2015-08-18, 19:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror det finns riktigt tunga bevis kvar att hala fram för snuten. Datum på förhören finns ju i fuppen så svaren kommer så småningom. Den som lever får se.

Det är långt ifrån säkert att vi får se det.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att Xenia tror att det knappast finns några tunga bevis kvar att vänta är en osedvanligt korkad tro tycker jag.

Nej, jag tror hon är på rätt spår här.

Citat:
– Det lär inte bli något åtal. Vi har ännu inte fått alla svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum, tidigare SKL) och inte heller någon slutgiltig obduktionsrapport.
Enligt åklagaren har utredningen fått "superföreträde" hos NFC och rättsläkaren. Utan köföreträdet hade den enorma utredningen dröjt flera månader ytterligare.
Vi har naturligtvis en aning och en bestämd uppfattning om hur mordet har gått till. Men det grundar sig mer på vår egen bild. Vi väntar nu på att få in de slutgiltiga rapporterna, säger Lars-Göran Wennerholm.

Mitt fetade.
De börjar inse att de är ute på hal is.
Man kan nästan bara hoppas att NB, trots språkförbistringen, har kunnat bidra med någonting som kan hjälpa dem att hitta rätt GM...

http://www.expressen.se/gt/polisen-ett-givande-forhor-med-35-aringen/
2015-08-18, 20:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Att Xenia tror att det knappast finns några tunga bevis kvar att vänta är en osedvanligt korkad tro tycker jag.
Har du något som stöder din tro? Jag har motiverat vad jag kan tänka mig.
2015-08-18, 20:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som jag skrev tidigare kunde jag till viss del instämma i advokatens kritik att ett förhör var påkallat med någon som suttit häktad för mord, med restriktioner, i en månad utan förhör. Däremot kan jag inte heller klandra polisen alltför mycket, vid närmare eftertanke, att inte hålla förhör som de inte vet kan ge något. Så i detta fall har vi för en gångs skull den situationen att varken advokaten eller polisen gjort något fel.

Vad gäller hennes aktning för hon jobba bra mycket för att jag ska ha överseende med fadäsen att inte ange skäl till PT när man överklagar i HD, som jag nämnt upprepade gånger i denna tråd
Hon nämnde inte ordet "prövningstillstånd" - men såväl skäl (grunder) som yrkande fanns med. - Eller menar du att hon hade behövt ha med detta ord i sin ansökan..?
2015-08-18, 20:09
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrevirra
Tror detta är G.J som komenterat längst ned under bilden

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152714931422748&set=a.43301273774 7.204979.508367747&type=1&source=11

Vad menar du? Det är ju hans lillasyster väl?
(Idiotiskt blanda in släktingar!)
2015-08-18, 20:09
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fetade: ja, alla som sitter inne och nekar är väl lika oskyldigt dömda allihop förmodligen.
Säger man att man är oskyldig så är man ju.
Det är fult att anklaga någon för att ljuga och ljuga gör knappt en människa såvitt jag förstår.
Sen där med bevisning är inte så mycket att fästa sig vid egentligen.
Det är oftast byggt på missförstånd, folk har haft en jädrans otur och råkat vara på fel plats
vid fel tillfälle. Det är en himla massa offer för olyckliga omständigheter. Och sen ska vi
icke glömma att vi har fullt med illasinnade planterare i riket. De har blodsprutor och all möjlig
skit när de är igång och ska uträtta sina onda verk. Sån blodspruta var visst använd i Boden
mot stackars Kristoffer i Vatchareeyafallet har det ryktats om. Nån sprutade lite blod i hans
baklucka och så vips hade man satt fast den fine oskyldige pojken.
Ja, så jävligt kan det vara.

Således kan vi nu utgå ifrån att denne stackars litauer som nu suttit länge och pinats i ett
vedervärdigt svenskt häkte, ökänt över vida världen, berövad alla grundläggande mänskliga
rättigheter såsom kontakt med anhöriga, talar bara ren sanning när han påstår sig vara
oskyldig. Klart att han inte har gjort detta mot Lisa. För hade han haft skuld till hennes
tragiska frånfälle så hade han naturligtvis berättat detta vid det här laget ty som sagt
det är mycket sällsynt att folk far med lögn. De allra flesta står för vad de har gjort.
Det måste man utgå från helt enkelt.

Och är det nu på det viset att allt i DNA-väg som kommer att åberopas bara återfinns på
några av Lisas tillhörigheter, utspridda lite varstans i det överdådigt vackra och idylliska
landskapet, så kommer det att erbjuda avsevärda svårigheter att uppnå en fällande dom
bara utifrån sånt. Det behövs DNA-träffar på Lisas kropp. Det är kravet.
Men eftersom den häktade vidhåller sin oskuld lika orubbligt genom hela den hittillsvarande
processen så finns det ingen anledning att tro att såna spår ska ha påträffats.
Han liksom alla andra mordmisstänkta som nekar och även de som skandalöst nog dömts
och satts i otäcka svenska fängelser och inte mera angenäma rättspsykiatriska institutioner
bör man betrakta som helt oskyldiga.
För folk ljuger som sagt högst ogärna och den skrämmande sanningen vi har att ta till oss
är att det springer runt en faslig massa mördare därute i samhället och att kåkarna är
överfulla av stackars oskyldiga.
Vem ska ta tag i dessa gigantiska rättsskandaler frågar man sig bara?
Kanske några rättssäkerhetsmedvetna krafter härifrån forumet?

