2015-08-14, 17:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik

Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider?
Sverigs radio har sagt att både Europarådets tortyrkommitté och FN:s kommitté mot tortyr har kritiserat Sveriges långa häktningstider:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4185621

Jämfört med vilka länder då?
Jämfört med alla de länder som inte kritseras för häktestortyr och långa häktningstider. Hur svårt är det att kolla hur dessa länder hanterar problemet och helt enkelt ta efter?

Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.
Varför ska människor som inte är dömda behandlas med strängare restriktioner än människor som är väl är dömda och på vilket sätt är en icke dömd kriminell?
Det där var ju inte mycket att komma med. En gammal artikel från 2010 med en snut och en präst som gnäller lite och ett påstående om "tortyr" utan att styrka det. Men jag måste medge att jag blev lite nyfiken för jag har aldrig sett nån sån här anklagelse innan, snarare det motsatta, så jag snokade runt lite. Och då visar det sig faktiskt att det finns lite anmärkningar mot restriktionerna men inte mot något annat vad jag kan se.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H210227
http://www.svd.se/ny-fn-kritik-vantas-mot-haktestider <-- hyfsad klass på det häktet

Men alltså är det verkligen nåt att gnälla på? Ska mamsingen få komma med bullar och varm choklad innan det är läggdags? Som den här syrianbusen tex:

Citat:
– Han har suttit fyra julaftnar i häkte och har haft restriktioner i två och ett halvt år. Jag har fått honom att läsa varenda bok som finns där och gå till gymmet varje dag för att behålla den psykiska hälsan. Han mår okej nu, men periodvis har han naturligtvis mått mycket dåligt, säger han.
Gå till gymmet varje dag! Är det ett spa eller? Ge fan i och begå brott istället så slipper man skaka galler. Sen angående restriktioner så kan jag iofs hålla med om att de inte ska vara längre än vad som är nödvändigt för att lösa fallet. Straffet ska givetvis avtjänas i fängelse. Trots allt så har du ju rätt i att man är fortfarande inte dömd när man sitter häktad.
2015-08-14, 17:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../ Säg att vederbörande utför ett jobb åt en person dvs skyddande av brottsling. Under resans gång faller det sig så att det av misstag hamnar DNA på ett visst föremål. Han blånekar givetvis all inblandning ända tills det brinner i knutarna och tills de VET vilken bevisning det rör sig om. Tanken var givetvis att inte upptäckas överhuvudtaget, men nu riskerar han att åka dit själv för mord. Han kanske till och med börjar fundera på om det var en tanke att han skulle sättas dit. Den han skyddade var kanske inte så schysst när allt kommer kring?
Kommer han prata framöver? Inte en susning. Kommer nån annan bryta ihop och börja prata under processens gång? Inte en susning.
Nästa variant är att nån helt vill sätta dit honom för att klara sig själv. Säg att han är en ypperlig person att beskylla - han har rört sig på alla platserna. GM har högst troligt inget samvete - det berättar nämligen själva mordet.
Det kan finnas tredje part inblandad - dvs någon som anser att GM är värd att skyddas till vilket pris som helst och iscensätter detta.
Vad jag säger är att det är oerhört viktigt att den tekniska bevisningen är värdefull ihop med en trovärdig indiciekedjan och detta utav två anledningar:
1. Främst om han ÄR oskyldig.
2. Jävligt noga att det är hållbart om han ÄR skyldig.
Utan tillgång till alla fakta på bordet (FUP) kan inte IR tota ihop något bra försvar. På utredningsstadiet kan hon bara skriva överklaganden och bedriva egna utredningar. Det är varken pressen eller allmänheten som ska försvara hennes klient; det kan bara hon göra. Och ett bra försvar är inte att utan någon som helst täckning föra fram grumliga tankar om "plantering". Det hade för hennes och hennes klients del räckt med att konstatera faktum: AB och IB släpptes fria efter att AB i likhet med NB suttit häktad på sannolika skäl. AB är fortfarande misstänkt för en aktiv handling i samband med mordet; sedan må hans agerande röra själva mordet eller att han hjälpt NB röja undan bevis, alt. gett honom falskt alibi (svårbevisat).

Vad vinner NB/IR mest på: 1) Framföra vaga funderingar om plantering (vilket enligt IR också ska vara lätt att genomföra för någon som vill sätta dit hennes klient), eller 2) Lägga fram en underbyggd hypotes om plantering?

