2015-08-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och då kan vi få ett svar när det tar stopp? Eller kommer valfri 70/80 tals villa gå loss på 15-35 miljoner om 10 år beroende på område?
Som motvikt till dina domedagsprofetior kanske man kan fundera kring hur stigande bostadspriser vid storstadsområden kommer bidra till ett lyft i andra delar av landet. Det finns gott om otroligt vackra områden i landet med billiga bostäder. Se bara vad som hänt med Falun det senaste decenniet.
2015-08-17, 00:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De kommer få bo i baracker, avvfolkningsorter och i gamla skolor, sjukhem etc etc, tills det blir ett stopp vilket kommer att komma.
Att de kommer lyfta bostadsmarknaden är en fantasi.

Skämtar du, de protesterar högvilt t.o.m. när de får bo så temporärt under utredningstiden och då kommer politikerna direkt fram och lovar bättring. De kommer även till tillväxtorter som Stockholm om än dock till problemområden som Husby, Fittja osv. När sådana platser förslummas allt mer flyr de som kan därifrån.

Men det är förstås inte bara flyktingar som gör att Stockholm växer. Stockholm har en långsiktig tillväxt från övriga landet även när man räknar bort flyktingar.

Det är så billigt att bo på attraktiva platser i Stockholms innerstad idag att nästan alla som har ett jobb klarar av kostnaderna (även om bankerna trots det inte godkänner lån till samtliga). På sikt är det här orimligt, priserna kommer stiga till nivåer som bara de som har det gott ställt klarar. Men dit är det långt än.
2015-08-17, 01:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
På sikt är det här orimligt, priserna kommer stiga till nivåer som bara de som har det gott ställt klarar. Men dit är det långt än.
Priserna är tvärt om redan där, det är vad den fullständigt stagnerade hyresnivån visar (maxad köpkraft).

Vad du tänker på är den tillfälliga månadskostnaden för att bo, vilken i synnerhet beror på kostnaden för att låna pengar samt krav på återbetalning av lån. Det vill säga din analys har låst variabler som är allt annat än låsta. (Dvs du analyserar i princip kostnaden för att låna samtidigt som du fixerar kostnaden för att låna - återstår att se om du inser galenskapen denna gång)
2015-08-17, 02:26
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Så förutsättningar kan aldrig ändras, det är bara i bubbelförnekares huvuden?

Jaha så det är en ny paradigm vi ser, är det det du menar?

https://rikatillsammans.se/2014/08/16/en-bubblas-uppgang-och-krasch/

Lycka till med er nyvunna rikedom säger jag bara.
2015-08-17, 02:41
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Sen denna tråd startade för drygt fem och ett halvt år sedan har lägenhetspriserna i Stockholm gått upp med 66% (källa Valuegard). Redan då ansåg man att det fanns en kraftig övervärdering och priserna skulle ner säkert 50%. Det raljerades över det bisarra i att de svenska priserna stått pall när andra europeiska marknader gått på pumpen. Det var bara en tidsfråga innan galningar som köpte på denna nivå skulle slängas ut på gatan med miljonskulder.

Jag är helt med på att ett beslut inte behöver ha varit "korrekt" bara för att det gav ett positivt utfall i slutändan, men jag tycker åtminstone att man kunde förvänta sig någon sorts ödmjukhet från alla baissare som år efter år gjort totalt misslyckade prognoser i denna fråga. Någonting måste trots allt vara fel i er modell då den historiskt sett presterat sämre än en apa år efter år. Eller menar ni att er modell alltid haft rätt och verkligheten fel? Man börjar ju undra när ni pratar om att pengarna som byter ägare vid bostadsaffärer inte är riktiga pengar osv..

Exakt vad är det du menar med slutända? Har vi sett slutet på historien eller vad syftar du till?
Att prognostisera exakt när bubblan brister det kan ingen göra, så den som försöker sig på det kommer med största sannolikhet misslyckas.

