2015-08-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iteratorn
Är det bara jag som tycker att det är anmärkningsvärt att endast två institut har släppt siffror för Juli såhär långt?
Novus och YouGov borde, i enlighet med tidigare juli-månader, släppa sina rapporter.

Tyvärr så är jag rädd för att om "fel" resultat ges så tar instituten "semesterstängt" för att till varje pris undvika att upplysa svenska folket om sanningen om folks sympatier..

Kalla mig paranoid, men nu kan jag säga "vad var det jag sa?".
Det har aldrig varit en så stor frånvaro av opinionsundersökningar - detta med bakgrund att SD i senaste Sentio nästan tangerade S.
Slump? Knappast.
Bara en naiv dumskalle skulle fortsätta hävda detta.
2015-08-13, 16:50
Medlem
Klart svensk media och deras opinionsinstitut behöver lite längre semestrar nu när det har varit en sådan värdelös sommar med så få soliga dagar. Det finns ingen anledning att skriva fan på väggen. Snart får vi en dramatisk höstmätning från sifo där SD har backat sedan valet som betraktas som "seriös" av vår kära media och politiker varav ytterligare några tusentals svenskar vaknar.
2015-08-18, 18:27
Medlem
KokaGrodas avatar
Lång väntan på nya opinionsundersökningar, misstänker att i fortsättningen får vi bara nya från Sentio och Yougov......
Nä men allvar, förr gick det att ställa klockan efter dem, se t ex (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden men de verkar onekligen komma på mer oregelbundna tider idag.
Någon som har koll när nästa kommer?
2015-08-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Det finns ingen som helst "FAKTA" i Ströms bok, utan bara lögner, hets mot kvinnor och hatpropaganda, men oppionsjonsmässigt så har den misslyckats - feminismen står idag starkare än någonsin i Sverige. Blir valresultatet enligt oppionsunderökningarna kommer alliansen tillbaka till makten - visserligen som en minoritetsregering med passivt stöd av SD, men det kommer att innebära att den femistiska politiken får upp styrfart igen efter stagnationen under Löfven. Det finns all anledning attt tro att de feministiska partierna kommer att fortsätta att stärkas också - de har ju god press!
Jag har också läst boken. Det står inte en enda lögn i den. Det är inget hets mot kvinnor, och ingen hatpropaganda. Jämställdism är inte hatpropaganda. Feminismen står inte starkare än någonsin i Sverige idag, men det är nog framför allt inte Pär Ström förtjänst, utan hatande feminister. Vanliga kvinnor och män är sjukt less på extremistfeministernas låtsasproblem och hatagenda. Jag känner flera som kallade sig för feminist förr i tiden som skäms för att kalla sig för det idag.

Med det sagt så blir det roligt att se hur F! kommer stå i statistiken i framtida opinionsundersökningar om de ens står med, men övriga partiers resultat är mycket mer intressant.
2015-08-18, 20:58
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Lång väntan på nya opinionsundersökningar, misstänker att i fortsättningen får vi bara nya från Sentio och Yougov......
Nä men allvar, förr gick det att ställa klockan efter dem, se t ex (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden men de verkar onekligen komma på mer oregelbundna tider idag.
Någon som har koll när nästa kommer?

Och läser man då det du länkar till framgår att Sifo borde ha levererat en OU i söndags. Mycket märkligt att det är så tyst från en sån, åtminstone tidigare, stor aktör i branschen.
2015-08-18, 21:20
Medlem
Vart är opinionsundersökningarna från Juli? Det är snart september nu.

Har dom börjat ställa in och censurera opinionsundersökningar sen SD gick om moderaterna i juni? Då är det fan KRIG och Sverige är en diktatur. Vafan händer i det här landet.

Börjar bli tveksam om det kommer bli något val 2018 ens.
2015-08-18, 21:21
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Och läser man då det du länkar till framgår att Sifo borde ha levererat en OU i söndags. Mycket märkligt att det är så tyst från en sån, åtminstone tidigare, stor aktör i branschen.

Mycket fokus har legat på att SD fick 23% i en mätning och var näst största parti. Inte lika mycket fokus har legat på M som halkade ner på 3:e plats.

Jag väntar nu otåligt på att M snart är under 20% i en större OU. M har svikit sina gamla kärnväljare så mycket från och med valet 2010 och förtjänar inget annat än att DÖ sotdöden som parti. Att M sedan satte AKB som partiledare var den ruttna löken på förnedringslaxen. AKB har tom varit sämre än Löfven i sommar (eftersom han har haft en lång semester till skillnad från AKB). Det kan inte ha gått något annat håll än neråt för M....

