2015-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
GLÖM den där teorin om att flytande skulle vara bättre för viktnedgång, det är fullständigt felaktigt. Det är kalori in minus kalori ut som utgör nettoviktförändringen. 1 kg kroppsfett motsvarar ungefär 7000 kcal. Det innebär att om du ligger på 1000 kcal dagligt underskott går du ner ungefär 1 kg i veckan.

Tonfisk i vatten innehåller 110 kcal per 100 gram. Jag tittar nu på en tonfiskburk med 170g tonfisk i vatten. Äter du den burken får du alltså i dig 110*17 = 187 kcal, där all energi kommer från protein.

Mellanmjölk innehåller 45 kcal per 100 gram. Dricker du en liter mjölk får du alltså i dig 450 kcal, vilket är ungefär 2.5 gånger så mycket energi som i tonfiskburken. Den energin kommer dock från både protein, kolhydrater och fett vilket är bättre för allmänhälsan på sikt.

4 dl mjölk motsvarrar alltså ungefär samma energiinnehåll, och därmed samma inverkan på vikten, som 1 burk tonfisk.

Vill du ligga på kaloriunderskott är bearnaisessås antagligen något av det dummaste du kan äta.

Förstår bara inte hur man skulle kunna gå upp i vikt om man ligger på kaloriöverskott från enbart mjölk men det är väl bara att inse att det är så även fast det låter så ologiskt. Tack för svar ska skippa bean nu och framöver börja väga maten så slipper jag vara så frågvis!
Citera
2015-08-17, 20:06
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Jag har kollat på matvågar och dom kostar minst 700kr vilket jag inte har råd med nu. Så därför vill jag bara ha tips på vad som är kalorisnålt så behöver jag inte tänka på om det är 100gram eller 300gram. Och jag undra även om flytande är bättre för att gå ner i vikt vilket jag har fått klart för mig att det inte är nu. Förstår inte varför jag skulle vara korkad för det men alla tycker vi olika!

Kostar ffs 99:- på vilken elektronikbutik som helst av större karaktär.
Citera
2015-08-17, 20:21
Medlem
popcorn.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Du har nog blandat ihop kolhydrater med kalorier.

Hursom så är din teori åt skogen fel
hahaha okej okej, men som jag har hört och förstått det så menar jag alltså att kcal man får i sig av fiberrik pasta, dessa kcal är svårare o bränna än kcal från vanlig pasta. fast du kanske förstog att det var så jag menade? är det fortfarande fel?
det kanske är jag som minns helt fel haha fick höra detta för ett par år sen, så ta mig inte för ett dumhuvud
Citera
2015-08-17, 21:45
Medlem
Citat:
Jag har kollat på matvågar och dom kostar minst 700kr!
Du måste ha kollat helt otroligt dåligt. http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6...A5g/34-1207-13

Och återigen: spelar ingen roll om kalorierna kommer från vätska eller fast föda. Varför skulle det ens vara så? Smält ner smör och du kan dricka hur mycket som helst utan att gå upp i vikt bara för det är flytande? TÄNK lite ffs.
Citera
2015-10-30, 01:10
Medlem
Ja det är sant eftersom allt ändå tuggas och tas hand om i kroppen tills det typ är flytande. Nu har jag iallafall säkra uträkningar att det är cirka 500-600 kcal om dagen jag ligger på (matintag och träning) men jag är fast på 52kg. Hur är det ens möjligt? Jag har inte gjort någon felberäkning och dricker inte mjölk längre utan bara lightprodukter. Festar två gånger i veckan och då dricks det ju mycket kalorier (hamnar dock inte på kaloriövetskott bara typ 600 kcal mer. Men när jag övriga dagar ligger på 500 kcal kan ju inte det spela någon roll? Förstår inte. Nu när det börjar bli kallt och man fryser mer borde man bränna ännu mer.

Så min fråga: Är det så att vissa stannar på en vikt som kroppen är nöjd med och därför omöjligt? Bör jag ge upp?
Citera
2015-10-30, 06:26
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Nje jag är inte helt nöjd... 171.

Det är en bra vikt, men du kan gott gå ner litet till. Med tanke på att du ligger på kcal underskott kan du nog räkna med att uppemot 5kg vattenvikt kommer tillbaka när du börjar äta normalt igen.
Citera
2015-10-30, 06:29
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ja det är sant eftersom allt ändå tuggas och tas hand om i kroppen tills det typ är flytande. Nu har jag iallafall säkra uträkningar att det är cirka 500-600 kcal om dagen jag ligger på (matintag och träning) men jag är fast på 52kg. Hur är det ens möjligt? Jag har inte gjort någon felberäkning och dricker inte mjölk längre utan bara lightprodukter. Festar två gånger i veckan och då dricks det ju mycket kalorier (hamnar dock inte på kaloriövetskott bara typ 600 kcal mer. Men när jag övriga dagar ligger på 500 kcal kan ju inte det spela någon roll? Förstår inte. Nu när det börjar bli kallt och man fryser mer borde man bränna ännu mer.

