2015-08-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tjena ryssen. Så ni attackerar inatt? Tror ni att det kommer gå bra? Dina rubel lär inte var mycket värda imorgon, de har redan sjunkit kraftigt som du märkt då en dollar kostar 64 rubel (officiellt), har du lön i dollar och har du växlat in alla rubel? Jag noterade som sagt att du sagt "vi" om dig och ryssen som annekterade Krim, hur var det du sa, "vi tog Krim" eller fick sa du kanske. Kommer vi höra "vi angrep XXX" inatt från dig vad gäller Ukraina nu när du som 100-åring börjat ditt nattskift?

Vad vi kan vara säkra på är att det kommer spruta desinformation från Kreml från din riktning angående Ukraina.

Jag skrev "vi fick Krim" underförstått som en följd av utvecklingen med betydelsen att hela världen nu har att hantera vad som hände. Krim lades i världens knä och en kris utlöstes. Sanktioner, militär upprustning och internationell oro. Läs mitt inlägg igen och se kontexten. När du kan misstolka, så gör du alltid det.

Rysk officiell propaganda? Det som kommer från engelska TASS och Sputnik vad gäller Ukraina är extremt lamt, så lamt att jag undrar vad de håller på med. Enligt uppgifter på nätet, så har engelska RT tonat ned de ukrainska attackerna. Moskva på engelska kan inte konkurrera med västerländsk och ukrainsk propaganda. Svenska Sputnik, som har mycket intressant att rapportera, har något starkare tendenser. Den sajten är läsvärd, men är inte välbesökt. Bland ryska nätmedborgare är det annorlunda och flera engelska situationsrapporter hänvisar till intressant information. Det är bara att läsa och sedan posta på flashback. Jag använder yandex och google och de är bätte på engelska än på svenska. Tyska och spanska artiklar är också intressanta och jag kanske postar.

Moskva ser ut att ha oändligt tålamod, men det finns en gräns. Om Minsk dör, så kan vad som helst hända. Om du vill Ukraina väl, så bör du propagera för fred. Alternativet är inte kul. UAF:s senaste attacker destabiliserar inte bara situationen i Ukraina. Det händer i vårt närområde och påverkar hela Europa, om situationen eskalerar. Situationen just nu är svår att överblicka. Enligt de senaste rapporterna så är beskjutningen massiv, men bara på några platser pågår närstrid. Ryska frivilliga anländer och det är ju inte konstigt när omkring 3000 västerländska rådgivare lär befinna sig i Ukraina och vapen exporteras från USA, UK, Tyskland och andra länder. Vi har ett proxykrig a la kalla kriget och det är ju i bästa fall. Om Ryssland går in på allvar, så ändras allt. Jag tror inte att Moskva tillåter Donbass att falla. Poroshenko leker med elden. Om Ryssland inte går in stort, det bästa alternativet, så är det ändå möjligt att vi får se kopior av Ilovaisk och Debaltsevo. Folk med bätte militära kunskaper än vad jag har talar om möjliga sådana situationer i Grabovo, Mariupol och en plats till, jag har glömt namnet. Analytiker i DNR påpekar att ukrainska förluster i Ilovaisk och Debaltsevo var så stora att den genetiska situationen i Ukraina påverkades. Så skedde i Tyskland under det trettioåriga kriget och i Sverige-Finland under tolfte Karl. Återhämtningen tog lång tid. 200 hundra år i Tyskland.

Rubel? Jag har svenska kronor och kan leva gott i Ryssland, om jag vill. Har inga sådana planer nu. När jag en dag går i pension, så kan jag dock tänka mig ett besök på Krim. Jag vill med egna ögon se landsdelen och dra mina egna slutsatser.
2015-08-14, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
8:00 minuter in i videon kan vi se hur separatisterna har löparskor och tennisskor på sig. Vilka jävla amatörer, inte konstigt man åker på stryk när man springer runt med en AK-74 i löparskor.

