2015-08-13, 22:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är man inte, ingen bank räknar med att lånet betalas tillbaka av låntagaren.
Lånet rullas på framtida generationer, liknar hur politikerna oavsett färg resonerade gällande svenska statsfinanser under 70/80 tal!

Nej pengarna betalas tillbaka när bostaden säljs och ärvs inte av några kommande generationer.
2015-08-13, 23:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej pengarna betalas tillbaka när bostaden säljs och ärvs inte av några kommande generationer.
Lånen omsätts i nya lån inget annat, volymen i sig försvinner inte och en yngre förmåga rullar dem vidare.
2015-08-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilken kul kille som tackar nej till ett lån med 1% ränta Själv lånade jag fullt men sparade varenda krona.

Tveksamt om någon bank kan matcha CSN-lånet på längre sikt.

Jag hade inget behov av att sitta med ett lån utan betalade av det så fort jag hade möjlighet, vilket gör att det står 0 i kolumnen Skulder när jag tittar in på banksidorna, däremot finns det massa siffror i kolumnen tillgångar vilket jag värdesätter högre.

I ärlighetens namn intresserar jag mig inte särskilt mycket för det här med att jaga pengar, ser med avsmak på många i min omgivning som hela tiden jagar mer, försöker bli något dom inte är osv, med lånade pengar såklart.

och nej då är det inte mina vänner i hyresrätterna, utan dom bor i rätt fina villakvarter i Stockholmsförort med bilar, pooler och dom blå studsmattorna, allt på kredit förstås för vem kan casha en studsmatta för 4k med skyddsnät..... Några av dom bor dessutom i Stockholms innerstad, i helt ok ettor,tvår och några tom i treor. Problemet är att dom kom in i marknaden efter 90 talks krisen, och eftersom dom aldrig upplevt dåliga tider tror dom inte heller att sådana existerar.

Samma miljonärer ( för det hävdar dom att dom är tack vare värdeökning i bostaden) har svårt med pengar vid slutet av var månad, har inte råd att äta lunch ute osv, jag skrattar tyst och undrar hur det är ställt med logiken hos vissa.

Men det hör ju inte hit, varken din eller min situation kurt-sune har ett endaste dugg med den här tråden att göra. Här är det tänkt att vi ska diskutera hur långsiktigt hållbar dagens prisutveckling är, om man utgår från att förutsättningar här i livet alltid förändras, gärna när man minst anar det.
2015-08-14, 08:22
Medlem
DAGENS METRO : http://www.metro.se/metropdf/stockholm/ sidan 7

"KRAFTFULLA ÅTGÄRDER KAN GE EN BOBUBBLA"

Årets största visningshelger står för dörren. Ett rekordlågt utbud och nedtryckta
boräntor eldar på priserna. Mäklare varnar nu för att oroade politiker kan spräcka
en bubbla om de bromsar för hårt."

Och då måste det ju finnae en bubbla, annars skulle man inte kunna säga så ...
2015-08-14, 08:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

....
Och då måste det ju finnae en bubbla, annars skulle man inte kunna säga så
Jo, man kan ju faktiskt inte sluta förvånas över att journalistfanskapen har jobb fortfarande. Det finns inkompetens och så finns det självvald inkompetens. Det är ett stort marknadsmisslyckande att någon råkar betala för det sistnämnda.

Angående hetsiga tonerna i sig är det ju dock inte så verklighetsförankrat, utan primärt två anledningar:
- Skräm upp folk, så läser de
- Politik. Vårt bostadsrally är skapat av politik och kan sänkas av politik. Dvs det finns väldigt många människor idag som väldigt gärna subventioneras. Både direkt och indirekt kommer det generera uttalanden och artiklar som egentligen bara försöker få politiker att agera i deras intresse. Tex inte göra livet till ett helvete genom att blåsa ut luften (söka naturlig marknadskonvergens) för de tillgångar som står som säkerhet för deras enorma lån.

Sistnämnda är så allvarlig att det inte är svårt att se varför folk skulle spendera en stor del av sin vakna tid och sina pengar för det.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-14 kl. 08:52.
2015-08-14, 10:02
Medlem
Senaste statistiken:

Stockholm BR265
Senaste mån+3,0%
3 mån+2,5%
12 mån+18,7%

vad säger ni nu då bubbelbabblare??

.
2015-08-14, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
DAGENS METRO : http://www.metro.se/metropdf/stockholm/ sidan 7

Årets största visningshelger står för dörren. Ett rekordlågt utbud och nedtryckta
boräntor eldar på priserna. Mäklare varnar nu för att oroade politiker kan spräcka
en bubbla om de bromsar för hårt."

Och då måste det ju finnae en bubbla, annars skulle man inte kunna säga så ...
Det är väl nu bubbelbabblarnas profetior slår in - bostadsköparna agerar enat och samordnat och vägrar betala de förväntat höga priserna vilket leder till att prisfallet därmed inleds. Politikerna behöver inte göra något, det här sköter bostadsköparna själva. Eller hur?
2015-08-14, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Senaste statistiken:

Stockholm BR265
Senaste mån+3,0%
3 mån+2,5%
12 mån+18,7%

.
I attraktiva lägen är ökningen ännu större. Min 1:a +47% på 24 mån
2015-08-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Men herregud? Du tror fortande att priset på bostadsrätter är marknadspris? Di ärju sjuk.
Nej, det är naturligtvis så att staten skickar ut bostadspoliser med rätt att mörda som under revolverhot tvingar folk att buda på bostadsrätter.
2015-08-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lånen omsätts i nya lån inget annat, volymen i sig försvinner inte och en yngre förmåga rullar dem vidare.
Lånen löses. Det var förr i tiden (när det inte var bubbla) som lånen övertogs av den nya ägaren.
2015-08-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Senaste statistiken:

Stockholm BR265
Senaste mån+3,0%
3 mån+2,5%
12 mån+18,7%

.

Ja du vad ska man säga?

Nu blev bubblan större?
2015-08-14, 12:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja du vad ska man säga?

Nu blev bubblan större?

Hehe, bubbelbabblarna tolkar all information som att de har rätt, det har ni gjort i flera årtionden nu och ni lär inte sluta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in