte kan begripa triviala koncept. Det är en ganska tydlig effekt av 20 år idiocrazy-marknad, där den dummaste klarat sig ännu bättre än den kompetente.

Ingen rimligt funtad människa bryr sig det minsta lilla om er privata situation, tråden handlar om bostadsbubbla. Detta gäller även eventuell påverkan av spekulation.

Dvs inlägget över mitt är inte bara extremt barnsligt, det är OT.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-19 kl. 05:31.
2015-08-19, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Bostadspriserna kommer nog aldrig gå ner. Kanske liten dipp liknande som under finanskrisen och sen rakt upp igen.

Och åt vilket håll går priset vid en dipp?
2015-08-19, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då faller som jag skrev även försäkringsbolag in på definitionen av spekulation men jag tycker det är ytterst tveksamt att påstå att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation. De övertar helt enkelt andras risker och prissätter den tjänsten enligt vad de anser ger en vettig intjäning. Alla företag tar för övrigt risk i vinstsyfte.

Om vi sedan går tillbaks till ursprunget i den här debatten så påstods det att om man köper en bostad som barnen lite senare ska överta, då ägnar man sig åt spekulation. Jag anser snarare att det är raka motsatsen till spekulation. Man ser ett behov som snart kommer och vill inte spekulera i möjliga prisförändringar tills dess. Därför låser man fast priset på dagens nivå då det är en nivå man klarar och känner sig nöjd med. Väntar man istället så spekulerar man, det kan bli billigare eller dyrare.

Bäst anser jag är att undvika sådana rätt värderingsladdade ord som mest uttrycker ens subjektiva åsikter istället för något objektivt.

Det handlar om att bubbelbabblare vill etablera en trådsanning att det förekommer omfattande bostadsspekulation på den svenska bomarknaden, som ett argument för vi har en bubbla som kommer spricka. Någon sådan spekulation finns inte, undantaget nybyggnation. Men det är ju underhållande att se dem hamna i div träskmarker när de försöker definiera spekulation.
2015-08-19, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad jag vet så kan man iaf inte använda spekulationsargumentet hos banken

"Jo men låna ut pengar till mig nu, jag kommer ju göra vinst så det är lugnt"
2015-08-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tvärtom skulle jag säga. Om man köper idag för att man inte vill ta risken att priset är högre imorgon när man behöver den har man tvärtom undvikit att spekulera i framtida priser. Man är helt enkelt nöjd med priset som gäller idag och vill inte chansa eller spekulera i vad som gäller imorgon.

Det enligt samma princip som att en bonde kan sälja sin skörd till ett pris som bestäms idag trots att leveransen sker senare. Han undviker alltså spekulation om framtida händelser som kan påverka priset.

Edit: För att summera så är det alltså spekulation om man hoppas att priset är högre senare men det är att undvika spekulation om man är rädd att priset är högre senare. Det här visar väl lite på det bisarra att prata om spekulation i sådana här fall.
Ja, vi säger ju samma sak Jag försökte vara lite putslustig med att ordet spekulera även kan användas i betydelsen "fundera kring". Lite som att jag kan spekulera i huruvida katten kommer ha lämnat en "present" i form av huvudlös fågel framför dörren i dag igen
2015-08-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och? Varför skulle man inte kunna äta god mat bara för att livsmedel är livsnödvändigt?

Om man måste ha nånstans att bo och måste plöja ner miljoner i det, varför skulle man inte samtidigt fundera över möjlig värdeförändring, upp eller ner? Det är naturligt att man gör det med tanke på att en bostadsaffär är den största affären de flesta av oss kommer att göra under livet. Det gör det fortfarande inte till spekulation.
Du snurrar till det. Köper du en bostad och har för avsikt att sälja den och göra vinst i framtiden så har spekulation spelat en roll i ditt beslut, oavsett om du köper nyproduktion och säljer den ett år senare utan att ha satt din fot i den eller om du köper en existerande bostad, bor i den under året och säljer den ett år senare.
2015-08-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker man kan definiera spekulation som ett kortsiktigt spekulerande i en vinst. En bostad däremot är något man har lite längre än för ett ögonblick och behovet är primärt att faktiskt bo i bostaden och inte göra en vinst på den.

Som någon sa: Att spekulera i en högriskaktie som exempelvis Fingerprint Cards är spekulation.

Däremot att köpa en A-aktie i Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway för att behålla i många år framöver är inte spekulation, som jag ser det.

Det senare är bara ett klokt beslut som ekonomiskt lagda personer gör.
Ja, det är en vanlig distinktion att göra. Kort sikt: spekulation, lång sikt: investering. Men skrapar man lite på det, var går gränsen för att ett aktieköp går från att vara spekulation till att vara en investering? Och kan man inte göra kortsiktiga investeringar?