Om hon väljer 1 (vilket hon valt) och sedan inte kan presentera några underbyggda hypoteser, förstärks misstankarna med en viss följdriktig logik gentemot hennes klient. Den plantering som då inte kan visas ha gjorts; än mindre av vem, läggs i den ena vågskålen och väger lättare än en fjäder. I den andra vågskålen befinner sig NFC:s analysresultat, vittnesutsagor mm.

Om hon i stället låtit bli att prata om plantering, hade hon måhända kunnat komma igen när hon läst in sig på fallet och alla dess komponenter, tagit del av åklagarens bevis, osv. Inte förrän då har hon kunnat ha det underlag som behövs för att eventuellt kunna framföra en allvarligt menad planteringshypotes, alt. att annan gm ej kan uteslutas, osv.

"Det kan finnas..." - Ja, men det har vi inte sett några som helst belägg för än - och kanske aldrig kommer att få se.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Med bristande information av läget fram till nu kan man knappast påstå ATT han är skyldig, ATT han är skyldig och loppet är kört - likaväl som att det är greppas halmstrån eller är en svagt försvar. Man kan tro, men inte veta och han är inte dömd (SIC!)
Märk väl: Jag friar honom inte från skuld, men anser att det behövs mer information för att påstå att saker är ditten eller datten i nuläget.
Ja, det är givet att NB själv måste höras i detta. Han ska inte vara dömd på förhand, utan endast efter att hans eventuella skuld är övertygande bevisad. - Och om det du säger betr. att han kan ha hjälpt någon med något och på det viset lämnat sitt DNA eller annat på LH:s tillhörigheter, så tar jag för givet att han kommer att berätta allt om detta inkl. namnet på den han hjälpt.

Övriga ev. planterare kommer säkert att ge sig till känna så snart NB:s försvarare med hjälp av åklagarens fullständiga gärningsbeskrivning och presenterade bevis, AB/NB/IB:s resp. utsagor samt vad som i övrigt kommer att vara i målet, tar fasta på de luckor och tveksamheter som kan finnas och med hjälp av ett alternativt scenario värt namnet mejslar fram ett trovärdigt planteringsarrangemang.
2015-08-14, 17:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I så fall har advokaten visat upp dokumentet för GP innan det avsändes. Jag undrar hur hon fortfarande kan vara advokat.
Seriöst?
2015-08-14, 17:55
Medlem
Parkours avatar
Jag vill börja med att säga att jag var en av personerna som hjälpte till i sökandet efter Lisa Holm.
Jag och ett par vänner anslöt oss till missing people dagen innan Lisa hittades..

Det verkar tyvärr som om GM kommer släppas fri.
Vi vet av erfarenhet vad som brukar hända efter såhär utdragna processer.

Även om han blir dömd i tinget så kommer gm med största sannolikhet att överklaga instans efter instans.. Och utredarna skall bevisa att han är skyldig bortom allt tvivel.. Tyvärr så tror jag ej att dom kommer lyckas....

Ännu en ung flicka har mördats p.g.a Reinfeildt politik.

Fredrik Reinfeldt har flickans död på sina axlar.
2015-08-14, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Någon mer än jag som tror att Personundersökningen kommer att ge en del ledtrådar till varför den misstänkte mördaren har handlat som denne misstänkts ha gjort ?

Vad tror du kommer fram vid en undersökningen?

Vi börjar med frågan, inget extraordinärt blir svaret och därefter ställs en följdfråga, vad tänker du
skall framkomma i personutredningen som ger destomer ledtrådar ?

En personutredning beter sig simpelt, du begär in underlag, ifall sådana finns vill säga, ifrån olika myndigheter utöver det kallar handläggaren den misstänkte på intervju, oftast direkt men ibland (sällan numera) sker detta via telefon. Sen kan hända att man tar referenser på vad den misstänkte uppgett
för att vidimera den misstänktes uppgifter. I detta fall är karln 35 bott/arbetat ett antal år i landet
och sina närmaste är hans fru och bror, oops. Vem skall liksom vidimera ? Föräldrarna? Nja tror icke så för gammal gosse
2015-08-14, 18:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag vill börja med att säga att jag var en av personerna som hjälpte till i sökandet efter Lisa Holm.
Jag och ett par vänner anslöt oss till missing people dagen innan Lisa hittades..

