Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Jag skrev "vi fick Krim" underförstått som en följd av utvecklingen med betydelsen att hela världen nu har att hantera vad som hände. Krim lades i världens knä och en kris utlöstes. Sanktioner, militär upprustning och internationell oro. Läs mitt inlägg igen och se kontexten. När du kan misstolka, så gör du alltid det.
[...]
Jag ser inte hur ditt svammel ger någon logisk förklaring till användandet av ordet "vi" i detta sammanhang om man är något annat än ryss. Hela världen fick inte Krim, Ryssland tog Krim, ingenting annat har hänt. Ett lamt försök till bortförklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Parubiy var kommendant på Maidan. Han var ett tag medlem av det ukrainska säkerhetsrådet. Nu är han väl talman i Rada? Han förespråkar etnisk rensing i Donbass och hänvisar till serbiska Krajina. Någon kanske minns de svenska tv-bilderna. Vi fick se hemska saker.
Maskinöversättning:
Artikel på spanska:
http://slavyangrad.es/2015/08/06/parubiy-y-la-operacion-krajina/
Nej han är inte talman i Rada, det är
Volodymyr Groysman. Varför lägger du in sådana små lömska frågor istället för att kolla upp fakta? Trodde du att ingen skulle märka det?
Parubiy verkar inte särskilt sympatisk i vilket fall som helst men vi hänger väl inte upp hela Sveriges politik på vad SD tycker och då ska vi väl inte heller fästa allt för stor vikt vid en extrempolitiker med litet väljarstöd i Ukraina heller.
Lite skumt att lägga in ordet Blizkrieg i texten med (din länk funkar förresten inte), det är väl inte för att få nazistiska associationer kring offensiven i Krajina? Om du vill snacka etnisk rensning så var det ju krajinaserberna som hade ägnat sig åt sådant i åratal tills de slutligen fick på nöten. Se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbiska_republiken_Krajina#Serbiska_republiken_Kr ajina_.281991.E2.80.931995.29
Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
I Ukraina är det farligt att vara kristen ortodox och att utföra humanitärt kristet arbete. Nunnor och präster/munkar grips av Ukraina. Donbass fick tidigare loss en ortodox hieromonk genom att utväxla honom mot sexton ukrainska krigsfångar.
http://novorossia.today/ukrainian-orthodox-church-confirms-3-clerics-arrested-in-donbass/
Att hindra hjälpsändningar till civila är förstås inte rätt men jag vet inte om vi har hela historien här. Novorossia today är förstås inte särskilt opartiska. Har du någon mer källa som beskriver mer utförligt hur allt gått till?
Att sedan säga att humanitärt kristet arbete är farligt i Ukraina är sånt djävla skitsnack så det är otroligt. Jag var faktiskt med på just sådant (utan att själv vara kristen (född kristen men aktiv ateist, snarare antiteist sedan jag började tänka själv)) under ett par veckor för precis 20 år sedan i just Ukraina då farsan hade skänkt en större summa till
Skandinaviska Barnmissionen. Jag har varit tillbaka ett par korta vändor på efter det, senast 2011 och allt blev bättre och bättre för varje år. Det var bara några månader sedan jag träffade Bo Wallenberg, chef för organisationen (och en bra sångare...) och de har inga som helst problem med Kievregeringen. Det som skapar misär är att det pågår ett krig och det är Rysslands ansvar.