2015-08-17, 14:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Nu är det väl lite OT, men jag tycker oftast att förespråkare av positiva rättigheter har väldigt svårt att ta till sig resonemang om negativa rättigheter. Deras syn på politik är oftast färgad av en önskan om att se politiken som social ingenjörskonst och då förutsätter de att motdebattörer har en liknande syn. Dvs; den som förespråkar legalisering av sexköp förutsätts göra det eftersom vederbörande vill främja sexhandeln. Att det kan vara en värderingsfråga baserade på negativa rättigheters princip tycks vara svårt för dem att ta till sig.

Jag är egentligen varken för eller mot sexköp. Så länge som alla berörda medverkar av egen fri vilja så är det ingenting jag har att göra med. Men jag vill inte leva i ett samhälle där samtyckande vuxna hindras från att leva sina liv så som de själva önskar. Godtar man inskränkningar i de negativa sexuella rättigheterna i en fråga (ex sexköp) så har man öppnat dörren för liknande inskränkningar i andra frågor (ex kriminalisering av homosexuellt sex, gruppsex eller sex utanför äktenskapet). Man låter samhällets sexualmoral trumfa den enskildes och använder samhällets resurser till att utreda och bestraffa folk för offerlösa brott.

Precis! Detta är exakt dessa principer detta handlar om. Det behöver inte ens handla om prostitution. Samma principer ska gälla oavsett. Vi ska inte ha offerlösa brott som bygger på en i högsta grad subjektiv moraluppfattning. Sex mellan samtyckande vuxna skadar ingen.
Citera
2015-08-17, 15:01
Medlem
Citat:
Nu är det väl lite OT, men jag tycker oftast att förespråkare av positiva rättigheter har väldigt svårt att ta till sig resonemang om negativa rättigheter. Deras syn på politik är oftast färgad av en önskan om att se politiken som social ingenjörskonst och då förutsätter de att motdebattörer har en liknande syn. Dvs; den som förespråkar legalisering av sexköp förutsätts göra det eftersom vederbörande vill främja sexhandeln. Att det kan vara en värderingsfråga baserade på negativa rättigheters princip tycks vara svårt för dem att ta till sig.

Jag är egentligen varken för eller mot sexköp. Så länge som alla berörda medverkar av egen fri vilja så är det ingenting jag har att göra med. Men jag vill inte leva i ett samhälle där samtyckande vuxna hindras från att leva sina liv så som de själva önskar. Godtar man inskränkningar i de negativa sexuella rättigheterna i en fråga (ex sexköp) så har man öppnat dörren för liknande inskränkningar i andra frågor (ex kriminalisering av homosexuellt sex, gruppsex eller sex utanför äktenskapet). Man låter samhällets sexualmoral trumfa den enskildes och använder samhällets resurser till att utreda och bestraffa folk för offerlösa brott.

+1

Det är en typisk halmdocka mot den som vill ha frihet, att den också skulle vilja missbruka friheten.
Citera
2015-08-17, 15:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Så är det kanske och vi tänker nog ganska lika, men trots det nämns skola bland de mänskliga rättigheterna.

Samtidigt finns det inget tvång på att arbeta. Folk gör det av nödvändighet, inte lagtvång. I sexarbete precis som i andra yrken.
Citera
2015-08-17, 15:08
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RDM90
Jättefin trådstart.

Bör tilläggas att svenska Amnesty röstade NEJ enligt Ekot, men det räckte ju inte.

Om jag får surra med mina tankar så känns det inte som att en avkriminalisering utav sexköpet skulle göra situationen bättre för dem prostituerade. Sexhandeln skulle öka och för att inte tala om objektifieringen och sexismen utav kvinnor detta leder till.

Edit: Jag har ingen kontakt med den sidan av världen så är helt grön i ämnet förutom spontana tankar.

Om nu du fokuserar på ditt mål och sen tar del av forskning som indikerar hur det uppnås, så fattar du att moralpaniksveriges moralpanikavdelning beter sig irrationellt. Men ni kanske gillar kriminalisering för kriminaliseringens sak?
Citera
2015-08-17, 15:16
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Om nu du fokuserar på ditt mål och sen tar del av forskning som indikerar hur det uppnås, så fattar du att moralpaniksveriges moralpanikavdelning beter sig irrationellt. Men ni kanske gillar kriminalisering för kriminaliseringens sak?

