2015-08-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Besked kan man ge men yrkar man inte så kommer beskedet bli. "Prövningstillstånd meddelas inte".

Å andra sidan kan man säga det som så att överklagar man till HD får det tas för visst att prövningstillstånd även yrkas så att hon inte använt lokutionen "det yrkas att prövningstillstånd meddelas" behöver inte betyda att HD totalt bortser från att pröva frågan (även om det i min mening fortfarande är slarvigt att inte göra det). Däremot är man helt chanslös i att få PT om man inte ens angett grunderna till varför man ska få det, jämför Örts överklagande där jag tycker han gör ett helt föredömligt försök till att få PT.

Men huvudregeln inom processrätten är att domstolen inte får besluta utöver vad part yrkat. Detta är emellertid främst aktuellt i dispositiva mål, dvs. tvistemål som inte rör vårdnad eller liknande, varför det i indispositiva mål såsom brottmål formellt sett inte föreligger något hinder mot att t.ex. ta upp frågan och fatta besluta om att inte meddela PT trots att detta inte yrkats jämfört med att inte ens pröva saken över huvud taget.

Nu vet jag inte hur HD tänkte när de fick in överklagandet men en gissning är att de, eftersom det är ett indispositivt mål, tog det för visst att det yrkades prövningstillstånd men att det var väldigt lätt att fatta beslut om att inte meddela PT då någon grund varför så skulle ske inte angetts.

Hoppas det var en bra förklaring. Det är inte alltid lätt för utomstående att förstå de processuella skillnaderna mellan å ena sidan tvistemål och å andra sidan brottmål.

Det var lite som jag trodde - att HD tog det för visst att det yrkades PT. Men av din förklaring så förstår jag mer att det var klantigt att hon inte angav grunderna för det. Tack för det.
2015-08-18, 16:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Som sagt, förhöret är hållet. Inte så mycket nytt dock.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 34996

Detta var väl mest intressant:
Nej det verkar ha varit ett tämligen ointressant förhör. Än så länge verkar inte polisen ha lagt fram några riktigt tunga bevis om man ska tro advokaten. Vilket man iofs ska vara försiktig med att göra.
2015-08-18, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Har månne MGM legat sömnlös på nätterna, vänt och vridit sej i sin säng i cellen.
Är det en efterkonstruktion vi kommer att får se här ?

Ja det är väl lite av det som eftersträvas får man förmoda, det är nog svårt att hålla fast vid en konstruerad historia hur som helst. Men en person som begått en sådan handling är måhända av naturen lite kallare, kan man måhända gissa. Men visst kan tystnaden ingå som strategi, det medges

ur
http://www.expressen.se/gt/misstankte-35-aringen-vill-bli-forhord-pa-nytt/
Hur ska ni få honom att erkänna?
Förhörsledarna lägger fram fakta i olika
portioner och ber honom att förklara olika bitar
Man kan säga att det är ett spel där även
tystnaden ingår. De försöker få honom att ge
en egen berättelse att spontant berättar om
olika saker.
2015-08-18, 16:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej det verkar ha varit ett tämligen ointressant förhör. Än så länge verkar inte polisen ha lagt fram några riktigt tunga bevis om man ska tro advokaten. Vilket man iofs ska vara försiktig med att göra.

Då bör man inse att advokaten inte sitter med på annat än förhören och i övrigt får den information som FUL ger henne.

Det dagliga utredningsarbetet har ombudet inte insyn i, och det är en av anledningarna till att hon så gärna vill se dokument, protokoll och sådant. Polisens arbetsmaterial, anteckningar, muntliga sammanfattningar och annat sådant behöver ombudet egentligen inte veta så mycket om.

"Vi är inte klara med det ännu" fungerar finfint mot media, men också mot ombudet och MGM.
2015-08-18, 16:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad jag får fram ur tråden hade Helena jobbat i receptionen på Rattugglan och skulle börja sommarjobba på sjukhuset dagen efter försvinnandet. Vem ägde Rattugglan då, någon som vet?

