2015-08-17, 23:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Någon som kan få fram om AOG bott i närheten av Linköping runt tiden för dubbelmorden?

Hypoteser på ev. kopplingar till A*G's yrke & fritidsintressen: LiU har utbildningar kopplade till flygteknik, Siemens har kontor i Linköping, Linköping har flygplats samt även flygklubb för privatflygplan, närliggande Norrköping har skärmflygklubb etc.
Citera
2015-08-17, 23:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Expressen citerar honom så här:

Låter som typiskt åklagarvokabulär.

Och absolut är det obetänksamt. Det intressanta är att i princip ingen verkar bry sig.

Eller menar han Lidköping?

I denna artikel i Expressen står att åklagaren drar "paralleller med dubbelmordet på Åsgatan i Linköping den 19 oktober 2004". Eftersom det framgår både gatunamn och exakt datum, så menar han nog verkligen Linköping (ej Lidköping).

www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/

BTW, jag tolkar det som att "parallellen" är just avsaknad av MGM, trots säkrade DNA-bevis. Inte att det nödvändigtvis handlar om samma gärningsman (dvs ej samma DNA-fynd) i både Linköpings- och Runbyfallet.
Citera
2015-08-17, 23:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Du skriver om ett rykte gällande pinnar i underlivet. Fick för mig att det var likadant med tjejen som blev våldtagen (och som nästan strök med) i Trollhättan för ett par år sedan. Kanske har jag fel, men om jag inte har det så borde det inte vara så vanligt.
Vart tog han vägen som blev frikänd tro?

Edit; glöm mitt inlägg. Den misstänkte och frikände i Trollhättan hade ju i så fall stämt med DNA-körningen)

Men hans DNA förstördes väl vid frikännandet?

Kvinnan i Trollhättan blev mycket, mycket illa åtgången. Det är ett av de värsta fall vi haft i Sverige där offret överlevde våldtäkten.
Citera
2015-08-18, 00:01
Medlem
Vet inte om Alexander Ghebru är intressant längre, har inte lusläst allt som skrivits.

Jag googlade hans namn och fick upp ett sökresultat som var: http://www.ratsit.se/19790929-Samuel_Alexander_Ghebru_Vallingby/p8rDl0D8E-Jxa1GUVJVWyCJwO-He54eHnXs-LucR0Lk

Den visar information om en Alexander Samuelsson som är 35 år, men URL:en säger något annat. Just den delen i URL:en påverkar inte vilken person man får information om, utan det är snarare ID:t (eller vad det nu är) som kommer efteråt. Men det visar ändå att personen med det ID:t en gång har indexerats av Google som Samuel Alexander Ghebru från Vällingby.
Citera
2015-08-18, 00:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av packerjacker
Vet inte om Alexander Ghebru är intressant längre, har inte lusläst allt som skrivits.

Jag googlade hans namn och fick upp ett sökresultat som var: http://www.ratsit.se/19790929-Samuel_Alexander_Ghebru_Vallingby/p8rDl0D8E-Jxa1GUVJVWyCJwO-He54eHnXs-LucR0Lk

Den visar information om en Alexander Samuelsson som är 35 år, men URL:en säger något annat. Just den delen i URL:en påverkar inte vilken person man får information om, utan det är snarare ID:t (eller vad det nu är) som kommer efteråt. Men det visar ändå att personen med det ID:t en gång har indexerats av Google som Samuel Alexander Ghebru från Vällingby.
Med samma födelsedatum som den som finns på hitta.se 1979-09-29
Han har bytt namn troligen. Bra jobbat!
Hur blir vi säkra på att det är rätt person som begick det makabra brottet 2001? Ingen Alexander Samuelsson finns på Lexbase.
Citera
2015-08-18, 01:08
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men hans DNA förstördes väl vid frikännandet?

Kvinnan i Trollhättan blev mycket, mycket illa åtgången. Det är ett av de värsta fall vi haft i Sverige där offret överlevde våldtäkten.

