2015-08-15, 17:23
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

För att inte tala om att även hyresgäster skulle drabbas av en skattechock. Vad har man då vunnit på det?

ja men det är inte en mänsklig rättighet att bo till en kraftigt reglerad hyra på bästa läge på någon annans bekostnad.

För HELVETE det är ingen här som snackar om att bo på bästa läge. Bara om att det borde finnas bostäder så det räcker till landets befolkning. Samtidigt som hyrorna / kostnaderna ligger på en rimlig nivå så man har råd att bo i sagt bostad på en vanlig lön.
Senast redigerad av Big Boss 2015-08-15 kl. 17:28.
Citera
2015-08-15, 18:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
För HELVETE det är ingen här som snackar om att bo på bästa läge. Bara om att det borde finnas bostäder så det räcker till landets befolkning. Samtidigt som hyrorna / kostnaderna ligger på en rimlig nivå så man har råd att bo i sagt bostad på en vanlig lön.

Så hur definierar du bristen då? Är du helt säker på att vi verkligen har en brist? Eller råkar det vara så att du fått för dig att det är brist på hyresrätter under marknadspris?

Det finns inga nya "billiga hyresrätter", eftersom hyresrätten är den i särklass dyraste boendeformen. Vil man verkligen hjälpa folk så är det bättre att följa det norska exemplet och hjälpa folk att äga själv istället för att hyra dyrt.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-15 kl. 18:12.
Citera
2015-08-15, 19:07
Medlem
bill claytons avatar
Det går inte att argumentera eller diskutera med en människa som har en så pervers syn på sin omvärld som Kurt-sune.

Han är en marknadsreligiös fundamentalist ända ut i fingerspetsarna.

Allt prat om Ferraribilar och Volvo 240 hit och dit visar att bostäder för honom endast är konsumentprodukter och kan jämföras med bilar såväl som tandborstar eller vilken annan
konsumentprodukt som helst.

Han begriper helt enkelt inte skillnaden mellan ett hem och en tandborste, utan bägge är bara konsumentprodukter och marknaden ska sätta priset för produkten och har du inte råd att köpa dig en tandborste eller hyra dig en bostad, hur enkel eller oansenlig den än må vara, så får du helt enkelt skylla dig själv.

Allt är endera svart eller vitt, ingen gråzon existerar överhuvudtaget, och allt av minsta värde ska styras av marknaden.
Jag förmodar att hans religiösa marknadstänk även omfattar människovärdet.
Människovärdet är reducerat till marknadsvärde, endast människor med pengar har ett värde, människor utan pengar har inget värde.

Stackars människa.
Citera
2015-08-15, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det går inte att argumentera eller diskutera med en människa som har en så pervers syn på sin omvärld som Kurt-sune.
Ja kommunister har en pervers syn på verkligheten ja.

Citat:
Han är en marknadsreligiös fundamentalist ända ut i fingerspetsarna.
Nej jag verklighetsreligiös till skillnad mot vissa andra kommunister i tråden.

Citat:
Allt prat om Ferraribilar och Volvo 240 hit och dit visar att bostäder för honom endast är konsumentprodukter och kan jämföras med bilar såväl som tandborstar eller vilken annan
konsumentprodukt som helst.
Varför skulle bostaden undantas från konsumentprodukter? Vare sig du vill eller inte så är det så i praktiken det fungerar. Har man inte rätt hyror så kommer marknaden ändå införa rätt hyror med svartkontrakt, mygel och milslånga köer.

Citat:
Han begriper helt enkelt inte skillnaden mellan ett hem och en tandborste, utan bägge är bara konsumentprodukter och marknaden ska sätta priset för produkten och har du inte råd att köpa dig en tandborste eller hyra dig en bostad, hur enkel eller oansenlig den än må vara, så får du helt enkelt skylla dig själv.
Jo det är precis det jag gör, men till skillnad mot vissa andra så tycker jag varken man ska behöva köa efter vare sig ett hem eller en tandborste.

Citat:
Allt är endera svart eller vitt, ingen gråzon existerar överhuvudtaget, och allt av minsta värde ska styras av marknaden.
Jag förmodar att hans religiösa marknadstänk även omfattar människovärdet.
Man måste ju komma in i matchen och se verkligheten. Köerna bara ökar och ökar. Något måste göras för att få ordning på problemet.

Citat:
Människovärdet är reducerat till marknadsvärde, endast människor med pengar har ett värde, människor utan pengar har inget värde.
NEj självklart är det bara folk som står först i kön som har något värde. Alla andra kan dra åt helvete.

