2015-08-07, 12:45
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Jag tycker INTE jag är tjock och jag äter tills jag blir MÄTT så varför skulle jag behöva hjälp? Min kropp ser större ut för jag har inga muskler eftersom jag aldrig tränar och därför säger min vikt och längd egentligen ingenting. Varför blir så många smala? Varför är det ett ideal? För det är snyggt enligt många. Vissa gillar att se muskulösa ut och andra att se skinny ut. Det är ett problem om man blir så smal att man fryser hela tiden och får mer kroppsbehåring och blir för trött för att orka dagen annars är det inget problem oavsett vilket bmi och mål man har tycker jag. Vill jag väga under 50 så säger inte det någonting eftersom min kropp är byggd på ett visst sätt och jag trivs med den vikten och jag har dessutom i princip nada muskler som väger!

Japp. Men om de vuxna i din omgivning har börjat reagera så är det dags för dig att tänka till.
Citera
2015-08-11, 13:48
Medlem
bockyboats avatar
Citat:
Nu tappar jag tålamodet. I en vecka har min vikt legat på 53.1. Frustrerande. Det går alltså varken upp eller ner, inte ens ett gram!! Jag har precis samma kalorintag som tidigare och rör på mig lika mycket så varför går jag inte ner mer, det gick ju väldigt fort i början? Har någon varit i samma situation och hur löste du isåfall det..? Har börjat dricka nästan ett paket mjölk om dagen känns det som, kan det vara problemet så det stannat upp? Trots att det är flytande?

Utgår du ifrån din BMR och drar av 500 kcal/dag, eller hur går du till väga?

Om man har en så pass låg vikt som utgångspunkt är det alltid mycket, mycket svårare att minska i vikt. Detta vet jag av egen erfarenhet. Eftersom din BMR förmodligen inte överskrider 1400 kcal/dag - med reservation för individuella avvikelser på ca +/- 200 kcal beroende på kroppssammansättning och ratio mellan fettvikt och muskelmassa - behöver du troligen ligga på ett maximalt intag av 900 kcal för att minska 0,5 kg per vecka. Allt eftersom du minskar i vikt kommer du även att behöva minska matintaget och göra nya uträkningar med den nya, lägre, vikten som utgångspunkt för att behålla samma viktnedgångshastighet.

Eftersom du är kvinna är det nödvändigt att påpeka att en viktnedgång kan komma att kamoufleras av ett eventuellt vätskeviktpåslag från ägglossningen och framåt till dess att mensen startat; därav är det som mest tillförlitligt att väga sig 1-2 dagar efter att mensen har slutat. Det kan röra sig om individuella skillnader med en viktuppgång på 3-4 kg i vissa fall.

Det är även möjligt att tillfälligtvis hamna på platåer där kroppen inte svarar såsom förväntat där och då, men att detta korrigeras senare. Jag känner mig dock inte tillräckligt kunnig på det området och överlåter gärna förklaringarna till någon som anser sig behärska det bättre.

Det är oerhört lätt att göra felberäkningar, i synnerhet om du äter ute/inte tillagar maten själv och inte har full kontroll över ingredienser såväl som mängd/volym på det du stoppar i dig. Du skriver även att du helt och hållet missat att inkludera energiintaget från en hel liter mjölk per dag. Ergo: (För enkelhetens skull utgår vi ifrån mellanmjölk, 1,5%.) 48 kcal/dl -> 48 * 10 = 480 kcal -> 600 + 480 = 1080 kcal.) Om du dessutom inte har full kontroll ditt övriga energiintag är det således fullt möjligt att du ligger på energibalans. I synnerhet när kroppen aktiveras eftersträvar den att kompensera för det ökade energibehovet genom att aktivera hungerkänslorna.

EDIT: Jag noterade nu att du dricker antingen lätt- eller minimjölk.

Senast redigerad av bockyboat 2015-08-11 kl. 14:45.
Citera
2015-08-12, 22:44
Medlem
53 kg är en lagom vikt på en tjej om hon inte är för lång. Mitt tips är att inte gå så hårt åt, dvs, börja tokbanta med en förhårdnad diet på under 1000 kcal, det kommer inte att hjälpa dig i längden. Nu tänker du såklart "Men det hjälper mig kortsiktigt!" - Ja och nej. Du kommer tappa mer i vikt, men kroppen kommer bli så desperat efter energi (den kan inte bränna hur mycket fett som helst under en dag) och börjar därför gå på proteindepåerna, speciellt om du äter fel. Dessutom kommer du må fruktansvärt och inte orka träna, vilket gör att du till slut kommer krascha in i väggen.

