Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Ok, det är tidhorisonten som avgör.
Både den bostad som jag äger för att bo i själv och den som är ämnad åt barnen är inköpta med lång tidshorisont. De pengar som sparas både till mig själv och till barnen är långsiktiga sparanden. Pensionssparandet är givetvis långsiktigt. Detta är alltså spekulation hävdar du?
Det finns ju grader av allt, så allt du nämner är inte nödvändigtvis lika mycket spekulation. Det är inte en binär skala där allt antingen är 100% spekulation eller 0% spekulation. Att köpa en extra bostad som barnen eventuellt så småningom kan ha användning för ett antal år i förväg kan ju bli en dålig affär i flera scenarier. Om barnen inte får jobb på samma ort så får de kanske aldrig någon användning för bostaden. Om det kommer en utdragen period av prisfall på bostäder så skulle det bli billigare att köpa bostaden om/när behovet faktiskt uppstod snarare än att göra det långt i förväg. Om du hyr ut den extra bostaden i andra hand medan barnen bor hemma så kan hyresgästen orsaka kostsam skada på den som kan äta upp eventuell värdeökning även om bostadspriserna fortsätter upp.
Om du istället för att köpa den extra bostaden hade sparat pengar åt dina barn i sparformer som omfattas av insättningsgarantin så hade det givetvis varit en lösning där risken för att det nominella värdet när pengarna ska användas skulle vara lägre än de pengar du stoppat in varit i det närmaste obefintligt. Förvisso skulle avkastningen just i dagsläget vara osedvanligt låg, men nu fokuserar jag på risken på nedsidan. Vid en direkt jämförelse mellan den hypotetiska strategin och strategin att köpa en extra bostad flera år i förväg så är givetvis den senare strategin i högre utsträckning än den förra strategin spekulation, eftersom det inte direkt saknas empiri som visar att bostadspriser även i attraktiva lägen kan gå ner under utdragna perioder om förutsättningarna blir ogynnsamma, medan en total statskollaps som skulle göra insättningsgarantin värdelös är en mycket mer sällsynt händelse.
Att sedan
väntevärdet av strategin att köpa en extra bostad långt i förväg kan vara (mycket) högre än
väntevärdet av strategin att spara med insättningsgaranti är givetvis inte så mycket att diskutera om, men om du fått för dig att strategin att köpa en extra bostad av den anledningen är 0% spekulation så måste jag stilla undra hur det står till i ditt huvud.