Citat:
Ursprungligen postat av
tittletattle
Tänkte köpa en parfym i Julklapp till en kvinna i 25 till 35årsåldern.
Rör en affärskvinna, så har ni något tips på en bra parfym på "dagtid", som inte luktar extremt söt (Vanilj, jordgubb m.m.) Antingen mysdoft (tänker vinter) eller fräschdoft (tänker vår)
Supertack på förhand!
Citat:
Ursprungligen postat av
LaCucaracha
Chanel Coco Noir tycker jag är en trevlig och mogen doft som jag tror funkar fint som kontorsdoft.
Nya Tom Ford Noir Pour Femme som jag dock bara testat på sticka än verkade otroligt lovande, mer kvällsdoft men absolut inte sötsliskig eller löjligt stark och högljudd som t.ex Black Orchid
Vet inte vad jag har emot Coco Noir, men det är väl för att den inte har blivit så väl mottagen i parfymbloggar och riktas mer mot en yngre kundkrets.. Jag låter mig påverka för mycket! Har inte ens luktat på den ordentligt.
I alla fall. Coco,
originalet skulle jag annars rekommendera. Oehört trevlig och mysig doft, kryddig men ändå sofistikerad. Ska appliceras sparsamt och kanske är lite väl mycket som kontorsdoft, men väldigt välgjord! Det är verkligen en "signaturdoft" om man bara ska ha en, vilket vissa fortfarande vill.
Är mera av kvällsdoft kanske, men jag använder den dagtid. Speciellt nu i vinterrusket så måste man ju muntra upp sig själv. Jag har eau de parfum versionen, har inte testat edtn, men skulle nog satsa på EdP iaf. (Om du inte har massa pengar du behöver göra av med, parfymversionen ska vara trevlig! Men det är nog inte så bra att satsa på den om du inte vet om hon tycker om den eller inte.)
Testa den mot Coco Noir och se vad som är bäst!
Annars för vårdoft måste jag slå ett slag för Jour d'Hermes. helt underbar vårdoft som är citronig och fräsch utan att vara tråkig, utan väldigt sofistikerad och man blir helt enkelt bara glad när man har på sig den! Som en solig vårdag.
Har även Voyage, som mer luktar gin och tonic (enl. mig) men tycker den passar bra som kontorsdoft.
I allmänhet, om jag ska ge presenttips till kvinnor, så är det bra att satsa på "dyra kända märken" framför niche (om inte kvinnan i frågan är intresserad av parfymer). Mycket är ju "aspirational", Chanel säljer inte så mycket kläder utan det handlar ju mer om att sälja märket, de som inte har råd med en Chanel-väska köper en Chanelparfym..
Så därför tror jag att det slår högre att ge bort t ex Chanel/Hermés (som därtill överlag gör bra parfymer), för att just värdet i en "Chanel"parfym slår värdet i en Frederick Malle parfym, även om den senare kostar mera.