Det säger jag inte för att komma med stora stygga pekpinnen, utan det säger jag för att det är TAKTISKT och STRATEGISKT dumt, samt att du själv kommer må mycket sämre. Öka träning och motion, men dra inte ner för mycket på kcalorierna. Unna dig själv godsaker (men som är relativt nyttiga, kcalsnåla och mättar bra). Det kommer löna sig, för du kommer gå ner i vikt, du kommer må bra, och du kommer orka träna och motionera mer.

Sköt om dig!
Citera
2015-08-16, 01:19
Medlem
Tack för era givande svar. Jag har gått ner till 50.9 nu när jag vägde mig nyss. Ibland ligger det på 51.9. Men går inte över 52kg längre iallafall. Så kanske var det det där viktpåslaget av vätska som spökade?

Men nu undrar jag. Kan någon bara hjälpa mig med hur mycket jag ska äta och vad till lunch och middag för att fortsätta gå ner? För tillfället är det typ:
Lunch: En tallrik sparrissoppa. Vatten.
Middag: En kycklingfilé, sallad och sås. Ett glas mjölk.
Kvällsmål: Nyponsoppa/en frukt/ett glas yogurt.

Kommer jag verkligen fortsätt gå ner i vikt med det intaget nu? Ibland kan jag fuska och ta en glass med eller en cola men det är sällan. Eller ha rni några andra tips på ett matschema som är färre kalorier?
Citera
2015-08-16, 21:41
Medlem
Citat:
Tack för era givande svar. Jag har gått ner till 50.9 nu när jag vägde mig nyss. Ibland ligger det på 51.9. Men går inte över 52kg längre iallafall. Så kanske var det det där viktpåslaget av vätska som spökade?

Men nu undrar jag. Kan någon bara hjälpa mig med hur mycket jag ska äta och vad till lunch och middag för att fortsätta gå ner? För tillfället är det typ:

Kommer jag verkligen fortsätt gå ner i vikt med det intaget nu? Ibland kan jag fuska och ta en glass med eller en cola men det är sällan. Eller ha rni några andra tips på ett matschema som är färre kalorier?
Har du inte läst tipsen du fått? Väg all mat och räkna ut hur många kalorier det svarar mot med hjälp av innehållsförteckningen. Du fattar väl själv att du inte kan säga "sås"????? Bea är typ 600 kcal/100g pga allt smör och rödvinssås är ju bara vin lök och vatten så det är väldigt mycket mindre energi.
Citera
2015-08-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Har du inte läst tipsen du fått? Väg all mat och räkna ut hur många kalorier det svarar mot med hjälp av innehållsförteckningen. Du fattar väl själv att du inte kan säga "sås"????? Bea är typ 600 kcal/100g pga allt smör och rödvinssås är ju bara vin lök och vatten så det är väldigt mycket mindre energi.

Jag förstår inte riktigt det där. Ett exempel. Om jag livnär mig på röd mjölk i flera månader så går jag väl inte mer upp i vikt än om jag bara skulle äta typ tonfisk på burk? Trots att mjölk innehåller ner kalorier? Det är ju flytande? (Ta det inte ordagrant vet att man inte lever så länge på det men det är som sagt ett exempel) Det är väl lättare för kroppen att förbränna mjölk än tonfisk oavsett kalorier? Eller är det inte så? Oavsett kalorier så är det väl skillnad på om det man äter innehåller fett och sånt?
Citera
2015-08-16, 23:55
Medlem
Det är alltså så att trots jag äter en soppa till lunch och en kycklingfilé med gurka och lite ja men typ bearneisås till middag så gör bean att jag inte går ner i vikt trots att den är flytande? Så om jag skulle äta två glas bearneisås varje dag enbart så skulle jag ändå inte gå ner i vikt för det har mycket kalorier? Kortfattat: Jag ska alltså ta bort såsen så löser det sig?
Citera
2015-08-17, 03:06
Medlem
popcorn.mannens avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt det där. Ett exempel. Om jag livnär mig på röd mjölk i flera månader så går jag väl inte mer upp i vikt än om jag bara skulle äta typ tonfisk på burk? Trots att mjölk innehåller ner kalorier? Det är ju flytande? (Ta det inte ordagrant vet att man inte lever så länge på det men det är som sagt ett exempel) Det är väl lättare för kroppen att förbränna mjölk än tonfisk oavsett kalorier? Eller är det inte så? Oavsett kalorier så är det väl skillnad på om det man äter innehåller fett och sånt?
jag TROR inte det spelar någon roll överhuvudtaget om det är vätska med kcal (stavning) eller om det är fast föda med samma mängd kcal.
enda skilladen med kcal vad jag har fått höra genom mina år så är det fibrer som är svårare att bränna. alltså exempeltvis fiber pasta (den bruna sorten, för dom som inte vet) tar längre tid att bränna än vanlig pasta, för fiber pastan är långsama kcal o blir då svårare att bränna bort än snabba kcal som vanlig pasta är.
så min slutsats är att det spelar ingen roll alls om det är vätska eller föda för det är oavsett kcal i båda sorterna.

