2015-08-18, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Blodfyndet basunerades ut på ett tidigt stadium, och att det gick att koppla till 22-åringen: http://www.nsd.se/nyheter/22-aringen-haktad-pa-sannolika-skal-7687068.aspx
Det går inte att jämföra med DNA från MGM har hittats på BO:s tillhörigheter. Det kan vara handsken som vittne i intervju säger sig ha sett MGM ta i.

Vad är det du inte begriper? Argumentera gärna om åklagarens roll, men håll dig till rätt fakta.
Igår var det helt fel person samt dag du hänvisade till i dina argument om just åklagaren. Idag påstår du att åklagarna basunerat ut mer i V-fallet än i L-fallet.
Vad jag skriver är att det INTE sades vart fyndplatsen var och det var INTE bekräftat av åklagarna i Vatchareeya-fallet. Fallen är likvärdiga således att de presenterat teknisk bevisning. Get a grip.

Det är högst troligt inte enbart handsken om man läser Johanssons uttalanden idag och vad resten består av vet vi inte.
En jämförande sak: I trippelmordet gnällde advokaten på brist på information vid en häktningsförlängning. Smack! ..och MGM fick ytterligare åtalspunkter som de givetvis inte visste om. En rejäl åklagarörfil såg det ut som vid den förhandlingen. Sen blev det tyst.
Så jag undrar vad som kan finnas i bakfickan efter den uppvisningen..
Jag skriver givetvis inte att han är skyldig, det vet vi inte nåt om - men att sitta och tro att ditten och datten minsann visar hur det är ställt i ett fall med yppandeförbud är vanskligt. Därav exemplet.
Senast redigerad av develi 2015-08-18 kl. 22:07.
2015-08-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapport123
En tanke som slog mig. Visst sa någon av Litauerna något till deras granne när poliserna plockade in dem. Något i stil med " säg till A att polisen har hämtat oss"?

Jag kan inte svara på frågan, minns inte. Men om det skulle vara så, vad skulle det ha för betydelse isåfall?
2015-08-18, 22:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
En tanke som slog mig. Visst sa någon av Litauerna något till deras granne när poliserna plockade in dem. Något i stil med " säg till A att polisen har hämtat oss"?
Ja.

Inget konstigt med det. Han var deras arbetsgivare och hyresvärd.
2015-08-18, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad har det med den misstänktes utsagor att göra?

Lägg tillsammans informationen i mina senaste inlägg så kan du, om din hjärna mot förmodan klarar av det, se att den misstänktes nekande(utsaga) kan visas vara en lögn genom ett rättsintyg kombinerat med ett redan existerande bevis.

Saken handlar om att du tror att det inte längre kan komma några tunga bevis därför att åklagaren redan har begärt förtur med det viktigaste, det är vad du menar. Redan en sådan tro är ofattbar då åklagaren knappast på förhand kan veta vilket insänt material som kommer att visa sig vara det viktigaste, om ens av betydelse.
2015-08-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja.

Inget konstigt med det. Han var deras arbetsgivare och hyresvärd.
Nej det kanske inte är något konstigt med det. Jag menar bara att det hade ju kommit fram till A för eller senare iaf. Är det de första man tänker på när man blir inplockad till förhör och polisen är och hämtar dom att man ropar till ens granne att de ska hälsa sin arbetsgivare? Varför skulle de var så snabba med att medela han det? Men aja bara jag som spekulerar. Ska vara tyst
2015-08-18, 22:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Sannolikt en miss att som advokat inte redogöra för grundena till prövningstillständ när man överklagar till HD där prövningstillstånd krävs? Kan man säga ja.
Såväl AB:s som NB:s advokat frambar samma huvudsakliga grunder för prövningstillstånd, om än AB:s advokat var betydligt mer välformulerad, utförlig och strukturerad i sin ansökan: Anonymiserade vittnen (uppgifter) och ingen redovisning, varken av TR eller HR, av vilka omständigheter som ska ha konstituerat sannolika skäl.
2015-08-18, 22:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nej det kanske inte är något konstigt med det. Jag menar bara att det hade ju kommit fram till A för eller senare iaf. Är det de första man tänker på när man blir inplockad till förhör och polisen är och hämtar dom att man ropar till ens granne att de ska hälsa sin arbetsgivare? Varför skulle de var så snabba med att medela han det? Men aja bara jag som spekulerar. Ska vara tyst

Han var deras enda hopp. Särskilt om de är oskyldiga, är det inte konstigt om de ropade på hjälp helt enkelt.
2015-08-18, 22:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Du behöver inte vara tyst.

