Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Att ha ett tak över huvudet och mat på bordet är en rättighet i Sverige och det bevisar bara ditt synsätt på människor när du säger "bygg hyreshus själv".
Ja absolut, men det innebär inte att några få ska ha rätt att få bo långt under marknadspriset på andras bekostnad i takt med att köerna bara växer och växer?
Vad jag vet så har de flesta normala människor tak över huvudet och mat på bordet, så vad är problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Som att säga, har du ingen el i din bostad, ditt problem, bygg ett kärnkraftverk själv istället för att klaga. Kostnadsfråga sune men det vet du inget om eftersom du är pojken med guldbyxor som skiter ut pengar.
Nej det är jag inte, men jag vet hur man med vanlig lön kan spara. Men då krävs det att man vet hur man sparar. Att skaffa sig en bil, röka cigarreter, snusa och gå på krogen är inte att spara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Vi vanliga människor är inte fullsketna med X antal miljoner på ett konto som du. Men med tanke på din inlägg i tråden så förstår jag att du föredrar den amerikanska modellen att människor som inte har råd att ha en lägenhet ska bo på gatan.
Nej vad det handlar om är att det ska finnas olika hyresrätter i olika prisklasser. Precis som på bilmarknaden. Har man inte råd med Ferrarin får man börja med en volvo 240.
Det största problemet är när man från politiskt håll reglerar ner priset på en ferrari till kostnaden för en volvo 240. Klart som fan det blir brist då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Vadå låga hyror i mitt exempel? Får anta att du menar centrala sthlm och jag har inte ens nämnt var den typen av hyror ska finnas. Den typen av hyror ska såklart inte gälla i diamantpalatset på östermalm och liknande. Och sedan så finns det fler storstäder än sthlm och en sak har alla större städer gemensamt - bostadsbrist. Där jobb finns där är det också bostadsbrist helt enkelt.
Det byggs hyresrätter även i centrala sthlm, men smakar det så kostar det.
Du måste sätta dig in i mer i vad det är som kostar när man bygger. Du verkar helt sakna förståelse för hur finansiering av ett bygge ser ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Klart det inte är lönsamt i början, byggandet i sig och kostnaden för arbetet av byggandet. Däremot efter avbetalningen på hyreshuset är klart är det bara en guldgruva då större delen av pengarna är ren och skär vinst.
Nej det blir det inte eftersom alla hus behöver underhållas löpande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Hyresvärdarna gnäller såklart för att dom inte fyller sina fickor med tillräckligt mycket guld nu när det är reglerat, speciellt när dom vet att skulle det bli fri hyressättning så skulle dom kunna ta ut ockerhyror och bli miljonärer på kuppen eftersom folk inte kommer ha något val om dom inte vill bo på gatan. Därav ligger dom sömnlösa och bara längtar tills en sådan dag blir möjlig, som att få alla rätt på lotto.
Men bygg själv då om du inte gillar hyresvärdar? Eller bilda en klubb med kompisar som tycker som du och bilda en BRF utan vinstintressen?
Det finns inget som heter "ockerhyror". Vill du inte betala så ska du inte hyra helt enkelt.
Själv vill jag ha en Ferrari, men jag anser inte att priset är ett "ockerpris" för den sakens skull.