Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ja men då är det väl bra att du backar från din korkade definition av begreppet spekulation då men jag har heller inte därefter sett någon vettig definition från dig om det.
Allvarligt talat. Zurfarn skrev ett kortfattat, och därmed nästan per automatik semantiskt ofullständigt inlägg om spekulation. Jag svarade med ett likaledes kortfattat, och därmed nästan per automatik semantiskt ofullständigt inlägg. Efter det så ledde den vidare diskussionen till en mer detaljerad och nyanserad beskrivning som utmynnade i
det här inlägget, som varken Zurfarn eller någon annan haft några invändningar emot (varken med eller utan substans) i skrivande stund.
Att du sedan sitter och yrar vidare kring att det inledande, kortfattade inlägget inte innehåller en fullständig definition är givetvis inte något som varken stärker din trovärdighet eller försvagar min. Det enda du åstadkommer är att du får det att verka som att du har ett drag av Aspergers syndrom.
Hur som helst, Zurfarn hade valet mellan att exempelvis
- Köpa en extra bostad flera (många?) år innan konkret boendebehov fanns
- Spara pengar i former som omfattas av insättningsgarantin och köpa en extra bostad senare om/när konkret behov uppstod
Zurfarn valde uppenbarligen strategi 1. Går vi då till grundläggande portföljteori så säger
CAPM att
E[r] = rf + β(E[rm] - rf),
eller uttryckt i ord att en högre förväntad avkastning kommer till priset av en högre risk på nedsidan (en "tyngre" nedre svans hos avkastningsfördelningen). Vi är sannolikt redan överens om att strategi 1 även
ex ante hade en högre förväntad avkastning, vilket då uppträder i samband med en högre risk på nedsidan. Alternativ 2 å andra sidan hade en lägre förväntad avkastning men också en lägre risk på nedsidan (det är mycket ovanligt med totala statskollapser som gör insättningsgarantin värdelös). Vi är också uppenbart överens om att
ex post så har Zurfarn tjänat (i alla fall på pappret) på att ha valt strategi 1. Den förväntade högre avkastningen har alltså slagit in.
Tittar vi nu på
SAOL:s definition av ordet spekulera:
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Akademiens Ordlista
spekulera v. -de
fundera;tänka utan verklighetsanknytning;göra affärer (t.ex. i aktier) i syfte att skaffa sig vinst
och kombinerar detta med vad jag redan skrivit om att "spekulation" inte är en binär skala där varje strategi är antingen 0% spekulation eller 100% spekulation, utan att det är mycket rimligare att tänka sig hela procentskalan däremellan och därför i första hand diskutera huruvida en viss strategi är spekulation
i förhållande till en annan strategi, så är min centrala poäng (nu när jag skriver ut allt i detalj så att du inte behöver läsa mellan raderna) att vid en direkt jämförelse av de numrerade strategierna ovan så är uppenbart strategi 1
spekulation i högre grad än strategi 2 av den enkla anledningen att strategi 1 är "high risk, high return" medan strategi 2 är "low risk, low return".
Jag hyser naturligtvis ingen tilltro till att du eller någon annan kan konstruera ett trovärdigt argument som pekar i någon annan riktning. Att fortsätta klaga på att ett kortfattat inlägg som svar på ett annat kortfattat inlägg inte innehåller en fullständig definition är givetvis mycket lättare och därför blir det också din enda möjlighet för att försöka skapa en illusion om att du har någon faktisk poäng.