Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Ja men då är det väl bara att betala av varje lägenhet en liten kostnad per månad och behålla resten i vinst. Låt oss säga betala av varje etta med 2000kr/månaden eller hur mycket man nu vill ha i vinst under tiden.
Varför skulle det kunna uppstå vinst??
Tror du HGF medger en hyra som ger vinst? Här får du ställa dig i skamvrån.
Just det att inte kunna få förräntning på insatt kapital gör att det inte byggs.
Vilken pensionssparare vill inte ha förräntning på sitt sparande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Vi kan ju låta staten ta åt sig det som skyldighet, höja skatter på jobb dom som tjänar mest och öronmärka skattehöjningen och endast bygga nya bostäder för höjningen på jobbskatt på höginkomsttagare, det är ju såklart den mest rättvisa lösningen.
Varför i all världen skulle skattebetalarna behöva utsättas för det.
Det är väl lämpligare att de som vill ha hyresreglering avstår från sin egen konsumtion och bygger hyresrätter för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Som jag sa det är en rättighet med tak över huvudet, FN och mänskliga rättigheter och det betyder inte att medborgare själva ska bygga hus ur egen ficka utan det är staten som ska tillgodose detta behov och därmed ta ut en hyra. Ege skiter jag hur staten löser det men bara lös det. Kostar det då får det kosta för det är en av dom största utmaningarna vi har när vi årligen tar in 100 tusen raketforskare från somalia och vad byggs det 10-15K bostäder i hela landet.
Om du och andra menar det är en rättighet så är det väl lämpligt att ni åtar er den tillhörande skyldigheten att ordna det. Det är väl alldeles utmärkt om ni gör det.
Jag förstår inte vad du menar med "inte ur egen ficka". Det är väl ofrånkomligt att det blir så.
Eller tänker du dig att Donald Trump skulle dyka upp och skänka oss hus. Det lär inte inträffa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Stackars ungdomar som ska fixa sin första lägenhet.
Ja, hyresregleringen kan man inte gärna se som något annat än ett uttryck för ondska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Nej mig går det ingen nöd på, jag har en bostadsrätt. Däremot har jag haft i tankar att sälja den för att gå i vinst och få ett fint sparande och då bosätta mig i en hyresrätt. Men det inser jag omöjligt kontra utbudet som finns och tiden det tar att få det genomfört. När jag väl har den hyresrätt jag vill ha är jag pensionär med dom bostadsköer vi har i dagens läge. Lockar mig inte att sätta mig i kö för att köa till ett getto i 5år.
8 år är det väl för det folk kallar Stockholm innerstad. Men du kan väl stå i kö i Arboga eller något. Där lär det väl vara betydligt kortare kö.