Det är jäkligt luddigt när man försöker avgränsa begreppen, men eftersom att det är så stort överlapp och inga direkta motsatser är det sällan man försöker göra det
2015-08-19, 09:45
Medlem
Citat:
Lite osäker på hur du tänker här. Hyrorna är hårt reglerade i Sverige.

Det låter som du tänker på någon liten andrahandsuthyrning. Det var inte det jag avsåg utan den stora reglerade hyresmarknaden.

Men vi kan ta exemplet.
På ställen som Fruängen ligger BR-kostnaden på ca 1200/kvm och år. Dvs vi landar på ca 3400 per månad. (ränta + månadskostnad). Skulle räntan åka upp i 10% så skull boendekostnaden antagligen åka upp i ca 13 KSEK. Och då har vi väl en inflation på 8%. Så i praktiken är 8 av de 10% amortering. Så det minskar ju en hel del för varje år.

I HR-fallet så säger vi att du startat ett fastighetsbolag och köpt ett hyreshus. När nu din ränta åker upp så måste du få in mer direktavkastning för att inte gå i kk. Och eftersom dina kostnader ökar så godkänner HGF hyreshöjningarna. Hyrorna stiger således lika drastiskt.
Och kan inte din hyresgäster betala så måste du vräka dom och få in nya för att inte du ska gå i kk.

Men eftersom nu inte staten riktigt vill att folk ska hamna ute på gatorna och företagen gå i kk, så tror jag iaf att vi inte får se en drastisk ökning av räntan. Staten kommer att vidta åtgärder för att dämpa en för kraftig ökning. (Kan ju handla om att öka på ränteavdragen t ex).

Räntan kan öka, men det blir långsamt. Man måste vänja folket vid förändringarna. Säg i stället att räntan ökas så att boendekostnad stiger med ca 15% per år.
Dvs BR innehavaren ovan får en ökning från 3400 till 3900. Och sedan 4500 året därpå. Och då har vi väl lite inflation som gör att en del av ökningen är amortering, och det gör då att fortsatt ränteökning inte blir lika påfrestande. (Men ränte och inflationsökningarna kan ju leda till stagnerande priser, eller vikande. Det är väl inte otroligt. Dock ska man ha i minnet att villapriserna ökade under 70-talet med hög ränta och inflation).
Ett hyreshus får inte vara belånat till mer än runt 50 % och måste amorteras av, dessutom har väl de flesta hyresvärdar bunden ränta.
2015-08-19, 09:51
Medlem
Citat:
Att definiera spekulation som att ta risk i vinstsyfte är ganska enkelt och användbart.

Det stämmer då med fallen med optioner, och förkommer inte för den som köper mat, latte, eller en bostad för att bo i. Pensionssparande blir då inte heller spekulation i fallen man vill bevara kapitalet och hålla ned risken.

Att köpa en BR som man låter stå tom, där syftet är att sälja den med vinst (efter avdrag för kostnaderna) skulle då vara spekulation. Jag tvivlar väl på att det skulle vara så vanligt. (Jag har lite svårt att se att det skulle gå plus särskilt ofta).

(En liten intressant konsekvens är då försäkringsbolagen som just tar risk i syfte att göra vinst. Folksam är ett rent spekulationsbolag. Och folk som inte vill ha med spekulanter att göra tar i konsekvens därmed inga försäkringar).
Att köpa en BR, låta den stå tom och sedan sälja den för att göra vinst skulle vara spekulation, men att spekulation inte har någonting med saken att göra om man skulle bo i den under tiden man äger den - det är en binär definition av spekulation. Varför tycker du att spekulation och nyttjande inte kan förenas?
2015-08-19, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du snurrar till det. Köper du en bostad och har för avsikt att sälja den och göra vinst i framtiden så har spekulation spelat en roll i ditt beslut, oavsett om du köper nyproduktion och säljer den ett år senare utan att ha satt din fot i den eller om du köper en existerande bostad, bor i den under året och säljer den ett år senare.
Begreppet "spekulationsköp av bostäder" blir fullständigt innehållslöst med ditt sätt att resonera. Alla som köper en bostad idag hoppas att bostaden ska stiga i värde så att de såsmåningom ska kunna köpa större/mer centralt etc. Därmed har vi en bostadsmarknad som drivs av spekulationköp, är det det du säger?

I så fall hamnar man helt fel i sin analys av den svenska bostadsmarknaden. Den svenska bostadsmarknaden drivs av behovet att bo, menar jag. Ditt jiddrande om spekulation är irrelevant och leder folk till felaktiga slutsatser om utvecklingen framöver. Det är en jäkla skillnad för prognoserna om framtida utfall om utvecklingen på marknaden drivs av spekulation eller ett verkligt underliggande behov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in