2015-08-15, 11:27
Medlem
Trillskes avatar
Sluta hitta på saker Kurt-Sune, larvet biter inte.

Han skriver som argument att ingen gör saker som han själv gör. Det är humoristiskt, idiotiskt och i alla lägen värt att påpeka.

Citat:
det där är ingen strategi för att tjäna pengar.
Så jävla dumt. Läs vad han skrev istället för att hitta på.
2015-08-15, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du köper alltså för att någon annan ska bo. Du gör det med intentionen att tillgången ska öka i värde så du kan ackumulera kapital.

Du har beskrivit din strategi och det är en strategi du tidigare talat om inte finns.

Någonstans måste jag dock släppa av dig och låta dig irra runt vidare i det här fantasilandet bäst du vill känner jag.
Du har beskrivit två motsägande strategier. Endera köper man för att någon ska bo. Eller så köper man på spekulation, för att tjäna pengar. Du fattar tydligen inte att detta är två olika strategier utan påstår att jag agerar utifrån bägge samtidigt. Det är imbecillt.
2015-08-15, 12:24
Medlem
Citat:
Du köper alltså för att någon annan ska bo. Du gör det med intentionen att tillgången ska öka i värde så du kan ackumulera kapital.
Att man hjälper sina barn med deras bostadsfinansiering går väl iaf inte att vrida till någon slags spekulation. Gör man det ska man ha dubbla foliehattar på sig.

När mina föräldrar för länge sedan skaffade hus så ställde deras föräldrar upp och borgade för lånen. Det är svårt att se det som spekulation. Då är man inte nykter.
2015-08-15, 13:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är imbecillt.
Exakt, det är imbecillt. Du har vidare råkat förväxla dig och mig vilket inte heller är så imponerande.

Citat:
Att man hjälper sina barn med deras bostadsfinansiering går väl iaf inte att vrida till någon slags spekulation.
men vad i... läs vad han skriver. Vad är problemet? Är du för lat? Du orkar svara men orkar inte läsa vad du besvarar.

Jag måste tyvärr lämna den här cirkusen en stund, långa perioder av exponering för detta kan omöjligt vara hälsosamt.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-15 kl. 13:07.
2015-08-15, 13:35
Medlem
Citat:
men vad i... läs vad han skriver. Vad är problemet? Är du för lat? Du orkar svara men orkar inte läsa vad du besvarar.

Jag måste tyvärr lämna den här cirkusen en stund, långa perioder av exponering för detta kan omöjligt vara hälsosamt.
Jo, jag har läst vad han skriver. Det är bl a att han hjälper sina tre barn med bostad.

Och det har lett till den här typen av (i mitt tycke hjärndöda) kommentarer:
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men herregud, Zurfarn08 erkände ju just att han köpt en etta som han inte bor i, det kallar jag ren spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du spekulerar.

Intressant att många personer i den här tråden som hävdat att det finns fundamenta bakom de bubbel-liknande uppgångar själva sitter på flertalet spekulationsbostäder i egen ägo.

Sedan har du skrivit en rad odechiffrerbara kommentarer till Zurfarn08 i just detta ämne.

Har jag missat något som Zurfarn08 skrivit? I så fall vad?

------------------------------
I vilket fall ser jag inte det som spekulation att hjälpa sina barn med bostadsfinansiering. Det har folk gjort i evigheter. Skulle det vara ett kriterium på en spekulationsbubbla, så har vi en evig sådan. Och då kan man fråga sig om det är en bubbla; om den är evig.
2015-08-15, 13:36
Bannlyst
Köpa bostad till ens barn som nu kanske är 14 år är såklart spekulation om något. För annars är det ju bara att vänta 10 år och låta barnen köpa själva.
2015-08-15, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Köpa bostad till ens barn som nu kanske är 14 år är såklart spekulation om något. För annars är det ju bara att vänta 10 år och låta barnen köpa själva.
Nu håller dumheten på att slå rekord.

Är det spekulation att köpa aktier till sina barn också? Är det spekulation att spara på sparkonton åt dem?

Är det spekulation att ställa dem i SKBs eller HSBs bostadskö när de är små?

Inget av detta är spekulation, det är ansvarstagande och förutseende!