Citat:
Stackars människa.
Det är synd om dig ja. Men mest är det synd om alla i bostadskön, som aldrig har en chans att få en förstahandskontrakt utan att ha köat i 20+ år.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-15 kl. 20:02.
Citera
2015-08-15, 20:07
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Man måste ju komma in i matchen och se verkligheten. Köerna bara ökar och ökar. Något måste göras för att få ordning på problemet.

Det som behöver göras är repatriering!
Citera
2015-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Ja men då är det väl bara att betala av varje lägenhet en liten kostnad per månad och behålla resten i vinst. Låt oss säga betala av varje etta med 2000kr/månaden eller hur mycket man nu vill ha i vinst under tiden.
Varför skulle det kunna uppstå vinst??
Tror du HGF medger en hyra som ger vinst? Här får du ställa dig i skamvrån.

Just det att inte kunna få förräntning på insatt kapital gör att det inte byggs. Vilken pensionssparare vill inte ha förräntning på sitt sparande?

Citat:
Vi kan ju låta staten ta åt sig det som skyldighet, höja skatter på jobb dom som tjänar mest och öronmärka skattehöjningen och endast bygga nya bostäder för höjningen på jobbskatt på höginkomsttagare, det är ju såklart den mest rättvisa lösningen.
Varför i all världen skulle skattebetalarna behöva utsättas för det.

Det är väl lämpligare att de som vill ha hyresreglering avstår från sin egen konsumtion och bygger hyresrätter för.

Citat:
Som jag sa det är en rättighet med tak över huvudet, FN och mänskliga rättigheter och det betyder inte att medborgare själva ska bygga hus ur egen ficka utan det är staten som ska tillgodose detta behov och därmed ta ut en hyra. Ege skiter jag hur staten löser det men bara lös det. Kostar det då får det kosta för det är en av dom största utmaningarna vi har när vi årligen tar in 100 tusen raketforskare från somalia och vad byggs det 10-15K bostäder i hela landet.
Om du och andra menar det är en rättighet så är det väl lämpligt att ni åtar er den tillhörande skyldigheten att ordna det. Det är väl alldeles utmärkt om ni gör det.

Jag förstår inte vad du menar med "inte ur egen ficka". Det är väl ofrånkomligt att det blir så.
Eller tänker du dig att Donald Trump skulle dyka upp och skänka oss hus. Det lär inte inträffa.

Citat:
Stackars ungdomar som ska fixa sin första lägenhet.
Ja, hyresregleringen kan man inte gärna se som något annat än ett uttryck för ondska.

Citat:
Nej mig går det ingen nöd på, jag har en bostadsrätt. Däremot har jag haft i tankar att sälja den för att gå i vinst och få ett fint sparande och då bosätta mig i en hyresrätt. Men det inser jag omöjligt kontra utbudet som finns och tiden det tar att få det genomfört. När jag väl har den hyresrätt jag vill ha är jag pensionär med dom bostadsköer vi har i dagens läge. Lockar mig inte att sätta mig i kö för att köa till ett getto i 5år.
8 år är det väl för det folk kallar Stockholm innerstad. Men du kan väl stå i kö i Arboga eller något. Där lär det väl vara betydligt kortare kö.
Citera
2015-08-15, 20:32
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ja kommunister har en pervers syn på verkligheten ja.

Nej jag verklighetsreligiös till skillnad mot vissa andra kommunister i tråden.

Varför skulle bostaden undantas från konsumentprodukter? Vare sig du vill eller inte så är det så i praktiken det fungerar. Har man inte rätt hyror så kommer marknaden ändå införa rätt hyror med svartkontrakt, mygel och milslånga köer.

Jo det är precis det jag gör, men till skillnad mot vissa andra så tycker jag varken man ska behöva köa efter vare sig ett hem eller en tandborste.

NEj självklart är det bara folk som står först i kön som har något värde. Alla andra kan dra åt helvete.

Det är synd om dig ja. Men mest är det synd om alla i bostadskön, som aldrig har en chans att få en förstahandskontrakt utan att ha köat i 20+ år.

Sjukdomsbilden av kurt-sune är härmed bekräftad.

Det är synd om honom på riktigt.
Senast redigerad av bill clayton 2015-08-15 kl. 20:34.
Citera
2015-08-15, 20:33
Medlem
Rocinantes avatar
Citat:
ja Gud vad synd om alla ungdomar som bränner pengar på dyra resor, märkeskläder och krogen istället för att börja spara till insatsen till en bostadsrätt.

Bor man dock exempelvis i Stockholm så kostar till och med en sketen etta i kommuner som Brandbergen strax över miljonen nuförtiden. Och sådana finns det ändå inte så många utav, utan nästa steg är ju en tvåa på 1,5 mkr istället. Nu menar jag inte att det inte finns unga människor där ute som slösar sina pengar på skit, för det finns det gott om exempel på.

