2015-08-16, 15:01
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AB är det väl som har störningar isf. De hänvisar till grundkällan men gör tillägg angående färgen. Det ser inte ut att handla om nån mer egen undersökning de gjort heller..
" Nu uppger GT att ett vittne placerar de misstänktas bil – en röd kombi – på vägen mot Martorp samma kväll som Lisa Holm försvann.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en källa till GT."

Artiklarna i dessa båda blaskor är väl antagligen lika mycket värda som alla konstiga teorier här på fb . När man tydligen inte ens kan hålla ordning på vilken bil som var röd så kan väl inte denna information vara så värst mycket värd . Och att bilarna skulle framförts i hög hastighet kan man väl också ta med en nypa salt . Bitvis är vägen ganska dålig och med mycket kurvor med skymd sikt tack vare träd och buskar . Den passerar ju flera ställen också där vägen går nästan tvärs över gårdsplanen hos dom som bor där . Någon särskilt hög fart lär man inte kunna köra i om man inte ska riskera både sitt eget och andras liv . Det är i så fall på vägen där det är åkrar på båda sidor om vägen man kan ha kört lite fortare . När jag körde vägarna för tre veckor sen ungefär var dom inte i det skicket att man kunnat ha köra i några högre hastigheter mer än på vissa ställen . Det är en ganska hög mittsträng bitvis också så vill man inte ha hela underredet förstört så tar man det nog ganska lugnt . Sen har man ju sett silvriga bilar i hög hastighet på andra ställen också tydligen .... Det beror väl på nyhetstorkan att blaskorna nu kommer med lite nya uppgifter . Det gäller ju att sälja några extra tidningar så att det blir lite klirr i spargrisen
Senast redigerad av delta2 2015-08-16 kl. 15:05.
2015-08-16, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tror att polisen kollat på andra personer tidigare i utredningen. Att dom fortsätter arbeta brett kanske inte innebär att dom lägger fokus på andra personer, dock utesluter det inte att poliserna är öppna för andra alternativ.
Du verkar tro att du har något som stödjer det du tror för att du drar paralleller till andra fall hela tiden. Paralleller som du gör mot andra fall verkar ge dig ett tunnelseende. Hur polisen arbetar med detta fallet går inte dra några paralleller mot andra fall, inte rimligt att tro att så gjorde polisen i fallen du drar upp, likadant arbetar polisen nu.
Det jag menade med att det är intressant att du jämför med andra fall menade jag inte när du jämför polisens sätt att arbeta.
Men vad jag tror är ju ointressant, jag skulle då aldrig skriva att det du tror är ointressant..

I alla mordutredningar hålls det massor med förhör, ibland hundratals som i det här fallet. Alla är inte vittnen eller direkt berörda. Polisen arbetar brett. Det är viktigt för att kunna utesluta andra personer. Det har du förstått. Xeniaonatopp har aldrig sett alla dessa hundratals förhör i några mordutredningar för de är inte tillgängliga för såna som Xeniaonatopp och det som inte syns för Xeniaonatopp, det finns inte.
2015-08-16, 15:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med olyckshändelse i det här fallet menar jag en händelse som skadar Lisa och som inte är uppsåtlig. Gärningspersonen kan ha kört i hög fart runt husknuten just som Lisa stod bredvid mopeden och höll på ett dra på sig sina handskar efter att ha sms:at.
Lisas kollegor såg ingen när Lisa rundade hörnet, Lisa sms:ar, därefter händer något, jag tror att den som stötte på Lisa gjorde det just när hon hade sms:at och var i begrepp att sätta sig på mopeden.

Påkörd? Inget uppsåt? Du låter som hans advokat kommer göra framöver om bevisningen blir för tung. .
2015-08-16, 15:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Artiklarna i dessa båda blaskor är väl antagligen lika mycket värda som alla konstiga teorier här på fb . När man tydligen inte ens kan hålla ordning på vilken bil som var röd så kan väl inte denna information vara så värst mycket värd . Och att bilarna skulle framförts i hög hastighet kan man väl också ta med en nypa salt . Bitvis är vägen ganska dålig och med mycket kurvor med skymd sikt tack vare träd och buskar . Den passerar ju flera ställen också där vägen går nästan tvärs över gårdsplanen hos dom som bor där . Någon särskilt hög fart lär man inte kunna köra i om man inte ska riskera både sitt eget och andras liv . Det är i så fall på vägen där det är åkrar på båda sidor om vägen man kan ha kört lite fortare . När jag körde vägarna för tre veckor sen ungefär var dom inte i det skicket att man kunnat ha köra i några högre hastigheter mer än på vissa ställen . Det är en ganska hög mittsträng bitvis också så vill man inte ha hela underredet förstört så tar man det nog ganska lugnt . Sen har man ju sett silvriga bilar i hög hastighet på andra ställen också tydligen .... Det beror väl på nyhetstorkan att blaskorna nu kommer med lite nya uppgifter . Det gäller ju att sälja några extra tidningar så att det blir lite klirr i spargrisen

30km/h på en skolgård är en mycket hög fart, allting är relativt. Mördaren har släckt ett liv, hastighet eller inte, hen är en risktagare.
2015-08-16, 15:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Påkörd? Inget uppsåt? Du låter som hans advokat kommer göra framöver om bevisningen blir för tung. .

