2015-08-17, 21:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Man borde ta DNA på alla människor som föds samt lagra. Skulle vara bra om man även kunde rekonstruera en bild på GM med hjälp av DNA, allt är ju kodat där, hur man ser ut med mera.

Men om du sparar DNA på alla och det är kopplat till personuppgifter så är det väl bara att kolla skolfoto, passfoto, id-foto........................... För vi får ju hoppas att personen inte blir brottsling redan i spädbarnsåldern?
Citera
2015-08-17, 21:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Tror du denna åklagare är konstig/.
Konstig tror jag inte. Men vore jag åklagre i ett fall av denna typ skulle jag vara väldigt återhållsam och försiktig med hur jag yttrar mig.

Har han verkligen formulerat sig på det där sättet så tycker jag det var litet obetänksamt, även om han skulle ha torrt på fötterna.

Jämför: hade någon sagt något liknande här i tråden hade han/hon tappat i förtroende o kanske tom fått en stämpel som foliehatt.

Så nu sitter åklagaren i den litet besvärliga sitsen att antingen finns det verkligen en koppling (och då är allt ok för åklagaren) eller också finns ingen koppling (och då ligger det naturligtvis nära till hands att betrakta uttalandet (om det nu stämmer) som obetänksamt/slarvigt).
Citera
2015-08-17, 21:49
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Konstig tror jag inte. Men vore jag åklagre i ett fall av denna typ skulle jag vara väldigt återhållsam och försiktig med hur jag yttrar mig.

Har han verkligen formulerat sig på det där sättet så tycker jag det var litet obetänksamt, även om han skulle ha torrt på fötterna.

Jämför: hade någon sagt något liknande här i tråden hade han/hon tappat i förtroende o kanske tom fått en stämpel som foliehatt.

Så nu sitter åklagaren i den litet besvärliga sitsen att antingen finns det verkligen en koppling (och då är allt ok för åklagaren) eller också finns ingen koppling (och då ligger det naturligtvis nära till hands att betrakta uttalandet (om det nu stämmer) som obetänksamt/slarvigt).

Expressen citerar honom så här:

Citat:
– Det finns vissa beröringspunkter mellan det här mordet i Upplands Väsby och det i Linköping

Låter som typiskt åklagarvokabulär.

Och absolut är det obetänksamt. Det intressanta är att i princip ingen verkar bry sig.

Eller menar han Lidköping?
Citera
2015-08-17, 21:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Expressen citerar honom så här:

Låter som typiskt åklagarvokabulär.

Och absolut är det obetänksamt. Det intressanta är att i princip ingen verkar bry sig.

Eller menar han Lidköping?
Haha, ja eller också har Expressen stavat fel...

Egentligen är det väl lika bra att ingen bryr sig. Men du o jag (o kanske några läsare av denna tråd) fick ju litet att dra på smilbanden åt.
Citera
2015-08-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Nej, det gallras samtidigt som posten gallras ur belastningsregistret. 10 år efter avtjänat straff när påföljden är fängelsestraff.

Regleringen av de svenska dna-registren styrs av Polisdatalagens 4:e kapitel 1-10 §§.

Grrr, blir så förbannad. Det är väl ändå självklart att man ska spara DNA-profilen på alla grova våldsbrottslingar för alltid!

Men, nej just det, vi är ju i Sverige. Här är det alltid högsta prio att skydda brottslingarna. Någon kan ju känna sig kränkt över att deras profil sparas. Det vore ju fruktansvärt, då är det bättre att mördare får gå lösa.
Citera
2015-08-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det var ju synd att den här idioten inte skrev ut sina tankegång helt och hållet i frågan
I tankarna fanns... om man inte kan hitta den person man söker efter och tror att det kan vara samma GM, kan man då ta ett prov från ett tidigare brottsoffers eventuellt sparade föremål för att jämföra DNA?
Och så tar vi och förtydligar den tankegången lite till för att inga missförstånd ska uppstå med mina frågor... för att vara säker på att man söker efter rätt GM... men inte kan hitta personen i fråga?

Finns det någon kackerlacka här som vet hur länge bevismaterial från tidigare brott sparas?
OBS!!! Det är frågetecken!!!