Egentligen är det ett förakt och ett hat mot män och manlig sexualitet som ligger bakom sexköpslagen. Samt en strävan efter en total vänsterfeministisk dominans, i synnerhet inom frågor kopplade till sexualitet, reproduktion, och familjepolitik.

Tittar man på alla prostitutionsutredningar från 60-talet och framåt så har de befolkats av radikala extremfeminister i ledande befattningar. Därav resultatet. Många häpnadsväckande påståenden och uttalanden som skvallrar om en enorm okunskap, ett glödande hat, och en direkt totalitär människosyn har uttryckts genom åren.

Nu senast i nuvarande JK Anna Skarheds (medlem i det feministiska juristnätverket Hilda) politiskt riggade utredning av sexköpslagen 2010, där hon på fullt allvar menar att det var en fördel att sexarbetare upplevde sig som stigmatiserade av lagen.

Sedan var det Beatrice Asks uttalanden om att "det är en främmande syn att lyssna på sexsäljare", och ett förslag om skamstraff för icke ännu dömda, i form av gredelina kuvert hem till misstänkta sexköpares fruar.

För bara två decennier sedan ville KD:s kvinnoförbund förbjuda ensamma män att resa till Thailand, för att de inte skulle kunna köpa sex...

Nu vill sossarna förbjuda sexköp utomlands. Den svenska fotbojan ska följa svenska medborgare jorden runt är det tänkt. Att vara terrorist däremot är helt okey, och ska belönas vid hemkomsten.

Det här landet är ju så förbannat sjukt. Jag hoppas ni förstår att det hotar mänskliga rättigheter att tillåta sådana lagar som sexköpslagen.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-17 kl. 15:39.
Citera
2015-08-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Där kom citatet jag efterfrågade, då kan vi, precis som jag skrev, diskutera vidare: Ex. skriver de, ganska roande, att antalet anmälningar av gatuprostituerade inte ändrats sedan sexköpslagen infördes.
Nej, det skriver de inte.

Citat:
Vidare skriver de "In its 2003 report, however, the National Board of Health and Welfare states that reports of assaults against people involved in prostitution in Malmö increased in the early 21st century." även om de tillägger att inga säkra slutsatser. Senare forskning visade ju trots allt att utsattheten ökat så vi vet ju redan hur det ser ut.
Vad som framgår när man slutar upp med selektivt citerande är alltså att man i en av tre regioner fått ett ökat antal anmälningar, som inte ens nödvändightvis motsvaras av en ökad faktisk brottsutsatthet.
Det saknas statistik beträffande anmälningar och lagföringar av övergrepp som riktat sig mot personer i prostitutionen. Polisen i Göteborg har särskilt granskat förekomsten av våld bland kvinnor i gatuprostitutionen utan att se någon ökning sedan förbudet trädde i kraft. Även poliser i Stockholm har uppgett att de inte funnit några belägg för att våldet mot de prostituerade har ökat. I sin rapport år 2003 rapporterade emellertid Socialstyrelsen uppgifter om ett ökat antal anmälningar om övergrepp mot prostituterade personer i Malmö i början av 20
00-talet. Socialstyrelsen uppgav dock sammanfattningsvis att man inte med säkerhet kunde uttala
sig om huruvida våldet inom prostitutionen hade ökat sedan förbudet infördes.

Det rör sig alltså inte om någon konsekvens av lagen som kan observeras i större delen av alla undersökningar, utan du citerar ett (1) avvikande resultat, och utesluter de som talar emot dig.

Citat:
Nu visade dock citatet "However, there are also sellers of sexual services who criticise the law in terms of the creation of taboos, weakened legal protection and vague tax laws. According to one informant, these combined shortcomings generate fear among sellers of sexual services of involving the authorities" att det rörde sig om flera och att detta var ett exempel. Vidare hänvisade de till RFSL som visade att hälften av de tillfrågade ansåg att de hindrade dem från att söka hjälp.
Ja en enstaka intervjuperson tycks alltså ha den åsikten, men om man läser vilka slutsatser rapporten drar så framgår det att:
"Benägenheten från personer som utnyttjas i prostitution att ta kontakt och söka hjälp verkar således inte ha påverkats av kriminaliseringen av sexköp."

