2015-07-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vad har du för källa på detta?

Om jag får spekulera så betyder det att Lisa inte har blivit utsatt för något sexuellt övergrepp och att kroppen hittades i mycket gott skick. Om den än har legat i frysen, kylen, indränkt i myrsyra eller i en gödselstack - jag vet inte hur kroppar bäst konserveras.

Jag ser framför mig hur GM smyger fram bakom Lisa med en näsduk indränkt i någonting, med syftet att söva henne. Det slumpar sig så illa att Lisa har ett medfött fel, kanske på hjärtat eller någon annanstans som inte har visat sig än eftersom hon bara är 17 år.
Det medfödda felet leder till att hon avlider av den dos GM givit henne, vilket inte var meningen.
Att fastställa dödsorsaken tar lång tid eftersom den lilla mängd substans av ämnet man hittat, inte kan vara en dödlig dos.
Likaså är det svårt att ange ett motiv, det verkar så meningslöst.

Ok, det är lite far out med att Lisa skulle haft ett medfött fel, men beskrivningen kan äga giltighet ändå!

http://www.skovdenyheter.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/
2015-07-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vad har du för källa på detta?

Om jag får spekulera så betyder det att Lisa inte har blivit utsatt för något sexuellt övergrepp och att kroppen hittades i mycket gott skick. Om den än har legat i frysen, kylen, indränkt i myrsyra eller i en gödselstack - jag vet inte hur kroppar bäst konserveras.

Jag ser framför mig hur GM smyger fram bakom Lisa med en näsduk indränkt i någonting, med syftet att söva henne. Det slumpar sig så illa att Lisa har ett medfött fel, kanske på hjärtat eller någon annanstans som inte har visat sig än eftersom hon bara är 17 år.
Det medfödda felet leder till att hon avlider av den dos GM givit henne, vilket inte var meningen.
Att fastställa dödsorsaken tar lång tid eftersom den lilla mängd substans av ämnet man hittat, inte kan vara en dödlig dos.
Likaså är det svårt att ange ett motiv, det verkar så meningslöst.

Ok, det är lite far out med att Lisa skulle haft ett medfött fel, men beskrivningen kan äga giltighet ändå!

Det finns väl en ganska stor chans att, om det här är första gången som gärningsmannen utövar våld efter att ha bestämt sig för att göra det så är han inte beredd på sättet offret gör motstånd. Mycket kan ha hänt och det är väl inte alls olämpligt att tro att han använt dödligt övervåld direkt. Jag hoppas nästan det, för hennes skull. Det är bättre än att bli våldtagen och sedan mördad i alla fall. Jag hoppas på att bevisen är tillräckliga. Är det inte han så borde han få riktigt svårt att förklara varför hans DNA finns på hennes kläder och i det fallet så är det dags att börja snacka.
2015-07-28, 20:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Så kul att du trots allt öppnar upp för alternativa gärningsmän på något sätt. Inte riktigt lika självklart längre att den stackars Litauen är mördaren. Du märker inte det själv men mellan raderna märker man att även du vacklar. Ödmjukt.

Nu tror jag visserligen att du är ett rätt korkat trollprojekt, men för sakens skull:

Jag har aldrig sagt att jag är säker på att det är mördaren som sitter. Utifrån den lilla mängd information och på ren statistik har jag sagt att det är mer troligt än inte att så är fallet. Jag tror fortfarande att det är betydligt troligare att han mördade Lisa på egen hand än att bröderna begått brottet ihop eller att det är yngre brodern som är mördare. Eller för den delen att någon för oss okänd person är inblandad. Men jag kan absolut inte säga att det kan uteslutas. Det här kan bli ett svårt fall att utesluta annan GM, främst då pga den yngre brodern. Det är fullt möjligt att jag kommer att tillhöra de som förespråkar friande dom vad gäller själva mordåtalet - det beror på hur luckorna och frågetecknen ser ut. Vi får se. Men som ett minimum är den häktade klart inblandad i förloppet och bör få någon form av dom på sig.
2015-07-28, 20:28
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror starkt att jag läste nånstans att man hittat den misstänkta GMs DNA på Lisas tillhörigheter

Kanske framkommit innan

Citat:
Misstankarna mot 35 årige Nerijus Bilevicius från Litauen som gärningsman till mordet på 17-åriga Lisa Holm stärks nu ytterligare. Detta sedan DNA-spår påträffats på bl.a. kläder vid den kriminaltekniska undersökningen.

