2015-08-14, 11:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
19 länder sänder sina satellitbilder till Kiev, enligt uppgift. Jag hoppas att den svenska regeringen har förstånd nog att inte göra det. Det är inte bra för vår svenska hälsa att ta aktiv del i en farlig storpolitisk konflikt.

På franska:

http://novorossia.today/expert-les-etats-unis-et-l-europe-mettent-a-disposition-de-kiev-des-images-satellite-pour-diriger-le s-frappes-contre-le-donbass/
Med tanke på att vi inte har och aldrig har haft några spaningssatelliter så är nog den "risken" tämligen liten. Vi har haft bildalstrande satelliter tidigare men med alldeles för låg upplösning för att ha någon militär användning. Idag har vi bara två formationsflygande satelliter i Prismaserien, dessa tittar inte ens på planeten jorden. De sköts förresten upp med en ukrainsk raket från Ryssland (japp från Ryssland, inte den ryska raketbasen i Kazakstan) 2010, en svunnen tid av fred och samarbete.

Med "vi" menar jag Sverige. Ditt "vi" har bra spionsatelliter men bilder från dem går knappast till Kiev utan snarare andra sidan.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-08-14 kl. 11:52.
2015-08-14, 11:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag såg hela den video du länkade till. Jag hörde en väldig massa ukrainska "davai, davai, davai", men såg bara kaki-uniformer. Har jag fel? Säger du att ryska soldater är iklädda sådana? Inte vet jag hur ryska reguljära soldater gör, men du menar dig veta. Kaki kan man nog köpa på öppna marknaden. Så skedde när Krimborna byggde upp egna försvarsstyrkor. De hade udda uniformer som "a rabble in arms" under det amerikanska frihetskriget på 1700-talet.

Därmed inte sagt att ryska frivilliga inte nu återvänder till Donbass. Många, inklusive Cassad, talar om saken nu när läget är skarpt. Jag har inte en chans att bedöma vad som händer, så jag får lita på dem. Jag fruktar att situationen eskalerar.

"Stake" och "kåt", dessa dina uttryck säger mer om dig själv än om andra. De visar hur du associerar.
Det är ingen som nekar till att det finns äkta ukrainska separatister men om du försöker neka till att det även finns ryska reguljära trupper i sin ordinarie tjänst i Ukraina så är du bara patetisk. Detta har vi visat hur många gånger som helst vid det här laget. Det rör sig inte om frivilliga soldater på semester i Ukraina som råkat få med sig sina vapen från den ryska armén.
2015-08-14, 11:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Med tanke på att vi inte har och aldrig har haft några spaningssatelliter så är nog den "risken" tämligen liten. Vi har haft bildalstrande satelliter tidigare men med alldeles för låg upplösning för att ha någon militär användning. Idag har vi bara två formationsflygande satelliter i Prismaserien, dessa tittar inte ens på planeten jorden. De sköts förresten upp med en ukrainsk raket från Ryssland (japp från Ryssland, inte den ryska raketbasen i Kazakstan) 2010, en svunnen tid av fred och samarbete.

Med "vi" menar jag Sverige...

Men nu har vi iof en slags satellit som inte spanar med kamera utan har ungefär samma metodik som FRA övriga anläggningar. Jag hoppas att vi hjälper Ukraina med lite super avancerad signalspaning.
2015-08-14, 11:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
En statskupp skedde ju - det är svårt att komma ifrån - men det finns egentligen ingen större ide att älta detta längre. Det har skett val sedan dess i Ukraina, och även om deltagandet i Östukraina var begränsat - av begripliga skäl - och det finns en del annat att anmärka på i Ukrainas politiska liv, så bör Kievstyret betraktas som en legal representant för åtminstone Västukraina, ety valen kan ses som acceptabla. Att Kiev sedan kunde föra en betydligt klokare politik är en annan sak - men någon "fascistjunta är det inte - här håller jag med - ehuru det olyckligtvis är så att fascistiska förband slåss på Kievs sida.
Ett ovanligt ballanserat inlägg får jag säga. Jag är med på att det finns fascistiska förband som slåss på Kievs sida. Det är djupt olyckligt men de är bara en liten del av de totala styrkorna.

Men någon statskupp har fortfarande inte förekommit. Om du framhärdar i detta så får du leda detta i bevis för det börjar bli en aning tjatigt.
2015-08-14, 11:34
Medlem
Citat:
19 länder sänder sina satellitbilder till Kiev, enligt uppgift. Jag hoppas att den svenska regeringen har förstånd nog att inte göra det. Det är inte bra för vår svenska hälsa att ta aktiv del i en farlig storpolitisk konflikt.

