2015-08-16, 14:48
Medlem
Just nu driver låga räntor och billiga pengar bostadpriserna sedan kommer inflationen driva bostadspriserna vilket innebär att över tid ökar alltid fastighetspriserna i bra lägen. Men självklart kan det uppstå problem med betalningar, renoveringar m.m under resans gång men det är en annan historia.
2015-08-16, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan har fortsatt ned så ännu bär vingarna, men tror du att Sthlm uthålligt klarar en prisutveckling per år runt 20 % så är du efterbliven.
Räkna själv, tidigare i tråden räknade jag att en etta för 1,5 milj på 8 år kostar 7 milj med lite drygt 20 % utveckling per år.
Räkna ut vad priset för 1:an blir, med avgift o drift på 2000/mån vid 3% ränta (dvs dubbelt mot nu), om du sätter den totala boendekostnaden till 8000/mån e skatt. Antag att en ensamstående ungdom har ut 18000 e skatt. Dit nånstans - åtminstone - kommer priserna nå. Ligger räntan kvar på nuvarande superlåga nivå ett par år så får du plussa på nån miljon till.
2015-08-16, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har redan förklarat för dig att jag snarare är typen som måste ta hand om dig ekonomiskt om du skiter ner dig. Dina drömmar om att någon är avundsjuk på dig får du alltså ta för någon som åtminstone har ett sämre läge.

Du tillhör förövrigt inte några "ni". Ja, det finns utan tvekan en stor grupp människor som investerar mycket och vet precis vad de gör. Du är inte en av dem. Krävdes det licens för att låna pengar för investering hade vi inte givit dig den licensen. Du är istället en parasit på det producerande samhället. Detta stör oss, däremot.
Haha, ju mer du gapar ju mer störd visar du att du är. Du vet, värdeökningen på 1:an är nästan 50% på två år. Men eftersom jag gick in med en hyfsat stor kontantinsats så är avkastningen på det kapitalet ännu mycket större. En bit över 200% faktiskt.
2015-08-16, 16:58
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, ju mer du gapar ju mer störd visar du att du är. Du vet, värdeökningen på 1:an är nästan 50% på två år. Men eftersom jag gick in med en hyfsat stor kontantinsats så är avkastningen på det kapitalet ännu mycket större. En bit över 200% faktiskt.
Du begriper fortfarande inte, det du skriver är inte intressant för någon annan än dig, och i det här fallet är det rent av bara du själv som tycker att ditt kapital ens är imponerande (vilket ändå inte hade räckt för att folk skulle bry sig).

Att du blir ansiktet för en idiocrazy-konstellation där din oförmåga subventioneras kan vara mer irriterande, även om inte konstruktionen är ditt fel.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-16 kl. 17:01.
2015-08-16, 17:29
Medlem
Kommandos avatar
''Bostadsbyggandet ökade med drygt 20 procent under 2014, då cirka 40 500 bostäder
påbörjades. Byggandet förväntas öka snabbt även i år, då 47 500 bostäder påbörjas
enligt Boverkets prognos. Nästa år påbörjas drygt 50 000 bostäder''

Det går fort om några år är vi uppe på samma takt som på 70 talet. Eller tror ni att det stagnerar?
2015-08-16, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
''Bostadsbyggandet ökade med drygt 20 procent under 2014, då cirka 40 500 bostäder
påbörjades. Byggandet förväntas öka snabbt även i år, då 47 500 bostäder påbörjas
enligt Boverkets prognos. Nästa år påbörjas drygt 50 000 bostäder''

Det går fort om några år är vi uppe på samma takt som på 70 talet. Eller tror ni att det stagnerar?
Ja, det byggs - äntligen - och det är bra. Men befolkningen ökar snabbt, särskilt i storstadsregionerna. Antalet asylsökande ökade med 45% jan-juli 2015 jämfört med samma period fg år i Stockholm. Byggandet räcker ändå inte till. Det är viktigt att det byggs på rätt platser, där folk vill bo. Attraktv mark är en ändlig resurs. Personligen fattar jag inte att Bromma flygfält inte läggs ner och bebyggs med bostäder. Nära stan, kommunikationer finns redan, kan ge massor av nya bostäder.
2015-08-16, 18:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, det byggs - äntligen - och det är bra. Men befolkningen ökar snabbt, särskilt i storstadsregionerna. Antalet asylsökande ökade med 45% jan-juli 2015 jämfört med samma period fg år i Stockholm. Byggandet räcker ändå inte till. Det är viktigt att det byggs på rätt platser, där folk vill bo. Attraktv mark är en ändlig resurs. Personligen fattar jag inte att Bromma flygfält inte läggs ner och bebyggs med bostäder. Nära stan, kommunikationer finns redan, kan ge massor av nya bostäder.

Det är klart att man kan göra det, men i den takt byggena går nu skulle bostäderna bli klara lagom till att dagens studenter blir pensionärer.
2015-08-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hudge.Beat,
Du missar en sak - vilka är dessa "ni"?
Den enda jag personligen känner till som passar profilen du lägger fram är cornucopia. Är det han du skriver om?

Vad är det för modell som har presterat dåligt historiskt?
"Ni" är ganska många personer, bl.a. cornucopia, Bengt Hansson, Stellan Lundström samt skribenter i denna tråd. Om man varit uttråkad och kollat kommentarsfältet på Di.se så har varje bostadsartikel sen många år tillbaka genererat tresiffrigt antal kommentarer där den stora majoriteten raljerar över bolånetorskarna. Sen finns det såklart personer som har relevanta poänger också.

Vilken modell eller modellerna är kan jag inte veta på rak arm eftersom det inte är jag som tagit fram dem eller använt dem till att komma fram till de baissiga prognoserna. Men antagligen har de bl.a. missbedömt politikernas ovilja att stoppa utvecklingen samt hushållens ekonomiska styrka och vilja att spendera pengar på att bo "bra". Du har väl själv pratat en del om framtida decentralisering och minskad vilja att bo i storstadsområden, något jag själv inte ser framför mig de närmaste decennierna. Om du och jag skulle jämföra våra modeller skulle kanske modellerna vara liknande men vårt indata skulle skilja sig på den fronten och därmed komma fram till olika slutsatser.
2015-08-16, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Men antagligen har de bl.a. missbedömt politikernas ovilja att stoppa utvecklingen samt hushållens ekonomiska styrka och vilja att spendera pengar på att bo "bra"

Så "det är annorlunda nu"? <--En klassiker.

Tappar centralbankerna kontrollen över marknadsräntorna som skenar uppåt oavsett vad riksbankens ledamöter vill så torde det vara klippt och bubblan brister.
2015-08-16, 20:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Tappar centralbankerna kontrollen över marknadsräntorna som skenar uppåt oavsett vad riksbankens ledamöter vill så torde det vara klippt och bubblan brister.

Bostäder på tillväxtorter har varit en lysande placering hur länge som helst men du menar alltså att det är annorlunda nu, en klassiker.
2015-08-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Så förutsättningar kan aldrig ändras, det är bara i bubbelförnekares huvuden?
2015-08-16, 21:44
Medlem
Citat:
Kan vi sluta prata om asylsökande? Hur många asylsökande köper bostadsrätter, eller går före i kön? Har ni sett hur asylboenden ser ut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in