2015-08-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En "anka" betyder att man publicerar något som är fel - ett misstag.
I detta fallet är det dock varken fel eller ngt misstag, det är vanlig kvällstidningsjournalistisk. Man har knåpat ihop en tvåsidig artikel (+huvudlöp) av ingenting. Man har intervjuat en polis som artigt svarat på frågor och blandat upp det med en utsaga av något "vittne" som förmodligen inte ens finns.

Oavsett hur man knåpat ihop denna artikel, så visar det på hur media utnyttjar Lisa Holm för att sälja lösnummer.

Du har rätt, det är nog inget misstag. Det var bara en journalist som blev tillsagd att leverera en artikel om något som intresserar läsarna.
2015-08-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar vad denna person har delgivit polisen?

http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/

Jag tror att h*n har sett bilen/bilarna åka förbi eller sett något annat så h*n fick yppandeförbud och "grannen" som pratade med media hade inte sett något varvid h*n inte fick yppandeförbud eftersom han ändå inte hade sett något "intressant".
2015-08-17, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag tror att h*n har sett bilen/bilarna åka förbi eller sett något annat så h*n fick yppandeförbud och "grannen" som pratade med media hade inte sett något varvid h*n inte fick yppandeförbud eftersom han ändå inte hade sett något "intressant".

Jag använde en stilett...klack i arslet liksom. *blink blink*

Jag tror det samma. Ordvalet indikerar att det lämnats information som polisen finner relevant. Just denna mening gjorde artikeln mer intressant. Vi får väl se om det är med framöver att läsa.
2015-08-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och meningen efter: "Han är fortfarande misstänkt och finns fortfarande med i förundersökningen inte på sannolika skäl längre utan på låg sannolikhet, säger Lars-Göran Wennerholm".
(egen fetstil)

Ja, och då vill jag att du berättar för mig vad f-n låg sannolikhet är jämfört med på synnerliga skäl misstänkt eller på sannolika skäl misstänkt.

Sannolika är sannolika även om det är högt eller lågt.
2015-08-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Styrker? Finns det nån i tråden som säger att uppgiften styrker nåt? Artikeln handlar om denna tråds ämne - den häktade som misstänkts för mord på Lisa. Det diskuteras därmed. Har du problem med det? Eller är det vissa väl valda ämnen som ska tas upp?
Jag citerade nyss en person som polisen förbjudit berätta nåt. Nämen se - ett yppandeförbud kanske?
Kommer det då fram klockrena detaljer mer än de fragment som råkat ramla ut i bygden?
Det å t e r s t å r att se vad detta handlar om.

Om polisen "förbjudit" denna person att prata om något så handlar det definitivt inte om de påstådda bilarna som tidningsartikeln handlar om, eftersom det finns ingen relevans för saken i dessa uppgifter.

Det jag tycker är intressant är hur icke-nyheter leder till spekulationer i tråden, om uppgifter som inte har någon betydelse för polisens arbete, eller saken i övrigt.
2015-08-17, 01:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här är inte binärt. Det handlar inte om reptilhjärna eller iskall rationalitet. Det är lika missvisande som att påstå att våra handlingar alltid dikteras antingen av känslor eller av förnuft. Jag länkade till en metastudie här om dan om hur bl a vårt beslutsfattande och perceptionsförmåga påverkas av stress. Vi får en klart sämre förmåga att fatta bra beslut och överväga alternativ på ett rationellt vis när vi är stressade. Har vi oplanerat haft ihjäl en annan människa och står och funderar på hur vi ska komma undan det så är vi garanterat i en sån situation. En extrem sådan till och med, rena psykopater möjligen undantagna.

Handlingen att flytta kroppen från ladan visar på ett FÖRSÖK till rationellt handlande. Så långt kan vi tolka utifrån vad vi vet. Hur väl det sen har följts upp av vettiga och rimliga åtgärder utifrån situationen (från GM:s egoistiska perspektiv vill säga) är omöjligt att säga. Det är dock rimligt och rentav troligt att flera mindre goda beslut har fattats i stressen och pressen. Rentav riktigt dåliga.

