2015-08-18, 13:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta förhör idag torde vara det 6-7:e:

http://www.expressen.se/gt/misstankte-35-aringen-vill-bli-forhord-pa-nytt/

Vet inte exakt vad som är rimligt men jag åsyftade främst att om det tar lång tid mellan förhören är utredarna inte lika angelägna om att få till stånd ett förhör (skillnad kan vara i början av utredningen då bevisläget inte är lika starkt då man i många fall kan känna sig beroende av medgivanden från den misstänktes sida för att stärka bevisläget), möjligen för att pressa den misstänkte. Om nu bevisning är så pass stark. Detta är visserligen endast spekulationer och har ingen som helst verklighetsförankring.
2015-08-18, 13:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Det är märkligt med tanke på att ett av de viktiga spåren, att döma av medialäckor, är bilar som bränt omkring där. Det spåret är nog inte så starkt.

Den medföljande bilen kommenterades inte i detaljer - färg, modell, bilmärke eller vem som kan äga den - vi vet inte ens om den kunde identifieras öht. Så vem kan det då handla om ifall uppgiften är sann?
2015-08-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man ska inte utseluta något men det känns ändå som att DNA som påträffats på handsen är åtminstone någorlunda lätthanterligt för försvaret att förklara.

Det håller jag inte riktigt med om. Om förklaringar är godtagbara eller inte har vi ingen aning om.
2015-08-18, 13:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det håller jag inte riktigt med om. Om förklaringar är godtagbara eller inte har vi ingen aning om.

Nu är jag ingen DNA-expert men om det nu är så, vilket vi vet eller åtminstone tror oss veta, att den misstänkte tagit i handsken i samband med sökandet bör DNA spår på handsken kunna förklaras.

Du har dock rätt i att om DNA:t skulle komma från t.ex. sperma är saken naturligvis annorlunda men ponera att det är sådant DNA som kan lämna rester av att man endast tar upp handsken? I ett sådant fall bör handsken ha ett synnerligen lågt bevisvärde.
2015-08-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Min bekant jämför med en hel del andra fall där vi får veta mera i media te.x.. Det här fallet är extremt unikt där knappt något har kommit ut i media. Sen att FUPEN tar en sådan tid att bli klar gör det ännu mer mystiskt.

Ok, men jämför den bekanta med andra fall där det varit yppandeförbud? Vad är det som är mystigt med att fupen tar tid? Har den tagit så lång tid hittills tycker du?
2015-08-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Misstänkte i lisa målet vill bli förhörd igen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21270093.ab

Misstänkte 35-åringen har begärt nytt förhör

Den 35-åring som sitter häktad misstänkt för mordet på Lisa Holm ska förhöras idag, skriver GT.

Det är han själv som begärt förhöret.

– Vi vet inte vad det gäller, men advokaten har sagt att det inte är något erkännande, säger utredningsledare Lars Johansson till GT.

Har månne MGM legat sömnlös på nätterna, vänt och vridit sej i sin säng i cellen.
Är det en efterkonstruktion vi kommer att får se här ?
2015-08-18, 13:39
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
En ny teori:
MGM erkänner att han tagit i Lisas tillhörigheter.
- Varför har du ljugit tidigare att du inte vet hur DNA hamnat på Lisas saker?
- Därför att jag inte hade något emot att bli häktad ett tag. Jag har hört att man får en bra ersättning i Sverige under den tid man sitter häktad som oskyldig. Jag såg blänkande föremål i terrängen och tog dem i handen men visste inte att de tillhörde LIsa Senare förstod jag att så var fallet.
- Men genom att ljuga riskerade du ju att bli dömd för mord.
- Jag litar på att det svenska rättsväsendet inte dömer oskyldiga.
En teori så god som någon annan långsökt och kanske något för Fagro att spinna vidare på?

Lol..gå och skriv en bok istället..
2015-08-18, 13:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, men jämför den bekanta med andra fall där det varit yppandeförbud? Vad är det som är mystigt med att fupen tar tid? Har den tagit så lång tid hittills tycker du?

Det är inget mystiskt med att en FUP tar tid. FUP:en blir inte tillgänglig förrän åtal är väckt. Är det således mystiskt att det dröjt så länge med att väcka åtal?

Det vore det kanske om det slutliga obduktionsrapporten redan var inlämnad och all bevisning analyserad, nu är förhållandet emellertid det att angiven rapport inte är inlämnad och då ska egentligen inte åtal väckas. Någon mystik kring att åtalet dröjer torde således inte vara aktuellt.
2015-08-18, 13:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Har månne MGM legat sömnlös på nätterna, vänt och vridit sej i sin säng i cellen.
Är det en efterkonstruktion vi kommer att får se här ?

Jag tror inte det utan det rör nog mer den omständigheten att försvaret haft en månad på sig att gå igenom utredningen och känner väl att det kan finnas några frågor som försvaret skulle gynnas av att få svara på och därav begära ett förhör i detta syfte.
2015-08-18, 13:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Det ovanliga är att det är försvaret (dvs advokaten som för MGM's talan) som framför kritiken att utredningsprocessen går för långsamt.

I vanliga fall vill skyldiga GM nämligen helst att denna process ska gå långsamt, eftersom de knappast ser fram emot den kommande rättegången.

Det kanske talar för att MGM trots allt inte är skyldig till själva mordet?

Hen har ju enligt media ofta sagt att hen "inte har med mordet att göra". Men MGM har aldrig uttryckt sig att hen "inte har med fallet att göra". Det kan innebära att hen visserligen kan ha gjort sig skyldig till medhjälp, undanröjande av bevis, skyddande av brottsling eller liknande, men defacto inte till själva mordet.
2015-08-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nu är jag ingen DNA-expert men om det nu är så, vilket vi vet eller åtminstone tror oss veta, att den misstänkte tagit i handsken i samband med sökandet bör DNA spår på handsken kunna förklaras.

Du har dock rätt i att om DNA:t skulle komma från t.ex. sperma är saken naturligvis annorlunda men ponera att det är sådant DNA som kan lämna rester av att man endast tar upp handsken? I ett sådant fall bör handsken ha ett synnerligen lågt bevisvärde.

Jodå, det kan va så att den har lågt bevisvärde och DNA på handsken kommit dit av att han endast tagit upp den. Hade det varit spår av tex sperma så hade inte motivet varit svårt att ange, men det uttalandet av Anette Olsson är en tolkningsfråga. Men det var inte endast sånt spår jag tänkte på, dock tror jag nog mer att det är DNA på andra saker som det syftas på.
2015-08-18, 13:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
/.../ Inte för att det har någon speciell vikt men personen bakom bussen är en kvinna med hästsvans och inte alls samma person som mannen med midjebältet. Hennes överdel drar mer åt rosa vilket inte framkommer så bra på bilderna.
Det är bara en illusion; likheten är slående och betr. mannen med den åtsmitande (gummi)mössan synes hans hår vara uppstoppat och hänga ned på precis samma sätt som hos hästsvansen i bilen. Härtill kommer att det parallellt med aktuellt hundsök också sjösattes båtar för andra former av undersökningar (bl.a. med deltagande av militärer).
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO

Röd skåpbil med silvrig kombi

Kan du få fram någon spännande ur den bilden tex fastställa vilka bilar det är?
Ja, om jag får syn på bilden, kanske (död länk).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in