Även om han blir dömd i tinget så kommer gm med största sannolikhet att överklaga instans efter instans.. Och utredarna skall bevisa att han är skyldig bortom allt tvivel.. Tyvärr så tror jag ej att dom kommer lyckas....

Gjorde du några iakttagelser eller fynd? I så fall vad, var och när?
2015-08-14, 18:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Gjorde du några iakttagelser eller fynd? I så fall vad, var och när?

Nej det gjorde jag inte... Min grupp var ute och sökte på ett fält i närheten av cafét där Lisa arbetade när vi fick höra att dom gjort ett fynd. Det spreds falska rykten om att hon hade hittats både levande och död.. Hur som helst så satte vi oss i bilar och åkte till byggnaden där männen blev gripna..

Vi var på plats innan polisen hade lyckats sätta upp ordentliga avspärrningar. Men vi blev snabbt bortkörda ifrån området..

Många undrade efter om jag såg någon ambulans...
Svaret är nej. Det stod ingen ambulans vid huset under gripandet. Däremot stod det en ambulans lite längre bort på gatan. Men den kan mycket väl ha stått i standby eller fått ett larm om att åka dit utifall dom hade hittat lisa.
2015-08-14, 18:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utan tillgång till alla fakta på bordet (FUP) kan inte IR tota ihop något bra försvar.
Fram tills FUP kan hon tota ihop vad som helst. Anser hon att muntliga presentationen vid häktning/häktningsförhandling/förlängning verkar instabil och att det inte tillkommer nåt nytt av värde - så jobbar hon nog på. Om det räcker sen när FUP väl framkommer återstår att se. Just nu pressar hon på den information som hon anser vara positiv till hans fördel.
Citat:
Och ett bra försvar är inte att utan någon som helst täckning föra fram grumliga tankar om "plantering". Det hade för hennes och hennes klients del räckt med att konstatera faktum: AB och IB släpptes fria efter att AB i likhet med NB suttit häktad på sannolika skäl. AB är fortfarande misstänkt för en aktiv handling i samband med mordet; sedan må hans agerande röra själva mordet eller att han hjälpt NB röja undan bevis, alt. gett honom falskt alibi (svårbevisat).
Grumlig i ditt tycke eftersom hon inte presenterade vilken alternativ gärningsbeskrivning hon tänkt sig. Om den ÄR grumlig ser vi däremot i rättegången.
Citat:
Vad vinner NB/IR mest på: 1) Framföra vaga funderingar om plantering (vilket enligt IR också ska vara lätt att genomföra för någon som vill sätta dit hennes klient), eller 2) Lägga fram en underbyggd hypotes om plantering?
Om det är grumligt eller ej är snarare intressant i rättegången. Det säger inte mer än att hon jobbar ur viss aspekt - hur väl underbyggt det sen är återstår att se. Skulle detta påverka utgången?
Det beror snarare på åtalarens underlag. Jag hoppas som sagt det är bra bevisning.
Citat:
"Det kan finnas..." - Ja, men det har vi inte sett några som helst belägg för än - och kanske aldrig kommer att få se.Ja, det är givet att NB själv måste höras i detta. Han ska inte vara dömd på förhand, utan endast efter att hans eventuella skuld är övertygande bevisad. - Och om det du säger betr. att han kan ha hjälpt någon med något och på det viset lämnat sitt DNA eller annat på LH:s tillhörigheter, så tar jag för givet att han kommer att berätta allt om detta inkl. namnet på den han hjälpt.
En förundersökning är inte statisk och alla analyser har inte inkommit.
Minns vad åklagare Olsson sa: När analyssvaren erhålls kommer mer förhör att ske. VEM som ska förhöras igen avgör svaren. Det kan vara dags att plocka in de frigivna igen, det kan vara dags för nya förhör. DNA-svaret är inte är inte helt avgörande sa Olsson - då lutar det mot att krydda det med bra indicier. Och där jobbar advokaten med att söka luckor. I dagsläget finns ingen annan misstänkt.
" Arbetar ni utifrån andra teorier än att 35-åringen är gärningsperson?
– Hela tiden måste vi ha ett väldigt vidsynt synsätt på utredningen och vara öppen för att det finns andra förklaringar, säger Anette Olsson."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21179523.ab
Citat:
Övriga ev. planterare kommer säkert att ge sig till känna så snart NB:s försvarare med hjälp av åklagarens fullständiga gärningsbeskrivning och presenterade bevis, AB/NB/IB:s resp. utsagor samt vad som i övrigt kommer att vara i målet, tar fasta på de luckor och tveksamheter som kan finnas och med hjälp av ett alternativt scenario värt namnet mejslar fram ett trovärdigt planteringsarrangemang.
Vi får se vad det kommer för information framöver - antingen sitter han som i en kräftbur och advokaten går kräftgång. Eller så har advokaten bra försvar eller inte. Hoppas nån bryter nån ihop och erkänner - det vore det ultimata. Att den som planterat skulle framträda: forget it. Sen är det en sak till som du tycks tappa bort. Det kanske inte ens finns nån alternativ planterare:
Problemet är dock om hon lyckas sätta tvivel om att en sådan kan ha agerat och han är skyldig. Att det inte är en stark indiciekedja ihop med detta DNA.
2015-08-14, 18:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