Mycket möjligt att jag låter så som du inbillar dig att försvararen kommer att låta. Jag tror dock inte att advokaten kommer att försöka få mordet till en olyckshändelse, möjligtvis förklara att mordet syftade till att dölja en olyckshändelse om det kan utgöra en förmildrande omständighet, jag tror i fall inte att det är förmildrande, tvärtom, likgiltighet.
2015-08-16, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2

AB återrefererar till GT. Däremot bör AB fundera på hur de gör källhänvisning och ta en diskussion med de anställda om de kryddat tillvaron med färg. För korrekt källhänvisning är det inte isf. Har de däremot fått fram mer information på egen hand är det ok. Men jag ser inget i artikeln som indikerar på detta. Sanningshalten får vi se. Det är rätt intressant att en person åberopar att denne inte får säga nåt.
2015-08-16, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Mycket möjligt att jag låter så som du inbillar dig att försvararen kommer att låta. Jag tror dock inte att advokaten kommer att försöka få mordet till en olyckshändelse, möjligtvis förklara att mordet syftade till att dölja en olyckshändelse om det kan utgöra en förmildrande omständighet, jag tror i fall inte att det är förmildrande, tvärtom, likgiltighet.

UPPSÅT är rätt avgörande.
2015-08-16, 15:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Vet vi att trion äger endast ett fordon? De har kanske sammantaget en silverfärgad Sharan och en röd bil av annat fabrikat, finns det något som motsäger det?
Det är nog det näst troligaste alternativet?
Troligast är väl ändå att media fiskat upp ett av kanske 100-tals vittnen som sett bilar den kvällen, och att de trott/hävdat att den röda kombin var litauernas, men har helt fel?
Så in i bomben med bilder som det finns kring de misstänktas bostad borde vi väl kunna hitta en kombi om så är fallet?
Eller om de använder sin bil för att byta uppe vid ladan vid kaféet eller Martorp.
Om den inte står utanför herrgården?
2015-08-16, 15:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Att den misstänkte gärningsmannen (i det sistnämnda fallet) vid förhör kan lämna information som direkt påverkar den ev. alternative gärningsmannen.
Jag upprepar:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad har det med saken att göra?
Jag försöker inte starta en vatchareeyadiskussion här, jag pekar på att polisen slutar leta efter misstänkta då den har en misstänt.
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Polisen har väl uttalat sig i pressen om att dom fått in hundratals tips och pratat med många som dom misstänkt skulle vara intressanta...ingen av dessa personer har varit så intressanta att dom plockats in eller att misstankarna mot MGM sänkts.
Visst, det har inte funnits någon stekt sparv där, sannolikt.
Citat:
Det var väl polis närvarande när handsken hittades, en av litauerna tog upp den och gav den till AJ som gav den till polisen.
Vad tror du ett förhör med Aj angående handsken hade gett?
Att AJ plockade upp den själv, t.ex, vilket gör NB:s DNA svårförklarligt.
Citat:
Att gå igenom dina inlägg i tråden hade varit ett heltidsjobb...
Du lanserar ju den ena teorin efter den andra, alla låter lika långsökta.
Kan du ge oss en teori om hur DNA från MGM hamnat på LHs tillhörigheter?
Om du har läst mina teorier hade du inte behövt ställa frågan: Vad tycker du pekar på någon annan GM än killen som sitter häktad? NB:s DNA kan ha kommit av att han plockade upp handsken från ladugolvet.
Citat:
Ville du inte fördjupa dig mer angående ditt påstående att han fick dessa frågor när han promenerade iväg med handsken i fingertoppen?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Jag påstod ingenting, och vad ska jag fördjupa?
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, men vägen via säteriet har tidigare varit avhängig redovisade - men ej bekräftade - LH-fynd. Från litauernas synvinkel kan den här senaste vägen (innehållande en kringmanöver) ha varit att föredra eftersom de då inte behövde passera sina grannar.
Jag kan inte se att någon av vägarna hade gjort någon skillnad ur grannsynvinkel. Däremot hade han sannolikt sluppit grannar om han tagit den väg Google rekommenderar från kaféet till Martorp. https://goo.gl/maps/rbpVl
2015-08-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
I alla mordutredningar hålls det massor med förhör, ibland hundratals som i det här fallet. Alla är inte vittnen eller direkt berörda. Polisen arbetar brett. Det är viktigt för att kunna utesluta andra personer. Det har du förstått.

Jag skrev tror då jag va beredd på en motfråga om jag skrev att jag vet Att dom arbetar brett tvivlar jag inte på, men har utredningen hittills inte pekat åt andra håll så ligger ju fokus på mgm, då utan att låsa sig helt till det.
2015-08-16, 15:29
Medlem
Citat:
Detta har väl Hamilkar avfärdat några gånger i tråden...
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Om den teorin avfärdas finns det ingenting annat utan det har skett en plantering.
NB har sagt att han vet inte hur DNA kommit dit till saker som tillhört henne och han har haft ingenting med Lisa att göra.
Om NB hade vetat hur hans DNA kommit till saker som tillhört Lisa vid cafeet fanns det ingen orsak för honom att hemlighålla det.
2015-08-16, 15:30
Moderator
OYs avatar
Det har pratats lite om att kroppen hittades i ett tilltygat skick, brutna ben, intryckt i ett skåp?

De vanligaste skadorna som fotgängare får när de blir påkörda av personbil är hjärnskakning och skador på underben, Lisa hade kanske hjälmen på sig, värre vad gäller benen. Benbrott och en kraftig blödning är livshotande, inte omöjligt att Lisa blev medvetslös och dödades därefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in