http://qet.se/2015/07/28/dna-spar-binder-nerijus-bilevicius-till-mordet/
2015-07-28, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle ett sånt synsätt få vinna genomslag och etableras som vägledande princip i svenska
domstolar - alltså, att ingenting kan uteslutas, alla utsagor kan vara sanna hur otroliga de
än ter sig - så kan vi lika gärna skrota dessa domstolar, lägga ner hela rättsväsendet
och låta folk göra precis vad fan de vill utan konsekvenser för deras vidkommande.
Eftersom allt är lika möjligt. Varenda förklaring som bjuds från någon åtalad
vad det än må röra sig om är lika mycket värd. Vem är satt att döma någon för osanning?
Det sunda förnuftet sätts ur spel.

Jo, så kan vi fixa till det så blir det här redan rätt svårt sjuka samhället ännu mer illa däran.

För att tillämpa det på fallet ifråga så skulle MGM kunna förklara närvaron av hans DNA
på Lisas klädesplagg, låt säga hennes trosor, blus eller BH, med att han bara råkat stöta på
plaggen när han var ute och gick och var oförsiktig nog att vidröra dem, och lät dem sen
hamna på marken igen. Men inte har han för den sakens skull med Lisas försvinnande och
död att göra. Och en domstol nöjer sig med denna förklaring. Det är ju fullt rimligt
att det kan ha gått till så.
Jag har inte föreslagit något annat synsätt hos domstolar. För några hundra år sedan löste vi skuldfrågan genom att tortera de misstänkta tills de erkände. Rättsväsendet har gjort framsteg sedan dess, men fortfarande finns det brister.

Det händer om och om igen att hovrätten ändrar tingsrättens dom i själva skuldfrågan. Det betyder att en domstol har fel och i så fall kan två domstolar ha fel och en oskyldig döms, men jag föreslår ingen ändring av systemet, och det ligger dessutom utanför trådens ämne. Men du kan inte komma ifrån att i nuvarande rättssystem skipas rättvisa genom omröstningar. #MrFold är, som jag uppfattar hans löfte, "Det är inget som någon domstol kommer att fästa avseende vid, det lovar jag" mer intresserad av hur en domstol kommer att döma än vad som är sant. Jag är mest intresserad av vad som hände Lisa den ödesdigra junikvällen, och att rätt GM döms.
2015-07-28, 20:39
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min personliga uppfattning är att det är ett sätt att åstadkomma en så gedigen förundersökning (FUP) som möjligt. I och med sekretessen blir t.ex. vittnens uppgifter mer tillförlitliga eftersom dom inte "färgats" av vad media skrivit.

Det talar alltså i positiv riktning för att fallet blir löst. Enligt mig.

Ja, jag tror det med. Jag tror också att de som håller i förundersökningen har tittat (tittar) på andra fall, bl.a. Elin Krantz, som bodde i närheten, och som slogs ihjäl på ungefär samma sätt (?)

Även om morden inte utfördes i närheten av varandra....

Därför finns det kanske så många tips och trådar som helst som måste granskas, dels för mordet på Lisa Holm och dels för mordet på Elin Krantz.

Elins mördare har aldrig erkänt, trots starka DNA-bevis, Lisas MGM nekar fortfarande och vad som finns på hon vet vi ju inte än.
2015-07-28, 20:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
(...)Mycket kan ha hänt och det är väl inte alls olämpligt att tro att han använt dödligt övervåld direkt. Jag hoppas nästan det, för hennes skull. Det är bättre än att bli våldtagen och sedan mördad i alla fall. Jag hoppas på att bevisen är tillräckliga. Är det inte han så borde han få riktigt svårt att förklara varför hans DNA finns på hennes kläder och i det fallet så är det dags att börja snacka.

