2015-08-17, 11:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Man borde topsa varenda tänkbar man (mest sannolika) på cykelavstånd, i riktning mot det hållet spåren i gräsmattan ledde, så är nog chansen väldigt god man träffar rätt.

Eller topsa hela Väsby! För cykelavstånd kan vara allt upp till 8 mil.
Citera
2015-08-17, 11:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Men seriöst hur resurskrävande kan det vara att köra ett PKU register mot DNA från ett enskilt brottsfall? Kanske lika bra att köra PKU mot alla olösta brott där det finns DNA spår. Vi kan sysselsätta domstolarna i ett år och fylla fängelserna.

Det handlar inte om resurser, det handlar om att det inte finns lagstöd för att göra det.
Citera
2015-08-17, 12:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det handlar inte om resurser, det handlar om att det inte finns lagstöd för att göra det.

Har de gjort undantag en gång kan de göra det fler gånger. Men det viktigaste är inte lagen just nu utan att lagar kan man anpassa så att de speglar det behov samhället har för att lösa grova brott.

Jag är absolut för ett allmänt DNA register som omfattar alla i Sverige bosatta men även alla som ansöker om asyl eller som man får tag på genom att de vistas här illegalt.

Sedan anser jag att man ska skaffa tillräckligt med analysutrustning, datorer som gör att man kan göra omfattande körningar. Det är bara dumt att frånhända sig verktyg som stävjar brottslighet.
Citera
2015-08-17, 12:10
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Med hög säkerhet är GM en man, allt annat är mycket, mycket osannolikt.

Det är också något som de flesta bara antar – i för sig av mycket goda skäl. Hur som helst, om det rör sig eller kvinna eller man går att se i det påträffade DNA:et, och då polisen inte säger något om detta i pressmeddelandet kan vi nog också av den anledningen anta att det är en man.

Jag är oxå rätt säker på att det är en man. Men jag är militantiskt emot att helt exkludera vissa "grupper" bara för att sannolikheten säger annat innan något är glasklart.
Citera
2015-08-17, 12:11
Medlem
Troians avatar
1982 hittades en 17-årig tjej sexmördad i Verka, några kilometer norr om Runby, vid kommungränsen mellan Upplands Väsby och Sigtuna. Dock, 1982, och vad jag begriper så var hon en strulmaja (hade rymt från ungdomshem), och mordet har troligen koppling till det, och det rörde sig alltså inte om ett överfall. Men inte särskilt omskrivet mord, så jag vet inte.

Det klarades aldrig upp i alla fall.
Senast redigerad av Troian 2015-08-17 kl. 12:15.
Citera
2015-08-17, 12:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Jag är oxå rätt säker på att det är en man. Men jag är militantiskt emot att helt exkludera vissa "grupper" bara för att sannolikheten säger annat innan något är glasklart.

Okej. Min åsikt är att det måste vara åtminstone rimligt säkert (alltså i alla fall ett par procents sannolikhet) för att det ska vara värt att diskutera.

Och som sagt, rätta mig om jag har fel någon, men polisen har väl koll på vilket kön GM har? Om det hade varit en kvinna hade det varit anmärkningsvärt, och man hade gått ut med detta i förhoppningen att få folk att tipsa om kvinnor som betett sig besynnerligt.
Citera
2015-08-17, 12:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Sätter 100 spänn på att det var blatte som gjorde detta. Det brukar alltid vara blattar som gör skit. Sverige skulle vara tryggare om man inte tog in så mycket blattar som man gör.
Citera
2015-08-17, 12:23
Medlem
DennisOlofs avatar
Idag i tidningarna står det att polisen säkrat DNA spår.

Det var riktigt bra, då finns det i alla fall en möjlighet att hitta förövaren, eller utesluta alla som är misstänkta. Eftersom DNS inte ljuger så är det ju i alla fall säkert att om man hittar personen så är man fast. Sedan om dom hittar någon vet man ju inte, speciellt om det var helt slumpartat mord. Men som experterna säger, det är ju extremt ovanligt att två helt anonyma personer drabbar samman och en blir mördad.