Ja Pobedarov, reguljära ryska soldater slåss alltid i tennisskor och inte har de uniformer, det är så du känner igen dem, enligt satiriska tyska Die Anstalt på youtube (rekommenderas). Skämt åsido, du har just visat att vanligt folk i Donbass har tagit till vapen mot UAF. Inte är de välutrustade.
2015-08-14, 06:55
Medlem
Parubiy var kommendant på Maidan. Han var ett tag medlem av det ukrainska säkerhetsrådet. Nu är han väl talman i Rada? Han förespråkar etnisk rensing i Donbass och hänvisar till serbiska Krajina. Någon kanske minns de svenska tv-bilderna. Vi fick se hemska saker.

Maskinöversättning:

Citat:
These days, Andriy Parubiy recovered the model applied by Croatia in the Krajina region as a solution to the conflict in Donbass. Parubiy's approach follows a line of analysis that other members linked to the regime of Kiev had already advanced earlier, in particular Yuriy Lutsenko.

According to a report Aug. 3 collected by the agency Regum , the Kiev government is considering a scenario in which two rebel republics of Donbass - the RPD and the RPL - suffer the same fate as the Republic of Serbian Krajina, entity ceased to exist following the blitzkrieg prepared in 1995, aimed at resuming the whole territory of Croatia Croatian army.

This August marks the 20th anniversary precisely this military action that brought with it the death of 1,196 civilians and the exile of between 200,000 and 250,000 members of the Serb community in Krajina.

Also known are possible in Transnistria, South Ossetia or Abkhazia.

Artikel på spanska:

http://slavyangrad.es/2015/08/06/parubiy-y-la-operacion-krajina/
2015-08-14, 08:10
Medlem
I Ukraina är det farligt att vara kristen ortodox och att utföra humanitärt kristet arbete. Nunnor och präster/munkar grips av Ukraina. Donbass fick tidigare loss en ortodox hieromonk genom att utväxla honom mot sexton ukrainska krigsfångar.

Citat:
“Ukrainian military used brute force and arrested the nun Varvara (secular name Tatiana Shirolapova), archimandrite Nikon (Alexander Dublyazhenko) and priest Leonid Mironenko,” father Zakharia said.

“Mother Varvara delivers humanitarian aid to parishes located along the frontline at the risk of her life and it was the distribution of aid that she was doing at the moment of arrest,” he said.

“Hieromonk Feofan was detained earlier but we managed to release him from captivity under a one-for-sixteen formula.”

http://novorossia.today/ukrainian-orthodox-church-confirms-3-clerics-arrested-in-donbass/
2015-08-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja Pobedarov, reguljära ryska soldater slåss alltid i tennisskor och inte har de uniformer, det är så du känner igen dem, enligt satiriska tyska Die Anstalt på youtube (rekommenderas). Skämt åsido, du har just visat att vanligt folk i Donbass har tagit till vapen mot UAF. Inte är de välutrustade.

Om du hade haft stake nog att titta på videon så hade du också upptäckt att det finns separatister som går över åkern med både ryska reguljära uniformer och kängor. Du är så kåt i din iver att sprida din skit att du helt gör bort dig gång på gång.

Vi vet att ungefär 10.000-15.000 tusen ryska reguljära soldater befinner sig i Donbass. Man använder sig av separatister och lösdrivande pack för att dryga ut leden. De ryska soldaterna som tillfångatogs erkände ju själva att den ryska armén sköter striderna medan separatisterna sköter spaning och mindre framryckningar.
2015-08-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Allting öster om Dnepr är Ryssland. Med tanke på den anti-demokratiska kuppen av fascist-juntan så är det väl inte fel enligt folkrätten för Ryssland att bara köra över den delen och införliva det med moder Ryssland? För övrigt är territoriell integritet inget absolut i juridiska termer, utan vad man lyckas försvara med sin militärmakt (läs om Kosovo).