Jag skrev nyss receptionen på flyktingförläggning. Då lär restaurangen vara mer av intresse - men om det har koppling vidare sen till folk i Blomberg är en annan femma.
2015-08-18, 17:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Nu har spaningsledaren kommenterat dagens förhör.
Aftonbladet: Misstänkta 35-åringen förhördes om mordet
Citat:
Men det handlade inte om något erkännande. I stället, säger Lars Johansson, handlade förhöret till stora delar om att försvaret ville ha en del förtydliganden från vad som sagts i tidigare förhör.
– Sedan hörde vi honom naturligtvis också, som vanligt, men jag kan inte kommentera vad som sagts - men något medgivande handlar det inte om.
Lars Johansson säger att de hoppas att förundersökningen ska vara färdig inom en månad.
– Vi väntar fortfarande på en hel del analysresultat och på obduktionsrapporten.
2015-08-18, 17:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu har spaningsledaren kommenterat dagens förhör.
Aftonbladet: Misstänkta 35-åringen förhördes om mordet

En ickekommentar som vanligt.
2015-08-18, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Yes, och jag undrade vilket/vilken?

Det ligger väl närmast till hands att det handlar om restaurangverksamhet iom att detta förekommit som aktivitet vid cafét tidigare. Festlokal, restaurang om jag inte missminner mig.
2015-08-18, 17:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Hur många av er känner till att Helena Andersson
som försvann/ mördades i Mariestad (2,5 mil från Blomberg) arbetade på en bedrift som ägdes av A.Jönsson!!!
Det mordet har vissa likheter, även om ingen kropp
hittades.
23 år sedan.
Det var givetvis inte meningen att någon kropp skulle hittas i detta fall med Lisa Holm.
Styckboden, eller den bod som media beskriver
som transporterades bort av Polisen till okänd ort.
Ja! Det var en STYCKBOD för djur.
Har Polisen toppsat DNA på A.Jönsson och hanns 51 åriga son G.Jönsson?
Samma utredare vid Lisa Holm som Helena Andersson, denna utredare vet att också
Helena arbetade på café bedrift ägt av Jönsson.
Varför lämnar G.Jönsson Blomberg/Sverige dagarna efter Lisa Holms försvinnande?
Givetvis viktigt alla delaktiga mördare involverade
hittas, inte bara en "städare".
Krävs nog okonventionella metoder som en del
utländska Poliser använder sig av.
Får be en bön att att det finns några eldsjälar
inom Polismyndigheten som inte är helt "låsta"
av byråkratiskt trassel och faktiskt tar tag i det
så att det hela blir löst.

Kan du berätta mer om vad du vet om AJ med son? Du har kanske varit utsatt på något sätt men inte anmält. Eller vet att någon annan varit utsatt.
2015-08-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
https://kungabloggen.files.wordpress.com/2015/08/cafe-pc3a5-klostret-blomberg.jpg
Är usel på bilar men det kan nog vara en caddy och en ...
Tänkte mer om det fans än mer specifika detaljer på dem som gick att säga vilket exemplar det var mer specifik.

Det är en Caddy och en V70. Är det den där röda bilen som vittnet sett åka med hög hastighet mot Martorp och kallat den för en kombi? Vet du när bilden är tagen?
2015-08-18, 17:27
Medlem
Det är 13 år sen Helena fallet, var det inte nån youtube video som räknade upp till 13 eller nått liknande??
2015-08-18, 17:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det nämns reception flyktingförläggning samt turistbyrå och det enda jag hittar nära den branchen (matservering) är detta inlägg:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Fanns nåt bortåt vänern, en strand som kallas Sanviken om jag inte är helt ut och cyklar.

" Golfbanan ligger alldeles vid Vänerns strand och vid en av kommunens härliga badstränder, Sandviken. Mariestads Golfklubbs anläggning med ett modernt klubbhus, erbjuder full service med trivsam restaurang, välsorterad golfshop, omklädningsrum samt 4-bäddsstugor i direkt anslutning till banan. Husvagnsuppställning med elplatser vid banan, endast en drive från Vänerns strand."
http://www.mariestadsgk.se

Tack develi

Jag hittade detta :

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Citat:
Det har pratats om innan i tråden att hon jobbat på Rattugglan/världshuset i Mariestad samt inom kommunen. Dagen efter försvinnandet skulle hon börja sommarjobba på sjukhuset.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-18 kl. 17:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in