2015-08-18, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Hur många av er känner till att Helena Andersson
som försvann/ mördades i Mariestad (2,5 mil från Blomberg) arbetade på en bedrift som ägdes av A.Jönsson!!!
Det mordet har vissa likheter, även om ingen kropp
hittades.
23 år sedan.
Det var givetvis inte meningen att någon kropp skulle hittas i detta fall med Lisa Holm.
Styckboden, eller den bod som media beskriver
som transporterades bort av Polisen till okänd ort.
Ja! Det var en STYCKBOD för djur.
Har Polisen toppsat DNA på A.Jönsson och hanns 51 åriga son G.Jönsson?
Samma utredare vid Lisa Holm som Helena Andersson, denna utredare vet att också
Helena arbetade på café bedrift ägt av Jönsson.
Varför lämnar G.Jönsson Blomberg/Sverige dagarna efter Lisa Holms försvinnande?
Givetvis viktigt alla delaktiga mördare involverade
hittas, inte bara en "städare".
Krävs nog okonventionella metoder som en del
utländska Poliser använder sig av.
Får be en bön att att det finns några eldsjälar
inom Polismyndigheten som inte är helt "låsta"
av byråkratiskt trassel och faktiskt tar tag i det
så att det hela blir löst.

Det skulle vara intressant att veta om Jönsson på senare tid berättat för någon om händelsen med Helena om hon nu var anställd hos honom vid hennes försvinnande? Kan tänka mig att den händelsen satt spår i en annars relativt lugn liten ort. Har det gett Lisas mördare inspiration? Här löser de inga brott, de kommer tro att Helenas baneman slagit till igen?
2015-08-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Den omständigheten att man inte belade de övriga med reseförbud (åklagaren får säga vad han vill om förbindelserna med Litauen i övrigt) visade att misstankarna mot dessa nog i själva fallet var ännu mindre än såsom rubricerat.

Och ändå uppger vittnesmålet 2 bilar, enligt media. Klent vittnesmål, gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kan man inte ifrågasätta bevisningen, så får man klaga på tempot i utredningen. Ombudet sköter sitt, men kan inte göra så mycket mer än yttra sig till media inom ramen för sitt yttrandeförbud.

Jag tror att det ligger till så här:

Den misstänkte har klarat av att neka i alla förhör. Om man på alla frågor av typen "Vi vet det här, det här och det här" har vett på att svara "Inga kommentarer" eller något i den stilen, så blir förhör ganska meningslösa.

Men åklagaren har tidigare uppgett att han är samarbetsvillig i förhören (men nekar skuld).
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-18 kl. 15:05.
2015-08-18, 15:09
Medlem
ME077s avatar
Inget nytt idag, enligt denna artikel:

"Vad förhöret handlade om kommenterar hon inte vidare på grund av utredningens yppandeförbud, men säger att hennes klient inte ändrat uppfattning.

— Han har ingen förändrad inställning, han förnekar all inblandning i mordet, säger Inger Rönnbäck.

Inger Rönnbäck har tidigare sagt att hon anser att de bevis som presenterats mot den häktade 35-åringen är tunna, den åsikten har hon fortfarande och anser att det inte räcker för ett åtal.

— Det står still, det finns inga skriftliga svar på analysen, det finns inget obduktionsprotokoll och de har inte, fram tills i dag, hört min klient på en månad, säger Inger Rönnbäck."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4227068-35-aringen-nekar-efter-nytt-forhor

eller denna:

"– Han har velat ta upp vissa saker som han har tänkt på, han vet inte vad det har för betydelse men det är viktigt att en person som är frihetsberövad kommer till tals, säger Inger Rönnbäck."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6234893
Senast redigerad av ME077 2015-08-18 kl. 15:11.
2015-08-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Frågat för lite ?
Om MGM inte svarar på ett skit av värde, då finns det ju heller ingen större anledning till att fortsätta.
Bättre då att låta honom sitta och svettas tills han kommer på andra tankar.
Detta har naturligtvis Rönnbäckskan snappat upp och försöker vända detta till sin klients fördel.

För advokater är klienten ofta oskyldig även om klienten är fan själv.

Det är självklart att denna advokat ser detta som en Idolsökning(tvprogram som söker stjärnor) Hon får en chans att briljera och söker så mycket media det går. Lyckas hon stiger hennes inkomster livet ut.
2015-08-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den medföljande bilen kommenterades inte i detaljer - färg, modell, bilmärke eller vem som kan äga den - vi vet inte ens om den kunde identifieras öht. Så vem kan det då handla om ifall uppgiften är sann?

Ja, inte familjen, enligt misstankarna som inte stärkts, vilket är märkligt med tanke på att de varit ganska isolerade. Det vittnesmålet kräver en utomstående kompanjon, enligt medialäckor.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-18 kl. 15:19.
2015-08-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Låt oss ta frågan till sin spets.
Om personutredarna kommit fram till att NB är en totalt impotent ömhuding som gråter floder och bryter ihop när han råkat trampa ihjäl en myra så borde väl knappast skuldfrågan bli aktuell öht...
Vad jag menar är att någonstans finns väl en gräns för personutredningens betydelse och då inte bara för skuldfrågan?

