2015-08-18, 15:24
Medlem
Det är av intresse att belysa att enligt ABladets läckor, så har en granne gett vittnesmål om 2 bilar. Det kräver alltså en kompanjon, vilket är nyheter som ger vittnesmålet låg trovärdighet.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tycker man ska vänta med att döma ut advokaten när vi inte vet vad hon har att försvara sitt agerande med. Det kan mycket väl vara precis som hon säger, det har vi ingen aning om.

Det är dock anmärkningsvärt hur en advokat, såsom hon gjorde, överklagade den första häktningen till HD utan att såväl yrka som ange grund för prövningstillstånd.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Om det är sant så är det ju mycket intressant!

Vad var namnet på det caféét som AJ ägde och som HA arbetade på?

Vi som är från trakten minns mkt väl Helenaförsvinnandet. Vad är det för bedrift du pratar om. ... att hon jobbade på hans café. ... har du nått belägg för det eller är det bara dina egna spekulationer?
2015-08-18, 15:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Vi som är från trakten minns mkt väl Helenaförsvinnandet. Vad är det för bedrift du pratar om. ... att hon jobbade på hans café. ... har du nått belägg för det eller är det bara dina egna spekulationer?
Var jobbade Helena när hon försvann? Enligt uppgift i den här tråden så var det på AJ:s företag, stämmer det?
2015-08-18, 15:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
/.../ Förhör behövs det bara om MGM vill säga nåt viktigt annars inte.
Han vill säkert säga något för hans vidkommande mycket viktigt: "Jag är oskyldig och vet ingenting om detta brott."
2015-08-18, 15:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Bedrift är företag/rörelse/verksamhet på norska.
Yes, och jag undrade vilket/vilken?
2015-08-18, 15:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Så har förhöret hållits. Vet inte vad man ska säga om detta.

Citat:
– Det var bra att det blev av, säger försvarsadvokat Inger Rönnbäck.

Det var försvadvokaten Rönnbäck som tog initiativ till förhöret efter att mannen inte har hörts sedan omhäktningen för tre veckor sen. När P4 Skaraborg når Inger Rönnbäck sitter hon i bilen på väg från Mariestad där förhöret hållits.

– Han har velat ta upp vissa saker som han har tänkt på, han vet inte vad det har för betydelse men det är viktigt att en person som är frihetsberövad kommer till tals, säger Inger Rönnbäck.

Mannen har inte lämnat några uppgifter i form av erkännanden – han förnekar alltjämt brott.

Två poliser höll i förhöret men om de lade fram uppgifter eller pressade 35-åringen vill advokaten inte kommentera.

– Jag vill inte gå in på de sakerna, det blir för detaljerat, säger advokaten.

Polis och åklagare har ännu inte presenterat några skriftliga dokument kring den tekniska bevisningen eller obduktionen men när det kommer väntas nya förhör hållas.

Allt pekar nu mot att det blir en omhäktningsförhandling på tisdag om en vecka eftersom utredningen inte är klar och mannen nekar till brott.

– Det är det troliga, absolut, men vi vill inte gå händelserna i förväg alltför mycket, säger mannens försvarsadvokat Inger Rönnbäck.

"Inte gå händelserna i förväg" ?
Ska han bli släppt eller åtalad kanske?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 34911
2015-08-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var jobbade Helena när hon försvann? Enligt uppgift i den här tråden så var det på AJ:s företag, stämmer det?

Jag var inte så å gamla när det hände... är ju 23 år sen så kommer bara ihåg händelsen. Men det finns en tråd om fallet här på FB....
2015-08-18, 15:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer

Men åklagaren har tidigare uppgett att han är samarbetsvillig i förhören (men nekar skuld).

Det låter ju IOFS bra, men det är ju uppenbart att då står åklagarens åsikt och MGM:s åsikt mot varandra. Det är inte konstigt eller ovanligt. Det är jättevanligt, när det gäller dömda i Sverige, (i alla fall om man frågar de dömda), att de förklarar hur de är oskyldiga, i alla fall till brottet som sådant.

Jag fäster alltså ingen större vikt vid någotdera, vad den misstänkte påstår och vad ombudet påstår är delar av spelet. Saknas solida bevis för brottet lär det visa sig, och några banbrytande förklaringar från den misstänkte lär inte ha förekommit.

Däremot kan det ju vara bra att tänka på att polisens frågor till den misstänkte kan vara en viktig ledtråd för ombudet då det gäller att lägga upp försvaret och att kunna peka på att "det eller detta har inte utretts till fullo, vilket missgynnar min klient" kan vara meningsfullt hur som helst. Är MGM:s ombud en fd åklagare, så vet hon hur det fungerar (det vet alla ombud som det är något med).

Att drämma till med "att det gått lång tid utan förhör" kan ju bero på mycket. Att poliserna skall kunna ta litet ledigt och (inte helt omöjligt) även ombudet varit litet på semester (ren gissning) kan ju förklara pausen rätt enkelt. Förhör utan ombudet är ju otänkbart.
2015-08-18, 15:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ungefär så jag kände också. Att inget nytt skulle tillkomma och att förhöret var mer ett sätt att få en person som suttit häktad för mord med restriktioner få komma till tals en stund.
Och det kan väl i objektivitetens namn inte anses vara för mycket begärt? - Heder åt denna försvarare som faktiskt börjar stiga i min aktning.
2015-08-18, 15:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Jag var inte så å gamla när det hände... är ju 23 år sen så kommer bara ihåg händelsen. Men det finns en tråd om fallet här på FB....
Okej, jag får väl avsätta fem minuter till att läsa den. Jag hoppades bara att få slippa.
2015-08-18, 15:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad jag förstår så en personutredning innefattar den mgm:n bankkonton, telefontrafik, vänner och bekanta, kontakter med andra överhuvudtaget. Allt för att kunna få klarhet om det fanns eventuella medhjälpare eller anstiftare. Om tex mgm har en större summa pengar på sitt konto så får han förklara varifrån pengarna kommer. Telefonkontakter är ju viktiga klargöra. Vännskap likaså mm.
Sådana undersökningar tillhör normalt polisarbete och kan i teorin vara gjort på mgm redan innan han greps.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in