Slutsatsen som man drar i rapporten är alltså att benägenheten från personer som utnyttjas i prostitution att ta kontakt och söka hjälp inte verkar ha påverkats av kriminaliseringen av sexköp. Att en enstaka person som intervjuats har en annan åsikt förändrar inte att det här är den slutsats man dragit i rapporten.

Citat:
Oj, tror du man får en citering varje gång man omnämns i en rapport. Gulligt = )
Det är alltså i 33 olika rapporter.
Nu var det ju inte jag som skrev det. Östergrens lilla brev har inte citerats i 33 seriösa vetenskapliga rapporter.

Citat:
När skall vi få en utveckling av vad som menas med Prostitutionslobbyist? Vad är det egentligen de över 270 prostitutionsorganisationerna, inklusive Rose Alliance, från 70 länder egentligen vill uppnå tillsammans med Amnesty, WHO, UN Women, Human Right Watch etc? Skall de starta bordellverksamhet?
Du hade naturligtvis kunnat få det när som helst om du hade frågat. Det syftar naturligtvis på "prostitutionsorganisationerna" (om du av någon märklig anledning tycker att det är en bättre benämning) som du själv nämner.

Citat:
Vilka jämförbara länder är det? Den är ju större än Finlands, och ibland större, ibland mindre, än Danmark och Norges trots att det var tillåtet där då. Även större än Nya Zeeland etc. Vill du förövrigt att jag skall citera polisen när de tvärtom skriver att traffickingen har ökat?
Olika uppskattningar varierar självklart beroende på den metodik som används, jämförelsen syftar alltså till övriga Norden.

Jag är uppriktigt talat inte särskilt intresserad av att se dig göra ytterligare krumbukter för att vantolka uttalanden från myndighetspersoner. Försök också förstå skillnaden mellan att något ökar, och att det är mindre än i jämförbara länder.
Senast redigerad av Disciplina 2015-08-17 kl. 16:34.
Citera
2015-08-17, 17:02
Medlem
Citat:
För oss som är konsekventialister och inte rättighetsetiker så blir det betydligt lättare att diskutera frågan. Konsekvensen av en legalisering av sexköp är att sexhandeln, och därmed även människohandeln ökar i omfattning. Vilka värderingar som ligger till grund för eran läggning ger jag blanka fan i.

Citat:
Ja det är ju en jättefin tanke att alla ska få göra som de vill så länge de inte skadar någon annan, men i realiteten så fyller dessa lagar mot offerlösa brott ett syfte. Trafiklagarna, vapenlagen, narkotikalagen, etc. är alla exempel på lagar mot "offerlösa brott", men när narkomanerna som är desperata efter pengar till nästa dos har fri tillgång till eldvapen och rattfylleristen som kör på dig inte ens har någon trafikförsäkring så är det inte så kul längre. Vi måste skilja på rena morallagar och lagar som finns till för att förhindra att människor kommer till skada, även om de fungerar preventivt istället för att kriminslisera handlingen efter att någon skadas för livet.
Citera
2015-08-17, 17:17
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
För oss som är konsekventialister och inte rättighetsetiker så blir det betydligt lättare att diskutera frågan. Konsekvensen av en legalisering av sexköp är att sexhandeln, och därmed även människohandeln ökar i omfattning. Vilka värderingar som ligger till grund för eran läggning ger jag blanka fan i.

Ja det är ju en jättefin tanke att alla ska få göra som de vill så länge de inte skadar någon annan, men i realiteten så fyller dessa lagar mot offerlösa brott ett syfte. Trafiklagarna, vapenlagen, narkotikalagen, etc. är alla exempel på lagar mot "offerlösa brott", men när narkomanerna som är desperata efter pengar till nästa dos har fri tillgång till eldvapen och rattfylleristen som kör på dig inte ens har någon trafikförsäkring så är det inte så kul längre. Vi måste skilja på rena morallagar och lagar som finns till för att förhindra att människor kommer till skada, även om de fungerar preventivt istället för att kriminslisera handlingen efter att någon skadas för livet.

