Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag upprepar:
Jag kan inte se att någon av vägarna hade gjort någon skillnad ur grannsynvinkel. Däremot hade han sannolikt sluppit grannar om han tagit den väg Google rekommenderar från kaféet till Martorp.
https://goo.gl/maps/rbpVl
Om vi triangulerar med utgångspunkt från hemmet och söker oss mot en nära och bekant plats så tycker jag Martorp allt är ganska logiskt speciellt med de navigationsfyrarna och en tunnelsyn så klart. Jag tror inte man ska förvänta sig mer än GMs magkänsla och behovet av bekant trygghet och samtidigt föröka hålla sig borta från hemmet.
Att MGM rör sig inom en väldigt snäv sektor kan nog tolkas som att han inte alls är lika säker utanför den i sin tunnelsyn.
Citat:
P-A Granhag
En del som väcker frågetecken är den nu misstänkte och häktade mannens beteende.
– Ett exempel är att han ska ha gömt kroppen där han själv håller till.
Pär Anders Granhag hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.
– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman.
Det kan ju mycket väl ja varit avsikten att transportera vidare när det hela lugnat ned sig något, vilket det senare visade sig inte alls gjorde utan tvärtom. Men nu ser det ut som en relativt exemplarisk tunnelsyn tycker jag nog. SKulle vara intressant att se lite om vad en mjuk förhörsmetod som Sharff tekniken skulle ge på MGM. Delar av den tekniken har Granhag arbetat vidare på, vilket också senare blev anledningen till att FBI ställde sig på kö för att sponsra forskningen. Att ta in den vid personundersökningen skulle vara synnerligen intressant för att få fram lite data om tankearkitekturen.
Humint kan ju användas på flera sätt och inte alls bara om vederbörandes planer.
Ser att Google maps trotts allt täcker vissa delar av sträckan men kanske har fått bita i det sura äpplet och åkt på en digital
bladighet, vid GUMs gården och troligen är det därför kartan stannar vid
skottkärran. Men men lite av den
tänkta färdvägen går ju trotts allt att se.