På franska:

http://novorossia.today/expert-les-etats-unis-et-l-europe-mettent-a-disposition-de-kiev-des-images-satellite-pour-diriger-le s-frappes-contre-le-donbass/

Det är mycket förståndigt att försvara svenska gränsen redan nu långt innan ivan står och knackar på våran dörr. Västeuropeiska civilisationen står på spel och den är utmanad av det korrupta kommunistiska systemet i Ryssland.
2015-08-14, 11:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag skrev "vi fick Krim" underförstått som en följd av utvecklingen med betydelsen att hela världen nu har att hantera vad som hände. Krim lades i världens knä och en kris utlöstes. Sanktioner, militär upprustning och internationell oro. Läs mitt inlägg igen och se kontexten. När du kan misstolka, så gör du alltid det.

[...]
Jag ser inte hur ditt svammel ger någon logisk förklaring till användandet av ordet "vi" i detta sammanhang om man är något annat än ryss. Hela världen fick inte Krim, Ryssland tog Krim, ingenting annat har hänt. Ett lamt försök till bortförklaring.

Citat:
Parubiy var kommendant på Maidan. Han var ett tag medlem av det ukrainska säkerhetsrådet. Nu är han väl talman i Rada? Han förespråkar etnisk rensing i Donbass och hänvisar till serbiska Krajina. Någon kanske minns de svenska tv-bilderna. Vi fick se hemska saker.

Maskinöversättning:

Artikel på spanska:

http://slavyangrad.es/2015/08/06/parubiy-y-la-operacion-krajina/
Nej han är inte talman i Rada, det är Volodymyr Groysman. Varför lägger du in sådana små lömska frågor istället för att kolla upp fakta? Trodde du att ingen skulle märka det?

Parubiy verkar inte särskilt sympatisk i vilket fall som helst men vi hänger väl inte upp hela Sveriges politik på vad SD tycker och då ska vi väl inte heller fästa allt för stor vikt vid en extrempolitiker med litet väljarstöd i Ukraina heller.

Lite skumt att lägga in ordet Blizkrieg i texten med (din länk funkar förresten inte), det är väl inte för att få nazistiska associationer kring offensiven i Krajina? Om du vill snacka etnisk rensning så var det ju krajinaserberna som hade ägnat sig åt sådant i åratal tills de slutligen fick på nöten. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbiska_republiken_Krajina#Serbiska_republiken_Kr ajina_.281991.E2.80.931995.29

Citat:
I Ukraina är det farligt att vara kristen ortodox och att utföra humanitärt kristet arbete. Nunnor och präster/munkar grips av Ukraina. Donbass fick tidigare loss en ortodox hieromonk genom att utväxla honom mot sexton ukrainska krigsfångar.

http://novorossia.today/ukrainian-orthodox-church-confirms-3-clerics-arrested-in-donbass/
Att hindra hjälpsändningar till civila är förstås inte rätt men jag vet inte om vi har hela historien här. Novorossia today är förstås inte särskilt opartiska. Har du någon mer källa som beskriver mer utförligt hur allt gått till?

Att sedan säga att humanitärt kristet arbete är farligt i Ukraina är sånt djävla skitsnack så det är otroligt. Jag var faktiskt med på just sådant (utan att själv vara kristen (född kristen men aktiv ateist, snarare antiteist sedan jag började tänka själv)) under ett par veckor för precis 20 år sedan i just Ukraina då farsan hade skänkt en större summa till Skandinaviska Barnmissionen. Jag har varit tillbaka ett par korta vändor på efter det, senast 2011 och allt blev bättre och bättre för varje år. Det var bara några månader sedan jag träffade Bo Wallenberg, chef för organisationen (och en bra sångare...) och de har inga som helst problem med Kievregeringen. Det som skapar misär är att det pågår ett krig och det är Rysslands ansvar.
2015-08-14, 12:41
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Att med våld ändra ett lands gränser utan FN mandat är inte förenligt med folkrätt eller internationell rätt så det vorde ytterligare en direkt krigshandling från Rysk sida

Knappast, USA har kört över FN alltid när de kunnat. De hade ingen FN mandat när de bombade ett Europeiskt land, Serbien år 1999 (!). För att inte tala om alla andra gånger de kränkt FN. Inte ens för Irak-kriget hade de FN-mandat.
2015-08-14, 12:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
---.

