Måste skilja på två saker.
1) Att ge kredit för en nyhet (Här GT)
2) Man kan ha egen information eller samma info som GT, men valt att publicera mer.
Om man pekar på GT som källa skyddar man bättre den verkliga källan som kan ha yppat för mycket.
Då är det endera den röda Caddyn eller så har bröderna haft en egen bil till. Frågan är om man kan uppfatta en VW Caddy som en kombi? Och den andra bilen som sägs slagit följe med den röda, är det den silverfärgade minibussen tro?
Då bör man inse att advokaten inte sitter med på annat än förhören och i övrigt får den information som FUL ger henne.
Det dagliga utredningsarbetet har ombudet inte insyn i, och det är en av anledningarna till att hon så gärna vill se dokument, protokoll och sådant. Polisens arbetsmaterial, anteckningar, muntliga sammanfattningar och annat sådant behöver ombudet egentligen inte veta så mycket om.
"Vi är inte klara med det ännu" fungerar finfint mot media, men också mot ombudet och MGM.
Så är det, vilket jag själv också har påpekat innan. Men nu har det gått så lång tid så det börjar bli dags för polisen att lägga fram allting i förhören. Nu framkom det ju på dagens förhör att polisen har inte själva fått alla analyser från NFC så det kommer säkert tyngre bevis i kommande förhör. Och sen efter att all bevisning är framlagd så ska ju försvaret ges tid till att gå igenom det också så det här kommer att ta en stund till innan åtal väcks.
Så är det, vilket jag själv också har påpekat innan. Men nu har det gått så lång tid så det börjar bli dags för polisen att lägga fram allting i förhören. Nu framkom det ju på dagens förhör att polisen har inte själva fått alla analyser från NFC så det kommer säkert tyngre bevis i kommande förhör. Och sen efter att all bevisning är framlagd så ska ju försvaret ges tid till att gå igenom det också så det här kommer att ta en stund till innan åtal väcks.
Jag kan tänka mig att de viktigaste analyserna hamnar först i beställningslistan för att polisen i möjligaste mån ska försäkra sig om häktning och redan har fått resultat. Det finns knappast några tunga bevis kvar.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-18 kl. 19:24.
Jag kan tänka mig att de viktigaste analyserna hamnar först i beställningslistan för att polisen i möjligaste mån ska försäkra sig om häktning och redan har fått resultat. Det finns knappast några tunga bevis kvar.
Men det är svårt att åtala för mord utan obduktionsrapport
Har inte sett de där bilarna tidigare på några bilder; möjligt att någon bilexpert i tråden känner igen dem. Den högra påminner om en större Volvo. - Däremot har jag hittat din tjej i hästsvans och rosa jacka: https://minfil.org/g3w9jfb7b0/Tjej_i_rosa_jacka.jpg
Jag tror det finns riktigt tunga bevis kvar att hala fram för snuten. Datum på förhören finns ju i fuppen så svaren kommer så småningom. Den som lever får se.
Hur många av er känner till att Helena Andersson
som försvann/ mördades i Mariestad (2,5 mil från Blomberg) arbetade på en bedrift som ägdes av A.Jönsson!!! Det mordet har vissa likheter, även om ingen kropp
hittades. 23 år sedan.
Det var givetvis inte meningen att någon kropp skulle hittas i detta fall med Lisa Holm.
Styckboden, eller den bod som media beskriver
som transporterades bort av Polisen till okänd ort. Ja! Det var en STYCKBOD för djur. Har Polisen toppsat DNA på A.Jönsson och hanns 51 åriga son G.Jönsson?
Samma utredare vid Lisa Holm som Helena Andersson, denna utredare vet att också
Helena arbetade på café bedrift ägt av Jönsson.
Varför lämnar G.Jönsson Blomberg/Sverige dagarna efter Lisa Holms försvinnande? Givetvis viktigt alla delaktiga mördare involverade
hittas, inte bara en "städare". Krävs nog okonventionella metoder som en del
utländska Poliser använder sig av.
Får be en bön att att det finns några eldsjälar
inom Polismyndigheten som inte är helt "låsta"
av byråkratiskt trassel och faktiskt tar tag i det
så att det hela blir löst.
Ja finns det likheter mellan morden ? jo även Lisa heter Helena som andra förnamn förstås !
Nej , det var en gammal utsliten Byggbod , full med " bråte " .
Självklart skall mördaren/mördarna hittas , hela utredningsarbetet går väl ut på det !
Det kommer att bli löst , var så säker .
Men det tar sin tid .
Men det är svårt att åtala för mord utan obduktionsrapport
Det är säkerligen svårt att nå en fällande dom men inte omöjligt tror jag, det beror på vilken bevisning i övrigt som förebringas domstolen.
Att Xenia tror att det knappast finns några tunga bevis kvar att vänta är en osedvanligt korkad tro tycker jag.
Personligen så tror jag att ett rättsintyg är ett av de viktigaste och tyngsta bevisen som en åklagare kan vifta med. Det utgör ett underlag för att styrka vad som har hänt, eventuellt vem som har gjort vad, men också hur brottet skall bedömas ur påföljdssynpunkt, för att inte tala om att det kan binda den misstänkte till mordet.
Ja finns det likheter mellan morden ? jo även Lisa heter Helena som andra förnamn förstås !
Nej , det var en gammal utsliten Byggbod , full med " bråte " .