Eller varför fråga kackerlackorna och idioterna. Du Nirp verkar ju väldigt insatt i detta och kan säkert svara på... Hur många år sparas bevismaterial från en brottsutredning/brottsmål/brottsoffer?

Edit: Se det fetade

I Aft bladets podcast "fallet" fanns det sparat efter 30 år.
Citera
2015-08-17, 22:37
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Det är inte bekräftat men ryktet går att hon fick pinnar uppstoppade i både vaginan och analen. Samt att dom hade tryckt in pinnar genom hennes ögon.

Du skriver om ett rykte gällande pinnar i underlivet. Fick för mig att det var likadant med tjejen som blev våldtagen (och som nästan strök med) i Trollhättan för ett par år sedan. Kanske har jag fel, men om jag inte har det så borde det inte vara så vanligt.
Vart tog han vägen som blev frikänd tro?

Edit; glöm mitt inlägg. Den misstänkte och frikände i Trollhättan hade ju i så fall stämt med DNA-körningen)
Senast redigerad av Addhoc 2015-08-17 kl. 22:59.
Citera
2015-08-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Tänkte på att det skrivs att tjejen fördes till en annan plats än den hon i vanliga fall brukar springa på. Kan det vara så att hon "avvikit" från sitt vanliga och tänkt prova på annat? Eller kanske tagit sig en bit bort för att kanske pinka utan att bli sedd av förbipasserande och därför hittades hon där?

Jag känner ju inte till det spåret i väsby men var bara en tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kan väl vara lite vad som för att förklara det. Hon gjorde något nytt, hon blev jagad av GM dit, hon blev släpad dit av GM osv.

Hon pluggade ju i Umeå.
Så klart är att hon inte sprang i UV oftast.
Och att hon var hemma kort nu och tidigare i sommar.
Citera
2015-08-17, 22:56
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Du skriver om ett rykte gällande pinnar i underlivet. Fick för mig att det var likadant med tjejen som blev våldtagen (och som nästan strök med) i Trollhättan för ett par år sedan. Kanske har jag fel, men om jag inte har det så borde det inte vara så vanligt.
Vart tog han vägen som blev frikänd tro?

Skulle han verkligen ha kunnat tortera tjejen med pinnar mitt i ett befolkat motionsspår runt sjutiden utan att någon hört ett skit? JAg ställer mig skeptisk till dessa spekulationer. Om pinnar överhuvudtaget är inblandade komemr de efter att tjejen mördats eller slåtts medvetslös.
Citera
2015-08-17, 23:01
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Skulle han verkligen ha kunnat tortera tjejen med pinnar mitt i ett befolkat motionsspår runt sjutiden utan att någon hört ett skit? JAg ställer mig skeptisk till dessa spekulationer. Om pinnar överhuvudtaget är inblandade komemr de efter att tjejen mördats eller slåtts medvetslös.

Ja det är nog inte så troligt, du har rätt. Jag har dessutom redigerat mitt tidigare inlägg med ytterligare en grej jag kom på som gör att det inte kan stämma med fallet i Trollhättan.
Citera
2015-08-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Grrr, blir så förbannad. Det är väl ändå självklart att man ska spara DNA-profilen på alla grova våldsbrottslingar för alltid!

Men, nej just det, vi är ju i Sverige. Här är det alltid högsta prio att skydda brottslingarna. Någon kan ju känna sig kränkt över att deras profil sparas. Det vore ju fruktansvärt, då är det bättre att mördare får gå lösa.

Då skulle ju integritetsfjollorna börja böla, som de gjorde i samband med att FRA reviderades och datalagringsdirektivet implementerades. Jag håller dock med dig. Effektivitet är det som gäller!
Citera
2015-08-17, 23:16
Medlem
Vad vi faktiskt vet, är att det just nu finns en mördare lös i UV. Om detta skulle röra sig om en random individ som inte existerar i polisens DNA register betyder det med stor sannolikhet att vederbörande troligtvis kommer att slå till igen. Handlar detta om en person med personligt agg mot just Ida finns det i alla fall en möjlighet att hitta och så småningom döma honom för mord.

Om jag skulle bo i norrort skulle jag inte ge mig ut i skog och mark ensam. Det är en oroande utveckling so far på denna utredning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in