2015-08-14, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det blir lite fel att du tar fram din omognaste sida samtidigt som jag sitter och gör bort dig fullständigt.
Yeah right
2015-08-14, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
OK!

Antingen har du köpt en etta till något av dina barn, om så är fallet så bevisar det att vi har en bubbla när det gått så långt att mamma och pappa måste gå in för att barnen inte har råd.

Eller har du köpt på spekulation och då är det ett ytterst bevis på en bubbla
Man blir alltsomoftast så trött på intelligensen i tråden.

När jag köpte mitt första boende fick man låna allt. Det hette då bottenlån o topplån.

nuförtiden måste man läggs 15% i egen insats. Topplån, eller blancolån som det kallas nu, är no-no.

situationen är alltså samma förr som nu, ungdomar har inte pengar till någon egen insats. Förr fick man topplåna den delen, nuförtiden hjälper föräldrar till genom omfördelning av medel mellan generationerna. Det tycker jag i grunden är bra och förstår inte varför du tolkar det som bevis för en bubbla.
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-08-14 kl. 23:02.
2015-08-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man blir alltsomoftast så trött på intelligensen i tråden.

När jag köpte mitt första boende fick man låna allt. Det hette då bottenlån o topplån.

nuförtiden måste man läggs 15% i egen insats. Topplån, eller blancolån som det kallas nu, är no-no.

situationen är alltså samma förr som nu, ungdomar har inte pengar till någon egen insats. Förr fick man topplåna den delen, nuförtiden hjälper föräldrar till genom omfördelning av medel mellan generationerna. Det tycker jag i grunden är bra och förstår inte varför du tolkar det som bevis för en bubbla.

Du skrev att du ägde lägenheten. Har du köpt lägenheten åt dina barn? Har du lånat till ytterligare en lägenhet som dina barn bor i? Vad är din definition av ägande i lägenheten?
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-08-14 kl. 23:16.
2015-08-14, 23:19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Yeah right
Ja jösses. Du påstår ideligen att man bara köper en bostad för att bo.

Det är inget roligt att driva med människor som inte förstår något.
2015-08-15, 08:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Du skrev att du ägde lägenheten. Har du köpt lägenheten åt dina barn? Har du lånat till ytterligare en lägenhet som dina barn bor i? Vad är din definition av ägande i lägenheten?
Min definition är att jag legalt äger tillgångar i mitt namn. Exakt upplägg är inte intressant. Bajsbosse tycker han "äger" ett hus i Phuket genom att hans fru äger det. Så definierar inte jag ägande.
2015-08-15, 08:48
Avslutad
Citat:
Ja jösses. Du påstår ideligen att man bara köper en bostad för att bo.

Det är inget roligt att driva med människor som inte förstår något.
Precis, man köper en bostad för att det finns ett behov av att bo. Alldeles riktigt. Sveriges uppväxande släkte har behov av att kunna flytta hemifrån.
2015-08-15, 09:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Precis, man köper en bostad för att det finns ett behov av att bo. Alldeles riktigt. Sveriges uppväxande släkte har behov av att kunna flytta hemifrån.

Om man inte köper för att bo, varför köper man då en bostad? Bubbelbabblarna börjar komma med ytterst märkliga teorier nu.
2015-08-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man inte köper för att bo, varför köper man då en bostad? Bubbelbabblarna börjar komma med ytterst märkliga teorier nu.

Men herregud, Zurfarn08 erkände ju just att han köpt en etta som han inte bor i, det kallar jag ren spekulation.
2015-08-15, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men herregud, Zurfarn08 erkände ju just att han köpt en etta som han inte bor i, det kallar jag ren spekulation.

Till sitt barn som kanske behöver bo?! Tänkte inte på det?

Det är vanligt att föräldrar hjälper sina barn om de kan och jag förstår inte riktigt problemet med det ärligt talat?!
2015-08-15, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Till sitt barn som kanske behöver bo?! Tänkte inte på det?

Det är vanligt att föräldrar hjälper sina barn om de kan och jag förstår inte riktigt problemet med det ärligt talat?!
Bubbelbabblarna är störda över att deras profetia att "bubblan" spricker pga att unga inte ska ha råd med sin första bostad går åt helvete. Nu står deras hopp till deras andra profetia: bostadsköparna bestämmer sig för att priserna är för höga och slutar därför enat och samstämt att köpa bostäder och bor i tält istället.
2015-08-15, 10:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du köper alltså för att någon annan ska bo. Du gör det med intentionen att tillgången ska öka i värde så du kan ackumulera kapital.

Du har beskrivit din strategi och det är en strategi du tidigare talat om inte finns.

Någonstans måste jag dock släppa av dig och låta dig irra runt vidare i det här fantasilandet bäst du vill känner jag.
2015-08-15, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du köper alltså för att någon annan ska bo. Du gör det med intentionen att tillgången ska öka i värde så du kan ackumulera kapital.
varför ska bubbelbabblare alltid blanda ihop bostäder med aktier.

Man hjälper ju sina barn om man kan såklart. Det handlar inte om att tjäna pengar, utan att snarare tillgodose behov.

Citat:
Du har beskrivit din strategi och det är en strategi du tidigare talat om inte finns.
det där är ingen strategi för att tjäna pengar. Det handlar snarare om barnen ska få bo eller tälta.

Citat:
Någonstans måste jag dock släppa av dig och låta dig irra runt vidare i det här fantasilandet bäst du vill känner jag.

Hehe ja det är nog snarare du som fantiserar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in