Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Det var du som sa det, inte jag. Naturligtvis räknas det också som vanliga gräl och gnäll när en man gör det. Konstigt vore annars. Även män kan gräla och gnälla, varför skulle de inte kunna göra det? Vanliga gnäll och gräl är inte psykisk misshandel, spelar ingen roll vem som står för dem.
Sluta demonisera alla kvinnor och sluta upphöja alla män till oskyldiga små lamm. Både män och kvinnor kan vara lika onda. Kan vi vara överens där?
Var och varannan svensk kvinna sysslar med ständigt nedvärderande av sin man. Det är ovanligt att svenska män gör samma sak mot en kvinna. Det anses även som icke-socialt acceptabelt för en svensk man att nedvärdera sin fru, säga åt henne hur hon ska gå klädd, var hon får gå, vilka intressen hon får ha.
Det anses vara helt socialt accepterat för en svensk kvinna att offentligt nedvärdera sin man, säga åt honom hur han får gå klädd, vart han får gå, vilka intressen som han får ha, osv.
Om exempelvis en svensk kvinna har som intresse att titta på tv-serier, då skulle det anses sjukt ifall mannen hävt ur sig "jag vill inte att du sitter och slösar tid med att titta på tv, jag vill heller inte att du går klädd så där och nej, du får inte gå ut med dina kompisar i helgen".
Har en svensk man tv-spel som intresse då är det helt okej för en svensk kvinna att säga "sluta slösa bort tid på tv-spel, klä dig bättre och sluta umgås med de personerna".
Det är bara min observation att i svensk kultur så är det kvinnan som bestämmer och allt måste godkännas av henne. Det får, som sagts tidigare, inte samma extrema konsekvenser som när en afghansk kvinna inte lyder en taliban, men det är i samma kategori. Det är genom ständigt gnäll och förlöjligande/nedvärderande, samt förhandling om t.ex. sex som en svensk man kontrolleras av sin kvinna. Hon nekar honom sex så att han får be om det och göra saker för henne tills hon låter honom ha lite sex.
Detta är ironiskt nog tvärtemot den feministiska devisen att det värsta som kan drabba en kvinna är att ha sex utan att egentligen vilja det. Vad jag alltså menar är att kvinnan börjar med att förklara att det absolut inte går att ha sex utan att vilja det, det är det värsta som en kvinna kan uppleva, sedan efter de nekat mannen några gånger säger de; men självklart får du sex ifall du tar mig på en fin semester.
I den här stand up rutinen förklaras det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=3dGhsRsHXP8