Det hoppas verkligen jag också.
Men, är det bekräftat DNA på Lisas kläder?
Eller rör det sig om tillhörigheter?
2015-07-28, 20:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
DNA-spåren är att DNA från MGM har hittats på Lisas tillhörigheter. Vad är det som är svårt att att förstå? Liknelsen med bilen är om möjligt ännu dummare. Du verkar inte förstå vad DNA är eller värdet av spår iht! Pajas!
Det hittades DNA på Vatchareeya i Boden som inte entydigt pekade på en man. Det kan vara det som kallas DNA-spår. Ett hövligt språk passar bättre i en civiliserad diskussion.
2015-07-28, 20:46
Medlem
AJ
- äger alla byggnader
- väcker ingen uppmärksamhet i byggnader och på sina ägor
- väl bekant med bygden
- har träffat Lisa, dessutom samma dag som hon försvann
- känner därmed till Lisa och han var inte obekant för Lisa
- "hittat" handsken
- både AJ och hans "samarbetspartner" LÅ har tagit i handsken
- både AJ och LÅ har varit i ladan på morgonen efter försvinnandet
- ändrat sina uppgifter
- fick tidigt vetskap om vad som hänt, "30 min efter det hänt" (30 min efter vilken händelse?)
- har järnkoll på allt och alla
- är engagerad och har koll under veckan
- uppmanar polisen att genomsöka "små torp"/"ödetorp"
- tycks inte ha genomsökt sina egna byggnader trots att han tipsar polisen om byggnader de ska genomsöka
- tycks medveten om sin sociala status då han tipsar polis och är engagerad under veckan (polishelikoptern flyger t ex där han tipsar=oprofessionellt)
- åkte till Stockholm och Dalarna vid avgörande händelser
- utpekar den äldre brodern innan polis/åklagare väljer att misstänka den äldre brodern framför den yngre
- känner caféägarinnan
- märkliga uttalanden i media
- "hoppas det blir utrett på bästa sätt, den enda förhoppningen vi kan ha nu" (Varför är det den enda förhoppningen nu?)
- "att vi hittar spår som gör att vi hittar flickan vid liv" (Varför ska spår hittas först innan flickan ska hittas vid liv?)
- "att det inte är en annan tragedi som hänt" (Vad skulle det vara för "annan tragedi"?)
- har social status, etnicitet och makt som påverkar rättsprocessen (finns forskning på området)
- kan språket och de sociala och kulturella koderna - påverkar rättsprocessen
- har en svart SUV
- har lämnat in bil på rekond/försökt att sälja bil enligt uppgifter

Frågor
Vilket slags "samarbete" har AJ och LÅ?
Varför berättar AJ att det är "första gången" han träffar Lisa? Varför vill han framhålla det? Stämmer detta verkligen med tanke på hans "järnkoll"?
Varför är AJ:s "samarbetspartner" LÅ på plats i ladan på måndagen och "hittar" handsken dagen efter en 17-årig flickas försvinnande?
Vad pratade AJ om med Lisa på söndagen?
Varför bekantade sig AJ med Lisa just denna söndag i så fall?
Kommer FUP att visa att förhören med de olika männen är förutsättningslösa samt att alla behandlats lika i rättsprocessen?
Kommer FUP att visa att männen som har träffat Lisa under söndagen har förhörts och att deras bakgrund är grundligt undersökt liksom eventuella motiv?
Känner AJ och Lisas pappa varandra?
Om Lisas mobil är sönderslagen av gärningsmannen/männen inom några minuter borde finnas info i mobilen som han/dom kände till. Tyder inte det på en planering & att är bekant med Lisa?
Är det sannolikt att det är en gärningsman med tanke på det korta tidsperspektivet, tidpunkt på dygnet, trafikerad väg etc och det som hunnits med (planterade spår osv)?
2015-07-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Skojar du nu?! Jag skulle bli oerhört förvånad om han som har fått beröm för bra utfört arbete, och varit skötsam, inte skulle varit påverkad av alkohol. Aldrig att utgången blivit så här om GM varit nykter.
Jag har hört från flera att bröderna dricker en del.

Håller helt med dig Qwart. Litauer är törstiga och har en helt annan kultur vad gäller alkohol än Sverige!
2015-07-28, 20:57
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Om vi struntar i dom och istället fokuserar på vad som är eller kan bli målets stora problem så är det ganska uppenbart:

- Att knyta den häktade inte bara till att på något vis vara inblandad i förloppet, utan också till själva mordet
- Att utesluta att andra kan ha varit inblandade på ett sådant vis att den häktade inte ska bara huvudansvaret, samt förstås att med rättvisans verktyg komma åt dessa (ev) personer.

