2015-08-14, 12:34
Medlem
Seaturtles avatar
Tack för alla svar, jag är bosatt i stockholm. Stabil förort, 20 min ifrån centralen max med t-bana.

I slutändan kommer priserna att öka sett över 5-10 år i vilket fall.
2015-08-14, 12:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Tack för alla svar, jag är bosatt i stockholm. Stabil förort, 20 min ifrån centralen max med t-bana.

I slutändan kommer priserna att öka sett över 5-10 år i vilket fall.

Ja helt klart men varningsflagg bör hissas för vissa förorter som håller på att förslummas och bilar brinner. De mest attraktiva delarna av storstäderna kommer bli allt mer attraktiva. Det är alltså de billigaste delarna som har störst risk.
2015-08-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hehe, bubbelbabblarna tolkar all information som att de har rätt, det har ni gjort i flera årtionden nu och ni lär inte sluta

Dito.
2015-08-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hehe, bubbelbabblarna tolkar all information som att de har rätt, det har ni gjort i flera årtionden nu och ni lär inte sluta
Så om det inte är en bubbla så är det alltså rimligt en värdeökning på 18,2% på 12 månader? Vad motiverar detta tycker du? Förutom allmänhetens förväntningar om fortsatta värdeökningar.

Enligt din logik verkar det inte vara en bubbla tills det spricker eller?
2015-08-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Så om det inte är en bubbla så är det alltså rimligt en värdeökning på 18,2% på 12 månader? Vad motiverar detta tycker du? Förutom allmänhetens förväntningar om fortsatta värdeökningar.

Enligt din logik verkar det inte vara en bubbla tills det spricker eller?
idoit, värdeökning per år är vad amatörtyckare stirrar sej blinda på och ojjar sig över. Boendekostnad i relation till nettolön är det relevanta, ska det ara så svårt o fatta för er jävla bubbelbabblande fåntrattar??? Sitter ni på samma jävla avdeling på Beckomberga eller??
2015-08-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
idoit, värdeökning per år är vad amatörtyckare stirrar sej blinda på och ojjar sig över. Boendekostnad i relation till nettolön är det relevanta, ska det ara så svårt o fatta för er jävla bubbelbabblande fåntrattar??? Sitter ni på samma jävla avdeling på Beckomberga eller??
Kan du inte förklara då varför du anser att de här senaste siffrorna "bevisar" att det inte existerar någon bubbla? Istället för att bete dig som ett raljerande kukhuvud, menar jag.
2015-08-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Kan du inte förklara då varför du anser att de här senaste siffrorna "bevisar" att det inte existerar någon bubbla? Istället för att bete dig som ett raljerande kukhuvud, menar jag.
Boendekostnad i relation till nettolön. Sök källa själv din lata imbecill.
2015-08-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
när jag tittar in på banksidorna, däremot finns det massa siffror i kolumnen tillgångar vilket jag värdesätter högre.

I ärlighetens namn intresserar jag mig inte särskilt mycket för det här med att jaga pengar, ser med avsmak på många i min omgivning som hela tiden jagar mer
Du värdesätter tillgångar men ser på avsmak på de som värdesätter tillgångar?

Citat:
vem kan casha en studsmatta för 4k med skyddsnät
??? Vem kan inte göra det med dagens låga boendekostnader?

Citat:
och eftersom dom aldrig upplevt dåliga tider tror dom inte heller att sådana existerar.
Där kan du däremot ha en poäng. Jag noterar i andra trådar vilka fantasier folk har om tom så "nutida" perioder som 80-talet. För att inte tala om 40-talet.

Och flera i den här tråden förstår inte boendekostnaderna på 90-talet. Och att de är mycket lägre nu.

Citat:
har inte råd att äta lunch ute osv
Att ha med sig matlåda är väldigt ekonomiskt. Även att bara köpa snabbmat på konsum och värma upp. Jag vet många som gör så, och det är inte tvunget. Utan valt.