Hoppas någon av dom misstänkta är skyldiga så den här hemska historien får ett bra avslut.
Senast redigerad av DennisOlof 2015-08-17 kl. 12:28.
Citera
2015-08-17, 12:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Något mer än bara DNA kanske man faktiskt har. Det kan vara hårfärg, skostorlek, något klädesplagg eller annan personlig tillhörighet – men säg män i åldern 15-40, bosatta i området (tre-fyra kilometers radie) och ensamstående. Vet inte hur många det kan vara, men några hundra kanske? Det är en bra början, och kräver ingen lagändring.

Vet inte hur många som DNA-testats för Linköpingsmordet, men det är antagligen ett fyrsiffrigt antal. Vid utredningen av Hagamannen testades knappt 800. Stockholm är förstås betydligt större än Linköping och Umeå, men Upplands Väsby är mindre, och jag tror att polisen misstänker att GM är bosatt i området.

Men vet inte om det här var en helt igenom god nyhet. Visst är det bra att DNA-spår påträffats, men att det inte är en persons tidigare misstänkts för brott kan ju innebära att GM inte är någon som personer i dennes närhet spontant tänker på – således inte säkert att polisen tipsas om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Det var riktigt skönt att höra, då finns det i alla fall en möjlighet att hitta förövaren, eller utesluta alla som är misstänkta. Eftersom DNS inte ljuger så är det ju i alla fall säkert att om man hittar personen så är man fast. Sedan om dom hittar någon vet man ju inte, speciellt om det var helt slumpartat mord. Men som experterna säger, det är ju extremt ovanligt att två helt anonyma personer drabbar samman och en blir mördad.

Hoppas någon av dom misstänkta är skyldiga så den här hemska historien får ett bra avslut.
Frågan är var man hittat detta DNA och vilken typ av fynd det är;

- har man hittat det på offret och det är i form av exempelvis blod så är väl sannolikheten hygglig att det är från GM.

- har man hittat det på marken eller något föremål i närheten är sannolikheten lägre. Det för sig trotsa allt en del folk i området.
Citera
2015-08-17, 12:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Det var riktigt skönt att höra, då finns det i alla fall en möjlighet att hitta förövaren, eller utesluta alla som är misstänkta. Eftersom DNS inte ljuger så är det ju i alla fall säkert att om man hittar personen så är man fast. Sedan om dom hittar någon vet man ju inte, speciellt om det var helt slumpartat mord. Men som experterna säger, det är ju extremt ovanligt att två helt anonyma personer drabbar samman och en blir mördad.

God dag yxskaft, tråden har en längre tid handlat om just det, men därmed är inte saken klar. Någon har däremot blivit mycket nervös så vill man bidra så ska man ge akt på personer i utkanten av utredningen.
Citera
2015-08-17, 12:30
Medlem
DennisOlofs avatar
TorkelSnorkel, jo, det vet jag inte, vi får nog höra mer så småningom.

Men det vore bra om det var bra DNA spår, då blir ju frågan sedan bara att hitta personen det tillhör. Vi får hoppas det är garanterad bevisning, blir ju svårt för personen man får tag på att neka då. Man blir dömd ändå vilket är rätt eftersom DNA anses vara säker bevisning.

Gefundenes F, öh, kan du uttrycka dig på ett sätt som är värdigt för tråden istället för att påstå att folk är dumma, det kan du vara själv i sådana fall. Jag har inte följt tråden och orkar inte läsa lång tillbaka för att det är för många som skriver i populära trådar.

Ursäkta mig då för att du tycker jag är dum, SUCK.
Citera
2015-08-17, 12:33
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det var riktigt bra, då finns det i alla fall en möjlighet att hitta förövaren, eller utesluta alla som är misstänkta. Eftersom DNS inte ljuger så är det ju i alla fall säkert att om man hittar personen så är man fast. Sedan om dom hittar någon vet man ju inte, speciellt om det var helt slumpartat mord. Men som experterna säger, det är ju extremt ovanligt att två helt anonyma personer drabbar samman och en blir mördad.

Nä, DNA ljuger inte. Men DNA är heller inte 100 procent säkert. Det är en glidande skala, och det är inte säkert att DNA faktiskt behöver bevisa så mycket alls.

Men i det här fallet så känns det som att de har ganska högkvalitativt DNA-prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in