När får vi se M under 20 % i en "svensk" OU?
2015-08-18, 21:47
Medlem
Västkustskts avatar
På Bo Lundgrens tid låg Moderaterna runt 15% och jag tror AKB kommer sänka moderaterna under den nivån. Kanske redan innan året är slut.
2015-08-19, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Titta när SIFO har publicerat siffror tidigare år (som inte är riksdagsvalår):
2013-08-25
2012-08-27
2011-08-21
2009-08-23
2008-08-24
2007-08-19
Det rimliga är väl att anta att den kommer efter den 20:e någon gång, som den vanligtvis gör?
Här kan du kolla själv: http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern
2015-08-19, 09:29
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Titta när SIFO har publicerat siffror tidigare år (som inte är riksdagsvalår):

Jag läste innantill och såg inget om valår
2015-08-19, 10:04
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Mycket fokus har legat på att SD fick 23% i en mätning och var näst största parti. Inte lika mycket fokus har legat på M som halkade ner på 3:e plats.

Jag väntar nu otåligt på att M snart är under 20% i en större OU. M har svikit sina gamla kärnväljare så mycket från och med valet 2010 och förtjänar inget annat än att DÖ sotdöden som parti. Att M sedan satte AKB som partiledare var den ruttna löken på förnedringslaxen. AKB har tom varit sämre än Löfven i sommar (eftersom han har haft en lång semester till skillnad från AKB). Det kan inte ha gått något annat håll än neråt för M....

När får vi se M under 20 % i en "svensk" OU?
Får man ödmjukast åpplådera din text och instämma. Välformulerat.
Senast redigerad av snigel1 2015-08-19 kl. 10:07.
2015-08-19, 10:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
På Bo Lundgrens tid låg Moderaterna runt 15% och jag tror AKB kommer sänka moderaterna under den nivån. Kanske redan innan året är slut.

Jo, jag tror det är möjligt att så sker. Jag är helt säker på att M hamnar under 20% inom kort, om de inte redan är där och det är trots allt en bit kvar av året.

Dessutom undrar jag om inte randen till det stup som 7k gasar mot börjar närma sig. Möjligtvis kan 7k komma undan med att fortsätta med den nuvarande asylpolitiken genom att börja öka statsskulden för att finansiera den, men förr eller senare kommer det gå illa med kombinationen att produktiviteten minskar, om BNP per capita går från att stå stilla till att börja sjunka och med hushållens, organisationers m.fl. fortsatta lånekarusell trots att man är skuldsatta upp över öronen. Situationen blir inte mer hållbar för regimen om skatteunderlaget börjar minska, även om man höjer skatterna. För att nu inte nämna att ha en ständigt växande utgiftspost som slukar allt mer av statens, landstingens och inte minst kommunernas resurser, vilket den förda asylpolitiken och dess konsekvenser gör. Jag skulle inte bli förvånad om första tecknen på ekonomisk kris dyker upp redan till hösten.

Det blir intressant att se vad det innebär för opinionen om bostadsbubblan spricker och ekonomin krisar. Säkert är i alla fall att den svenska grund-, gymnasie- och högskolan inte kommer att sluta att haverera allt mer i ett sådant läge (även om det skulle förmodligen inte gjort det annars heller). Inte heller lär man upprusta det i praktiken nedlagda försvaret i en sådan situation. Inte heller lär järnvägen sluta att bokstavligen förmultna bort utan åtgärder och bostadskrisen lär inte heller bli bättre. Med tanke på den omfattande sociala oro som redan finns i många förorter och stadsdelar p.g.a. den förda invandringspolitiken, med dagliga bränder, skottlossningar, sprängningar och de ständiga attackerna mot polis, ambulansförare och brandmän, hur kommer det inte då bli vid en ekonomisk kris när man börjar skära ned på dessa gruppers bidrag och de offentliga medlen till dessa områden? Det intressanta är ju att även om man helt köper den delvis felaktiga förklaringsmodellen med att detta våld har endast med strikt socioekonomiska faktorer att göra, så borde en drastisk utveckling med allt sämre ekonomi för de boende i dessa områden ändå väcka funderingar kring vilka konsekvenser det kommer att ha och vad konsekvensen kommer att vara av att ständigt medvetet utöka dessa områden.

Personligen skulle jag gissa att början på den åstundande krisen kan bli märkbar redan i höst eller åtminstone senast i början av nästa år, men oavsett om det nu sker då eller lite senare, så är jag rätt säker på att krisen kommer. Den förda politiken är helt enkelt ohållbar och den svenska samhällsutvecklingen kommer att ha sociala konsekvenser som allt fler kommer att få erfara personligen. I första hand skulle man kanske tänka att det kommer att drabba den sittande regeringen mest, men jag undrar om inte folk för en gångs skulle kommer att även se M:s och resten av Alliansens skuld till den rådande samhällsutvecklingen. Någon eller några på Flashback föreslog att S och Alliansen kanske tänker försöka peka ut MP som syndabock för den katastrofala politik som regeringarna har bedrivit i 20 år, inte minst de senaste 10 åren. MP verkar i och för sig redan ha förlorat väljare, men jag misstänker att det hittills snarare har med folks växande trötthet på postmarxistisk hatretorik mot "vita, heterosexuella män" att göra.
Senast redigerad av Europe 2015-08-19 kl. 10:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in