Citat:
Tjena ryssen. Så ni attackerar inatt? Tror ni att det kommer gå bra? Dina rubel lär inte var mycket värda imorgon, de har redan sjunkit kraftigt som du märkt då en dollar kostar 64 rubel (officiellt), har du lön i dollar och har du växlat in alla rubel? Jag noterade som sagt att du sagt "vi" om dig och ryssen som annekterade Krim, hur var det du sa, "vi tog Krim" eller fick sa du kanske. Kommer vi höra "vi angrep XXX" inatt från dig vad gäller Ukraina nu när du som 100-åring börjat ditt nattskift?
Vad vi kan vara säkra på är att det kommer spruta desinformation från Kreml från din riktning angående Ukraina.
Vad vi kan vara säkra på är att det kommer spruta desinformation från Kreml från din riktning angående Ukraina.
Jag skrev "vi fick Krim" underförstått som en följd av utvecklingen med betydelsen att hela världen nu har att hantera vad som hände. Krim lades i världens knä och en kris utlöstes. Sanktioner, militär upprustning och internationell oro. Läs mitt inlägg igen och se kontexten. När du kan misstolka, så gör du alltid det.
Rysk officiell propaganda? Det som kommer från engelska TASS och Sputnik vad gäller Ukraina är extremt lamt, så lamt att jag undrar vad de håller på med. Enligt uppgifter på nätet, så har engelska RT tonat ned de ukrainska attackerna. Moskva på engelska kan inte konkurrera med västerländsk och ukrainsk propaganda. Svenska Sputnik, som har mycket intressant att rapportera, har något starkare tendenser. Den sajten är läsvärd, men är inte välbesökt. Bland ryska nätmedborgare är det annorlunda och flera engelska situationsrapporter hänvisar till intressant information. Det är bara att läsa och sedan posta på flashback. Jag använder yandex och google och de är bätte på engelska än på svenska. Tyska och spanska artiklar är också intressanta och jag kanske postar.
Moskva ser ut att ha oändligt tålamod, men det finns en gräns. Om Minsk dör, så kan vad som helst hända. Om du vill Ukraina väl, så bör du propagera för fred. Alternativet är inte kul. UAF:s senaste attacker destabiliserar inte bara situationen i Ukraina. Det händer i vårt närområde och påverkar hela Europa, om situationen eskalerar. Situationen just nu är svår att överblicka. Enligt de senaste rapporterna så är beskjutningen massiv, men bara på några platser pågår närstrid. Ryska frivilliga anländer och det är ju inte konstigt när omkring 3000 västerländska rådgivare lär befinna sig i Ukraina och vapen exporteras från USA, UK, Tyskland och andra länder. Vi har ett proxykrig a la kalla kriget och det är ju i bästa fall. Om Ryssland går in på allvar, så ändras allt. Jag tror inte att Moskva tillåter Donbass att falla. Poroshenko leker med elden. Om Ryssland inte går in stort, det bästa alternativet, så är det ändå möjligt att vi får se kopior av Ilovaisk och Debaltsevo. Folk med bätte militära kunskaper än vad jag har talar om möjliga sådana situationer i Grabovo, Mariupol och en plats till, jag har glömt namnet. Analytiker i DNR påpekar att ukrainska förluster i Ilovaisk och Debaltsevo var så stora att den genetiska situationen i Ukraina påverkades. Så skedde i Tyskland under det trettioåriga kriget och i Sverige-Finland under tolfte Karl. Återhämtningen tog lång tid. 200 hundra år i Tyskland.
Rubel? Jag har svenska kronor och kan leva gott i Ryssland, om jag vill. Har inga sådana planer nu. När jag en dag går i pension, så kan jag dock tänka mig ett besök på Krim. Jag vill med egna ögon se landsdelen och dra mina egna slutsatser.