2015-08-18, 00:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle jag ge exempel på det?

Därför att du påstår det som står citerat här:

Citat:
Det har hänt upprepade gånger att misstänkta har erkänt under förhör, och åklagaren har trumpetat ut det i media på en gång. Skulle han vara förbjuden att göra det bara för att han själv deltar i förhöret och har uttalat yppandeförbud, satt munkavle på sig själv?

Jag menar att åklagaren knappast kan förbjuda någon att offentliggöra att den misstänkte har erkänt och i nästa andetag yppa det själv, då saknades skälet(skydda utredningen) till att inskränka yttrandefriheten för de andra som hörde erkännandet med sina egna öron. Möjligtvis juridiskt tillåtet för åklagaren, rent faktiskt en omöjlighet tror jag.

Du bara pladdrar på med din glappkäft och undrar varför du ombeds att styrka dina argument, förstår du verkligen inte varför?

Berätta nu för oss andra vilka upprepade gånger som en åklagare har belagt församlingen med yppandeförbud angående ett erkännande och sedan vänt sig om till allmänheten och sagt att den misstänkte har erkänt. Möjligtvis har du rätt, men du är svaret skyldigt tycker jag.
2015-08-18, 00:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Åklagaren har nog mycket att säga men han vill inte säga något, för att inte riskera att sabba hela utredninegn.

En förklarning till att man förlängde förundersökningstiden med fyra veckor kan vara att bland svaren från krim.labbet kanske kom också någon annan persons DNA fram. Jag misstänker inte brodern eller frun utan tänker på en hel annan person.

Det är en intressant tanke.
På den direkta frågan härom dagen (i någon blaska) till L-G Wennerholm, om det fanns någon ytterligare misstänkt, svarade denne: "Nej, ingen mer misstänkt".
Kanske inte alla analyssvar (t.ex. vems DNA det i så fall rörde sig om) kommit in då?
2015-08-18, 00:16
Medlem
Citat:
Varför berättade åklagaren i fredags att det skulle hållas förhör då? Att berätta att utredningen gör framsteg är inte att försörja de misstänkta med en lägesrapport. Åklagaren var optimistisk i fredags, det är han inte längre.

Han kanske är mer optimistisk, men varken kan eller vill inte säga ett ord om det.

Man kanske i förhör försöker luska fram om den mgm:n hade en medhjälpare eller tom en anstiftare. Om han hade en anstiftare då är det riskabelt att tjalla. Poliser vet det att i så fall har den mgm:n svår att välja mellan pest och kolera. Mgm väljer hellre tiga.
2015-08-18, 00:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förklarade ju för dig att åklagaren kan ha fått en direkt fråga av media.

-Vad händer i utredningen, vad ska ske nu?
-Den misstänkte ska förhöras på måndag, mer kan jag inte säga med hänsyn till utredningen.

I de fall som åklagaren har trumpetat, vet du då att övriga som var med under förhöret inte fick berätta att den misstänkte hade erkänt, yppandeförbud rådde efter just det förhöret, ge oss några exempel som styrker ditt argument är du snäll.

Så här sagde Lars Johansson i går:

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-...isa-holm-bort/

Citat:
På måndag ska ett nytt förhör hållas med den mordmisstänkte 35-åringen.
– Vi kommer att fråga om hans inställning till brottsmisstanken har förändrats och om han har något nytt att berätta, säger Lars Johansson.
2015-08-18, 00:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att du påstår det som står citerat här:

Jag menar att åklagaren knappast kan förbjuda någon att offentliggöra att den misstänkte har erkänt och i nästa andetag yppa det själv, då saknades skälet(skydda utredningen) till att inskränka yttrandefriheten för de andra som hörde erkännandet med sina egna öron. Möjligtvis juridiskt tillåtet för åklagaren, rent faktiskt en omöjlighet tror jag.

Du bara pladdrar på med din glappkäft och undrar varför du ombeds att styrka dina argument, förstår du verkligen inte varför?

Berätta nu för oss andra vilka upprepade gånger som en åklagare har belagt församlingen med yppandeförbud angående ett erkännande och sedan vänt sig om till allmänheten och sagt att den misstänkte har erkänt. Möjligtvis har du rätt, men du är svaret skyldigt tycker jag.
Ska vi kalla varandra glappkäft eller hålla en hövlig nivå i diskussionen? Yppandeförbud gäller de som deltar i ett polisförhör. Det hindrar inte åklagaren att berätta delar av förhöret i media.
2015-08-18, 00:21
Medlem
MrFolds avatar
Jag skulle inte dra några stora växlar på åklagarens tystnad. Han har redan visat att hans intresse att synas i media är mycket begränsat. Alla åklagare är inte mediakåta som Xenia mfl verkar utgå från i sina teorier. Dessutom tror jag att förhöret kan ha varit ganska rutinartat, som jag skrev igår. Inga stora nya grejer att konfrontera med. Det är inte mycket att gasta om i så fall ens för en mer mediasugen åklagare att den misstänkte fortsätter neka.
2015-08-18, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Yppandeförbud
Självfallet måste åklagaren få ta del av det som framkommit vid dagens polisförhör, och han omfattas inte av yppandeförbudet. Men han är tyst som en mussla, för han har inget att säga, inte ens "vi har nått framsteg".