Citat:
jag skrattar tyst och undrar hur det är ställt med logiken hos vissa.
Om du skrattar åt folk som har med sig matlåda så har du någon mental defekt som du borde söka hjälp för.

Citat:
Här är det tänkt att vi ska diskutera hur långsiktigt hållbar dagens prisutveckling är, om man utgår från att förutsättningar här i livet alltid förändras, gärna när man minst anar det.
Eller snarare om vi har en bostadsbubbla. Hur mäter vi upp en sådan?
2015-08-14, 15:41
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Senaste statistiken:

Stockholm BR265
Senaste mån+3,0%
3 mån+2,5%
12 mån+18,7%

vad säger ni nu då bubbelbabblare??

.
Att det är en sund och hållbar utveckling som antagligen kommer att pågå ad infinitum. Jag är motbevisad.
2015-08-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du värdesätter tillgångar men ser på avsmak på de som värdesätter tillgångar?

??? Vem kan inte göra det med dagens låga boendekostnader?

Där kan du däremot ha en poäng. Jag noterar i andra trådar vilka fantasier folk har om tom så "nutida" perioder som 80-talet. För att inte tala om 40-talet.

Och flera i den här tråden förstår inte boendekostnaderna på 90-talet. Och att de är mycket lägre nu.

Att ha med sig matlåda är väldigt ekonomiskt. Även att bara köpa snabbmat på konsum och värma upp. Jag vet många som gör så, och det är inte tvunget. Utan valt.

Om du skrattar åt folk som har med sig matlåda så har du någon mental defekt som du borde söka hjälp för.

Eller snarare om vi har en bostadsbubbla. Hur mäter vi upp en sådan?

Dom säger ju själva att dom ej har råd med lunch ute, utan det blir en fil från konsum typ.

Så nej jag skrattar inte åt folk som har matlåda din trångsynta jävel.
Ett mått på bubbla kan ju vara att alla tycks vara livrädda för minsta ändring i regelverket.
Eller att något som verkar för bra för att vara sant oftast är just det.
2015-08-14, 17:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I attraktiva lägen är ökningen ännu större. Min 1:a +47% på 24 mån
Boarderline OT men för i helvete mannen, sälj skiten.
För det första begriper jag inte hur en väldigt vuxen människa orkar bo i en etta, för de andra är det just ettorna som har exploderat i pris och idag är väldigt, väldigt priskänsliga för ändrat beteendemönster i samhället.

Citat:
Peka gärna ut en eller två. Det bör inte vara så svårt om det är "flera".
På så vis kan vi gå till botten med vad de missförstått.

Citat:
Även att bara köpa snabbmat på konsum och värma upp.
Bull. Det är extremt hälsoskadligt relativt en modernt hälsosam kost och har därmed en liten negativ påverkan på din inkomst redan idag samt en stor negativ påverkan på din inkomst imorgon. Det är inte ett dugg ekonomiskt. Att göra matlådor av råvaror från välsorterade butiker är såklart ekonomiskt - givet att marknaden inte värderar vår tid för högt.

Att köpa skitmat för att betala sina räntor på 5 kvm extra belåning (eller en dyrare bil) är en bra illustration på "sucker".
Senast redigerad av Trillske 2015-08-14 kl. 17:16.
2015-08-14, 17:35
Medlem
Citat:
Dom säger ju själva att dom ej har råd med lunch ute,
Dom prioriterar annat. Eller får inget trevligt lunchsällskap. Eller hatar de som driver lunchrestaurangen.

Citat:
utan det blir en fil från konsum typ.
Låter som dom äter hemma istället. Eller går på restaurang efter jobbet med några de gillar.

Citat:
Så nej jag skrattar inte åt folk som har matlåda din trångsynta jävel.
Vilka är det du skriver att du skrattar åt då? Nu berättar du inte det.

Citat:
Ett mått på bubbla kan ju vara att alla tycks vara livrädda för minsta ändring i regelverket.
Tycks??
Hur mäter du det på ett objektivt sätt?

Citat:
Eller att något som verkar för bra för att vara sant oftast är just det.
Och hur mäter du det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in