Att lägenhetspriserna skulle accelerera till dagens nivåer det trodde då inte jag för fem år sen, men det talar ju inte mindre för att det är en bostadsbubbla utan tvärtom så talar det ännu mer för att det verkligen är en bubbla som existerar.
2015-08-17, 03:15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Exakt vad är det du menar med slutända? Har vi sett slutet på historien eller vad syftar du till?
Att prognostisera exakt när bubblan brister det kan ingen göra, så den som försöker sig på det kommer med största sannolikhet misslyckas.

Att lägenhetspriserna skulle accelerera till dagens nivåer det trodde då inte jag för fem år sen, men det talar ju inte mindre för att det är en bostadsbubbla utan tvärtom så talar det ännu mer för att det verkligen är en bubbla som existerar.
Bättre att istället identifiera det fundamentala bisarra feltänket: att specifikt TS gjorde en tråd om bostadsbubbla för X antal år sedan och att det på något vis skulle voida alla framtida ekonomiska analyser.

Med förhoppning att vi inte får fler sådana feltänk (var inte direkt det första av den typen).
2015-08-17, 05:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Priserna är tvärt om redan där, det är vad den fullständigt stagnerade hyresnivån visar (maxad köpkraft).

Vad du tänker på är den tillfälliga månadskostnaden för att bo, vilken i synnerhet beror på kostnaden för att låna pengar samt krav på återbetalning av lån. Det vill säga din analys har låst variabler som är allt annat än låsta. (Dvs du analyserar i princip kostnaden för att låna samtidigt som du fixerar kostnaden för att låna - återstår att se om du inser galenskapen denna gång)

Vi har olika bedömningar om hur de framtida räntorna kommer vara. Jag delar den bedömning som marknaden gör som säger att vi kommer ha mycket låga räntor under minst 10 år men kanske längre än så.

Givet att marknaden har rätt om räntorna kan priserna utan problem dubblas eller tredubblas redan idag. Väldigt många skulle ändå tycka att det är mycket billigt att bo i innerstan.
2015-08-17, 06:27
Bannlyst
Citat:
Bostäder på tillväxtorter har varit en lysande placering hur länge som helst men du menar alltså att det är annorlunda nu, en klassiker.

Jag svarar inte på det där, det är bara ett raljerande utan poäng. Dåligt inlägg, Sven.

Citat:
Så förutsättningar kan aldrig ändras, det är bara i bubbelförnekares huvuden?

Nej just det. Marknadskrafterna ändras aldrig, grundvalarna för ekonomin är desamma och just du ger uttryck för att vara naiv och det är den typen som driver på prisutvecklingen uppåt.
2015-08-17, 06:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag svarar inte på det där, det är bara ett raljerande utan poäng. Dåligt inlägg, Sven.

Nej just det. Marknadskrafterna ändras aldrig, grundvalarna för ekonomin är desamma och just du ger uttryck för att vara naiv och det är den typen som driver på prisutvecklingen uppåt.

Intressant att du tycker samma argumentation som du själv framförde är dåligt.
2015-08-17, 06:39
Bannlyst
Citat:
Intressant att du tycker samma argumentation som du själv framförde är dåligt.

Vad du svamlar.
2015-08-17, 06:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så "det är annorlunda nu"? <--En klassiker.

Tappar centralbankerna kontrollen över marknadsräntorna som skenar uppåt oavsett vad riksbankens ledamöter vill så torde det vara klippt och bubblan brister.

Citat:
Bostäder på tillväxtorter har varit en lysande placering hur länge som helst men du menar alltså att det är annorlunda nu, en klassiker.

Citat:
.

Citat:
Vad du svamlar.

Vem svamlar egentligen Mertillen, du underkänner ditt eget sätt att argumentera.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-17 kl. 06:54.
2015-08-17, 06:52
Bannlyst
Sven, jag svarade en signatur som precis som du påstår sig inte se svarta moln på himlen emot bakgrund av historisk utveckling. Jag varnade för riskerna som följer om marknadsräntorna stiger bortom kontroll. Vad du därefter har tillfört diskussionen, ja det vete fan vad det är för något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in