2015-08-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en intressant tanke.
På den direkta frågan härom dagen (i någon blaska) till L-G Wennerholm, om det fanns någon ytterligare misstänkt, svarade denne: "Nej, ingen mer misstänkt".
Kanske inte alla analyssvar (t.ex. vems DNA det i så fall rörde sig om) kommit in då?

Jasså. Har Wennerholm sagt det. Då så.
2015-08-18, 00:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det fanns saltsyra på säteriet, vad ska vi ha den informationen till i så fall?

Sculley har inte svarar, vi vet inte varför hen ville veta vad saltsyra används till inom lantbruket, men som du antyder, det är inte omöjligt att det fanns på säteriet, finns ju lite överallt och kan dessutom köpas på apoteket.

Jag kan bara inte se vad saltsyra kan ha för relevans till mordet, inget vad jag känner till kan kopplas till saltsyra, däremot har det pratats om myrsyra här i tråden.
Aj då, jag trodde det fanns en anledning varför det efterfrågades. När det gäller myrsyran kan detta på Martorp mycket väl vara det. Ibland återanvänds plastfatet till att köra ut vatten med, men då borde det väl inte stå som det gör, på marken?
http://x.cdn-expressen.se/images/c7/74/c774e472f70c4dfa9644e9032a847024/16x9/645@70.jpg
2015-08-18, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en intressant tanke.
På den direkta frågan härom dagen (i någon blaska) till L-G Wennerholm, om det fanns någon ytterligare misstänkt, svarade denne: "Nej, ingen mer misstänkt".
Kanske inte alla analyssvar (t.ex. vems DNA det i så fall rörde sig om) kommit in då?

Har du länk till detta, för det har jag inte läst. Däremot att förhör kommer ske i relation till analyssvar. 12 augusti:
Citat:
"Åklagaren berättar nu att det troligen kommer dröja flera veckor innan analyssvaren är färdiga.
Beroende på resultatet av analyssvaren kan polisen därefter komma att behöva hålla fler förhör innan utredningen är klar."
http://www.expressen.se/gt/atalet-kring-mordet-pa-lisa-holm-skjuts-upp/
2015-08-18, 00:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag skulle inte dra några stora växlar på åklagarens tystnad. Han har redan visat att hans intresse att synas i media är mycket begränsat. Alla åklagare är inte mediakåta som Xenia mfl verkar utgå från i sina teorier. Dessutom tror jag att förhöret kan ha varit ganska rutinartat, som jag skrev igår. Inga stora nya grejer att konfrontera med. Det är inte mycket att gasta om i så fall ens för en mer mediasugen åklagare att den misstänkte fortsätter neka.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
För det första är det sakfel som grund i din diskussion - Åklagaren har inte sagt ett ord om förhör.

Åklagaren har beslutat om yppandeförbud - han anser att det ska vara hängslen och livrem på förundersökningen. Han vill att den ska skyddas - inte förstöras eller försvåras. Han vill inte lämna ut nåt så att det finns risk att den häktade anpassar sina berättelser, att advokaten ska förberedas. Han vill garanterat inte att de frisläppta (fortsatt misstänkta) ska ta del av detaljer.

Att det är tyst säger därmed inte ett skit om läget och han har ingen skyldighet att leverera ett dugg utåt.

Citat:
Osäkerhetsfaktorn är ett av flertalet verktyg som polis och åklagare kan arbeta med och också gör. Att motståndaren inte vet vad du håller på med och vilka framsteg du gör är ett exempel på något som skapar osäkerhet. Åklagaren kan inte veta vilken information som de misstänkta sitter på, i det läget vore det dumdristigt att chansa på att de frisläppta men misstänkta litauerna inte får en användbar pusselbit genom att pytsa ut lite fakta om förundersökningen.