Att med våld ändra ett lands gränser utan FN mandat är inte förenligt med folkrätt eller internationell rätt så det vorde ytterligare en direkt krigshandling från Rysk sida
2015-08-14, 08:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej allt det är inte Ryssland. Det var ingen kupp och det finns ingen fascistjunta i Ukraina, faktiskt ingen junta alls. Framhärdar du i detta så fram med bevis, ditt tyckande duger inte.
En statskupp skedde ju - det är svårt att komma ifrån - men det finns egentligen ingen större ide att älta detta längre. Det har skett val sedan dess i Ukraina, och även om deltagandet i Östukraina var begränsat - av begripliga skäl - och det finns en del annat att anmärka på i Ukrainas politiska liv, så bör Kievstyret betraktas som en legal representant för åtminstone Västukraina, ety valen kan ses som acceptabla. Att Kiev sedan kunde föra en betydligt klokare politik är en annan sak - men någon "fascistjunta är det inte - här håller jag med - ehuru det olyckligtvis är så att fascistiska förband slåss på Kievs sida.
2015-08-14, 09:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
En statskupp skedde ju - det är svårt att komma ifrån - men det finns egentligen ingen större ide att älta detta längre. Det har skett val sedan dess i Ukraina, och även om deltagandet i Östukraina var begränsat - av begripliga skäl - och det finns en del annat att anmärka på i Ukrainas politiska liv, så bör Kievstyret betraktas som en legal representant för åtminstone Västukraina, ety valen kan ses som acceptabla. Att Kiev sedan kunde föra en betydligt klokare politik är en annan sak - men någon "fascistjunta är det inte - här håller jag med - ehuru det olyckligtvis är så att fascistiska förband slåss på Kievs sida.
Ity. Du använder det fel dessutom, det betyder emedan, därför att. "Därför att valen kan ses som acceptabla" det blir inte logiskt. Det är ej heller logiskt av ryssrunkare att ifrågasätta Ukrainas ledning, då inga länder gör detta. Inte ens det fascistiska Ryssland vars maffia i Kreml angriper Ukraina. Att du kallar Ukraina fascistiskt är inte förvånande då din förvirring är väldigt stor både vad gäller politik och historia som vi sett med dina uppriktigt sagt idiotiska historiska jämförelser. Läs på vad fascism är. Här är lite läsetips om den ryska fascismen: https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Fascism:_Traditions,_Tendencies,_Movements

Här har vi en av flera sidor om fascisten Putin:
http://www.thefiscaltimes.com/2015/05/26/Putin-Isn-t-Reviving-USSR-He-s-Creating-Fascist-State
Citat:
Indeed, it’s a favorite epithet of none other than Vladimir Putin, whose surrogates in the Russian leadership alternately accuse the government in Ukraine of either associating with Fascists or actually being Fascist.

What we have here, though, may be an example of what mental health professionals call projection.

Som bekant är det fascistiska verktyget att skaffa sig yttre fiender ett av de Putin använder.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-14 kl. 09:14.
2015-08-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Om du hade haft stake nog att titta på videon så hade du också upptäckt att det finns separatister som går över åkern med både ryska reguljära uniformer och kängor. Du är så kåt i din iver att sprida din skit att du helt gör bort dig gång på gång.

Vi vet att ungefär 10.000-15.000 tusen ryska reguljära soldater befinner sig i Donbass. Man använder sig av separatister och lösdrivande pack för att dryga ut leden. De ryska soldaterna som tillfångatogs erkände ju själva att den ryska armén sköter striderna medan separatisterna sköter spaning och mindre framryckningar.

Jag såg hela den video du länkade till. Jag hörde en väldig massa ukrainska "davai, davai, davai", men såg bara kaki-uniformer. Har jag fel? Säger du att ryska soldater är iklädda sådana? Inte vet jag hur ryska reguljära soldater gör, men du menar dig veta. Kaki kan man nog köpa på öppna marknaden. Så skedde när Krimborna byggde upp egna försvarsstyrkor. De hade udda uniformer som "a rabble in arms" under det amerikanska frihetskriget på 1700-talet.