Men att förneka att unga idag har det brutalt svårt att komma in på bostadsmarknaden, inte minst med tanke på utbudet av billiga lägenheter. Lägg därtill hur få unga har fasta anställningsformer vilket numera verkar vara ett krav från bankernas sida (utan borgenär, åtminstone), samt att det ändå tar ett bra tag att spara ihop ~150'-225' kr med tanke på den lön man ofta har direkt efter gymnasiet/universitetet - oavsett hur flitig man än må vara på att spara.

Det är få förunnat att kunna bo hemma och spara varenda slant man får in. Väljer man istället att satsa på hyresrätt får man vänta i ~7 år på sin första lägenhet. I Rinkeby.
Citera
2015-08-15, 20:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sjukdomsbilden av kurt-sune är härmed bekräftad.

Det är synd om honom på riktigt.

Nej det är inte mig det är synd om. Jag blir allt rikare för varje dag som går i min bostadsrätt. Alla i kön är det däremot synd om. och eftersom politikerna tycker som du både från vänster till höger så kommer problemen bara att bli värre.

Vad menar du är lösningen på bostadsbristen?
Citera
2015-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinante
Bor man dock exempelvis i Stockholm så kostar till och med en sketen etta i kommuner som Brandbergen strax över miljonen nuförtiden. Och sådana finns det ändå inte så många utav, utan nästa steg är ju en tvåa på 1,5 mkr istället. Nu menar jag inte att det inte finns unga människor där ute som slösar sina pengar på skit, för det finns det gott om exempel på.

Men att förneka att unga idag har det brutalt svårt att komma in på bostadsmarknaden, inte minst med tanke på utbudet av billiga lägenheter. Lägg därtill hur få unga har fasta anställningsformer vilket numera verkar vara ett krav från bankernas sida (utan borgenär, åtminstone), samt att det ändå tar ett bra tag att spara ihop ~150'-225' kr med tanke på den lön man ofta har direkt efter gymnasiet/universitetet - oavsett hur flitig man än må vara på att spara.

Det är få förunnat att kunna bo hemma och spara varenda slant man får in. Väljer man istället att satsa på hyresrätt får man vänta i ~7 år på sin första lägenhet. I Rinkeby.

Det råder ingen bostadsbrist, för jag definierar bostadsbrist som allt som inte bor på mindre än 2m2 per person, och alla som inte kvalificerar för bostadslån på 2 miljoner plus räknas inte.

Det finns ingen bostadsbrist. Dessutom finns inte dåligt väder.
Citera
2015-08-15, 20:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subversiv
Det råder ingen bostadsbrist, för jag definierar bostadsbrist som allt som inte bor på mindre än 2m2 per person, och alla som inte kvalificerar för bostadslån på 2 miljoner plus räknas inte.

Det finns ingen bostadsbrist. Dessutom finns inte dåligt väder.

Det finns en liten klick som inte har råd med bostadsrätt. Men en majoritet med jobb har det. Och fakta är att bostadsrätten är billigare än hyresrätten egentligen.

Det man inte ska göra är att utforma systemet efter den minoritet som inte har råd.

Och sedan lösa bristen med den dyraste lösningen som fattiga ändå inte har råd med.

En betydligt bättre idé är att hjälpa minoriteten med bostadsbidrag, istället för att införa onödiga subventioner till den dyraste boendeformen.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-15 kl. 20:56.
Citera
2015-08-15, 21:08
Medlem
Citat:
Det finns en liten klick som inte har råd med bostadsrätt. Men en majoritet med jobb har det. Och fakta är att bostadsrätten är billigare än hyresrätten egentligen.

Det man inte ska göra är att utforma systemet efter den minoritet som inte har råd.

Och sedan lösa bristen med den dyraste lösningen som fattiga ändå inte har råd med.

En betydligt bättre idé är att hjälpa minoriteten med bostadsbidrag, istället för att införa onödiga subventioner till den dyraste boendeformen.

"Liten klick" - resonemang dragen ur ditt efterblivna arsles önsketänkande.

"Det man inte ska göra..." dragen ur samma intellektuella rövhål.

Lös problemet genom att skicka hem skadedjuren som gör området oattraktivt, men främst genom att reglera utsugning genom att kräva underhåll, annars tvångsförvaltning och utförsäljning.

Jag är ingen vän av subventioner, däremot av hårda straff för den tattare som försöker tjäna pengar på att stoppa underhållspengar i egen ficka. Slöddret borde förlora sin vanskötta egendom, eller dingla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in