Jasså, förstörs DNA vid frikännande?
Då undrar jag isf var denne frikände man huserar idag. Fast å andra sidan så kanske snacket om pinnar inte stämmer ens, så vi släpper väl det.
Citera
2015-08-18, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Hon pluggade ju i Umeå.
Så klart är att hon inte sprang i UV oftast.
Och att hon var hemma kort nu och tidigare i sommar.
Tror hon arbetade i Stockholm på dagis? Umeå kan ha varit innan, eller så är det det som är senast?
Citera
2015-08-18, 06:54
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I denna artikel i Expressen står att åklagaren drar "paralleller med dubbelmordet på Åsgatan i Linköping den 19 oktober 2004". Eftersom det framgår både gatunamn och exakt datum, så menar han nog verkligen Linköping (ej Lidköping).

www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/

BTW, jag tolkar det som att "parallellen" är just avsaknad av MGM, trots säkrade DNA-bevis. Inte att det nödvändigtvis handlar om samma gärningsman (dvs ej samma DNA-fynd) i både Linköpings- och Runbyfallet.

Det är journalisternas ord. Det enda vi vet att han har sagt är: "– Det finns vissa beröringspunkter mellan det här mordet i Upplands Väsby och det i Linköping". Sen har journalisterna byggt på utifrån det.
Citera
2015-08-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det är journalisternas ord. Det enda vi vet att han har sagt är: "– Det finns vissa beröringspunkter mellan det här mordet i Upplands Väsby och det i Linköping". Sen har journalisterna byggt på utifrån det.

Det finns DNA från mordet i Linköping, därav lär det vara av ytlig natur (alternativt dålig journalistik) annars skulle de båda händelserna matchas.

EDIT: Med det sagt så lär det ligga något i det dom skriver, kanske var det inte ett sexualbrott som gick över styr utan helt enkelt ett knivmord?
Senast redigerad av OroadSvensk 2015-08-18 kl. 09:32.
Citera
2015-08-18, 10:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Det finns DNA från mordet i Linköping, därav lär det vara av ytlig natur (alternativt dålig journalistik) annars skulle de båda händelserna matchas.

EDIT: Med det sagt så lär det ligga något i det dom skriver, kanske var det inte ett sexualbrott som gick över styr utan helt enkelt ett knivmord?

I Linköpingsfallet blev ju kvinnan (en förbipassernde lärarinna) mördad för att hon sannolikt skyddade den lille pojken.

Tänk om det har hittats någon form av teknisk bevisning som visar att I*a ingrep när hon upptäckte att någon/några "lade hand" på ett barn, djur eller så?

Litet långsökt kanske, men inte omöjligt.

(Skriver följande inom parentes eftersom jag själv inte tänkt tankarna fullt ut, men här kommer de:

Tänker också på alla spekulationer i tråden om snören, pinnar etc. Dessvärre är detta ofta redskap som ungdomar använder när de plågar t.ex igelkottar till döds. Så vem vet, det kanske ligger någonting i spekulationerna att sådana saker har påträffats på fyndplatsen, snörfyndet har det ju även rapporterats om i media.

Just denna typ av djurplågeri är tyvärr ett "sommarlovssyndrom" bland vissa skollediga ungdomar. Någon som hört talas om andra fall av djurmisshandel i området?

Som sagt litet långsökt kanske, men ev. inte omöjligt. BO var ju enligt sina twitterinlägg djurkär, finns inlägg om att hon gärna hade velat ha katt etc).
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-08-18 kl. 10:09.
Citera
2015-08-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Vem hotade bara? Det fallet jag talar om användes pinnar i kvinnans underliv, tro mig jag vet med säkerhet till 110%, så försvara idioten eller förneka går inte.

Den enda som vet till 110% är väl polisen och misstänkt MGM?
Citera
2015-08-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk

Fast det som blir ännu mer intressant då är platsen hon hittas på. Om det handlar om ett rent överfall för att döda förstår jag inte varför hon ska gömmas där, visst man fördröjer upptäckandet men samtidigt ökar ju risken för upptäckt när man flyttar henne.

Om syftet är av sexuellt natur förstår jag att hon tvingas dit.
Men det andra alternativet är att hon har följt med dit frivilligt, då är frågan varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in