Ps. Och för den händelse någon spårar någon form av svart ironi i detta inlägg så är det
i så fall fullständigt galet. Det är på fullt allvar detta. Och folk tenderar icke till att ljuga
som påtalats några gånger redan.

Självklart är MGM helt oskyldig , det säger ju både han själv och baltmorsan
2015-08-18, 20:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du något som stöder din tro? Jag har motiverat vad jag kan tänka mig.

Och jag har motiverat varför jag tycker att din tro är korkad, läste du inte vad jag skrev om ett rättsintyg som ännu ej har landat på åklagarens skrivbord. Tycker du att ett sådant dokument väger lätt, är det ett obetydligt bevis?

Glöm inte heller att polisen fortfarande har ett fordon i beslag, har du någonsin funderat på varför? Tror du att polisens tekniker inte hittade något i den bilen som kan koppla Lisa till den misstänkte?
2015-08-18, 20:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den lilla röda bilen var borta innan brödernas bil bärgades bort, men kanske kom tillbaks sedan?
Det är antagligen grannens lilla röda Ford KA -09
http://biluppgifter.se/fordon/?o=3147232&i=0&s=merinfo
Ja, det skulle förklara de missförstånd som tidigare funnits i tråden.
2015-08-18, 20:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och jag har motiverat varför jag tycker att din tro är korkad, läste du inte vad jag skrev om ett rättsintyg som ännu ej har landat på åklagarens skrivbord. Tycker du att ett sådant dokument väger lätt, är det ett obetydligt bevis?

Glöm inte heller att polisen fortfarande har ett fordon i beslag, har du någonsin funderat på varför? Tror du att polisens tekniker inte hittade något i den bilen som kan koppla Lisa till den misstänkte?
Vad ska rättsintyget om Lisa kunna avslöja om GM?
Citat:
När polis eller åklagare ska utreda ett misstänkt våldsbrott är det ofta avgörande att undersöka och dokumentera skador hos personen som säger sig ha råkat ut för gärningen. På samma sätt kan skador hos en misstänkt gärningsman vara viktiga bevis i utredningen. Sådana undersökningar görs i första hand av rättsläkare anställda av RMV, men även läkare inom andra specialiteter med särskilt avtal med RMV utför dessa undersökningar. Kroppsundersökningar av målsägande är i regel frivilliga för den enskilde, medan kroppsbesiktningarna av misstänkta gärningsmän görs efter särskilt beslut enligt bestämmelserna i rättegångsbalken.
Jag tror att polisen gör som jag brukar göra när jag letar efter något och inte hittar det på en gång, fortsätter att leta. Det enda som har framkommit hittills är DNA på Lisas ägodelar. Fyndet av Vatchareeyas blod i en bil basunerades ut på en gång. När polisen inte hittade något i bagageutrymmet fortsatte den med resten av bilen. Nu letar den sannolikt efter spår i handskfacket och motorrummet. Utan spår i bilen måste polisen troligen börja om från början med mordutredningen.
2015-08-18, 20:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vi har tidigare konstaterat att förhör hålls oftast i samband med att något nytt har kommit fram, annars är det ingen mening. Analyssvar kommer in successivt, och den misstänkte konfronteras med det. I söndags berättade spaningsledaren

Vad finns det för anledning att fråga om det, om inget nytt har kommit in? Naturligtvis har det det, och åklagarens tystnad tyder på att det inte ledde någon vart.

Nu va det väl ändå på försvarets och MGM,s initiativ som förhöret kom till stånd?
2015-08-18, 20:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu va det väl ändå på försvarets och MGM,s initiativ som förhöret kom till stånd?
Visst, annars hade inget förhör hållits, trots inget på tre veckor.
2015-08-18, 20:31
Medlem
Citat:
Visst, annars hade inget förhör hållits, trots inget på tre veckor.

Det hade det nog inte gjort, nej. Intressant att läsa vad du tror om det mesta, som framgår i dina inlägg.
2015-08-18, 20:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Utan spår i bilen måste polisen troligen börja om från början med mordutredningen.

Inga spår i bilen, det vore något!

Citat:
(...)

De har säkert hittat massor av DNA och andra spår i den bil de har i beslag. Inte bara från de misstänkta, kan man tro. Om de är en bil som tillhör Blomberg säteri kan många ha satt avtryck på olika sätt. Polisen jobbar bara mot NB, men det kan finnas sidospår som måste kunna följas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon nämnde inte ordet "prövningstillstånd" - men såväl skäl (grunder) som yrkande fanns med. - Eller menar du att hon hade behövt ha med detta ord i sin ansökan..?

Jag tror hon visste vad hon gjorde. Säkert visste hon också att HD ändå inte skulle ta upp det, eftersom det (förmodligen i grund och botten) rörde sig om bevisvärdering. Men NB, som är helt oskyldig, ville markera.

Jag hoppas att MGM är helt oskyldig, han har ju alltid varit en schysst snubbe.
Han har kännedom om hela området och troligen en hel del koll på dem som bor där. I den bästa av världar har han funderat och grunnat på hur mordet har gått till, kanske än mer än vi här på fb där han sitter i sin isolering.
Tänk om han rent av löser mordet åt dem, där inifrån?
Om han är helt oskyldig är det faktiskt ingen omöjlighet. Han kan ha sett saker som för oss är okända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in