För det första är det sakfel som grund i din diskussion - Åklagaren har inte sagt ett ord om förhör.

Åklagaren har beslutat om yppandeförbud - han anser att det ska vara hängslen och livrem på förundersökningen. Han vill att den ska skyddas - inte förstöras eller försvåras. Han vill inte lämna ut nåt så att det finns risk att den häktade anpassar sina berättelser, att advokaten ska förberedas. Han vill garanterat inte att de frisläppta (fortsatt misstänkta) ska ta del av detaljer.

Att det är tyst säger därmed inte ett skit om läget och han har ingen skyldighet att leverera ett dugg utåt.
2015-08-18, 00:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gällande bilen med hundbur så ser det ut som en annan person. Finns en video på AB där hela sökprocessen (angående fynd med mobilskal) ses från att hundföraren tar ut hunden tills sök ut på vänster sida. Ser äldre ut, annan kroppsbyggnad och andra kläder. I sista sekvensen ses att de två bilarna framför lämnar platsen innan hunden tas ut. Den som har orange tröja kör troligen den högra bilen som han ser ut att vara på väg att sätta sig in i.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/80791
Tack för länken som utvisar att den orangeklädde mannen är blond med hästsvans och förmodligen gör sig beredd att åka båt. Det ser ut som att han får lite hjälp med utrustningen inne i bilen. Tidigare man i svart t-shirt tror jag inte är samme man som bytt om; det är snarare en av de gråhåriga poliserna i länken som dyker upp alldeles i början under hundsöket (tyvärr dålig bildkvalité). - Tycker det ser ut som att den orangeklädde ser ut att prata med någon i högra bilen, innan han kommer att sätta sig i den vänstra som redan har bildörren öppen.
https://minfil.org/Eavcj5b9b0/W01.jpg
2015-08-18, 00:26
Medlem
valleros avatar
Att det tar sån orimligt lång tid med obduktionsrapporten är konstigt. Kan det vara så att den redan är klar sedan länge?
2015-08-18, 00:27
Medlem
Citat:
"Utredningen går framåt, vi ser optimistiskt på åtal i oktober" ger ingen anstiftare fötter. Något kunde åklagaren ha kläckt ur sig.

Kan du hålla med om att om det förekommer det minsta misstanke om att någon annan är inblandat i detta så måste det utredas ordentligt. Då kan man inte yppa sig hur som helst. Den andra misstänkta personen kanske lever i god tro.
2015-08-18, 00:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tack för länken som utvisar att den orangeklädde mannen är blond med hästsvans och förmodligen gör sig beredd att åka båt. Det ser ut som att han får lite hjälp med utrustningen inne i bilen. Tidigare man i svart t-shirt tror jag inte är samme man som bytt om; det är snarare en av de gråhåriga poliserna i länken som dyker upp alldeles i början under hundsöket (tyvärr dålig bildkvalité). - Tycker det ser ut som att den orangeklädde ser ut att prata med någon i högra bilen, innan han kommer att sätta sig i den vänstra som redan har bildörren öppen.
https://minfil.org/Eavcj5b9b0/W01.jpg

Hahahaha - älskar din spoiler. Jag vet heller inte varför den orange mannen kommit med, men men.. man vet aldrig.
2015-08-18, 00:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
"Utredningen går framåt, vi ser optimistiskt på åtal i oktober" ger ingen anstiftare fötter. Något kunde åklagaren ha kläckt ur sig.

Osäkerhetsfaktorn är ett av flertalet verktyg som polis och åklagare kan arbeta med och också gör. Att motståndaren inte vet vad du håller på med och vilka framsteg du gör är ett exempel på något som skapar osäkerhet. Åklagaren kan inte veta vilken information som de misstänkta sitter på, i det läget vore det dumdristigt att chansa på att de frisläppta men misstänkta litauerna inte får en användbar pusselbit genom att pytsa ut lite fakta om förundersökningen.

Ställ dig frågan varför det råder förundersökningssekretess över huvud taget. Anledningen är självklart för att inte riskera att spela motståndaren i händerna. Du kan inte avgöra vilken information som kan släppas utan att riskera utredningen, det kan inte jag heller göra i det konkreta fallet, och jag är fullständigt övertygad om att både polis och åklagare har mycket svårt för att själva vara säkra på vilken information som kan släppas utan att riskera att man begår ett misstag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in