2015-08-17, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Just precis ovan ditt eget inlägg.

Okej du ljuger och svamlar, ingen nyhet direkt.
2015-08-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem säger att rika vill bo i "kluster av överbelånade WT"? det är folk med pengar dvs de som varit med länge på marknaden som bestämmer priserna.

Folk med pengar som flyr från Achmed runt sina gamla bostäder för att bo precis var de vill? Men innan så bodde de inte där de ville alltså? Trots sin förmögenhet? Och när de nu flyttar dit de vill så råkar det vara precis ovanpå varandra där de måste belåna sig upp till öronen för att ha råd att köpa den bostad de vill ha. Och precis som sina rödvinsproletärer till grannar så sitter de belånade till 85% av bostadens värde, dvs upp till öronen. Och tror sig sedan vara finare än obelånade Achmed bara för att de lånat pengar och köpt sina fjädrar på lån. :
2015-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja att banker har kalkylräntor som ligger långt över de verkliga räntorna har jag redan påpekat och det är ingen nyhet. Likaså har jag påpekat att amortering inte är en kostnad utan en utgift/sparande.

Räntekostnaderna ligger idag runt 1% efter skatt och det går att komma lägre om man har bra ekonomi. Med en tredudubbling av räntan hamnar man som sagt på en räntekostnad efter skatt på 6375 kr per person och månad, för en fyra! Det är löjligt lågt även om det skulle inträffa i närtid vilket inte marknaden anser är sannolikt.

Givetvis tillkommer en avgift på några tusenlappar och lite el + hemförsäkring osv. TV och internet räknar jag dock inte som bokostnader lika lite mobil, telefonabonnemang, biobiljetter mm.
Att hävda att fyror för sex miljoner på attraktiva lägen i Stockholm är tillgängliga för folk med "riktigt låga inkomster" och att det bara kostar drygt 4 000 i månaden att bo där är enbart löjligt. Du har fullständigt ignorerat barriärerna som finns för att få lån, övriga kostnader, samt att oavsett hur du kategoriserar olika delar i den totala boendeutgiften så är det fortfarande samma effekt på den disponibla inkomsten.

Du är ju åtminstone normalintelligent, varför är du medvetet intellektuellt ohederlig?
2015-08-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej du ljuger och svamlar, ingen nyhet direkt.

Du verkar stressad? Jobbigt att vara arbetslös med miljonlån på bostaden och bara kunna tjatta på flashback medans du vänta svar på arbetsansökningarna hos Mc Donalds?
2015-08-17, 14:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du verkar stressad? Jobbigt att vara arbetslös med miljonlån på bostaden och bara kunna tjatta på flashback medans du vänta svar på arbetsansökningarna hos Mc Donalds?

Stressad är nog du som känner du tvungen att ljuga i dina inlägg. Jag är däremot obelånad och gör miljonaffärer på börsen medans jag skriver här men den verkligheten förstår jag att du har svårt att ta till dig. Skönare då att intala sig att alla är pressade trots att priserna skjuter i höjden. Rätt ologiskt att de som äger bostäder skulle vara det men logik biter inte på stressade HR-människor.
2015-08-17, 14:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Folk med pengar som flyr från Achmed runt sina gamla bostäder för att bo precis var de vill? Men innan så bodde de inte där de ville alltså? Trots sin förmögenhet? Och när de nu flyttar dit de vill så råkar det vara precis ovanpå varandra där de måste belåna sig upp till öronen för att ha råd att köpa den bostad de vill ha. Och precis som sina rödvinsproletärer till grannar så sitter de belånade till 85% av bostadens värde, dvs upp till öronen. Och tror sig sedan vara finare än obelånade Achmed bara för att de lånat pengar och köpt sina fjädrar på lån. :

Kan vara så att det finns rika även i "WT-kluster" som väljer att byta upp sig områdesmässigt.

En sak är iaf säker. Det blir ingen rea på vare sig Östermalm, Torekov, Djursholm eller i Nacka.
2015-08-17, 14:12
Medlem
Citat:
Kan vara så att det finns rika även i "WT-kluster" som väljer att byta upp sig områdesmässigt.

En sak är iaf säker. Det blir ingen rea på vare sig Östermalm, Torekov, Djursholm eller i Nacka.

Om man är rik så köper man det man vill ha direkt, man tvingas inte vänta på att den gamla bostaden ska stiga i värde så att man kan "byta upp sig" med ännu mer lånade fjädrar.
2015-08-17, 14:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om man är rik så köper man det man vill ha direkt, man tvingas inte vänta på att den gamla bostaden ska stiga i värde så att man kan "byta upp sig" med ännu mer lånade fjädrar.

Sedan finns det "rika" som bara genom att äga sitt boende har blivit just rika. Och de kanske inte vill bo granne med Achmed?
2015-08-17, 14:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Självklart finns det många som vill fly förorter där det är ständiga bilbränder och givetvis finns det en del där som har fast jobb och inga betalningsanmärkningar. Mer än så krävs det inte för att kunna låna upp pengar till en BR på en tryggare och bättre plats. Självklart väljer då många det alternativet, bättre skolor för barnen, tryggare miljö med mindre risk att barnen blir utslagna och dessutom lägre bokostnader. Svårt val, nej inte direkt.
2015-08-17, 14:17
Medlem
Citat:
Sedan finns det "rika" som bara genom att äga sitt boende har blivit just rika. Och de kanske inte vill bo granne med Achmed?

Din definition på "rik" är ganska blygsam min vän.
2015-08-17, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Din definition på "rik" är ganska blygsam min vän.

Har man miljoner i sin bostad genom värdeökning så är man ganska rik kan jag tycka. Och då har man mer att säga till om på marknaden.
2015-08-17, 14:24
Medlem
Citat:
Har man miljoner i sin bostad genom värdeökning så är man ganska rik kan jag tycka. Och då har man mer att säga till om på marknaden.

Du är en slav ägd av banken och kallar dig rik. Bara för att bostaden är värd lite mer än skulderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in