Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ja att banker har kalkylräntor som ligger långt över de verkliga räntorna har jag redan påpekat och det är ingen nyhet. Likaså har jag påpekat att amortering inte är en kostnad utan en utgift/sparande.
Räntekostnaderna ligger idag runt 1% efter skatt och det går att komma lägre om man har bra ekonomi. Med en tredudubbling av räntan hamnar man som sagt på en räntekostnad efter skatt på 6375 kr per person och månad, för en fyra! Det är löjligt lågt även om det skulle inträffa i närtid vilket inte marknaden anser är sannolikt.
Givetvis tillkommer en avgift på några tusenlappar och lite el + hemförsäkring osv. TV och internet räknar jag dock inte som bokostnader lika lite mobil, telefonabonnemang, biobiljetter mm.
Att hävda att fyror för sex miljoner på attraktiva lägen i Stockholm är tillgängliga för folk med "riktigt låga inkomster" och att det bara kostar drygt 4 000 i månaden att bo där är enbart löjligt. Du har fullständigt ignorerat barriärerna som finns för att få lån, övriga kostnader, samt att oavsett hur du kategoriserar olika delar i den totala boendeutgiften så är det fortfarande samma effekt på den disponibla inkomsten.
Du är ju åtminstone normalintelligent, varför är du medvetet intellektuellt ohederlig?