Därmed inte sagt att ryska frivilliga inte nu återvänder till Donbass. Många, inklusive Cassad, talar om saken nu när läget är skarpt. Jag har inte en chans att bedöma vad som händer, så jag får lita på dem. Jag fruktar att situationen eskalerar.

"Stake" och "kåt", dessa dina uttryck säger mer om dig själv än om andra. De visar hur du associerar.
2015-08-14, 09:09
Medlem
19 länder sänder sina satellitbilder till Kiev, enligt uppgift. Jag hoppas att den svenska regeringen har förstånd nog att inte göra det. Det är inte bra för vår svenska hälsa att ta aktiv del i en farlig storpolitisk konflikt.

På franska:

http://novorossia.today/expert-les-etats-unis-et-l-europe-mettent-a-disposition-de-kiev-des-images-satellite-pour-diriger-le s-frappes-contre-le-donbass/
2015-08-14, 09:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ity. Du använder det fel dessutom, det betyder emedan, därför att. "Därför att valen kan ses som acceptabla" det blir inte logiskt. Det är ej heller logiskt av ryssrunkare att ifrågasätta Ukrainas ledning, då inga länder gör detta. Inte ens det fascistiska Ryssland vars maffia i Kreml angriper Ukraina. Att du kallar Ukraina fascistiskt är inte förvånande då din förvirring är väldigt stor både vad gäller politik och historia som vi sett med dina uppriktigt sagt idiotiska historiska jämförelser. Läs på vad fascism är. Här är lite läsetips om den ryska fascismen: https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Fascism:_Traditions,_Tendencies,_Movements
Jag brukar ju strunta i dina inlägg då de sällan leder någonstans, men nu måste jag erkänna att jag blev nyfiken. Jag skrev alltså ett inlägg där jag argumenterade för att Kiev styret inte är fascistisk och du protesterar och menar att jag inte vad vad fascism är! (Det gör jag för övrigt, och saken har diskuterats tidigare i tråden.) Frågan är hur man skall tolka ditt inlägg, och jag ser bara två möjligheter:
1) Att du inte läser eller vart fall inte förstår de inlägg som du svarar på. (Troligast!)
2) Du är is själva verket själv fascist eller tycker i vart fall att Kievstyret är fascistiskt. Visserligen går inte logiken

Sedan är det ju rätt märkligt att du protesterar mot att jag anser att Kievstyret har demokratisk legitimitet, och jag överlåter åt läsarna att fundera över vad det betyder...

Annars kan du titta på:
http://glomdaord.se/2013/05/21/ety/
Senast redigerad av Clodius 2015-08-14 kl. 09:37.
2015-08-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
19 länder sänder sina satellitbilder till Kiev, enligt uppgift. Jag hoppas att den svenska regeringen har förstånd nog att inte göra det. Det är inte bra för vår svenska hälsa att ta aktiv del i en farlig storpolitisk konflikt.

På franska:

http://novorossia.today/expert-les-etats-unis-et-l-europe-mettent-a-disposition-de-kiev-des-images-satellite-pour-diriger-le s-frappes-contre-le-donbass/
Det är i alla fall bra för vårt samvete att hjälpa Ukraina och avfärda ryska hot som rent svammel.
Ukraina får ju en hel del hjälp med bl.a drönare från väst och Sverige är ju med i bl.a flygövervakning
av ryska gränsen. Klart vi skall hjälpa ett demokratiskt Ukraina, det har vi gott av framledes. Ge efter för ondskans imperium med säte i Kreml kan vara förödande för freden på sikt. Som svensk är det ett lätt val faktiskt. 99% av svenskarna stödjer ju Ukraina fullt ut och majoriteten vill in i Nato. Ukrainas sak är faktiskt vår om vi ser lite längre än enbart Rysslands attack på landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in