Citat:
Välfärd för vem då? Det finns ju inte billiga hyresrätter till alla ändå.
Citat:
Bostäderna räckte inte helt enkelt till alla helt enkelt, och idag kan vi inte göra om det sossarna än gång gjorde. Detta PGA att vi är med i EU som förbjuder svenska staten att göra förlustaffärer med skattepengar. Bra så tycker jag iaf. För annars lär vi bli nästa grekland.
Citat:
Att man sålt ut är ju bland annat för att få in pengar till nyproduktion av hyresrätter. Och att det är sålt betyder inte att bostäderna är borta. Tvärtom tycker jag att det är en ganska smart strategi om kommunerna kan få in stora belopp på detta sätt att använda till andra nyttigheter.Och det är ingen slump att det hela började i några typiskt
borgerliga kommuner i Stockholmsområdet långt tidigare än 2014. Nacka, Täby,
Vaxholm m fl sålde ut sin allmännytta till privata bolag. I Stockholms stad har
man istället satsat på kombinationen av girighet och skräck för marknadshyror
när man rear ut hela klabbet.
borgerliga kommuner i Stockholmsområdet långt tidigare än 2014. Nacka, Täby,
Vaxholm m fl sålde ut sin allmännytta till privata bolag. I Stockholms stad har
man istället satsat på kombinationen av girighet och skräck för marknadshyror
när man rear ut hela klabbet.
Citat:
Den som äger något bryr sig mer om det än om man hyr. Det finns stora fördelar med att folk faktiskt får äga sin egen bostad. Och det gäller främst i tidigare problemområden.
Citat:
De flesta klarar sig bra på egen hand skulle jag säga. Och det är därför det är bättre om folk får äga själv än att pappa staten och kommunerna ska göra det.Och den som egentligen inte äger, utan bara har
stora lån och en kanske inte alldeles säker tillgång i bostaden kommer naturligtvis
och vara ängslig och bara ha sitt eget bästa, rent ekonomiskt, i åtanke. Men just
den sortens människa är ju borgerlighetens ideal, en sorts förädlad människotyp,
lite grand som Kurtan som ju klarat sig så bra på egen hand, alldeles själv och
följdaktligen inte har det minsta till övers för mindre bemedlade.
stora lån och en kanske inte alldeles säker tillgång i bostaden kommer naturligtvis
och vara ängslig och bara ha sitt eget bästa, rent ekonomiskt, i åtanke. Men just
den sortens människa är ju borgerlighetens ideal, en sorts förädlad människotyp,
lite grand som Kurtan som ju klarat sig så bra på egen hand, alldeles själv och
följdaktligen inte har det minsta till övers för mindre bemedlade.
Citat:
Man kan ju också säga att det inte finns någon större bostadsbrist för etniska
svenskar mitt i livet och inte heller för deras barn, som de har råd att hjälpa.
Men resten då ? Vad gör vi med fattiga barnfamiljer och pensionärer med låga
pensioner. I Kurtans värld försvinner de bara vi ställer dem på gatan ...
svenskar mitt i livet och inte heller för deras barn, som de har råd att hjälpa.
Men resten då ? Vad gör vi med fattiga barnfamiljer och pensionärer med låga
pensioner. I Kurtans värld försvinner de bara vi ställer dem på gatan ...
Det har väl kurtan aldrig sagt. jag har sagt att vi kan ha rejäla bostadsbidrag så att de som verkligen behöver hjälp också kan bo.
Problemet med vänstersynen på bostaden är att man vill ge bidrag (subventioner) till folk som ändå klarar sig. Då blir det mindre över till de som verkligen är fattiga.