2015-08-16, 17:03
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att köra rally, 200 km/h eller likt en biltjuv har inte framkommit. Hög hastighet är relativt - på den sketvägen kan det ha uppfattats som snabb framfart.

Klart att uttrycket hög hastighet är relativt , det förstår väl jag också . Har man inte åkt vägen så ska man nog inte uttala sig . Vägens beskaffenhet medger inga högre farter mer än på kortare vägavsnitt . Och dessa är definitivt inte där folk bor utefter vägen . Där vägen passerar boningshus får man ta det särskilt lugnt . Men var och en blir ju salig på sin tro som det brukar heta ... Sen är det ju förbjudet att använda vägen för de som inte har tillstånd att åka där . Det finns skyltar som påvisar detta .
2015-08-16, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Klart att uttrycket hög hastighet är relativt , det förstår väl jag också . Har man inte åkt vägen så ska man nog inte uttala sig . Vägens beskaffenhet medger inga högre farter mer än på kortare vägavsnitt . Och dessa är definitivt inte där folk bor utefter vägen . Där vägen passerar boningshus får man ta det särskilt lugnt . Men var och en blir ju salig på sin tro som det brukar heta ... Sen är det ju förbjudet att använda vägen för de som inte har tillstånd att åka där . Det finns skyltar som påvisar detta .
Kolla inlägg innan om kartor från Xenia så kan du kolla om det går att åka lite fortare just där du som kanske kört vägen?

Här är området menar jag (märkt 3):
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/
2015-08-16, 17:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Stämmer vittnesuppgifterna om två bilar kan olaglig verksamhet ligga nära till hands, mer än något annat. Den silvriga bilen som observerades av caféägarens dotter en stund innan stängning kan vara en av dessa. NB, ensam el i sällskap, kan ha inväntat ytterligare ett fordon för någon form av affärsuppgörelse. Stämmer även vittnesuppgiften om en silvrig bil som sågs köra i hög hastighet vid Jerneklev vid 19-tiden kan det röra sig om samma bil som sågs vid caféet någon timma tidigare. Sågs bilen ovanför norra Jerneklev kan den ha varit på väg mot Martorp, i annat fall på väg från Martorp och mot pizzainköp.

Jo, jag gjorde den reflektionen också. Skulle det finnas såna frågetecken är det givetvis inte bra för åklagaren. Inte för att det skulle motsäga den häktades inblandning (den logiska förklaringen till att man tiger i ett sånt här läge är att man är så djupt involverad i skeendet att man inte har något att tjäna på att säga sanningen och gola ner andra), utan för att det kan öka svårigheten att leda i bevis att det inte kan ha varit någon annan som begick själva mordet.

Innan fantasin rusar iväg för långt bör man dock komma ihåg att en involvering i någon större, kriminell verksamhet borde generera spår och avtryck som borde leda till andra personer för polisen att intressera sig för. Om inte för mordet, så för annan olaglig verksamhet. Mobilkontakter, SMS, hur folk har rört sig, ekonomiska transaktioner på litauerns konton. Oförklarliga mängder kontanter eller värdeföremål. Vi kan ju lugnt utgå från att litauerns göranden och låtanden både en tid före och efter mordet är minutiöst kartlagda av polisen så långt det låtit sig göras, det var om inte annat något vi lärde oss av Vatchareeyamordet, eller hur? Men det har i varje fall inte ännu lett till några ytterligare häktningar eller ens anhållanden.
2015-08-16, 17:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kartan i GT:s artikel: http://x.cdn-expressen.se/images/4c/53/4c536f86e6b042e99e02c81ca4b2ebf7/645@70.jpg visar inte den väg Google rekommenderar för körning från kaféet till Martorp som går via Västerplana. Den visar inte heller närmaste väg från kaféet till Martorp som går via säteriet. Däremot visar den anmärkningsvärd likhet med Googles rekommendation för körning från Caféet via HJ-gården till Martorp, som om att det var avsikten med vägvalet, https://goo.gl/maps/kijkX.

Mitt fetande.
Du menade väl GJ-gården ? (GJ som i AJs son GJ)
2015-08-16, 17:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.
Du menade väl GJ-gården ? (GJ som i AJs son GJ)
Nej, HJ som i Håkan Jons.
2015-08-16, 17:29
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Nej, HJ som i Håkan Jons.