För mig är det inte alls konstigt. Arbetsgivaren kan behöva veta att de kanske inte kommer till jobbet om polisen håller dem kvar. Lägg till att de dessutom inte befinner sig i hemlandet. Då blir det än mer naturligt att vilja meddela direkt.
2015-08-18, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lägg tillsammans informationen i mina senaste inlägg så kan du, om din hjärna mot förmodan klarar av det, se att den misstänktes nekande(utsaga) kan visas vara en lögn genom ett rättsintyg kombinerat med ett redan existerande bevis.

Saken handlar om att du tror att det inte längre kan komma några tunga bevis därför att åklagaren redan har begärt förtur med det viktigaste, det är vad du menar. Redan en sådan tro är ofattbar då åklagaren knappast på förhand kan veta vilket insänt material som kommer att visa sig vara det viktigaste, om ens av betydelse.
Nej, jag kan inte inse varför ett rättsintyg ska kunna vara bevis mot NB, eller någon öht som inte har medgivit medverkan. Det kan vara bevis om att någon har dödats, men inte av vem. Det får andra bevis visa.

Slå upp vad knappast betyder.
Citat:
Jag kan tänka mig att de viktigaste analyserna hamnar först i beställningslistan för att polisen i möjligaste mån ska försäkra sig om häktning och redan har fått resultat. Det finns knappast några tunga bevis kvar.
2015-08-18, 22:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Det skulle vara mycket intressant att veta vad det finns för vittnesuppgifter förutom litauernas bil.

Nog är det den här bilen (röda ”kombin”) som grannen associerar med MGM. Alltså samma bil som den ödesdigra söndagskvällen av vittnet uppgavs färdas i hög fart mot Martorp. Det visar att Expressens artikel inte enbart var uppdiktad utan att reportern med stor sannolikhet talat med det uppgivna vittnet.

https://kungabloggen.files.wordpress.com/2015/08/cafe-pc3a5-klostret-blomberg.jpg

Så vem satt då bakom spakarna i den bilen den ödesdigra söndagskvällen??

Och nej man behöver inte kunna uppge bilmärke för att känna igen den bilen.
Senast redigerad av LeeVan 2015-08-18 kl. 22:21.
2015-08-18, 22:17
Bannlyst
"Advokat Inger Rönnbäck ifrågasätter påståendet om att brottsutredningen nära nog är klar.

– Det finns personer som berätta för mig att de har uppgifter att lämna, men att de ännu inte ens har blivit hörda av polisen".

http://www.skovdenyheter.se/article/nytt-forhor-med-mordmisstankt/

Verkar som det finns en del kvar för polisen att jobba med. Men dom kanske sitter nöjda med det dom har.
2015-08-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
https://kungabloggen.files.wordpress.com/2015/08/cafe-pc3a5-klostret-blomberg.jpg
Det är nog ingen mer än vittnet som vet vad vittnet såg och knappt det. Aftonbladet hänvisar till GT som inte har skrivit om någon Röd bil, lite förvirrat som vanligt, men mindes bilden och efter lite rotande kom den fram, nej vet inte datum eller tid just nu, min gissning är att det är en bild från väldigt tidigt i skedet.

Brödernas bil är en silvrig Sharan vilket andra envisas på är en ford vilket inte är speciellt konstigt då det i princip är samma bil med bara små kosmetiska skillnader, gjorda i samma fabrik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Sharan
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Galaxy

Men visst är det en Kombi i mångas ögon ... Röd Caddy just där stämmer ju väl in på egendomens ägare, eller rättare sagt något av dennes företags företagsbilar. Om det är relevant eller ej har jag ingen aning om. Ni får gärna hjälpa till och titta på det ....

Jag har hävdat från dag ett att det är lokal förmåga som har både kännedom om området och kan ha tillgång till diverse fordon i sitt arbete, det kommer sannolikt att besannas. Det första är redan besannad då en lokal förmåga är insydd.

Han har dessutom haft tillgång till mer än ett fordon vilket gör undersökningen vidare än om det bara gällde eget fordon. Det stärker även att det är fler som haft fingrarna i syltburken då det gäller efterbörden men det räckte inte till häktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in