Det är just konsekventialist som du inte är, eftersom du bortser från att befintlig evidens talar för en avkriminalisering.

Det finns inga belägg för att människohandel ökar med avkriminalisering. Det finns dock indikationer på motsatsen, som jag tidigare visat i tråden.

Sexköpslagen är en renodlad morallag eftersom det redan finns lagar som reglerar olika övergrepp inom och utom prostitutionen. Det finns lagar mot människohandel, misshandel, våldtäkt och människorov. Dessa har dessutom ett betydligt högre straffvärde än sexköp. Visst kan lagar stiftas i preventivt syfte, men då ska evidens bevisa att lagen inte skadar mer än den hjälper. Så är icke fallet gällande prostitutionslagstiftningen i Sverige.

Låt oss som jämförelse se på kampsporter. Detta är en aktivitet mellan samtyckande, som i vissa fåtal fall kan antas orsaka rejäla skador. Ändå är de flesta former fullt lagliga, eftersom människor i ett fritt samhälle själva i hög grad ska få välja vilka risker de väljer att utsätta sig för. Däremot finns det vissa regler och krav på skyddsutrustning, och så vidare.

Vill du förbjuda frivilliga samlag för att det kan leda till våldtäkt också? Jag skulle inte bli förvånad.

Titta här, en fullt laglig verksamhet mellan två samtyckande vuxna:

https://www.youtube.com/watch?v=1W4fXuwcKIU
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-17 kl. 17:27.
Citera
2015-08-17, 17:25
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Jag skulle vilja hävda att lagar mot rattfylla, vapeninnehav och tyngre narkotika främst finns till för att förhindra skador på tredje man. Frivillig prostitution ger exakt noll skador på tredje man. Det är således en ren morallag.

Vi kriminaliserar inte all biltrafik för att komma åt rattfyllerister. Vi kriminaliserar inte alkohol och tobak för att komma åt tyngre narkotika. Vi kriminaliserar inte köksknivar för att komma åt knivvåldet. Jag kommer på rak arm inte på något annat område där man kriminaliserar A för att komma åt B.
Citera
2015-08-17, 17:40
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja hävda att lagar mot rattfylla, vapeninnehav och tyngre narkotika främst finns till för att förhindra skador på tredje man. Frivillig prostitution ger exakt noll skador på tredje man. Det är således en ren morallag.

Vi kriminaliserar inte all biltrafik för att komma åt rattfyllerister. Vi kriminaliserar inte alkohol och tobak för att komma åt tyngre narkotika. Vi kriminaliserar inte köksknivar för att komma åt knivvåldet. Jag kommer på rak arm inte på något annat område där man kriminaliserar A för att komma åt B.
Ja men det skadar ju ingen att jag sätter mig full bakom ratten, med din logik borde jag få vara hur packad som helst och alla ska tvingas acceptera det tills jag faktiskt kör på en fotgängare.

En legalisering av "frivillig prostitution" leder just till en ökning av den tvångsmässiga människohandeln, vilket onekligen får betraktas som skador på tredje man. Det är bara att titta på de länder där prostitution är lagligt och män våldför sig på minderåriga och traffickingoffer. Bevisligen klarar männen inte av att försäkra sig om att något sker frivilligt, och därför är det för det allmänna bästa som vi kriminaliserar deras beteende.
Citera
2015-08-17, 17:41
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
En legalisering av "frivillig prostitution" leder just till en ökning av den tvångsmässiga människohandeln, vilket onekligen får betraktas som skador på tredje man. Det är bara att titta på de länder där prostitution är lagligt och män våldför sig på minderåriga och traffickingoffer. Bevisligen klarar männen inte av att försäkra sig om att något sker frivilligt, och därför är det för det allmänna bästa som vi kriminaliserar deras beteende.

Källa på det (som inte kommer från feministiska hitte-på-rapporter och vinklade tidningsartiklar)?

All lagstiftning måste underställas ett krav på proportionalitet. Den ska vara rimlig och avgränsad i förhållande till vad den vill och kan uppnå. I detta fall nås inte kravet på proportionalitet. Lagen blandar frivilliga situationer med påtvingade.