Vad jag förstår så en personutredning innefattar den mgm:n bankkonton, telefontrafik, vänner och bekanta, kontakter med andra överhuvudtaget. Allt för att kunna få klarhet om det fanns eventuella medhjälpare eller anstiftare. Om tex mgm har en större summa pengar på sitt konto så får han förklara varifrån pengarna kommer. Telefonkontakter är ju viktiga klargöra. Vännskap likaså mm.
2015-08-18, 15:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Inget nytt idag, enligt denna artikel:

"Vad förhöret handlade om kommenterar hon inte vidare på grund av utredningens yppandeförbud, men säger att hennes klient inte ändrat uppfattning.

— Han har ingen förändrad inställning, han förnekar all inblandning i mordet, säger Inger Rönnbäck.

Inger Rönnbäck har tidigare sagt att hon anser att de bevis som presenterats mot den häktade 35-åringen är tunna, den åsikten har hon fortfarande och anser att det inte räcker för ett åtal.

— Det står still, det finns inga skriftliga svar på analysen, det finns inget obduktionsprotokoll och de har inte, fram tills i dag, hört min klient på en månad, säger Inger Rönnbäck."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4227068-35-aringen-nekar-efter-nytt-forhor

eller denna:

"– Han har velat ta upp vissa saker som han har tänkt på, han vet inte vad det har för betydelse men det är viktigt att en person som är frihetsberövad kommer till tals, säger Inger Rönnbäck."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6234893

Ungefär så jag kände också. Att inget nytt skulle tillkomma och att förhöret var mer ett sätt att få en person som suttit häktad för mord med restriktioner få komma till tals en stund.
2015-08-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Regeringen har nyss iscensatt en tredelad utredning om häktningstider som ska lämnas in 1 januari 2016. En av delarna handlar om att granska den forensiska utredningen och beställningar. Eftersom det handlar om att se över häktningstider så handlar det säkert om svarstider. Finns på dagens juridik att läsa om. Inspirerad?

Det är intressant och visar hur en debatt påverkar i bra riktning. Tidsaspekter på svarstider är ju en fråga som är svårt att påverka helt, då det är olika myndigheter inblandade och det tar sina olika tider att analysera prover.

Det jag tycker är viktigt är att det blir olika hantering beroende på brott och svårighetsgraden. Det är viktigt att ha den sorts häktning man har nu då allvarliga brott ska utredas. Den häktning Litauern har är nödvändig om man ska utreda detta brott utan att han kan hitta på ofog. Det kan finnas fall där en person kan vara häktad på vanligt fängelse. Det borde kunna avgöras från fall till fall, eftersom det är så nedbrytande att vara på ett häkte.

Det jag ser som allvarligt är de slentrianmässiga häktningarna där det kan gå flera år utan att utredningen går framåt. Vi har sett fall som är förskräckliga i Sverige, och det verkar vara skatte- och narkotikabrott som är de fall våra domstolar bortser från mänskliga rättigheter. De riktigt grova brottslingarna har inget att klaga på!
2015-08-18, 15:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad jag förstår så en personutredning innefattar den mgm:n bankkonton, telefontrafik, vänner och bekanta, kontakter med andra överhuvudtaget. Allt för att kunna få klarhet om det fanns eventuella medhjälpare eller anstiftare. Om tex mgm har en större summa pengar på sitt konto så får han förklara varifrån pengarna kommer. Telefonkontakter är ju viktiga klargöra. Vännskap likaså mm.

En personutredning är vanligtvis en utredning av den tilltalades personliga omständigheter som kan få betydelse dels för valet av en eventuell påföljd, dels få betydelse för kriminalvården eftersom det är dem som har att verkställa och påföljden eller i vart fall övervaka den.

Av min erfarenhet gör man ofta en personutredning när det gäller grövre brott för att innan huvudförhandlingen få klart för sig om man behöver inhämta en s.k. p:7a och genom den se om det finns anledning att företa en rättspsykiatrisk undersökning och en sådan bör ha avslutats innan huvudförhandlingen påbörjas.
2015-08-18, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.
Om det är sant så är det ju mycket intressant!
Vad var namnet på det caféét som AJ ägde och som HA arbetade på?

Det nämns reception flyktingförläggning samt turistbyrå och det enda jag hittar nära den branchen (matservering) är detta inlägg:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Fanns nåt bortåt vänern, en strand som kallas Sanviken om jag inte är helt ut och cyklar.

" Golfbanan ligger alldeles vid Vänerns strand och vid en av kommunens härliga badstränder, Sandviken. Mariestads Golfklubbs anläggning med ett modernt klubbhus, erbjuder full service med trivsam restaurang, välsorterad golfshop, omklädningsrum samt 4-bäddsstugor i direkt anslutning till banan. Husvagnsuppställning med elplatser vid banan, endast en drive från Vänerns strand."
http://www.mariestadsgk.se
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Precis, hade det inte varit för advokatens"det är inte ett erkännande" så hade jag nog gissat att han nu är redo att erkänna vad som hänt lisa.

Frågan är varför just nu idag? Har isoleringen gjort honom så mör att han är beredd att dra in fler i utredningen?

Tom mgm har upptäckt att fokuset har inte varit på honom på fyra veckor utan på ett annat håll. Det kan vara förhör med andra personer, utredningar om andra personers förehavande, lite av varje, som inte har direkt med mgn att göra. Honom har de blivit klara med redan fyra veckor sen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Det är självklart att denna advokat ser detta som en Idolsökning(tvprogram som söker stjärnor) Hon får en chans att briljera och söker så mycket media det går. Lyckas hon stiger hennes inkomster livet ut.

Tycker man ska vänta med att döma ut advokaten när vi inte vet vad hon har att försvara sitt agerande med. Det kan mycket väl vara precis som hon säger, det har vi ingen aning om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in