Vad pratar du om egentligen? Vilka är "vi" som "vet av erfarenhet" egentligen?

Det har tjatats till leda här i tråden nu om att det går långsamt. Men det är bara struntprat - vi har bara senaste veckan besvarat ett antal såna här påståenden och visat att det är helt normalt att mordutredningar dröjer både 4, 5 och 6 månader innan de går till åtal. Och oftast också fällande dom.

Tro vad du vill, men innan åtal är det svårt att bedöma bevisningens styrka. Glöm dock inte att 75% av alla häktade på sannolika skäl döms för brottet. MGM har också omhäktats flera gånger och det finns DNA-bevisning mot honom. Jag tror inte att du behöver vara så negativ.

Jag vet inte riktigt vad du menar med dina påståenden om Fredrik Reinfeldt heller. Är det för att en litauisk man är misstänkt mördare? Litauerna är här och arbetar tack vare att vi gick med i EU 1994 (långt före Reinfeldts tid) och fri rörlighet för arbetskraft är en av unionens hörnpelare. Något som f ö också nyttjas av många svenskar.
2015-08-14, 18:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad pratar du om egentligen? Vilka är "vi" som "vet av erfarenhet" egentligen?

Det har tjatats till leda här i tråden nu om att det går långsamt. Men det är bara struntprat - vi har bara senaste veckan besvarat ett antal såna här påståenden och visat att det är helt normalt att mordutredningar dröjer både 4, 5 och 6 månader innan de går till åtal. Och oftast också fällande dom.

Tro vad du vill, men innan åtal är det svårt att bedöma bevisningens styrka. Glöm dock inte att 75% av alla häktade på sannolika skäl döms för brottet. MGM har också omhäktats flera gånger och det finns DNA-bevisning mot honom. Jag tror inte att du behöver vara så negativ.

Jag vet inte riktigt vad du menar med dina påståenden om Fredrik Reinfeldt heller. Är det för att en litauisk man är misstänkt mördare? Litauerna är här och arbetar tack vare att vi gick med i EU 1994 (långt före Reinfeldts tid) och fri rörlighet för arbetskraft är en av unionens hörnpelare. Något som f ö också nyttjas av många svenskar.
Har andelen sjunkit hux flux?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Borta från tråden ett par dar och njutit av det riktiga livets olika aspekter (Glöm inte bort att det finns UTANFÖR Flashback kära medforumister )

Med det perspektivet är det inte superupplyftande att nu sitta här tillbaka i datorhörnan, plöja igenom drygt 50 timmars poster och upptäcka att i stort sett noll och inget nytt framkommit. Det är bara tuggande av samma grejer igen. Någon liten ny vinkling ibland, men det är det lilla.

Har tänkt vidare lite på det här med sannolikheten bara. Fortfarande gissar vi alla i stort sett i ett vakuum och den enda information vi har av värde är att bröderna är häktade på sannolika skäl men att ingen av dem dömts för något grovt brott tidigare. Vad som finns därutöver är i princip statistik: Runt 85% uppskattningsvis av alla som häktas på sannolika skäl blir senare dömda för brottet.