rätta mig gärna någon om jag har fel, vart själv lite nyfiken på om det kan vara så som jag skrev ovan?
Citera
2015-08-17, 16:37
Medlem
Citat:
Det är alltså så att trots jag äter en soppa till lunch och en kycklingfilé med gurka och lite ja men typ bearneisås till middag så gör bean att jag inte går ner i vikt trots att den är flytande? Så om jag skulle äta två glas bearneisås varje dag enbart så skulle jag ändå inte gå ner i vikt för det har mycket kalorier? Kortfattat: Jag ska alltså ta bort såsen så löser det sig?
GLÖM den där teorin om att flytande skulle vara bättre för viktnedgång, det är fullständigt felaktigt. Det är kalori in minus kalori ut som utgör nettoviktförändringen. 1 kg kroppsfett motsvarar ungefär 7000 kcal. Det innebär att om du ligger på 1000 kcal dagligt underskott går du ner ungefär 1 kg i veckan.

Tonfisk i vatten innehåller 110 kcal per 100 gram. Jag tittar nu på en tonfiskburk med 170g tonfisk i vatten. Äter du den burken får du alltså i dig 110*17 = 187 kcal, där all energi kommer från protein.

Mellanmjölk innehåller 45 kcal per 100 gram. Dricker du en liter mjölk får du alltså i dig 450 kcal, vilket är ungefär 2.5 gånger så mycket energi som i tonfiskburken. Den energin kommer dock från både protein, kolhydrater och fett vilket är bättre för allmänhälsan på sikt.

4 dl mjölk motsvarrar alltså ungefär samma energiinnehåll, och därmed samma inverkan på vikten, som 1 burk tonfisk.

Vill du ligga på kaloriunderskott är bearnaisessås antagligen något av det dummaste du kan äta.
Citera
2015-08-17, 17:06
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.mannen
jag TROR inte det spelar någon roll överhuvudtaget om det är vätska med kcal (stavning) eller om det är fast föda med samma mängd kcal.
enda skilladen med kcal vad jag har fått höra genom mina år så är det fibrer som är svårare att bränna. alltså exempeltvis fiber pasta (den bruna sorten, för dom som inte vet) tar längre tid att bränna än vanlig pasta, för fiber pastan är långsama kcal o blir då svårare att bränna bort än snabba kcal som vanlig pasta är.
så min slutsats är att det spelar ingen roll alls om det är vätska eller föda för det är oavsett kcal i båda sorterna.

rätta mig gärna någon om jag har fel, vart själv lite nyfiken på om det kan vara så som jag skrev ovan?
Du har nog blandat ihop kolhydrater med kalorier.

Hursom så är din teori åt skogen fel
Citera
2015-08-17, 18:25
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:

Det går faktiskt inte att ta dina inlägg på allvar. Ingen kan vara så korkad som du. Du har fått råd om kaloriberäkning och vägning av mat och ändå skriver du ovanstående. Skriver du här för att se om folk ger svältråd till anorektiker? I så fall har du redan lyckats.
Citera
2015-08-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det går faktiskt inte att ta dina inlägg på allvar. Ingen kan vara så korkad som du. Du har fått råd om kaloriberäkning och vägning av mat och ändå skriver du ovanstående. Skriver du här för att se om folk ger svältråd till anorektiker? I så fall har du redan lyckats.

Jag har kollat på matvågar och dom kostar minst 700kr vilket jag inte har råd med nu. Så därför vill jag bara ha tips på vad som är kalorisnålt så behöver jag inte tänka på om det är 100gram eller 300gram. Och jag undra även om flytande är bättre för att gå ner i vikt vilket jag har fått klart för mig att det inte är nu. Förstår inte varför jag skulle vara korkad för det men alla tycker vi olika!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in