Att sedan säga att humanitärt kristet arbete är farligt i Ukraina är sånt djävla skitsnack så det är otroligt. Jag var faktiskt med på just sådant (utan att själv vara kristen (född kristen men aktiv ateist, snarare antiteist sedan jag började tänka själv)) under ett par veckor för precis 20 år sedan i just Ukraina då farsan hade skänkt en större summa till Skandinaviska Barnmissionen. Jag har varit tillbaka ett par korta vändor på efter det, senast 2011 och allt blev bättre och bättre för varje år. Det var bara några månader sedan jag träffade Bo Wallenberg, chef för organisationen (och en bra sångare...) och de har inga som helst problem med Kievregeringen. Det som skapar misär är att det pågår ett krig och det är Rysslands ansvar.
Om jag får lägga mig i så gällde frågan ortodoxt kristet arbete. (Då antar jag att ortodox inte inkluderar den unierade kyrkan.) Hur är situationen för ortodoxt kristna på Kievkontrollerat område?
2015-08-14, 12:45
Medlem
Den 35:e humanitära konvojen från Ryssland är nu på väg till
Donbass med över 1000 ton mat, mediciner m.m.
http://sputniknews.com/russia/20150814/1025733358.html
2015-08-14, 12:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Har vi? Vilken då?

Ja, det skall i alla fall sändas upp en sådan. Jag tror att USA vill vara med på ett hörn och ta del av underrättelserna, vilket vi givetvis skall ge våra demokratiska vänner, (samt få något i utbyte istället).

http://www.svd.se/svensk-spionsatellit-ska-avlyssna-ryssland

I sann svensk anda kallar vi den förstås "försvarssatellit" och inte "Spionsatellit"
2015-08-14, 12:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det skall i alla fall sändas upp en sådan. Jag tror att USA vill vara med på ett hörn och ta del av underrättelserna, vilket vi givetvis skall ge våra demokratiska vänner, (samt få något i utbyte istället).

http://www.svd.se/svensk-spionsatellit-ska-avlyssna-ryssland

I sann svensk anda kallar vi den förstås "försvarssatellit" och inte "Spionsatellit"
Skjuts kanske upp nästa år, det är ju skillnad på att ha och att komma att ha. Vi har alltså inga spaningssatelliter idag och kommer därför inte att kunna bidra med den hjälp som vedtravaren skulle förfära sig över på länge, tyvärr.
2015-08-14, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ser inte hur ditt svammel ger någon logisk förklaring till användandet av ordet "vi" i detta sammanhang om man är något annat än ryss. Hela världen fick inte Krim, Ryssland tog Krim, ingenting annat har hänt. Ett lamt försök till bortförklaring.

Nej han är inte talman i Rada, det är Volodymyr Groysman. Varför lägger du in sådana små lömska frågor istället för att kolla upp fakta? Trodde du att ingen skulle märka det?

Parubiy verkar inte särskilt sympatisk i vilket fall som helst men vi hänger väl inte upp hela Sveriges politik på vad SD tycker och då ska vi väl inte heller fästa allt för stor vikt vid en extrempolitiker med litet väljarstöd i Ukraina heller.

Lite skumt att lägga in ordet Blizkrieg i texten med (din länk funkar förresten inte), det är väl inte för att få nazistiska associationer kring offensiven i Krajina? Om du vill snacka etnisk rensning så var det ju krajinaserberna som hade ägnat sig åt sådant i åratal tills de slutligen fick på nöten. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Serbiska_republiken_Krajina#Serbiska_republiken_Kr ajina_.281991.E2.80.931995.29

Att hindra hjälpsändningar till civila är förstås inte rätt men jag vet inte om vi har hela historien här. Novorossia today är förstås inte särskilt opartiska. Har du någon mer källa som beskriver mer utförligt hur allt gått till?

Tyck vad du vill om mitt inlägg om Krim. Jag menade vad jag sade och andra får bedöma det, du har inte sista ordet.

Det är farligt att vara kristen ortodox i UIkraina. En präst sköts med två skott och en nunna torterades och mördades. Se i tråden.

Jodå, Parubiy var talman i Rada, kanske vice talman. Jag såg honom leda omröstningar på youtube.

Citat:
In December 2014 he was elected Deputy Chairman of the Verkhovna Rada of Ukraine.

Panel 1. ANDRIY PARUBIY

https://www.youtube.com/watch?v=cbIa5lyMC6A

Länken till spanska Slavyangrad fungerar för mig. Vad är problemet? Det var ju den sidan jag översatte ifrån. Om den nu inte fungerar för dig så är det konstigt.

Vem skrev Blitzkrieg?

Visst vore det bra med andra länkar om de tillfångatagna ortodoxa kristna, men jag har inga andra. Det är hela tiden problemet i Ukraina-konflikten. Sådana här nyheter når sällan väst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in