Det finns skäl att justera ner den siffran när vi tittar på det här fallets sannolikhet för fällande dom. I de 85 procenten ingår förstås ett antal häktade som redan från början eller nästan från början erkänner sitt brott, eller åtminstone medger omständigheterna i sak (Med något försök till moralisk bortförklaring a'la "Jag var så full, jag minns inget"). Delar vid fallen i två högar så torde fällande dom-procenten i hög ett (de som erkänner) vara nära nog 100%. Enkel matematik säger oss att det bör vara färre än 85% bland de som nekar som till slut blir fällda. För att veta exakt hur många så behöver vi veta proportionerna mellan "erkännare" och "nekare" och det vet i alla fall inte jag. Men säg att en mer realistisk siffra för att de här två bröderna (i brist på all annan info än den ovan) kommer att bli fällda snarare ligger kring kanske 75%

Siffran borde stämma till eftertanke för alla som är mer eller mindre säkra i skuldfrågan. En på fyra för brödernas oskuld (eller åtminstone en friande dom/inget åtal) är sannerligen inte en försumbar siffra för att polisen är på fel spår trots allt.

Å andra sidan är det ännu mer orimligt att sitta och känna sig mer eller mindre säker på brödernas oskuld. Även om vi bortser från trådens alla små Saidor av bägge kön som har sina "magkänslor" om litauernas oskuld så har vi ett mindre kotteri som är inlästa på fallet och aktiva i tråden och tror starkt att polisen har fel personer. Det är en slutsats som helt enkelt inte är rimlig att dra. Den bygger inte på något annat än en slags amatörgärningsmannaanalys - dessutom gjord på personer som man inte vet något om och ett brott som man inte heller har särskilt stora kunskaper omkring.

Den enda rimliga slutsatsen just nu är att statistiken talar för att de är skyldiga. Dock inte med en enormt övertygande marginal ochm i avsaknad av alla fakta som behövs för att analysera fallet djupare finns det absolut utrymme för skäligt tvivel.
2015-08-14, 19:10
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Har andelen sjunkit hux flux?

Han bara höftar! Och ingen har postat underlag till något av sina påståenden!
Jag tror det är betydligt lägre. Men jag vet inte om det är så, så jag uttalar mig inte om det :P
2015-08-14, 19:21
Medlem
angående vittnesuppgifter, som tillkommit efter bröderna blev gripna, är inte alls så starka som dom uppgifter som kom innan, hjärnan är komplex när det gäller att minnas, påverkade minnen som blivit en sanning för en själv, men inte stämmer med verkligheten,

tvistas i tråden om advokaten sagt eller inte sagt om dnat kan vara planterat,
själv är jag förvånad att hon inte nämt kontaminering istället,

advokaten, gm förde bo genom ladan, och man kan inte utesluta att gm torkade av telefonen, skalet, hjälmen, leg, kontokort etc, med nbs handduk som han hade kvar på sin a-plats,

advokaten, nb är rökare och han spottar i tid å otid, han spottar sisådär 250ggr på en arbetsdag, så det är möjligt att bo har varit i kontakt med marken i ladan och hennes kläder har kontaminerats med nbs saliv på det viset, nu är jag ingen dna expert men vet iallafall att det går att utvinna dna, inuti en plasthandske på ca 10 celler, så om nån expert på området kan bekräfta eller förkasta det jag nyss skrivit, om det är möjligt eller omöjligt att dna kan kontamineras på detta sätt?

jag håller nb som trolig gm, men har inte uteslutit andra alternativa gm, på det lilla som framkommit tills idag,

om det visar sig när åtalet kommer att det enda tekniska är dna på tillhörigheter, ut placerade i hans o greta spåret+indicier (vittnen)

som jag ser det, om nb är gm, så agerar han irrationelt panikartat reptilhjärnemässigt efter brottet,
brottet börjar så att säga på mammas gata, spåren ringar in honom själv, avslutar det hela med att lämna bo på en plats han också har tillgång till. jag menar han har lyckats fullständigt med att peka ut sig själv, med tanke på ovanstående, men misslyckats kapitalt med med det som binder honom till brottet, att lämna dna på bo, och spår efter bo i fordon han har tillgång till.... åklagaren måste lämna en bra förklaring till varför inga sådana spår finns om så är fallet.., för att jag ska ställa nb, bortom rimligt tvivel.

om åtalet börjar med att, aj åkte förbi cafeet vid 6 dragää och där såg nb som stog i ladgången,
så är det ingen bra början.. kan tillägga att jag inte tror aj är gm i nuläget,
men om det visar sig i slutändan att nb är oskyldig, står han +5-6 andra personer näst på tur för granskning, dom har exakt samma kännedom o tillgång till området som nb,

i en mordutredning jobbar man inifrån och ut,

långt ner på listan, förbiåkande galning ala ae, ex pojkvänner i skövde,

inte ens nära, utländska militärer, påkörd, vittne till ett brott, pkk, utomjording.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in