Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Frågan som diskuterades var ifall Allmännyttan gick med förlust och behövde subventioneras. Och det behövdes inte. Hyrorna täckte allt som behövdes, och mycket därtill.
Allmännyttan går idag med vinst och det med all rätt. Varför ska allmännyttan hållas under armarna av sveriges skattebetalare?
Allmännyttan är byggt med enorma subventioner och kan därför i många fall ha extremt låga hyror och det fungerar till den dag det är dags för det stora stambytet, eller energieffektiviseringen.
Efter det så måste antingen hyrorna höjas rejält vilket inte brukar vara så populärt. Eller så måste allmännyttan avyttra fastigheter för att få loss pengar till renovering av beståndet.
Eftersom hyrorna är satta i förhållande till standard enligt bruksvärdesprincipen så räcker de låga hyrorna baserade på gamla rejält subventionerade kostnader inte på långa vägar till underhållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
OK, jag valde ordet "skänkte", men det skulle inte tolkas bokstavligt. Vid BRF-omvandlingarna såldes lägenheterna till extrema underpriser, av ideologiska skäl.
Nej de har inte sålts av ideologiska skäl. Varför skulle då sossarna sälja ut hyresrätter i både Luleå och Botkyrka i sådana fall?
Vad det snarare handlar om är kostnadsskäl. Det finns inget att välja på helt enkelt. Att renovera beståndet blev alldeles för dyrt och då blev man tvungen att sälja av en del av beståndet.
Hade hyrorna varit mer marknadsmässiga hade det funnits pengar att underhålla beståndet och ingen ombildning hade troligen gjorts ens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Och vad hyresnivåerna har med ombildningarna att göra, är fullständigt oklart.
Hyresnivåerna bestämmer priset på hyresfastigheten. Reglerar man ner hyrorna så reglerar man även ner värdet på hyresfastigheten.
Det är därför som hyresgäster kan göra klipp vid ombildningar eftersom det finns en glapp i värde mellan en hyresfastighet och bostadsrätter på den vanliga bostadsmarknaden.
När man ombildar är bildar de boende en BRF som i sin tur köper hyresfastigheten till
MARKNADSPRIS på hyresfastighetsmarknaden. Det har alltså inte ett dugg med ideologi att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Tja, jag kan ju bara upprepa det jag skrev, som du svarade på. Bostadspriserna är inte friska, och det är kreditexpansionen som gör det möjligt (tillsammans med hinder för nybyggen och white flight).
Jag upplever priserna som helt ok och tillochmed ganska billigt på sina håll. Men det beror på att jag redan är inne i marknaden.
Är man utanför är det lätt att tycka att det är "dyrt" för det är lite kämpigt att få ihop första insatsen. Men efter det är det inte alls speciellt dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Tror du själv på att det bara är vanliga, sunda marknadskrafter som har höjt bostadspriserna med 20% i Stockholms innerstad, bara hittills i år?
En illa fungerande hyresmarknad har definitivt hjälpt till att hålla priserna uppe på den ägda marknaden. Detta ihop med extremt låga räntor gör att det inte kan vara andra priser än de vi har nu att tala om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Eller kan det ha något att göra med statens omfattande subventioner (slopad fastighetsskatt, negativ ränta, ränteavdrag, amorteringsfrihet)?
1. Slopad fastighetsskatt: Absolut!
2. Negativ ränta: javisst
3. Ränteavdrag: Ja till viss del, men detta avdrag har vi haft länge och bör inte påverka så mycket.
4. Amorteringsfrihet: JA det är det inte för alla och definitivt inte för alla som är nya på marknaden. Det är ganska tuffa regler för att låna idag. Swedbank införde precis på eget initiativ amorteringskrav i enlighet med vad FI ville genomföra men fick nej i domstol.
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21214742.ab