Ställ dig frågan varför det råder förundersökningssekretess över huvud taget. Anledningen är självklart för att inte riskera att spela motståndaren i händerna. Du kan inte avgöra vilken information som kan släppas utan att riskera utredningen, det kan inte jag heller göra i det konkreta fallet, och jag är fullständigt övertygad om att både polis och åklagare har mycket svårt för att själva vara säkra på vilken information som kan släppas utan att riskera att man begår ett misstag.
Vi har tidigare konstaterat att förhör hålls oftast i samband med att något nytt har kommit fram, annars är det ingen mening. Analyssvar kommer in successivt, och den misstänkte konfronteras med det. I söndags berättade spaningsledaren
Citat:
På måndag ska ett nytt förhör hållas med den mordmisstänkte 35-åringen.
– Vi kommer att fråga om hans inställning till brottsmisstanken har förändrats och om han har något nytt att berätta, säger Lars Johansson.
Vad finns det för anledning att fråga om det, om inget nytt har kommit in? Naturligtvis har det det, och åklagarens tystnad tyder på att det inte ledde någon vart.
2015-08-18, 00:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ska vi kalla varandra glappkäft eller hålla en hövlig nivå i diskussionen? Yppandeförbud gäller de som deltar i ett polisförhör. Det hindrar inte åklagaren att berätta delar av förhöret i media.

Du behöver inte ta på dig offerkoftan nu och söka sympati, det är inte ett dugg synd om dig för att jag kallar dig glappkäft, håll dig till ämnet istället.

Jag kommer att bemöta dig på det sätt som jag anser att du förtjänar, och tills du har redovisat underlaget för ditt argument, det vill säga de upprepade fall där åklagaren belägger församlingen med yppandeförbud och därefter vänder sig till allmänheten och förkunnar att den misstänkte har erkänt, så kommer jag att kalla dig för glappkäft.

Du är jäkligt snabb på att ifrågasätta alla andra här, tillrättavisa och allmänt uppträda som en besserwisser som aldrig kan ha fel, gärna i inlägg med färre än fem ord och utan motivering, så förvänta dig ingen barmhärtighet ifrån min sida.

Vi diskuterade åklagarens tystnad, någon menar att om den misstänkte har erkänt idag så skulle åklagaren ha basunerat ut det, några av oss tror att det inte måste vara så. I den kontexten kommer du och påstår att åklagaren i upprepade fall har belagt de som närvarade vid ett erkännande med yppandeförbud för att i nästa andetag själv trumpeta ut nyheten.

Om det stämmer att det har hänt upprepade gånger och du dessutom kan visa det på ett trovärdigt sätt så kan den vetskapen ligga till grund för diskussionen och jämföras med hur åklagaren i det här fallet agerar, men du vägrar ju tvärt att styrka ditt påstående, så vad i h-e ska vi lyssna på dig för, varför är du ens med och diskuterar när allt ska ske på dina villkor?
2015-08-18, 00:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Aj då, jag trodde det fanns en anledning varför det efterfrågades. När det gäller myrsyran kan detta på Martorp mycket väl vara det. Ibland återanvänds plastfatet till att köra ut vatten med, men då borde det väl inte stå som det gör, på marken?
http://x.cdn-expressen.se/images/c7/74/c774e472f70c4dfa9644e9032a847024/16x9/645@70.jpg

Plastbehållaren står på en pall på marken, vad är konstigt med det? En ögonblicksbild, kanske traktorn står runt hörnet på väg att hämta vattentanken för att fylla på någonstans.

Jag kan inte se något märkligt med den bilden.
2015-08-18, 00:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du behöver inte ta på dig offerkoftan nu och söka sympati, det är inte ett dugg synd om dig för att jag kallar dig glappkäft, håll dig till ämnet istället.

Jag kommer att bemöta dig på det sätt som jag anser att du förtjänar, och tills du har redovisat underlaget för ditt argument, det vill säga de upprepade fall där åklagaren belägger församlingen med yppandeförbud och därefter vänder sig till allmänheten och förkunnar att den misstänkte har erkänt, så kommer jag att kalla dig för glappkäft.