Självklart skall mördaren/mördarna hittas , hela utredningsarbetet går väl ut på det !
Det kommer att bli löst , var så säker .
Men det tar sin tid .
Var har du sett en sådan uppgift, är du insatt i förundersökningen? Länka gärna till källan, vad boden innehöll är en nyhet för mig. Kan du beskriva i detalj vad boden innehöll?
På tal om skuld eller oskuld bland mördare. Det skulle vara intressant att veta statistik på hur många mördare som nekar sig igenom förhör, åtal mm. som i slutändan ändock blir dömda för mord. Hur många "oskyldiga" mördare sitter inne i dag för ett brott de "aldrig begått"?
Är det skam som ligger till grund för ett nekande eller chansar man bara på att utredningen inte kommer att kunna bevisa den vederbörandes skuld i fallet?
För den normala genomsnittsmänniskan bör väl själva gärningen vara skamlig, men varför fortsätter man att neka trots att man är överbevisad?
Naturligtvis varierar detta bland mördare beroende på vad som redan finns med i personens ryggsäck och vad som föranlett mordet. Överlag tror jag att det även har att göra med motiv och brottsoffer. Det är stor skillnad på mördare och mördare. Kvinnomördare ligger som bekant lågt i rang och logiskt sett är det svårare att erkänna ett sådant brott.
NB har bara fått lovord från familj och även bekanta här i Sverige. Han anses vara en hyfsad hantverkare och sköter sitt arbete väl. Han verkar också ha haft ett stort förtroende i området. Han är arbetsam och välkänd som en lojal person som man kan anlita för diverse arbetsuppgifter.
Det är dock en stor skillnad på vad som förväntas av honom som anställd/medarbetare och vad som vänner, familj förväntar av honom i vardagen.
Det har inte framkommit någonting om NB's personlighet mer än det som sagts av arbetsgivare och familj. Vad skall de uttala sig om? Vad förväntar man att de skall säga i media? Just det, det gamla vanliga. "Det KAN inte vara han", "Han som är så duktig på sitt arbete", "Han som är så snäll och trevlig" mm.
Vore jag journalist skulle jag ge mig av till LT och intervjua hans barndomskamrater, ex. flickvänner, gamla arbetskamrater etc. Där kan man eventuellt hitta sanningen till denna gärning. Fast man kanske skall vänta tills rättegången är över - först då kanske vi kan få fram den rätta bilden av denna kvinnomördare
?
Det fetade: ja, alla som sitter inne och nekar är väl lika oskyldigt dömda allihop förmodligen.
Säger man att man är oskyldig så är man ju.
Det är fult att anklaga någon för att ljuga och ljuga gör knappt en människa såvitt jag förstår.
Sen det där med bevisning är inte så mycket att fästa sig vid egentligen.
Det är oftast byggt på missförstånd, folk har haft en jädrans otur och råkat vara på fel plats
vid fel tillfälle. Det är en himla massa offer för olyckliga omständigheter. Och sen ska vi
icke glömma att vi har fullt med illasinnade planterare i riket. De har blodsprutor och all möjlig
skit när de är igång och ska uträtta sina onda verk. Sån blodspruta var visst använd i Boden
mot stackars Kristoffer i Vatchareeyafallet har det ryktats om. Nån sprutade lite blod i hans
baklucka och så vips hade man satt fast den fine oskyldige pojken.
Ja, så jävligt kan det vara.
Således kan vi nu utgå ifrån att denne stackars litauer som nu suttit länge och pinats i ett
vedervärdigt svenskt häkte, ökänt över vida världen, berövad alla grundläggande mänskliga
rättigheter såsom kontakt med anhöriga, talar bara ren sanning när han påstår sig vara
oskyldig. Klart att han inte har gjort detta mot Lisa. För hade han haft skuld till hennes
tragiska frånfälle så hade han naturligtvis berättat detta vid det här laget ty som sagt
det är mycket sällsynt att folk far med lögn. De allra flesta står för vad de har gjort.
Det måste man utgå från helt enkelt.
Och är det nu på det viset att allt i DNA-väg som kommer att åberopas bara återfinns på
några av Lisas tillhörigheter, utspridda lite varstans i det överdådigt vackra och idylliska
landskapet, så kommer det att erbjuda avsevärda svårigheter att uppnå en fällande dom
bara utifrån sånt. Det behövs DNA-träffar på Lisas kropp. Det är nog kravet.
Men eftersom den häktade vidhåller sin oskuld lika orubbligt genom hela den hittillsvarande
processen så finns det ingen anledning att tro att såna spår ska ha påträffats.
Han liksom alla andra mordmisstänkta som nekar och även de som skandalöst nog dömts
och satts i otäcka svenska fängelser och inte mera angenäma rättspsykiatriska institutioner
bör man betrakta som helt oskyldiga.
För folk ljuger som sagt högst ogärna och den skrämmande sanningen vi har att ta till oss
är att det springer runt en faslig massa mördare därute i samhället och att kåkarna är
överfulla av stackars oskyldiga.
Vem ska ta tag i dessa gigantiska rättsskandaler frågar man sig bara?
Kanske några rättssäkerhetsmedvetna krafter härifrån forumet?
Ps. Och för den händelse någon spårar någon form av svart ironi i detta inlägg så är det
i så fall fullständigt galet. Det är på fullt allvar detta. Och folk tenderar icke till att ljuga
som påtalats några gånger redan.
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-18 kl. 20:32.