Så min fråga: Är det så att vissa stannar på en vikt som kroppen är nöjd med och därför omöjligt? Bör jag ge upp?

Är du säker på att det bara blir 600kcal mer? Skippa festandet tills du är färdig med viktnedgången i vilket fall.
Citera
2015-11-05, 01:28
Medlem
Tror du är asfin på 53 kg, 55 kg, 60 kg, 65 kg. Fan vad oviktigt det är egentligen, vikt. Så länge man mår bra, rör på sig, är ute i naturen och äter ordentlig och god mat.

Det viktigaste är väl att inte det där styr ens liv när det finns så mycket annat att göra och tänka på.

Tänk på allt du kan bli, allt du kan göra med dina tankar och energin som kanske går till att gå ner i vikt.. Hur ofta tänker du på att gå ner i vikt och ha koll på vad du stoppar i dig, hur hungrig du är, hur mycket du rör på dig om dagen? Tänk om all den energin gått till att bli asgrym på att måla, sy, segla, plugga till ingenjör eller sociolog, frivilligarbeta för unicef eller jobba med hundar.

Man får inte leva om sitt liv, det är det som är själva grejen.
Det finns en hel värld därute. Utanför den jävla vågen och idealvikten och idealkroppen.
Man glömmer bort det ibland. Vad som egentligen är viktigt.

Alltså verkligen, en hel jävla värld, och du kan göra vad du vill med den drivkraften du nu lägger på att gå ner i vikt. Det är verkligen så. Så jävla nice.

Kram <3

Psst,

ta en titt, om du vill.

http://www.psykologitest.se/anorexia.php
http://hej.blekk.se/2013/06/17/10-st...en-atstorning/
http://www.friskfri.se/fa-hjalp/chatt/
Citera
2015-11-05, 11:23
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wanderlusttt
Tror du är asfin på 53 kg, 55 kg, 60 kg, 65 kg. Fan vad oviktigt det är egentligen, vikt. Så länge man mår bra, rör på sig, är ute i naturen och äter ordentlig och god mat.

Det viktigaste är väl att inte det där styr ens liv när det finns så mycket annat att göra och tänka på.

Tänk på allt du kan bli, allt du kan göra med dina tankar och energin som kanske går till att gå ner i vikt.. Hur ofta tänker du på att gå ner i vikt och ha koll på vad du stoppar i dig, hur hungrig du är, hur mycket du rör på dig om dagen? Tänk om all den energin gått till att bli asgrym på att måla, sy, segla, plugga till ingenjör eller sociolog, frivilligarbeta för unicef eller jobba med hundar.

Man får inte leva om sitt liv, det är det som är själva grejen.
Det finns en hel värld därute. Utanför den jävla vågen och idealvikten och idealkroppen.
Man glömmer bort det ibland. Vad som egentligen är viktigt.

Alltså verkligen, en hel jävla värld, och du kan göra vad du vill med den drivkraften du nu lägger på att gå ner i vikt. Det är verkligen så. Så jävla nice.

Kram <3

Psst,

ta en titt, om du vill.

http://www.psykologitest.se/anorexia.php
http://hej.blekk.se/2013/06/17/10-st...en-atstorning/
http://www.friskfri.se/fa-hjalp/chatt/

Vilket jävla svammel. Klarar man inte ens av att komma i form klarar man inte av mycket annat. Hennes vikt är visserligen acceptabel, men det betyder att hon inte behöver slita särskilt länge innan hon har nått sitt mål.
Citera
2015-11-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Vilket jävla svammel. Klarar man inte ens av att komma i form klarar man inte av mycket annat. Hennes vikt är visserligen acceptabel, men det betyder att hon inte behöver slita särskilt länge innan hon har nått sitt mål.

Det var verkligen inget svammel? Jag tycker det var väldigt klokt skrivet och vet själv att mitt mål inte är något bra och det jag väger nu är MER ÄN acceptabelt, egentligen och att man kan bli sjuk vilket förstör ett helt liv om man fortsätter och det är väl det hon vill hjälpa till att berätta. Så vet inte riktigt vad du pratar om egentligen när jag tänker efter.
Citera
2015-11-10, 12:49
Medlem
skruvad-typs avatar
Googla: Ana Boot Camp eller ABC diet

Ett annat alternativ: Ta tag i ditt liv och sluta fokusera på en siffra på vågen.
Citera
2015-11-13, 08:36
Medlem
Citat:

Du svälter dig på vardagarna och förgiftar din kropp på helgerna. Hur mår du egentligen?

Klart som fan man inte stannar i vikt för kroppen är "nöjd". Hur tror du folk i fattiga länder svälter ihjäl?
Senast redigerad av Huntelaar 2015-11-13 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in