Däremot kan det exempelvis vara förbjudet att medvetet eller av oförsiktighet köpa sex av ett offer för människohandel. Detta vore möjligen mer proportionellt, eftersom lagen då är riktad och avgränsad.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-17 kl. 17:47.
Citera
2015-08-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Bara för att du upprepar en lögn så blir den inte sann... Dina länkade dokument visar antalet utredningar, inte antalet fall. Låtsas du som att det är samma sak så är du intellektuellt ohederlig.

Den blir heller på intet vis sann när du upprepar lögner.
ja mina länkande dokument från tyska polisen visade antalet avslutade utredningar, detta är den typ av faktaunderlag som finns att tillgå som kommer närmast sanningen och den typ av underlag som alla statistiker använder då de tar reda på frågor av denna typ. Om du tror att det ens går att få ut ett exakt svar på antal existerande traffickingoffer i ett land så är du mer blåst än vad du redan nu framstår som. Tror du dessa går till nått litet registerkontor någonstans och anmäler sig eller?

Och jag har inte låtsats något som helst.

Citat:
Jag länkade till Bundesrat (tyska överhusets) officiella uttalanden, där de påpekade att antalet utredningar avseende sexuell människohandel har ökat, men antalet konstaterade fall har minskat. Det större antalet utredningar berodde på att polisen fått ökade resurser och befogenheter i och med legaliseringen 2002. Så med andra ord ljuger du, eller i bästa fall försöker dölja sanningen.

Var länkade du det?

jag hittade däremot detta som jag misstänker är den länk som du försökt länka i botten ( eller medvetet sabbat? så man inte ska få upp den för att ha möjlighet läsa den helt eller?)

Där står inget av vad du här påstår att där ska stå ovan, eller nedan!

Alla som behärskar engelska, har normal logisk förmåga förstå en text kan se att där i stort står att
Bundesstat går ut med en begäran om bättre underlag och objektiv debatt kring legaliseringsfrågan.
Att de inte anser att dagens statistiska underlag går att utläsas som "solid evidence" på att
sextraffickingen har gått upp trots högre siffror på antal utredningar.

Detta WW betyder inte att de säger att sextraffickingen inte har gått upp. kan du begripa det?

https://researchprojectgermany.wordpress.com/2014/04/14/bundesrat-demands-objective-debate-and-differentiated-measures-amid-plans-to-reform-prostitution-act /

Citat:
Jag har även bevisat att Sverige har 4,17 gånger så många fall procentuellt av sexuell människohandel bland de aktiva sexarbetarna, i jämförelse med Tyskland.

Vilket jag nu har talat om för dig på full logisk och begripbar svenska inte är en siffra som säger ett dyft kring något av vad vi diskuterar. Om du inte kan hänga med i det resonemanget så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det enda som är intressant i frågan hur har sexköpslagen respektive legaliseringen ändrat antalet sextraffickingoffer i respektive land? är det faktiska antalet sextraffickinoffer ( på det sätt man bäst kan räkna detta) i förhållande till landets invånare.
Förhållandet mellan sextraffickingoffer kontra resten av sexarbetarna säger inte ett smack annat än just det förhållandet.
Detta är 3.e gången jag försöker förklara detta tämligen enkla för dig. trillar det inte ner nu så inte mitt problem.

Citat:
Sammanfattning av Bundesrats uttalanden 11 april, 2014:

- Antal utredningar har ökat efter legaliseringen som en följd av ökade polisinsatser.
- Antal fall av människohandel har minskat (fall som rapporterats till åklagare).
- Bundesrat avvisar sammanblandning av sexarbete och människohandel.
- Sexköpslagar anses vara kontraproduktiva (mera skada än nytta).
- De fall av människohandel som anmäls rapporteras ofta från sexköparna själva.

Och?? var kommer dessa punkter ifrån? länk tack. eller är de månne egenhändigt fabrikerade?

Citat:
Du är ju religiös... Avseende din relation till politisk ideologi versus forskning och evidens. Vet du vad: verkligheten anpassar sig inte efter vad du tror. Den finns liksom där ändå..

nej jag är inte religiös. vad har detta med sexköpslagen att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in