Det här skulle vilken kognitionspsykolog som helst kunna tala om för dig och om du skulle vara villig att lyssna så skulle du inse att din teori om att flytten av kroppen till Martorp måste eller åtminstone bör vara ett BRA beslut ur GM:s perspektiv inte håller. Den kan givetvis vara det, men det är inget jag skulle satsa några stora pengar på precis utifrån mina blygsamma men dock inte obefintliga kunskaper på området.

Jag läste studien du hänvisade till just av intresse för om psykopater "slipper" dåliga beslut pga utebliven stressreaktion.

Kunde inte se att dessa nämndes specifikt, men kan ändå tänka mig att en människa utan empati och ånger kan tänka klarare i en stressig situation.
2015-08-17, 01:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om polisen "förbjudit" denna person att prata om något så handlar det definitivt inte om de påstådda bilarna som tidningsartikeln handlar om, eftersom det finns ingen relevans för saken i dessa uppgifter.

Det jag tycker är intressant är hur icke-nyheter leder till spekulationer i tråden, om uppgifter som inte har någon betydelse för polisens arbete, eller saken i övrigt.

Vilket lagstöd tillämpar polisen när man förbjuder ett vittne på bygden att tala med media? Jag ser det som osannolikt att det omtalade vittnet har förbjudits att tala med media.
2015-08-17, 01:11
Medlem
Citat:

Polisen förbjuder inte någon utanför att tala, däremot kan de tappa sin trovärdighet som vittnen och rekommenderar därför dessa att inte prata med någon, givetvis undantas respektive från detta.
2015-08-17, 01:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Joo, det finns relevans för saken i dessa uppgifter – förutsatt att vittnesuppgifterna är trovärdiga och sanningsenliga. Det kan vara väldigt betydelsefulla uppgifter.
2015-08-17, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:

Tur att media skriver - och du uppenbart läser - så det finns nåt att störa sig på då.
Du vet likt mig inte ett dugg så hoppa ordet "definitivt inte". Tids nog får vi se i FUP vad som sas.
Och ja - jag tror att just denna person har förmedlat intressanta uppgifter till polisen och eftersom det är i trakten för händelsen så tror jag det handlar om det med. Like it or not.
2015-08-17, 01:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ja, och då vill jag att du berättar för mig vad f-n låg sannolikhet är jämfört med på synnerliga skäl misstänkt eller på sannolika skäl misstänkt.

Sannolika är sannolika även om det är högt eller lågt.
Misstankegrad:
Citat:
I Sverige finns fyra grader av misstanke:
  1. Kan misstänkas. Detta är den lägsta graden av misstanke. På denna grad kan inga tvångsmedel, såsom husrannsakan eller kroppsbesiktning, utövas. Ingen kan heller låsas in (tas i förvar) enligt rättegångsbalkens regler.
    Exempel: En plånbok har försvunnit från ett klassrum där flera personer finns på plats. Samtliga kan ha haft något med det hela att göra, men det finns inget som pekar mot någon speciell, varför ingen tvångsåtgärd kan utföras.
  2. Skäligen misstänkt. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
    Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.
  3. På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.
    Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.
  4. Tillräckliga skäl för åtal. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, det vill säga att rätten kommer att finna att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt vederbörande till last.
    Exempel: Förövaren ertappades på bar gärning med att stjäla plånboken.
Detta beskriver sannolikheten för misstanke, och om skäligen misstänkt gäller så kan den misstänkte hållas häktad i en vecka, inte längre, och det är vad som hände IB. Häktas personen på sannolika skäl misstänkt och misstankegraden sjunker så ska hen släppas, och det var vad som hände AB. NB är fortfarande häktad på den högre misstankegraden, och vi väntar på att misstankegraden ska höjas till tillräckligt skäl för åtal, och åtal väcks.
2015-08-17, 01:23
Medlem
Hoppas verkligen att detta fall blir löst, och inte som fallet år 1994 med det 16 åriga offret Malin Olsson som än idag är olöst.
Där fanns det ett synnerligen korkat vittne som såg hela händelsen.

(FB) Det ouppklarade mordet på Malin Olsson (16), Östra Kyrkogården, Göteborg 1994
http://www.expressen.se/gt/gw-det-fanns-ett-vittne-till-mordet/

Sedan dess har DNA testerna utvecklats och förfinats.
Och DNA har påträffats på BOs tillhörigheter, hoppas det räcker för att få GM på fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in