Av den bevisning som hittills framkommit (DNA) så räcker det för ett starkt indiciemål. Glöm inte att ett åtal inte bara vilar på de mycket graverande DNA-spåren (vilka han inte kan förklara) utan även en rad andra faktorer: Alibi (och mycket tyder på att MGM saknar det), möjlighet att gömma kroppen - det kan vara så att bara MGM har tillgång till vissa platser (eller är en av mkt få). Plus hur han uppträtt och svarat på vissa frågor - något vi inte vet något om.
Summa summarum är att polisen har rätt man. Inga tvivel om det. Jag har haft mina dubier i detta fall men inte längre. Tror att Polis/åklagare bara väntar på ett erkännande, alternativt att han plötsligt frambringar en jävligt bra förklaring som grund till ett rimligt tvivel. Men den kan inte finnas utan att han då uppger en annan GM - högst osannolikt.
2015-07-28, 20:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltjämt många verklighetsfrämmande spekulationer i tråden idag. Det är lite som en levande lektion i begreppet bias. Flera skribenter faller av när vi får veta att DNA-bevisning finns. Men några trummar glatt på i sina spekulationer om 68-åringar som äger svarta bilar eller hemska mördare som dragit runt Lisas kläder i arbetsbodar så att den stackars litauerns DNA hamnat på dem.

Det här målet är fortfarande i högsta grad öppet. Men vi vet nu med så hög grad av sannolikhet man kan ha utan att ha förundersökningen och utan ett åtal att den häktade mannen är inblandad i det hela DE FACTO. Alla teorier som utesluter detta kan från och med nu betraktas som enbart stollerier och foliehattande som ingen normalbegåvad människa behöver ta på minsta allvar. Jag tvivlar inte på att några dårfinkar kommer att fortsätta ändå, men det visar inget annat än att de är just dårfinkar utan förmåga att ta in verkligheten.

Om vi struntar i dom och istället fokuserar på vad som är eller kan bli målets stora problem så är det ganska uppenbart:

- Att knyta den häktade inte bara till att på något vis vara inblandad i förloppet, utan också till själva mordet
- Att utesluta att andra kan ha varit inblandade på ett sådant vis att den häktade inte ska bara huvudansvaret, samt förstås att med rättvisans verktyg komma åt dessa (ev) personer.

När jag säger "andra" tänker jag främst på brodern, men det vore oklokt att utesluta andra helt när vi vet så lite. Det kan vara så att den häktade befinner sig i en sån situation att han inte har ett dugg att tjäna på att börja snacka, därför att det bara skulle dra in honom själv djupare, men att han därigenom bidrar till att skydda andra från rättvisan.

Man kan hoppas när det gäller de andra litauerna att den information som framkommit i övrigt är så pass bra att den i princip utesluter att den yngre brodern realistiskt skulle vara GM till mordet och den äldre helt oskyldig. Denna del av FUP blir förstås mycket intressant att få del av.

Den nu häktade kommer att åka dit för NÅGOT, den saken känns ganska klar. Frågan är bara vad. Om man ser det hela från försvarsadvokatens perspektiv så kan det finnas intressanta möjligheter vid rättegång att angripa just frågetecken vad gäller vilken broder som egentligen gjorde vad i olika delar. Gäller kanske särskilt om den yngre inte åtalas för mordet. Om sen hennes klient går med på något sådant återstår att se.

Sammanfattning: Den häktade är helt klart inblandad, troligen också i själva mordet. Det som blir av intresse framöver är vad som kan bevisas i en domstol i första hand, inte fnoskiga teorier om andra GM.
Du sveper med hela handen över personer som har annan åsikt än du, kallar dem dårfinkar och tycker att ingen normalbegåvad person behöver ta dessa på allvar. Jag tycker dock att de med högre begåvning än normalt i högsta grad ska ta dessa på allvar. Du vet inte ett piss om bevisningen, advokaten tycker att de brister, och hon har yppandeförbud. Du lyssnar bara på ena lagledarens kommentarer och bildar dig en uppfattning på dem. DNA kan spridas på många sätt. Det räcker med att den misstänkte vid något tillfälle har hittat Lisas klädesplagg vid vägkanten, plockat upp det och lagt tillbaka det för att det ska komma DNA på det. Men om den misstänkte har berättat det så får inte advokaten yppa det för media, och åklagaren berättar det inte för det gynnar inte hennes sak.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-28 kl. 21:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in