Citat:
Att definiera spekulation som att ta risk i vinstsyfte är ganska enkelt och användbart.
Det stämmer då med fallen med optioner, och förkommer inte för den som köper mat, latte, eller en bostad för att bo i. Pensionssparande blir då inte heller spekulation i fallen man vill bevara kapitalet och hålla ned risken.
Att köpa en BR som man låter stå tom, där syftet är att sälja den med vinst (efter avdrag för kostnaderna) skulle då vara spekulation. Jag tvivlar väl på att det skulle vara så vanligt. (Jag har lite svårt att se att det skulle gå plus särskilt ofta).
(En liten intressant konsekvens är då försäkringsbolagen som just tar risk i syfte att göra vinst. Folksam är ett rent spekulationsbolag. Och folk som inte vill ha med spekulanter att göra tar i konsekvens därmed inga försäkringar).
Det stämmer då med fallen med optioner, och förkommer inte för den som köper mat, latte, eller en bostad för att bo i. Pensionssparande blir då inte heller spekulation i fallen man vill bevara kapitalet och hålla ned risken.
Att köpa en BR som man låter stå tom, där syftet är att sälja den med vinst (efter avdrag för kostnaderna) skulle då vara spekulation. Jag tvivlar väl på att det skulle vara så vanligt. (Jag har lite svårt att se att det skulle gå plus särskilt ofta).
(En liten intressant konsekvens är då försäkringsbolagen som just tar risk i syfte att göra vinst. Folksam är ett rent spekulationsbolag. Och folk som inte vill ha med spekulanter att göra tar i konsekvens därmed inga försäkringar).
Då faller som jag skrev även försäkringsbolag in på definitionen av spekulation men jag tycker det är ytterst tveksamt att påstå att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation. De övertar helt enkelt andras risker och prissätter den tjänsten enligt vad de anser ger en vettig intjäning. Alla företag tar för övrigt risk i vinstsyfte.
Om vi sedan går tillbaks till ursprunget i den här debatten så påstods det att om man köper en bostad som barnen lite senare ska överta, då ägnar man sig åt spekulation. Jag anser snarare att det är raka motsatsen till spekulation. Man ser ett behov som snart kommer och vill inte spekulera i möjliga prisförändringar tills dess. Därför låser man fast priset på dagens nivå då det är en nivå man klarar och känner sig nöjd med. Väntar man istället så spekulerar man, det kan bli billigare eller dyrare.
Bäst anser jag är att undvika sådana rätt värderingsladdade ord som mest uttrycker ens subjektiva åsikter istället för något objektivt.

Jag försökte vara lite putslustig med att ordet spekulera även kan användas i betydelsen "fundera kring". Lite som att jag kan spekulera i huruvida katten kommer ha lämnat en "present" i form av huvudlös fågel framför dörren i dag igen