Oavsett när man köper en bostad som är ämnad åt ett barn är det inte spekulation. Den köps för att bli bostad åt någon i familjen som behöver bostad, precis som om man ställer dem i bostadskö när de är små. Jag skulle absolut kunnat köpa en bostad som var ämnad åt ett ännu omyndigt barn, om reglerna för andrahandsuthyrning sett annorlunda ut. I mitt fall handlar det inte om omyndigt barn dock.
2015-08-15, 14:13
Medlem
Attraktiva områden i Stockholm city kommer bara fortsätta öka för fortfarande är lån baserat på lön men snart blir det som i London investeringar och då är det inte lön utan förmögenhet som kommer räknas. Stockholm city är fortfarande otroligt billigt eftersom normala löntagare kan köpa en lgh i city. I London runt Harrods måste du vara miljardär, visst Stockholm är inte London men vi går den vägen. Glöm en bubbla o Stockholm city och även om det blir en viss korrigering så stiger det ganska snart igen.
2015-08-15, 14:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Nu håller dumheten på att slå rekord.

Ja, det måste vara din dumhet i så fall.

Citat:
Är det spekulation att köpa aktier till sina barn också?

Ja det är det naturligtvis, eftersom aktierna kan gå ner i värde.

Citat:
Är det spekulation att spara på sparkonton åt dem?

Ja det är det naturligtvis, eftersom banken kan gå i konkurs, vilket i bästa fall innebär att man får tillbaka pengarna om sparformen omfattades av insättningsgarantin.

Citat:
Är det spekulation att ställa dem i SKBs eller HSBs bostadskö när de är små?

Ja det är det naturligtvis, eftersom hyresregleringen kan komma att avskaffas och i så fall har du betalt köavgiften i onödan.

Citat:
Inget av detta är spekulation, det är ansvarstagande och förutseende!

Falsk dikotomi. Det är förvisso ansvarstagande och förutseende, men det är också, samtidigt, spekulation.
2015-08-15, 15:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Attraktiva områden i Stockholm city kommer bara fortsätta öka för fortfarande är lån baserat på lön men snart blir det som i London investeringar och då är det inte lön utan förmögenhet som kommer räknas. Stockholm city är fortfarande otroligt billigt eftersom normala löntagare kan köpa en lgh i city. I London runt Harrods måste du vara miljardär, visst Stockholm är inte London men vi går den vägen. Glöm en bubbla o Stockholm city och även om det blir en viss korrigering så stiger det ganska snart igen.

Men då måste det ju finnas tillräckligt många miljardärer som vill köpa en bostad i centrala Stockholm. Vilket det inte gör. Att jämföra med London är helt galet.

---------------------------------------
Om kostnaden för boendet ökar snabbare än nettolönerna så kommer givetvis ett tak att uppnås så småningom. Det behöver inte handla om en bubbla som spricker, utan att priserna helt enkelt stabiliseras.

Om räntan drar iväg uppåt och vi får en ekonomisk kris med kraftigt ökad arbetslöshet bland medelklassen så kommer priserna dock att sjunka.

Jag förstår inte debatten riktigt. Varför är detta kontroversiellt?
2015-08-15, 15:10
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Mycket snack, du behöver knappast vara miljardär för att köpa en lägenhet vid Harrods. Sedan förstår jag inte liknelsen överhuvudtaget mellan Stockholm och London? Då kan man ju lika gärna säga att Helsingfors kommer bli lika attraktivt som London. För det första talar man engelska i London och för det andra är det en metropol för finansiella bolag vilket gör att enormt mycket kapital kommer till staden.
2015-08-15, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det måste vara din dumhet i så fall.

Ja det är det naturligtvis, eftersom aktierna kan gå ner i värde.

Ja det är det naturligtvis, eftersom banken kan gå i konkurs, vilket i bästa fall innebär att man får tillbaka pengarna om sparformen omfattades av insättningsgarantin.

Ja det är det naturligtvis, eftersom hyresregleringen kan komma att avskaffas och i så fall har du betalt köavgiften i onödan.

Falsk dikotomi. Det är förvisso ansvarstagande och förutseende, men det är också, samtidigt, spekulation.
Aha. Då är det på spekulation jag veckohandlar, för hela familjen kan ju dö på måndagen och då var veckohandingen helt i onödan.

Jag har skådat ljuset, nu vet jag vad spekulation innebär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in