OK men HJ-gården är GJs gård.
2015-08-16, 17:30
Medlem
Finns mycket konstigt....men låst fast mig på AJ ageeande.
Varför plockar AJ upp handsken i ladan när han vet att ett brott begåtts - han kanske själv var delaktig i brottet?
2015-08-16, 17:41
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kolla inlägg innan om kartor från Xenia så kan du kolla om det går att åka lite fortare just där du som kanske kört vägen?

Här är området menar jag (märkt 3):
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/

Vid sträcka 3 så är det en ganska hög mittsträng så där skulle jag inte rekommendera att köra allt för fort . Längst öster ut på sträcka 3 ut mot landsvägen sitter också en skylt om att vägen bara får användas av fordon med tillstånd . Bäst väg är det nog i så fall på sträcka 2 där det är åkrar på båda sidor om vägen . Vägen är bitvis ganska gropig också särskilt där det är mycket träd och buskar kring vägen .
2015-08-16, 17:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Sonen GJ har endast 1 kontakt på linked in..verkar lite konstigt men d går inte att se vem, däremot har ju bolaget inte gått direkt bra heller, for what its worth

Han har minst 2 aktiva bolag:

https://es.linkedin.com/pub/gustav-j%C3%B6nsson/11/98/61
2015-08-16, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Vid sträcka 3 så är det en ganska hög mittsträng så där skulle jag inte rekommendera att köra allt för fort . Längst öster ut på sträcka 3 ut mot landsvägen sitter också en skylt om att vägen bara får användas av fordon med tillstånd . Bäst väg är det nog i så fall på sträcka 2 där det är åkrar på båda sidor om vägen . Vägen är bitvis ganska gropig också särskilt där det är mycket träd och buskar kring vägen .

Jag gjorde street view och det var rak och fin grusväg med lång sikt på de flesta partier mellan åkrarna och mer kurvor närmare huset på höger sida.
Körde i diket ett par gånger med gubben, men det beror nog mer på kass navigering på datorn.
2015-08-16, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Han har minst 2 aktiva bolag:
https://es.linkedin.com/pub/gustav-j%C3%B6nsson/11/98/61

Kikade in mellan husen på den där gården och vad har det varit där? Såg slitet ut, mer som sommarställe. Har det varit nåt företag där?
2015-08-16, 17:55
Bannlyst
Citat:
Jag upprepar:

Jag kan inte se att någon av vägarna hade gjort någon skillnad ur grannsynvinkel. Däremot hade han sannolikt sluppit grannar om han tagit den väg Google rekommenderar från kaféet till Martorp. https://goo.gl/maps/rbpVl

Om vi triangulerar med utgångspunkt från hemmet och söker oss mot en nära och bekant plats så tycker jag Martorp allt är ganska logiskt speciellt med de navigationsfyrarna och en tunnelsyn så klart. Jag tror inte man ska förvänta sig mer än GMs magkänsla och behovet av bekant trygghet och samtidigt föröka hålla sig borta från hemmet.

Att MGM rör sig inom en väldigt snäv sektor kan nog tolkas som att han inte alls är lika säker utanför den i sin tunnelsyn.
Citat:
P-A Granhag
En del som väcker frågetecken är den nu misstänkte och häktade mannens beteende.

– Ett exempel är att han ska ha gömt kroppen där han själv håller till.

Pär Anders Granhag hade blivit mindre förvånad över om en gärningsman antingen hade försökt transportera bort kroppen långt från Blomberg, eller själv hade flytt från området.

– Jag skulle inte bli helt överraskad om det är en annan gärningsman.
Det kan ju mycket väl ja varit avsikten att transportera vidare när det hela lugnat ned sig något, vilket det senare visade sig inte alls gjorde utan tvärtom. Men nu ser det ut som en relativt exemplarisk tunnelsyn tycker jag nog. SKulle vara intressant att se lite om vad en mjuk förhörsmetod som Sharff tekniken skulle ge på MGM. Delar av den tekniken har Granhag arbetat vidare på, vilket också senare blev anledningen till att FBI ställde sig på kö för att sponsra forskningen. Att ta in den vid personundersökningen skulle vara synnerligen intressant för att få fram lite data om tankearkitekturen. Humint kan ju användas på flera sätt och inte alls bara om vederbörandes planer.

Ser att Google maps trotts allt täcker vissa delar av sträckan men kanske har fått bita i det sura äpplet och åkt på en digital bladighet, vid GUMs gården och troligen är det därför kartan stannar vid skottkärran. Men men lite av den tänkta färdvägen går ju trotts allt att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in