Du är jäkligt snabb på att ifrågasätta alla andra här, tillrättavisa och allmänt uppträda som en besserwisser som aldrig kan ha fel, gärna i inlägg med färre än fem ord och utan motivering, så förvänta dig ingen barmhärtighet ifrån min sida.

Vi diskuterade åklagarens tystnad, någon menar att om den misstänkte har erkänt idag så skulle åklagaren ha basunerat ut det, några av oss tror att det inte måste vara så. I den kontexten kommer du och påstår att åklagaren i upprepade fall har belagt de som närvarade vid ett erkännande med yppandeförbud för att i nästa andetag själv trumpeta ut nyheten.

Om det stämmer att det har hänt upprepade gånger och du dessutom kan visa det på ett trovärdigt sätt så kan den vetskapen ligga till grund för diskussionen och jämföras med hur åklagaren i det här fallet agerar, men du vägrar ju tvärt att styrka ditt påstående, så vad i h-e ska vi lyssna på dig för, varför är du ens med och diskuterar när allt ska ske på dina villkor?
Det fetstilta har jag inte påstått. Yppandeförbud gäller vid polisförhör, åklagaren behöver inte belägga någon med det.

Är det mitt villkor att vi håller en hövlig ton? Ok, låt gå för det.
2015-08-18, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi har tidigare konstaterat att förhör hålls oftast i samband med att något nytt har kommit fram, annars är det ingen mening. Analyssvar kommer in successivt, och den misstänkte konfronteras med det. I söndags berättade spaningsledaren
Vad finns det för anledning att fråga om det, om inget nytt har kommit in? Naturligtvis har det det, och åklagarens tystnad tyder på att det inte ledde någon vart.

Om Wennerholm beslutat om yppandeförbud så lär han tycka att det ska hållas tyst. Varför skulle han då leverera information?
Exakt på detta sätt ser det ut under dessa förhållanden.
Det kan inte jämföras med andra fall som inte har den här graden av sekretess.
Så här marginell info har det varit i trippelmordet sen 7 mars med samma yppandeförbud. Besked omhäktning, besked allmänt om utredningen, att de hållit si och så många vittnesförhör och gjort husrannsakningar. Inget om fynd, mordvapen - enbart om masttömning. Inte ett ord om förhören och framgångar mer än orden att misstankarna stärkts. Rena ytskummet bara.
2015-08-18, 00:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om Wennerholm beslutat om yppandeförbud så lär han tycka att det ska hållas tyst. Varför skulle han då leverera information?
Så här marginell info har det varit i trippelmordet sen 7 mars med samma yppandeförbud. Besked omhäktning, besked allmänt om utredningen, att de hållit si och så många vittnesförhör och gjort husrannsakningar. Inget om fynd, mordvapen - enbart om masttömning. Inte ett ord om förhören och framgångar mer än orden att misstankarna stärkts. Rena ytskummet bara.
När hörde vi de orden senast? 30 juni vill jag minnas.
2015-08-18, 01:00
Medlem
develis avatar
Citat:
När hörde vi de orden senast? 30 juni vill jag minnas.

Säger inte ett skit. För betänk att samma ord kom ganska tidigt vid fallet jag gav som jämförelse.
2015-08-18, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Säger inte ett skit. För betänk att samma ord kom ganska tidigt vid fallet jag gav som jämförelse.
Uppenbarligen samma framgångar där som här. Eller?
2015-08-18, 01:06
Medlem
katws avatar
Citat:

Mycket bra skrivet. Håller med till fullo. Tyvärr kommer det någon Bondbrud och ska fetmarkera valda delar bara för att verka viktig, istället för att ta till sig vad andra skriver och kanske någon gång erkänna att man kan faktiskt ha fel. Allt är inte svart eller vitt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in